Zoon sjah: Help de oppositie in Iran

Internationaal • Geschreven door Novum/AP op 12-02-2010 @ 13:52
print 

De internationale gemeenschap moet meer steun verlenen aan de Iraanse oppositie en niet meer gefixeerd zijn op het nucleaire programma van het land. Dat heeft Reza Pahlavi, de zoon van de sjah van Iran die 31 jaar geleden uit het zadel werd gewipt, gezegd in een interview met het persbureau AP.

Landen als de Verenigde Staten zouden zich volgens Pahlavi niet eens druk moeten maken over een nieuwe ronde sancties tegen Iran, als deze maatregelen slechts de status quo handhaven. In plaats daarvan, zo suggereerde hij, zouden de landen de oppositie moeten aanmoedigen, zoals dat is gebeurd in Zuid-Afrika, waar het apartheidssysteem ten einde kwam, en de Sovjet-Unie, die uiteindelijk uiteen viel.

De aanmoediging zou moeten bestaan uit een dialoog met de Iraanse oppositie, die sinds de betwiste presidentsverkiezingen van juni regelmatig demonstraties heeft weten te organiseren, ondanks de zware repressie. Helaas hebben regeringsleiders in het Westen volgens Pahlavi tot dusverre 'aarzeling' laten zien en soms zelfs 'passiviteit'.

De oppositie heeft volgens de zoon van de sjah ook technologische hulp van buitenaf nodig om het afluisteren en afsluiten van het internet door de overheid tegen te gaan en 'verbonden' te blijven met de buitenwereld. "De wereld kijkt vandaag de dag tegen een regime aan dat totalitair is, racistisch en fascistisch en wat wordt er aan gedaan? Tot de dag van vandaag heeft niemand officieel 'basta' gezegd."

Pahlavi hekelde wat hij noemde de 'lauwe' hulp die de Amerikaanse president Barack Obama het Iraanse volk en de verbannen oppositie heeft geboden. Hij bracht in herinnering dat veertig Nobelprijswinnaars via een advertentie in de New York Times een beroep op Obama en andere wereldleiders hebben gedaan om het Iraanse volk 'te laten weten dat we aan hun kant staan'. Deze oproep werd volgens Pahlavi genegeerd.

Volgens Pahlavi is het raadzaam om een 'stille' dialoog met de Iraanse oppositie aan te gaan en diplomatieke hulp te bieden, zodat het Iraanse regime geïsoleerd raakt.

Volgens Pahlavi kan de kans om het land te veranderen zomaar voorbijgaan, omdat de wereld 'treuzelt' door te spreken over sancties in plaats van over kwesties als mensenrechtenschendingen. "Sancties van buitenaf tegen het regime zijn niet voldoende. Je moet een element van druk van binnenuit in de berekening meenemen. De enige manier om dat te doen is de macht van het volk in het land zelf te versterken."

Pahlavi wil graag dat Iran een vredige overgang naar een parlementaire democratie maakt door burgerlijke ongehoorzaamheid. De parlementaire democratie zou bovendien een duidelijk scheiding tussen religie en regering moeten kennen. Hij wil daarnaast dat het Iraanse volk middels een referendum kan kiezen welke regeringsvorm het wil hebben. De zoon van de sjah verwacht dat veranderingen binnen enkele maanden kunnen optreden als de maatschappij mondig wordt gemaakt en de dialoog niet wordt beperkt tot de Iraanse regering. "Niets weerhoudt de wereld ervan om een dialoog met de oppositie te hebben, maar die is vreemd genoeg afwezig."

Hoeveel aanhangers Pahlavi en de oppositiegroeperingen van Iraanse ballingen in Iran zelf hebben is onduidelijk. Drie decennia na de Islamitische Revolutie heeft de huidige Iraanse jeugd, veruit de meerderheid van de bevolking, het land nooit als een monarchie gekend.


Bron: Novum/AP


Lees ook:

» 26/05 Brits antibezuinigingsprotest voor huis vicepremier4
» 26/05 IMF-baas heeft weinig sympathie voor Griekenland16
» 26/05 Duitsland overweegt wegenvignet18
» 26/05 Medvedev: wees niet bang voor oppositie4


delen | eKudos nujij

4387 views / 45 reacties
Reacties op dit bericht
45  van 45 reacties op deze pagina. Pagina  1
en gelijk heeft ie
Tuurlijk. Van amerika wordt weer verlangd dat ze helpen een corrupt regime omver te werpen. Vervolgens komt er een nieuw corrupt regime aan de macht, waarvan de VS dan weer de schuld kan krijgen dat ze ze aan de macht hebben geholpen.
En zo is de cirkel dan weer rond.
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 13:56 schreef evadsred het volgende:
Tuurlijk. Van amerika wordt weer verlangd dat ze helpen een corrupt regime omver te werpen. Vervolgens komt er een nieuw corrupt regime aan de macht, waarvan de VS dan weer de schuld kan krijgen dat ze ze aan de macht hebben geholpen.
En zo is de cirkel dan weer rond.
De cirkel is nog ronder dan je vermoed..
Het corrupte regime van pappa Pahlavi werd vroeger in het zadel gehouden door de VS...
userIcon
quote:
De internationale gemeenschap moet meer steun verlenen aan de Iraanse oppositie en niet meer gefixeerd zijn op het nucleaire programma van het land.
Er is een rechtstreeks verband tussen het huidige regime en het nucleaire programma. De internationale gemeenschap heeft dus baat bij een revolutie in Iran.

Toch denk ik dat "het buitenland" niet actief in moet grijpen, dit is namelijk koren op de molen van extremisten. Steun uitspreken voor de oppositie, zoals wordt bepleit, lijkt me een beter idee.

Verder valt het me op dat de (Nederlandse) media en partijen, die altijd het hardst schreeuwen over mensenrechten in Palestina, nu totaal stil zijn. Mensenrechtenschendingen zijn blijkbaar prima als ze door moslims worden gedaan (diezelfde groepen hebben ook nooit kritiek op mensenrechtenschendingen gepleegd door Palestijnen - ze laten zo mooi hun ware gezicht zien).

Er zijn inmiddels vele tientallen doden gevallen en duizenden zijn opgepakt bij de betogingen. Ik hoop dat regime snel eieren voor haar geld kiest en de macht aan het volk geeft.
userIcon
En gelijk heeft hij. Het westen heeft de mogelijkheid om veel leed in de wereld te besparen door een dergelijke fascistisch regering om ver te laten werpen.
userIcon
quote:
een regime aan dat totalitair is, racistisch en fascistisch
Hebben we het nou over Iran of over Nederland?

quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 14:09 schreef KingKai het volgende:

[..]
Er is een rechtstreeks verband tussen het huidige regime en het nucleaire programma. De internationale gemeenschap heeft dus baat bij een revolutie in Iran.

Toch denk ik dat "het buitenland" niet actief in moet grijpen, dit is namelijk koren op de molen van extremisten. Steun uitspreken voor de oppositie, zoals wordt bepleit, lijkt me een beter idee.

Verder valt het me op dat de (Nederlandse) media en partijen, die altijd het hardst schreeuwen over mensenrechten in Palestina, nu totaal stil zijn. Mensenrechtenschendingen zijn blijkbaar prima als ze door moslims worden gedaan (diezelfde groepen hebben ook nooit kritiek op mensenrechtenschendingen gepleegd door Palestijnen - ze laten zo mooi hun ware gezicht zien).

Er zijn inmiddels vele tientallen doden gevallen en duizenden zijn opgepakt bij de betogingen. Ik hoop dat regime snel eieren voor haar geld kiest en de macht aan het volk geeft.
Of het nou de huidige regering is van iran die aan de macht is, of de oppositie en de iraanse burgers jij zal moslims altijd blijven haten.
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 14:20 schreef MSC-Mohsin het volgende:
[..]


Iran was een democratie met een democratisch gekozen president voor het Islamitische regime. Maar toen de president (geen geestelijke ofzo) ervoor koos om de Amerikaanse oliemaatschappijen uit zijn land te flikkeren en de olievelden te nationaliseren voor het Iraanse volk, plaatste de VS de vader van deze randdebiel aan de macht. Moet je je voorstellen, de VS die het altijd heeft over democratie, sloopt de democratie in een land en herstelt een monarchie! Ongeloooooooooofelijk.
Mossadeq was toch premier, niet president? En vergeet de rol van Groot-Brittannië niet, die zijn begonnen met rotzooien. De VS zijn er wat later bijgekomen op verzoek van GB.
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 13:57 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
Wat betreft de protesten zal het Iraanse regime alleen maar harder optreden.

Het enige dat zal helpen is een inval van de VN.
Invallen zijn zoooooo jaren 90.

Vanaf nu geen andere landen meer binnenvallen. Bestaande interventies beëindigen. Landen moeten zelf hun problemen oplossen.

Maarja, de wapenlobby he....
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 14:22 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]


Daarom is het eigenlijk ook de plicht van de VS om dit gestoorde regime omver te werpen en de democratie te herstellen.
Nee, daarom is het de plicht van de VS om eens pas op de plaats te maken, zich niet zomaar te mengen in de aangelegenheden van andere landen en vooral ook eens naar hun eigen politieke systeem te kijken.
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 13:57 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
Wat betreft de protesten zal het Iraanse regime alleen maar harder optreden.

Het enige dat zal hebben is een inval van de VN.
Dat is het ergste wat je kan doen. Nu heb je een grote oppositie die, mettertijd, het regime kan omverwerpen. Als de wereld iran binnenvalt kan ik je garanderen dat de oppositie dan voor iran vecht
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 14:09 schreef KingKai het volgende:

[..]
Er is een rechtstreeks verband tussen het huidige regime en het nucleaire programma. De internationale gemeenschap heeft dus baat bij een revolutie in Iran.

Toch denk ik dat "het buitenland" niet actief in moet grijpen, dit is namelijk koren op de molen van extremisten. Steun uitspreken voor de oppositie, zoals wordt bepleit, lijkt me een beter idee.

Verder valt het me op dat de (Nederlandse) media en partijen, die altijd het hardst schreeuwen over mensenrechten in Palestina, nu totaal stil zijn. Mensenrechtenschendingen zijn blijkbaar prima als ze door moslims worden gedaan (diezelfde groepen hebben ook nooit kritiek op mensenrechtenschendingen gepleegd door Palestijnen - ze laten zo mooi hun ware gezicht zien).

Er zijn inmiddels vele tientallen doden gevallen en duizenden zijn opgepakt bij de betogingen. Ik hoop dat regime snel eieren voor haar geld kiest en de macht aan het volk geeft.
Dan ben ik blij, dat de partij waar ik op stem wel kamervragen heeft gesteld over de mensenrechten in Iran en het niet acceptabel vindt de dictatuur daar overeind te houden.
http://www.sp.nl/wereld/n(...)_geen_vrij_spel.html
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 14:46 schreef hendrik64 het volgende:
[..]


Dan ben ik blij, dat de partij waar ik op stem wel kamervragen heeft gesteld over de mensenrechten in Iran en het niet acceptabel vindt de dictatuur daar overeind te houden.
http://www.sp.nl/wereld/n(...)_geen_vrij_spel.html
De hamas-fanboy die zich druk maar over het regime in Iran. Hoe ironisch.
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 14:17 schreef MSC-Mohsin het volgende:
Oprotten zoon van dictator, het hele volk was tegen zijn vader, terwijl maar een minderheid tegen het Islamitische regime is. Het is ook echt mooi hoe er bijna niks wordt vermeld in de Westerse media van de tientallen miljoenen die vandaag en gisteren de herdenking van de stichting van de Islamitische Republiek herdenkten. En met betrekking tot de steun van de VS aan terroristen in Iran, elk jaar alloceert de CIA $ 25 miljoen om het systeem te ontwrichten, helaas wordt het alleen maar elk jaar sterker
Doe even niet zo naïef. Hetzelfde jaar, dat de Berlijnse muur viel, werd in de DDR massaal het veertigjarig bestaan van de DDR gevierd. Denk je werkelijk,dat al die toenmalige DDR burgers en de huidige burgers van Iran van harte een feestje staan te vieren? En denk je werkelijk, dat er maar een minderheid in Iran tegen de islamistische dictatuur is? In een land waar je niet vrij je mening kunt en mag uiten is er al gauw een meerderheid "voor" die dictatuur.

Ik vind het een goed signaal van de zoon van de sjah. Maar laat hij daarbij niet vergeten, dat het huidige regime in het zadel is gekomen door de onvrede onder de bevolking over het bewind van zijn vader.

Als Iran ooit echt een parlementaire democratie zal worden, hebben ze nog een hele lange weg te gaan. Waarbij het land niet "geholpen" moet worden door de VS, maar door alle leden van de VN.
De Sjah was een dictator en op het moment dat hij omver werd geworpen was er van enige democratie weinig meer over. Echter denk ik dat van de twee kwaden (de Sjah en de huidige machthebbers) de Sjah de minder slechte waren.

Maar we mogen idd de oppositie wat duidelijker steunen. Ze moeten het zelf gaan doen. Anders krijg je een nieuw Irak maar ondersteuning lijkt me geen probleem.
Het probleem is de Islam. De Islam wetgeving/regering. Hoe pak je dat aan? Invallen en een democratische nieuwe regering opzetten. Israel wil vast wel helpen
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 14:09 schreef KingKai het volgende:

[..]
Er is een rechtstreeks verband tussen het huidige regime en het nucleaire programma. De internationale gemeenschap heeft dus baat bij een revolutie in Iran.

Toch denk ik dat "het buitenland" niet actief in moet grijpen, dit is namelijk koren op de molen van extremisten. Steun uitspreken voor de oppositie, zoals wordt bepleit, lijkt me een beter idee.

Verder valt het me op dat de (Nederlandse) media en partijen, die altijd het hardst schreeuwen over mensenrechten in Palestina, nu totaal stil zijn. Mensenrechtenschendingen zijn blijkbaar prima als ze door moslims worden gedaan (diezelfde groepen hebben ook nooit kritiek op mensenrechtenschendingen gepleegd door Palestijnen - ze laten zo mooi hun ware gezicht zien).

Er zijn inmiddels vele tientallen doden gevallen en duizenden zijn opgepakt bij de betogingen. Ik hoop dat regime snel eieren voor haar geld kiest en de macht aan het volk geeft.
Je gaat daarbij voor het gemak even voorbij aan het feit dat je als journalist in Iran je leven niet zeker bent? Politiek ben ik het redelijk mee eens alhoewel vele politici zich hier toch wel al over uitgesproken hebben. Ze kunnen alleen niet veel vanuit hier buiten elkaar de hand geven en dan met z'n allen tegelijk "Boeoeoeoeoe Ahmadinejad! Dat ie eens wieberen gaat!" roepen... En een regeringsdelegatie naar Iran lijkt mij ook weer niets eerlijk gezegd.

Die Sjah is zo gek nog niet imo.
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 13:53 schreef Mr.BigDick het volgende:
en gelijk heeft ie
Het zou een hele verbetering zijn als de zoon van de Sjah het daar voor het zeggen zou krijgen
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 15:14 schreef CliffYablonski het volgende:
Het probleem is de Islam. De Islam wetgeving/regering. Hoe pak je dat aan? Invallen en een democratische nieuwe regering opzetten. Israel wil vast wel helpen
Jij kent de geschiedenis van Iran dus niet? Voor het huidige regime zat er een ander regime, dat van de sjah. Dat was niet een regime van ayatollah's, maar een regime van een monarch.
Het probleem in Iran (historisch gezien) is niet zozeer de islam, maar de buitenlandse bemoeienis. Die heeft er voor gezorgd dat een parlement gewipt werd, er een sjah aan de macht kwam die het land zo "fijn" bestuurde dat er een voedingsbodem ontstond voor (nog) een revolutie (die uiteindelijk tot het huidige ayatollah-regime heeft geleid).
Dat mullah regime is misdadig maar de Sjah was zo gehaat dat de Engelse diplomatie al bijvoorbaat liet weten je vlucht niet naar Engeland.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mohammed_Reza_Pahlavi
userIcon
Het corruptie regime van de Sjah was anders een veel betere basis om een democratie uit te ontwikkelen dan de theocratie die er nu zit.
Als je kijkt naar bijv Taiwan, waar decennia een dictator heerste. Chiang Kai Shek heeft in zijn ijzeren grip een enorme ontwikkeling in gang gezet. De generatie na hem heeft met die basis een bloeiende democratie geconsolideerd. Dat had in Iran post-Mohammed Reza ook net zo goed kunnen gebeuren.

Ik ben het er wel mee eens dat het initiatief uit de Iraniërs zelf moet komen en niet via een buitenlandse inval. Ik heb meer uitspraken gelezen van prins Reza en ik vind dat hij wel recht van spreken heeft. Hij heeft nooit geweld oid gepredikt tegen het regime, maar stelt schending van bepaalde mensenrechten aan de kaak. Ook heb ik hem nooit horen zeggen het herstel van de monarchie te ambiëren.

Daarnaast is hij niet verantwoordelijk voor de daden van zijn vader.
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 14:17 schreef MSC-Mohsin het volgende:
Oprotten zoon van dictator, het hele volk was tegen zijn vader, terwijl maar een minderheid tegen het Islamitische regime is. Het is ook echt mooi hoe er bijna niks wordt vermeld in de Westerse media van de tientallen miljoenen die vandaag en gisteren de herdenking van de stichting van de Islamitische Republiek herdenkten. En met betrekking tot de steun van de VS aan terroristen in Iran, elk jaar alloceert de CIA $ 25 miljoen om het systeem te ontwrichten, helaas wordt het alleen maar elk jaar sterker
Als ik jou in het echte leven tegen zou komen..


dan zou ik je uitmaken voor nep-iranier, Terrorist en dingen doen die ik hier niet mag beschrijven. Als Iraniër ben je geen knip voor je neus waard en het is meer dan duidelijk dat je een handlanger bent van de misdadige, antisemitische en vuige regime in Tehran. Weet dat zulke regimes het nooit lang volhouden, en je constatering dat "minderheid tegen een islamitische regime" is slaat natuurlijk nergens op, maar types als jou kunnen natuurlijk goed het leed van een volk bagatelliseren.

Je bent een "pathetic excuse of an Iranian" en de dag dat het vuige geloof uit Iran wordt verdreven en er vrijheid komt, zullen types als jou nog zuur zijn.

Jij, Iranier?
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 17:30 schreef Witchfynder het volgende:
Het corruptie regime van de Sjah was anders een veel betere basis om een democratie uit te ontwikkelen dan de theocratie die er nu zit.
Als je kijkt naar bijv Taiwan, waar decennia een dictator heerste. Chiang Kai Shek heeft in zijn ijzeren grip een enorme ontwikkeling in gang gezet. De generatie na hem heeft met die basis een bloeiende democratie geconsolideerd. Dat had in Iran post-Mohammed Reza ook net zo goed kunnen gebeuren.

Ik ben het er wel mee eens dat het initiatief uit de Iraniërs zelf moet komen en niet via een buitenlandse inval. Ik heb meer uitspraken gelezen van prins Reza en ik vind dat hij wel recht van spreken heeft. Hij heeft nooit geweld oid gepredikt tegen het regime, maar stelt schending van bepaalde mensenrechten aan de kaak. Ook heb ik hem nooit horen zeggen het herstel van de monarchie te ambiëren.

Daarnaast is hij niet verantwoordelijk voor de daden van zijn vader.
Als iranier kan ik het hier alleen maar mee eens zijn en zeggen dat de meeste Iraniërs, behalve handlangers van het vuige regime zoals Mohsin- je hierin volledig gelijk geven
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 18:47 schreef MSC-Mohsin het volgende:
[..]


Ik wed dat ik vaker in Iran ben geweest dan jij, nep Iraniër. Ik merk dat zelfs de voormalig nep Iraniërs in Nederland die zich bekeren naar het Christendom om een verblijfsvergunning te kunnen krijgen, steeds vaker dr. Ahmadinejad steunen, goede zaak.
Je moet nu geen leugens gaan verspreiden. Wat je zegt is klinkklare onzin en we zijn Neda nog niet vergeten.
userIcon
Tegen de zoon van de Sjah: Jouw vader kon er ook wat van! Die is ook niet achtergebleven. Uit hetzelfde hout gesneden. Allebei zijn en waren ze grote dictators die gruweldaden begaan/begingen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 18:44 schreef MSC-Mohsin het volgende:
[..]


Ach ja, wat kan je ook verwachten van een sympathisant van terroristengroepjes in Iran, dreigen met geweld tegen iemand die met argumenten komt. De nep Iraniërs zijn diegenen die weer de kont van Amerikanen willen likken en een diepe buiging voor de Shah moeten maken als ze ooit het geluk hebben hem tegen te komen, of ze lopen kans vermist te worden na wat interactie met de SAVAK. Haha, net na de glorieuze Revolutie zeiden communisten dat het regime binnen enkele weken zou vallen. Kapitalisten zeiden hetzelfde. 31 jaar en nog steeds niets. De fundamenten worden sterker en sterker, wetenschappelijke ontwikkelingen blijven maar komen. Ondanks decennia van sancties en steun aan terrostische groeperingen door zowel het Westen als Arabische haatbaarden, blijft het land zich continu ontwikkelen. Ga jij maar lekker dromen van een regime change jongen, ik spreek je over 31 jaar nog wel.

PS. heb je de tientallen miljoenen die vandaag en gisteren op de been zijn gezien op youtube die de herdenking van de stichting van de Islamitische Republiek vieren? Leuk hoor en niet te zien in Westerse media.
Helemaal met je eens! Alhoewel ik de huidige regeringsvorm niet volledig steun(hoofddoek verplichten is niet goed naar mijn inziens etc.) is het iig beter dan die klote-sjah die'Amerikaanse kont likte en van alles deed wat niet bij de Islam past.
45  van 45 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 26/05 Brits antibezuinigingsprotest voor huis vicepremier4
» 26/05 IMF-baas heeft weinig sympathie voor Griekenland16
» 26/05 Duitsland overweegt wegenvignet18
» 26/05 Medvedev: wees niet bang voor oppositie4


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden