PvdA blijft tegen langere Afghanistan-missie

NederlandPolitiek • Geschreven door Novum op 09-02-2010 @ 16:05
print 

Nederland kan in Afghanistan actief blijven om militairen op te leiden of aan ontwikkelingssamenwerking te doen. Een langere gevechtsmissie is uitgesloten. Dat heeft PvdA-fractievoorzitter Mariëtte Hamer vandaag gezegd.

De PvdA heeft zich altijd verzet tegen een langere missie en dat blijft zo, zei Hamer. Het opleiden van militairen, artsen of ingenieurs is wel bespreekbaar voor de PvdA.

Het kabinet heeft de Tweede Kamer vandaag officieel laten weten dat de NAVO een verzoek hebben gedaan aan Nederland om de missie in Afghanistan langer voort te zetten.

De precieze inhoud van het NAVO-verzoek is niet bekendgemaakt. Volgens minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen (CDA) gaat het om "een kleinere en in de tijd begrensde bijdrage aan de stabilisatiemacht Isaf". Nederland moet onder meer Afghaanse veiligheidstroepen gaan trainen.


Bron: Novum


Lees ook:

» 11/02 Amsterdammers onwel door barbecue39
» 11/02 Doodrijder Floor van der Wal vervroegd vrij97
» 11/02 Amsterdamse raakt te water en overlijdt21
» 11/02 Ecuador levert drie Nederlanders uit5


delen | eKudos nujij

2582 views / 47 reacties
Reacties op dit bericht
47  van 47 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
Ze hamert dus op een vertrek??
userIcon
Zonde. Nederlandse militairen doen prima werk daar. En daarbij is het goed voor ons leger om daadwerkelijk ingezet te worden.
userIcon
Is er ook bekend hoe lang de PvdA tegen zal zijn?

Ik verwacht dat ze binnen 48 uur voor het sturen van militairen zullen zijn. Al was het maar om de instructeurs en/of ontwikkelaars te beschermen.

Wil er iemand met me wedden?
userIcon
Linkse zwakkelingen
userIcon
quote:
PvdA blijft tegen
Ik vind dit eigenlijk ook al breaking news
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 16:09 schreef KingKai het volgende:
Is er ook bekend hoe lang de PvdA tegen zal zijn?

Ik verwacht dat ze binnen 48 uur voor het sturen van militairen zullen zijn. Al was het maar om de instructeurs en/of ontwikkelaars te beschermen.

Wil er iemand met me wedden?
Ik zeg 24 uur
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 16:08 schreef Kiegie het volgende:
Zonde. Nederlandse militairen doen prima werk daar.
O ja? Wat voor "prima werk" doel je dan op?
quote:
En daarbij is het goed voor ons leger om daadwerkelijk ingezet te worden.
Praktijk is inderdaad de beste "training".
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 16:08 schreef Kiegie het volgende:
Zonde. Nederlandse militairen doen prima werk daar. En daarbij is het goed voor ons leger om daadwerkelijk ingezet te worden.
Geeft de militairen vakbond niet nu aan dat we langer in die oorlog zitten dan dat we eigenlijk aankunnen? Ze doen absoluut prima werk, maar je moet ze niet te zwaar belasten. Ik hoop dat andere landen hun verplichting ook eens nemen. Het liefst op de manier waarop onze militairen het hebben aangepakt.
Opleiden prima, maar het CDA wil daar geniepig een mandaat om zichzelf met geweld te mogen verdedigen aan verbinden. Als het CDA daar zijn zin in krijgt vechten we dus gewoon door, let op mijn woorden.

Wij opleiden en andere NAVO-leden voor de beveiliging zorgen, dat is een prachtig compromis. Géén CDA-spelletjes!
we zitten vanaf de start daar toch al voor een opbouwmissie?
Waterputten slaan ,schooltje bouwen enz.
Verandert dus eigenlijk niks ,alleen als je in een kist terugkomt is het nu een bedrijfsongeval.
man pberends (Redactie Frontpage) 09-02-2010 @ 16:14 fotoboek no homepage
userIcon
Heb nu ook eens ballen PvdA...
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 16:12 schreef dadoc het volgende:
Opleiden prima, maar het CDA wil daar geniepig een mandaat om zichzelf met geweld te mogen verdedigen aan verbinden. Als het CDA daar zijn zin in krijgt vechten we dus gewoon door, let op mijn woorden.

Wij opleiden en andere NAVO-leden voor de beveiliging zorgen, dat is een prachtig compromis.
Nou, zeer prachtig. Werkte in Srebrenica ook erg goed. Die Fransen hebben ons prima geholpen toen het spannend werd.
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 16:08 schreef Kiegie het volgende:
Zonde. Nederlandse militairen doen prima werk daar. En daarbij is het goed voor ons leger om daadwerkelijk ingezet te worden.
Ja, want dan kunnen we onszelf beter verdedigen als de Duitsers weer eens binnenvallen?

Geen zorgen wat inzet betreft, er zijn tientallen landen op de wereld waar de VN sterkere vredesmissies kan gebruiken. Daar mogen we best wat meer militairen naartoe sturen. Maar dit is een principiële zaak geworden: afspraak is afspraak. Als we nog een greintje internationaal respect over willen houden aan de periode-Balkenende moeten we laten zien dat we weliswaar altijd bereidwillig zijn om bij te dragen aan het internationale vredesstreven, maar dat we ook waarde hechten aan duidelijke afspraken.

Sowieso is het een groot vraagteken in hoeverre de bijdrage in Afghanistan uberhaupt ergens iets aan bijdraagt. 'Prima werk' is zinloos als het niets oplevert. En jouw argument 'om de militairen te trainen' mag natuurlijk nooit de reden zijn om aan een oorlog deel te nemen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 16:09 schreef __Saviour__ het volgende:
Linkse zwakkelingen
Bij users als jij kan de PvdA het toch nooit goed doen.
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 16:12 schreef ChristianLebaneseFront het volgende:
[..]


De Nederlandse militairen zelf willen niet weg.
Dan gaan ze daar toch wonen. Worden ze afghaan, kosten ze ons niets meer.
userIcon
kut ik ben het eens met de pvda
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 16:07 schreef gebruikersvoorwaarden het volgende:
[..]


Geef ze een PC met Modern Warfare, dan hebben ze allemaal een SAS-training. Kunnen onze jongens thuis komen.
Dus we krijgen nieuwe verkiezingen ?
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 16:19 schreef Salatrel het volgende:
kut ik ben het eens met de pvda
Same here
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 16:16 schreef Lkw het volgende:
[..]
Nou, zeer prachtig. Werkte in Srebrenica ook erg goed. Die Fransen hebben ons prima geholpen toen het spannend werd.
Goed punt, maar zelfs een ezel stoot zich niet tweemaal aan dezelfde steen. Zo'n professionele organisatie als de NAVO zou toch in staat moeten zijn om te leren van zijn eigen fouten nietwaar? Zo niet dan moeten we ons helemaal maar eens achter de oren krabben als het gaat om onze bijdragen aan het NAVO-spel.
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 16:07 schreef gebruikersvoorwaarden het volgende:
[..]


Geef ze een PC met Modern Warfare, dan hebben ze allemaal een SAS-training. Kunnen onze jongens thuis komen.
Oh god hahahaha
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 16:10 schreef roelke87 het volgende:
[..]


Ja heel goed. Alleen jammer dat we dat geld beter in onze ziektepremie/zorg/scholing kunnen stoppen. Wat Genghis Khan niet lukte, wat de Russen niet lukte, wat de VS niet lukte, gaat ons ook niet lukken. Jammer van de levens die we verliezen daar, maar Afghanistan wil zichzelf blijven. Kan ze nieteens ongelijk geven.
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 16:19 schreef Salatrel het volgende:
kut ik ben het eens met de pvda
de pvda is altijd tegen verlenging van de missie in Afghanistan geweest, te verwijten valt het CDA, die zoals goede christenen altijd doen, natuurlijk weer een potje stonden te liegen tijdens de coalitiebesprekingen..
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 16:17 schreef TUFKAL het volgende:
[..]
Bij users als jij kan de PvdA het toch nooit goed doen.
Hier ben ik het pertinent niet mee eens. Zou je eens moeten zien hoe positief men zou reageren als de pvda zich zou opheffen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 16:14 schreef pberends het volgende:
Heb nu ook eens ballen PvdA...
pvda en ballen in 1 zin.
quote:
"Volgens minister van Buitenlandse Zaken Maxime Verhagen (CDA) gaat het om "een kleinere en in de tijd begrensde bijdrage aan de stabilisatiemacht Isaf".
Met andere woorden: "We zijn nog op zoek naar een goede manier om het Nederlandse volk om de tuin te leiden. Zodra we het perfecte excuus hebben gevonden om te blijven, zullen we dat uiteraard doen."
Weer een verse kabinetscrisis op komst.
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 16:17 schreef dadoc het volgende:
[..]

Ja, want dan kunnen we onszelf beter verdedigen als de Duitsers weer eens binnenvallen?

Geen zorgen wat inzet betreft, er zijn tientallen landen op de wereld waar de VN sterkere vredesmissies kan gebruiken. Daar mogen we best wat meer militairen naartoe sturen. Maar dit is een principiële zaak geworden: afspraak is afspraak. Als we nog een greintje internationaal respect over willen houden aan de periode-Balkenende moeten we laten zien dat we weliswaar altijd bereidwillig zijn om bij te dragen aan het internationale vredesstreven, maar dat we ook waarde hechten aan duidelijke afspraken.

Sowieso is het een groot vraagteken in hoeverre de bijdrage in Afghanistan uberhaupt ergens iets aan bijdraagt. 'Prima werk' is zinloos als het niets oplevert. En jouw argument 'om de militairen te trainen' mag natuurlijk nooit de reden zijn om aan een oorlog deel te nemen.
Want het is goed als ander landen van Nederland het beeld krijgen van 'Een land waarvan je alles kunt vragen omdat ze er toch wel ja op zeggen, hoe belachelijk het ook is' ?
Ze gaan het dus opleidingsmissie noemen terwijl het hetzelfde is.
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 16:29 schreef L-uuc het volgende:
[..]


Want het is goed als ander landen van Nederland het beeld krijgen van 'Een land waarvan je alles kunt vragen omdat ze er toch wel ja op zeggen, hoe belachelijk het ook is' ?
Nee, ik zeg: stoppen met die missie, want afspraak is afspraak.

Tegelijkertijd een opleidingsmissie starten heb ik geen problemen mee.
userIcon
Is de PvdA al gezwicht ? Nee ? Oh, dan wachten we nog even...
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 16:08 schreef Kiegie het volgende:
Zonde. Nederlandse militairen doen prima werk daar. En daarbij is het goed voor ons leger om daadwerkelijk ingezet te worden.
De PvdA wil liever een missie in Afrika.
Het liefst helemaal alleen, zonder ondersteuning van de NAVO.
Dat willen ze al een tijd, maar als het leger in Afghanistan blijft komt het er niet van.

We zouden de missie moeten stoppen. We hebben al een keer verlengd. Het is tijd dat andere landen de rol van Nederland gaan overnemen
Populistische partij
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 16:10 schreef roelke87 het volgende:
[..]


Ja heel goed. Alleen jammer dat we dat geld beter in onze ziektepremie/zorg/scholing kunnen stoppen. Wat Genghis Khan niet lukte, wat de Russen niet lukte, wat de VS niet lukte, gaat ons ook niet lukken. Jammer van de levens die we verliezen daar, maar Afghanistan wil zichzelf blijven. Kan ze nieteens ongelijk geven.
Helemaal mee eens. Ook met je opmerkingen over Verhagen.
Jan Mulder vertelde het mooi, gisteren in DWDD.
De "opbouw" missie gaat verder onder de naam "Trainings" missie.
Waar het op neerkomt: Alles blijft hetzelfde.
(Alleen jan zei het mooier, en beter, en de generaal tegen wie het gezegd werd kreeg een rode kop.)

Trouwens die generaal vertelde nog wat interessante dingen over hoe ver ze daar achter lopen:
-Ze moeten de Afghanen leren hoe je naar het toilet gaat. (WTF!!1)
-Ze moeten de Afghanen leren lezen en schrijven.

[ Bericht gewijzigd door RoyOrbitol op dinsdag 9 februari 2010 @ 17:19 ]
userIcon
Het is sowieso begonnen als een opbouw/vredesmissie en langzamerhand veranderd in een vechtmissie.
Hoe kun je daar iets opbouwen zonder vrede of gevaar voor eigen leven en je te moeten verdedigen of te moeten vechten.
Hamer zegt dus eigenlijk, ze moeten daar weg maar ze moeten wel blijven.
Lijkt het bijna alsof ze daadwerkelijk iets zegt en er trappen nog een hoop mensen in ook.
userIcon
En ik ben tegen Hamer en de PVDA.
komt goed uit. ik blijf tegen de pvdafbraak
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 16:08 schreef Kiegie het volgende:
Zonde. Nederlandse militairen doen prima werk daar. En daarbij is het goed voor ons leger om daadwerkelijk ingezet te worden.
Was al zo in 1985 (Zelfde onderdeel als jij?):

userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 16:54 schreef 2030rd het volgende:
Populistische partij
Ik heb helemaal niets met de PvdA, maar ze zijn altijd al tegen het verlengen van de missie in Afghanistan geweest. Net als tegen de inval in Irak. Richt je pijlen eens op het CDA, de grote hielenlikkers van Amerika. In de ogen van veel rechtsen hier op Fok! is PvdA synoniem aan alles wat er in Nederland fout gaat. In mijn ogen is het het CDA, dat met ondemocratische besluiten hun beleid koste wat kost wil doorvoeren. ik vind het een goede zaak, dat PvdA eindelijk een beetje onder het juk van het CDA uit durft te komen. Dat doen ze alleen veel te laat.
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 20:29 schreef hendrik64 het volgende:
[..]


Was al zo in 1985 (Zelfde onderdeel als jij?):

[afbeelding]
Me dunkt. Ik was er in 1989-90.
Mooie zwaluwstaartjes!
userIcon
Ik snap niet goed waarom we steeds meer generaals (al dan niet buiten dienst) de hete kolen van onze heren poltici uit het vuur zien halen in allerlei programma's.
Die militairen hebben per definitie geen vrije stem, ze dienen de politiek die hen opdraagt wat ze uit moeten dragen, dus waarom laat de politiek toe dat zij, die militairen, zich zo politiek uiten op tv ?
Militairen die politiek uitoefenen... dat is een basisrecept voor ellende!
Durven onze politici zich niet meer uit te laten over hun beleid ?
47  van 47 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 11/02 Amsterdammers onwel door barbecue39
» 11/02 Doodrijder Floor van der Wal vervroegd vrij97
» 11/02 Amsterdamse raakt te water en overlijdt21
» 11/02 Ecuador levert drie Nederlanders uit5


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden