'Contant geld binnen vijf jaar uit winkels'

EconomieNederland • Geschreven door Novum op 09-02-2010 @ 07:44
print 

Binnen vijf jaar kan bij winkels alleen nog worden betaald met de pinpas of de mobiele telefoon. Cash verdwijnt uit de kassa. Die verwachting spreekt de Consumentenbond vandaag in het AD uit.

Andere winkelketens zullen het voorbeeld van Telfort volgens de bond snel volgen. Telfort maakte gisteren bekend dat er in zijn winkels vanaf april alleen kan worden gepind. Ook het samenwerkingsverband Detailhandel Nederland en brancheorganisatie voor supermarkten CBL verwachten dat contant geld snel verdwijnt.

Wel moet er volgens CBL nog een oplossing worden gevonden voor klanten die moeite hebben met pinnen. Ook voor consumenten die geen grip op hun uitgaven hebben als ze met een zwaai van de pinpas alles denken te kunnen kopen moet nog wat worden verzonnen.


Bron: Novum


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht38
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

11321 views / 159 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 159 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4
userIcon
ja, daag ik blijf nog wel even contant betalen
userIcon
Mooi, pinpas/cc ftw
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 07:46 schreef jp229 het volgende:
wat heb je dan nog aan geld?
ze zijn toch verplicht alles aan te nemen?
Ja, tenzij ze aan de deur de voorwaarden hebben hangen waar in vermeld staat dat je alleen kan pinnen.
doe nu al niet anders
userIcon
Ik zie nu al de krantenberichten van mensen die hiermee op een makkelijke manier kunnen frauderen..
userIcon
ik gebruik nauwelijks nog cash.. alleen bij de snackbar op de hoek bij ons, want die heeft nog geen PIN betaling.
en die toko is al onwijs veel overvallen, niet te geloven eigenlijk
Ik ga echt niet mijn pinpas aan mijn dochter meegeven als ze een boodschap voor me doet. Ik denk dat er daar door minder verkocht gaat worden. Slechte zaak. En die oude kous heeft dan ook geen nut meer.
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 07:52 schreef Marsman53 het volgende:
Ik ga echt niet mijn pinpas aan mijn dochter meegeven als ze een boodschap voor me doet.
waarom niet ??
userIcon
Leuk voor al die bejaarden.
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 07:54 schreef Crump het volgende:
[..]

waarom niet ??
Misschien is Marsmans dochter nog te jong daarvoor?
gelukkig is dan al je betalingsverkeer geregistreerd, zodat ze je daar achteraf altijd mee kunnen pakken.. en natuurlijk krijgen de VS inzage in die gegevens.. maar ik kan niet ontkennen dat 't makkelijk is om alleen die pas in je knip te hoeven hebben.. wanneer krijgen alle koffie/frisdrankautomaten pin?
Zeer slechte zaak.... ik betaal juist 99% contant, de nederlandse staat hoeft niet te weten waar ik overal mijn geld aan uit geef... en dat is juist wat ze allemaal precies kunnen na gaan.
Mochten ze wel eerder doen
userIcon
Vanwege een storing bij het pin-systeem kunt u vandaag niks kopen...
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 07:54 schreef Crump het volgende:
[..]

waarom niet ??


Opzich vind ik het een prima plan als ik naar me zelf kijk. Maar vooral bij kinderen word het toch wel een lastig verhaal, aangezien er veel niet eens een pinpas bezitten.
Dat wordt lachen zeg, geen anoniem bezoek meer aan prostituees, een junk scoort (lees 'pint') in een steegje. Kom je ook niet meer weg met een goedkoop kadootje voor je vrouw!!! lol
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 07:58 schreef dieselross het volgende:
Zeer slechte zaak.... ik betaal juist 99% contant, de nederlandse staat hoeft niet te weten waar ik overal mijn geld aan uit geef... en dat is juist wat ze allemaal precies kunnen na gaan.
Zijn ze nou makkelijk te maken, die aluminium hoedjes?
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 07:56 schreef DeTolk het volgende:
Leuk voor al die bejaarden.
ja even pinnen is ook zoon ingewikkelde procedure... we hebben het niet over het programmeren van een Dvdrecorder
userIcon
Ja leuk wanneer er een landelijke storing is of weet ik veel.
Stel pin automaten werken niet, en je moet net even dat ding hebben.

Jammer dan

Voor mijn part schaffen ze de pin af in winkels
Goed idee... als er iets irritant is, zijn het die mensen voor je die zitten te hannesen met hun portemonnee om iets (gepast) contant te betalen. Pin gaat veel handiger en sneller, ook voor kleine bedragen.

Wel lastig trouwens voor alle collectanten, daklozenkrantverkopers en straatmuzikanten, als straks niemand meer contant geld bij zich heeft.
Kan je straks geen bejaarden meer overvallen, dat is dan weer jammer
userIcon
dan kunnen we het geldrekenen op school ook afschaffen....

en als er dan idd een storing is, dan ga je zonder luiers, medicijnen, melk, etc de winkel uit?

en je kunt je kind niet meer ter bevordering van zijn zelfstandigheid sturen om een boodschapje...... een kind met jouw pinpas en code.. DACHT HET NIET!
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 08:09 schreef pandakopanda het volgende:
Wel lastig trouwens voor alle collectanten, daklozenkrantverkopers en straatmuzikanten, als straks niemand meer contant geld bij zich heeft.
Die krijgen een mobiel pin-apparaat.
userIcon
En hoe gaat dat met het winkelwagentje waar nu nog een euro in moet? Komt daar ook een pinapparaat aan soms?
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 08:08 schreef fotostarter het volgende:
Ja leuk wanneer er een landelijke storing is of weet ik veel.
Stel pin automaten werken niet, en je moet net even dat ding hebben.

Jammer dan

Voor mijn part schaffen ze de pin af in winkels
ik kan nu niet eens meer contante afnemen bij mijn bank. was laatst mijn pinpas kapot...

ben je tegenwoordig dus f****
quote:
Telfort maakte maandag bekend dat er in zijn winkels vanaf april alleen kan worden gepind.
Ik vermoed een vroege 1 april grap...
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 07:57 schreef DeTolk het volgende:
[..]


Misschien is Marsmans dochter nog te jong daarvoor?
Als ze nog te jong is stuur je haar ook niet met contant geld op pad
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 08:12 schreef wendytje het volgende:

en je kunt je kind niet meer ter bevordering van zijn zelfstandigheid sturen om een boodschapje...... een kind met jouw pinpas en code.. DACHT HET NIET!
niet dat ik het er mee eens ben... maar daar bestaat een oplossing voor. een chipcard zonder pinstrip. is net als een beurs maar dan electronisch.
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 07:48 schreef Gewoonik het volgende:
[..]


Ja, tenzij ze aan de deur de voorwaarden hebben hangen waar in vermeld staat dat je alleen kan pinnen.

wat is dat nou voor onzin? zolang jij toch een geldig betaal middel aanbied kunnen ze toch nooit weigeren?
Tja naast de volledige controle van reisgegevens, internetgedrag etc. willen ze natuurlijk ook je complete koopgedrag monitoren.


Alles onder het mom van de veiligheid.

BB is watching you.
userIcon
Dat wordt dan ruzie aan de kassa.

De klant betaald, dus de klant bepaald....
userIcon
5 Jaar? das dan nog ruim voor de gletsjers in de Himalaya zijn verdwenen in 2035...
bij de C1000 bij ons hebben ze ook kassa's voor ALLEEN PINNEN... beter dan al die mensen die de centen bij elkaar aan het schrapen zijn wat weer minuten duurt...

Ook komt het probleem dat op de meeste plekken geen buitenlandse pinpas gebruikt kan worden, voor mensen die niet rond de grens ligt maakt het niks uit maar er zijn genoeg belgen die in Nederland naar supermarkt gaan
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 07:48 schreef Gewoonik het volgende:
[..]


Ja, tenzij ze aan de deur de voorwaarden hebben hangen waar in vermeld staat dat je alleen kan pinnen.
Niet helemaal waar. Een winkel is verplicht alle geldige betaalmiddelen te accepteren. Ze kunnen wel hun voorkeur uitspreken voor pinbetaling, maar cash mag nu niet geweigerd worden.

Net als dat winkels 1 en 2 cent muntjes nu niet mogen weigeren.
Handig voor de zwartwerkers onder ons...
Dan wordt Duitsland inderdaad aantrekkelijk, wat moet je anders met je zwarte geld?
Gewoon doen... goed idee!
userIcon
Haha, wat een slecht idee!
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 08:03 schreef Crump het volgende:
[..]

ja even pinnen is ook zoon ingewikkelde procedure... we hebben het niet over het programmeren van een Dvdrecorder
HE boer...
Er zijn genoeg ouderen die er echt niet mee om kunnen gaan.
userIcon
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 08:19 schreef NeukVoer het volgende:
[..]


Als ze nog te jong is stuur je haar ook niet met contant geld op pad
*Facepalm*

Wat heb je nou liever.
Dat je dochtertje/zoontje de straat opgaat met toegang tot je hele betaalrekening of enkel de 2 euro voor brood.


Mocht dit er helemaal doorkomen en chartaal geld uitgerangeerd worden dan betekent dat ook snel het einde van o.a. zwartwerken en soft/harddrugs.
Een ijzeren greep op burgerlijke ongehoorzaamheid.
userIcon
Nou das lekker dan... Ik vind dat je een beter overzicht over je uitgaven hebt als je contant betaalt.
Lekker voor buitenlanders die alles met creditcards betalen en dan alleen bij winkels met een visa/mastercard logo hun boodschapjes kunnen afrekenen. Zullen ze even naar Duitsland moeten rijden denk ik
Ik stel het pin/chip betalen zo lang mogelijk uit. Alleen voor parkeerautomaten maak ik nog wel een uitzondering. Maar zolang we een beroerde beveiliging hebben op de pinpas (ja, ik heb de mijne ook een keer succesvol gecopieerd met een omgebouwde taperecorder) pin ik alleen bij geldautomaten die IN bankgebouwen staan - niet bij Albert Heyns, Shell stations enz. Veel te link met al die skimmers (ook al is je geld gegarandeerd, je moet er nog wel achteraan, kost zeeën van tijd).

Daarnaast, digitale betalingen zijn met name voor banken enorm interessant voor het financieren van beleggingen, obligaties enz: het geld blijft immers in het systeem en wordt er niet in de vorm van contant geld uitgehaald. Dus, als ik minder contant ga betalen, dan is het met name de bank die ervan profiteert. Ehr... de bankaire kosten zijn toch juist gestegen? Dit kan ik dan niet rijmen. Ik zou van een CONSUMENTENbond juist verwachten dat ze hiertegen ageren in plaats van te stellen dat consumenten over 5 jaar geen contant geld meer gebruiken. Najah, de consumentenbond is natuurlijk al jaren een wassen neus.
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 @ 08:27 schreef Anaaliseert het volgende:
bij de C1000 bij ons hebben ze ook kassa's voor ALLEEN PINNEN... beter dan al die mensen die de centen bij elkaar aan het schrapen zijn wat weer minuten duurt...

Ook komt het probleem dat op de meeste plekken geen buitenlandse pinpas gebruikt kan worden, voor mensen die niet rond de grens ligt maakt het niks uit maar er zijn genoeg belgen die in Nederland naar supermarkt gaan
En wat dacht je van toeristen? Denk je dat die blij worden als ze de hele tijd moeten pinnen (met asociale buitenlandse pin toeslagen)? Ik betaal niet veel contant meer, maar als het zou verdwijnen zou zeer vervelend zijn. Ik zou ook goed niet naar een cafe gaan waar alleen gepind kan worden, na een paar biertjes haal je de pas toch wel door het automaatje.
50  van 159 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht38
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden