Tatoeagefolder 'in strijd met goede smaak'

De folder van Het Nieuwe Rijk waarin mensen worden opgeroepen om hun burgerservicenummer op hun arm te laten tatoeëren, is in strijd met de goede smaak en het fatsoen. Dat oordeelt de Reclame Code Commissie.

Eind vorig jaar ontstond ophef over de folder, die onder meer in de vier grote steden werd verspreid. De makers wilden protesteren tegen de centrale opslag van vingerafdrukken die worden genomen bij het uitgeven van nieuwe paspoorten. Mensen wier vingerafdrukken waren afgenomen, konden zogenaamd gratis hun burgerservicenummer laten tatoeëren.

Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken Ank Bijleveld (CDA) deed tevergeefs aangifte tegen de makers vanwege discriminatie en valsheid in geschrifte. Op de folder prijkt een logo dat op het officiële logo van het rijk lijkt. Bijleveld noemde de folder smakeloos, omdat die associaties oproept met de Holocaust, toen gevangenen in concentratiekampen een identificatienummer op hun arm kregen getatoeëerd.

Volgens het OM was echter geen sprake van strafbare feiten, maar eerder van 'smakeloze persiflage'. De Reclame Code Commissie oordeelt nu dat de folder 'onvoldoende als reclame' herkenbaar is. In de folder had moeten staan wie de makers zijn.

De commissie oordeelt verder dat Het Nieuwe Rijk een direct verband legt tussen nieuwe maatregelen van de overheid en nazipraktijken. Dit overschrijdt de 'grenzen van het toelaatbare'. De makers wordt dan ook geadviseerd niet meer op deze wijze te werk te gaan, aldus de Reclame Code Commissie.

De reclamecodecommissie kan overigens niets afdwingen.  Zij kan slechts adviseren.