Waarschuwing voor sneeuwresten op auto

Nederland • Geschreven door Novum op 12-02-2010 @ 07:57
print 

Automobilisten moeten voordat zij de weg op gaan hun auto helemaal sneeuwvrij maken. De VerkeersInformatieDienst wijst er ten anderen male op dat sneeuwresten op voertuigen gevaarlijk kunnen zijn voor andere weggebruikers.

Sneeuwresten die niet van de auto afgehaald worden, veroorzaken schrikreacties bij het achteropkomend verkeer, waarschuwt de VID. Op vrachtwagens met huif kunnen zich soms heel veel sneeuw- en ijsresten bevinden.

De VID adviseert weggebruikers om niet alleen de ramen, de koplampen en de nummerplaten, maar vooral ook het dak van de auto sneeuwvrij te maken.


Bron: Novum


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as12
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos2
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon1


delen | eKudos nujij

6428 views / 39 reacties
Reacties op dit bericht
39  van 39 reacties op deze pagina. Pagina  1
En de motorkap, al die losse sneeuw die anders op je eigen voorruit terrecht komt is ook niet fijn.
userIcon
Het lijkt me niet meer dan logisch, maar sommige vastgevroren delen kun je echt niet van de auto afhalen.
userIcon
Gisteren 3 uur heen en 3 uur terug naar Duitsland gereden en sommigen zijn echt zwaar asociaal. Sneeuwbommen die met 120km over de snelweg razen en een wolk van sneeuw achter zich laten. Totaal schijt hebbend aan de rest van het verkeer.

userIcon
En krassen maken in de lak zeker?
Lijkt toch altijd wel leuk als je dan op de snelweg komt er een grote sneeuw wolk achter je auto komt. Maar ja misschien lullig als je daar dan rijdt.
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 08:29 schreef DuvalBrood het volgende:
Gisteren 3 uur heen en 3 uur terug naar Duitsland gereden en sommigen zijn echt zwaar asociaal. Sneeuwbommen die met 120km over de snelweg razen en een wolk van sneeuw achter zich laten. Totaal schijt hebbend aan de rest van het verkeer.

Dat dus
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 08:30 schreef Maximus.Proximus het volgende:
En krassen maken in de lak zeker?
Van een ander als je het niet doet ja.

Zo snel bekras je je auto niet tenzij de jouwe met waterverf is bespoten.

Luie hufters zijn het de mensen die het niet doen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 08:30 schreef Maximus.Proximus het volgende:
En krassen maken in de lak zeker?
Hoe krijg jij het voor elkaar om krassen in je auto te maken met een borstel?

Maar inderdaad ontzetten asocciaal al zal het best handig zijn tegen bumperklevers.
userIcon
Als er een flinke laag sneeuw op je auto ligt, is het niet meer dan normaal om die er even af te halen...
bij hard remmmen kan alle sneeuw die op het dak ligt ook op de voorruit schuiven waardoor de bestuurder niets ziet... dus ook voor je eigen veiligheid is het wijs om je auto ff sneeuw vrij te maken
userIcon
Paniek topic, na weken van sneeuw
Lekker je auto sneeuw en ijs vrij maken om 5:30 in de ochtend bij min 10...

Bij vrachtwagens is dat anders maar dat is vanwege dat ijs wat er op ligt.. Dan moet je wel.


Het is niet gevaarlijker dan zoveel andere dingen die schrikreacties veroorzaken...

Gewoon netjes afstand houden. Het is maar sneeuw.
Ik zie echt zoooo veel mensen die dat niet doen . Allemaal van die aso's die denken "ik wil gewoon zo snel mogelijk met m'n lease bak of anderssoortige grote bak de weg op om 150 te rijden, en anderen moeten maar NIET schrikken".

Ik had hier trouwens wel wat meer reacties verwacht van "je mag hier ook niets meer, waar bemoeien ze zich mee"
userIcon
Sterker nog, heel officieel kun je er een boete voor krijgen als je je auto niet voldoende sneeuwvrij maakt en dat geldt OOK voor het dak. Kennis van me was pas de lul. Nou had die OOK zijn ramen niet goed sneeuwvrij gemaakt, maar goed, agent vertelde hem dat het dak daar ook onder valt.
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 09:05 schreef eymey het volgende:
Ik zie echt zoooo veel mensen die dat niet doen . Allemaal van die aso's die denken "ik wil gewoon zo snel mogelijk met m'n lease bak of anderssoortige grote bak de weg op om 150 te rijden, en anderen moeten maar NIET schrikken".
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 09:05 schreef ChefAgf het volgende:
Lekker je auto sneeuw en ijs vrij maken om 5:30 in de ochtend bij min 10...

Bij vrachtwagens is dat anders maar dat is vanwege dat ijs wat er op ligt.. Dan moet je wel.


Het is niet gevaarlijker dan zoveel andere dingen die schrikreacties veroorzaken...

Gewoon netjes afstand houden. Het is maar sneeuw.
Wehehehe

Maar bagatelliseer het maar inderdaad.
Licht aan op een schemerige provinciale weg?
Dan slijten mijn lampjes en ik heb echt geen zin om die knop helemaal in te drukken dus ze kijken maar beter uit hun doppen.

etc. etc.

Prutsers.

[ Bericht gewijzigd door Vengerr op vrijdag 12 februari 2010 @ 09:15 ]
userIcon
En terecht. Mensen denken tegenwoordig echt niet meer aan een ander. Los daarvan, zie ik nog heel veel mensen die echt van die kijkgaatjes maken in hun auto, zodat ze net naar voren kunnen kijken, sommigen bijna niet naar de zijkant en velen helemaal niet naar achteren. Laat toch wel weer zien dat de meeste mensen NOOIT naar achter kijken.
Ook het schoonmaken van je lichten valt hieronder, alhoewel sommigen toch ook niet weten hoe een richtingaanwijzer werkt. Misschien bang dat dat slijtage aan hun auto veroorzaakt....

Word ook bijna elke ochtend van m'n sokken gereden door automobilisten die haast hebben, terwijl ik gewoon voorrang heb met mijn fiets.... Het is dat ik goede remmen heb en kan anticiperen.
moet ik gvd 10 minuten eerder opstaan... pff. dan maar lopend naar mijn werk...
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 09:05 schreef ChefAgf het volgende:
Lekker je auto sneeuw en ijs vrij maken om 5:30 in de ochtend bij min 10...

Bij vrachtwagens is dat anders maar dat is vanwege dat ijs wat er op ligt.. Dan moet je wel.


Het is niet gevaarlijker dan zoveel andere dingen die schrikreacties veroorzaken...

Gewoon netjes afstand houden. Het is maar sneeuw.
Het is niet altijsd alleen maar sneeuw. Als de laag sneeuw dikker wordt op je auto kan de onderste laag smelten en vervolgens weer aanvriezen waardoor het plakken ijs worden.

Je bent gewoon een luie flikker.

-15 en ik had maar een dik kwartier nodig, ondanks dat de onderlaag aangevroren zat
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 09:05 schreef ChefAgf het volgende:
Lekker je auto sneeuw en ijs vrij maken om 5:30 in de ochtend bij min 10...

Bij vrachtwagens is dat anders maar dat is vanwege dat ijs wat er op ligt.. Dan moet je wel.


Het is niet gevaarlijker dan zoveel andere dingen die schrikreacties veroorzaken...

Gewoon netjes afstand houden. Het is maar sneeuw.
Dit is de typische egoistische houding die veel mensen tegenwoordig hebben. Tuurlijk, mensen moeten met dit weer hun rijgedrag aanpassen, dat valt OOK onder sociaal gedrag, maar even wat meer moeite doen om je auto enigszins sneeuwvrij te maken lijkt me een HELE kleine moeite.
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 09:33 schreef swoopie het volgende:
[..]

Dit is de typische egoistische houding die veel mensen tegenwoordig hebben. Tuurlijk, mensen moeten met dit weer hun rijgedrag aanpassen, dat valt OOK onder sociaal gedrag, maar even wat meer moeite doen om je auto enigszins sneeuwvrij te maken lijkt me een HELE kleine moeite.
Je zegt het precies goed. Je auto ENIGZINS sneeuw vrij maken..

De ruiten en bij zo een laag als bij de afbeelding van crv dan ff de een veeg over het dak, maar de rest waait er vanzelf wel af.

Het ziet er hetzelfde uit als er iemand zn ruit schoonmaakt...

duurt zowieso 10 minuten voordat ik om 5:30 eindelijk eens auto;s tegenkom.

Dus dan ff met 80 door de bebouwde kom en mn auto is sneeuwvrij.

O ja en als je dan toch zo hard rijd, dan rijd er ook niemand achter je... net zo makkelijk toch?
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 09:40 schreef ChefAgf het volgende:
[..]
Je zegt het precies goed. Je auto ENIGZINS sneeuw vrij maken..
Enigszins is natuurlijk subjectief, maar ik versta daaronder met de rubberen trekker over het dak en de motorkap en je ramen GOED schoonmaken. Als jij dat ook vindt ben ik het daar met je eens
quote:

De ruiten en bij zo een laag als bij de afbeelding van crv dan ff de een veeg over het dak, maar de rest waait er vanzelf wel af.

Het ziet er hetzelfde uit als er iemand zn ruit schoonmaakt...

duurt zowieso 10 minuten voordat ik om 5:30 eindelijk eens auto;s tegenkom.

Dus dan ff met 80 door de bebouwde kom en mn auto is sneeuwvrij.

O ja en als je dan toch zo hard rijd, dan rijd er ook niemand achter je... net zo makkelijk toch?
Ik heb geen moeite met te hard rijden, maar met glad weer met 80 door de bbk is wat mij betreft een dikke vette Ook al is het vroeg.
userIcon
Er zit toch wel ff een klein verschilletje tussen ijsblokken die van een vrachtwagen afpleuren en dat beetje sneeuw van een auto. Misschien is het juist wel eens goed. Komen we eens van die bumperklevers af. . En voor de rest de discussie niet waard. Ramen sneeuwvrij. Geen meter sneeuw op het dak van je auto laten zitten en het is verder prima! Tjonge er valt ook eens een beetje sneeuw in Nederland.
userIcon
Met dit soort waarschuwingen komen ze ook echt op tijd.
Hoeveel sneeuw is er al niet gevallen.
Gek, ik heb er niet zo'n last van. Sneeuw van de motorkap die op de voorruit waait vind ik zelfs prettig. Even met de ruitenwisser heen en weer en de voorruit is weer schoon.

Nee, als we het over overlast gaan hebben dan rant ik liever tegen dat opspattende zout wat op de voorruit neerslaat en ik constant de ruit moet schoonmaken.
reed naar Groningen en het leek net alsof het zwaar sneeuwde door die henken die alleen maar t raampje schoonmaken
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 09:46 schreef swoopie het volgende:
[..]

Enigszins is natuurlijk subjectief, maar ik versta daaronder met de rubberen trekker over het dak en de motorkap en je ramen GOED schoonmaken. Als jij dat ook vindt ben ik het daar met je eens
[..]
En daar gaat je lak....
Als je je auto net gewassen hebt, trek je de lak toch ook niet droog met zo'n rubberen trekker?
En dan nog, dan is de auto gewassen, en heb je er geen/veel minder vuil onder zitten die voor krassen kunnen zorgen..

Wat ze hier dus eigenlijk vragen aan de autoliefhebber: 10 minuten of meer van te voren auto opwarmen zodat alles er rustig vanaf kan smelten (lekker groen bezig)
userIcon
Ijsblokken die van vrachtwagens afvallen vind ik toch een tandje erger.
quote:
dat sneeuwresten op voertuigen gevaarlijk kunnen zijn voor andere weggebruikers.
...oops Helemaal vergeten.
Het zou nederland niet zijn als er niet op zijn minst 1 iemand is die over dit soort onbenullige dingen gaat zeiken.

Het zou de politie niet zijn als ze niet elke manier aangrijpen om bekeuringen te schrijven. (hier in de buurt zijn al mensen bekeurd voor dit soort onzin, TERWIJL ZE INKOPEN GINGEN DOEN!)

Dat ze de vrachtauto's een bekeuring geven wanneer het ijs van tientallen kilo's er vanaf komt geschoten vind ik niet meer dan normaal, maar bekeuringen voor een auto met wat losse sneeuw?

Mensen die hier van schrikken en van mening zijn dat dit een gevaar is zijn in mijn ogen niet capabel om een auto te besturen.

[ Bericht gewijzigd door devastation op vrijdag 12 februari 2010 @ 10:43 ]
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 10:11 schreef pureleganze het volgende:
[..]
En daar gaat je lak....
Als je je auto net gewassen hebt, trek je de lak toch ook niet droog met zo'n rubberen trekker?
En dan nog, dan is de auto gewassen, en heb je er geen/veel minder vuil onder zitten die voor krassen kunnen zorgen..

Wat ze hier dus eigenlijk vragen aan de autoliefhebber: 10 minuten of meer van te voren auto opwarmen zodat alles er rustig vanaf kan smelten (lekker groen bezig)
Hehe, ik veeg alleen de losse sneeuw eraf met die trekker, kan ook net zo goed met een borstel natuurlijk. Een eventueel dun vastgevroren laagje laat ik lekker zitten. Ik ga inderdaad niet met allemaal van dat gereedschap over mijn lak heen Dus toegegeven, ik maak mijn dak/motorkap niet 100% sneeuwvrij, maar als je het een beetje bijhoudt is dat dunne vastgevroren laagje echt niet schadelijk voor je medeweggebruikers.
userIcon
wat een onzin.. mensen schrikken tegenwoordig al van alles.. Ik heb het ook al paar keer gehad dat tijdens het rijden er sneeuw van het busje voor je op je raam waait.. nou boehoe... kan je toch verwachten... Als het zelf sneeuwt kom t toch ook op je raam...
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 10:53 schreef Blackviper het volgende:
wat een onzin.. mensen schrikken tegenwoordig al van alles.. Ik heb het ook al paar keer gehad dat tijdens het rijden er sneeuw van het busje voor je op je raam waait.. nou boehoe... kan je toch verwachten... Als het zelf sneeuwt kom t toch ook op je raam...
Ik hoop dat zelfs mensen zoals jij het verschil zien tussen verwachte gebeurtenissen en onverwachte gebeurtenissen. In het verkeer heb je rekening te houden met iedereen.

IJdele hoop, natuurlijk.
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 10:31 schreef devastation het volgende:
Mensen die hier van schrikken en van mening zijn dat dit een gevaar is zijn in mijn ogen niet capabel om een auto te besturen.
eensch
ik heb het trouwens afgelopen winter welgeteld 4 keer meegemaakt dat ik achter een auto reed waar wat sneeuw vanaf waaide (ik vond het er altijd wel grappig uitzien). en wat dan nog? dan doe je lekker even je ruitenwissers aan, is dat achterlijke zout (heb ik meer last van dan die sneeuw die het moet weghalen) meteen van je ramen af.
schrik je van sneeuw (poedersneeuw, complete ijsbergen die van vrachtwagens afwaaien zijn wel gevaarlijk) dan schrik je waarschijnlijk ook als je wielen even doorspinnen bij het wegrijden, dan ben je denk ik verbaasd als je abs niet werkt met dit weer, rij je angstig 20 waar gestrooid is en 80 waar dat niet zo is en natuurlijk vindt je dan dat iedereen achter je zich maar heeft aan te passen aan jou angst.
kortom: dan hoor je wat mij betreft met dit soort weer niet op de weg, al is het maar voor je eigen bestwil.
voordat de reacties komen dat ik niet weet waar ik over praat oid: ik rij 5 dagen per week 100 km naar werk en de voorbeelden zijn observaties vanuit mijn eigen auto en als passagier in andere auto's.

[ Bericht gewijzigd door chrasH op vrijdag 12 februari 2010 @ 13:53 ]
Wat een onzin, waar maken ze zich druk om.
Laat ze eerst winterbanden verplicht stellen als ze de verkeersveiligheid in de winter willen vergroten.
Vlokje sneeuw en iedereen rijd 30 km/u op de autobaan op de afgesleten zomerbandjes, en er staat 800 km file.

Om het gebrek aan verkeersinzicht op te heffen moet ik het dak van m'n auto opkruipen 's ochtends?

Als het gesneeuwd heeft dan weet je dat je af en toe een stuifje sneeuw kunt verwachten.
Als je dat niet aankunt als bestuurder blijf dan lekker thuis.
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 12:41 schreef hydra77 het volgende:
Wat een onzin, waar maken ze zich druk om.
Laat ze eerst winterbanden verplicht stellen als ze de verkeersveiligheid in de winter willen vergroten.
Vlokje sneeuw en iedereen rijd 30 km/u op de autobaan op de afgesleten zomerbandjes, en er staat 800 km file.

Om het gebrek aan verkeersinzicht op te heffen moet ik het dak van m'n auto opkruipen 's ochtends?

Als het gesneeuwd heeft dan weet je dat je af en toe een stuifje sneeuw kunt verwachten.
Als je dat niet aankunt als bestuurder blijf dan lekker thuis.
Eens
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 12:41 schreef hydra77 het volgende:
Wat een onzin, waar maken ze zich druk om.
Laat ze eerst winterbanden verplicht stellen als ze de verkeersveiligheid in de winter willen vergroten.
Vlokje sneeuw en iedereen rijd 30 km/u op de autobaan op de afgesleten zomerbandjes, en er staat 800 km file.

Om het gebrek aan verkeersinzicht op te heffen moet ik het dak van m'n auto opkruipen 's ochtends?

Als het gesneeuwd heeft dan weet je dat je af en toe een stuifje sneeuw kunt verwachten.
Als je dat niet aankunt als bestuurder blijf dan lekker thuis.
Ben met je eens dat winterbanden beter zijn, maar afgelopen woensdagavond was het ook MET winterbanden erg glad op de A28. Als je iets te enthousiast gas gaf gleden je banden weg. Je relaas gaat dus niet helemaal op.

En ik weet niet of jij onder die categorie valt, maar ik ben die avond toch een aantal idioten tegengekomen die ondanks de gladheid op het laatste moment hun auto ergens tussen persten. Dus tja, ik weet niet of dat overmoed tgv winterbanden of gewoon dom rijgedrag was...
userIcon
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 @ 11:45 schreef chrasH het volgende:
[..]

eensch
ik heb het trouwens afgelopen winter welgeteld 4 keer meegemaakt dat ik achter een auto reed waar wat sneeuw vanaf waaide (ik vond het er altijd wel grappig uitzien). en wat dan nog? dan doe je lekker even je ruitenwissers aan, is dat achterlijke zout (heb ik meer last van dan die sneeuw die het moet weghalen) meteen van je ramen af.
schrik je van sneeuw (poedersneeuw, complete ijsbergen die van vrachtwagens afwaaien zijn wel gevaarlijk) dan schrik je waarschijnlijk ook als je wielen even doorspinnen bij het wegrijden, dan ben je denk ik verbaasd als je abs niet werkt met dit weer, rij je angstig 20 waar gestrooid is en 80 waar dat niet zo is en natuurlijk vindt je dan dat iedereen achter je zich maar heeft aan te passen aan jou angst.
kortom: dan hoor je wat mij betreft met dit soort weer niet op de weg, al is het maar voor je eigen bestwil.
voordat de reacties komen dat ik niet weet waar ik over praat oid: ik rij 5 dagen per week 100 km naar werk en de voorbeelden zijn observaties vanuit mijn eigen auto en als passagier in andere auto's.
Zoals hierboven ook al vermeld, een beetje opwaaiend sneeuw is niet erg. Maar een dikke bult sneeuw die ineens opwaait richting je voorruit, daar schrikt vrijwel iedereen van, en als er een plakkaat ijs loskomt is het helemaal schrikken en zelfs gevaarlijk. En, stel dat er een wolk sneeuw opwaait precies op het moment dat het verkeer voor je instort.

M.a.w. het heeft niks met onervarenheid te maken, er zijn gewoon grotere risico's als je je met je ondergesneeuwde auto op de weg begeeft.
39  van 39 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 26/05 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as12
» 26/05 Dode door aanvaring op Westerschelde2
» 26/05 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos2
» 26/05 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon1


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden