Meer vmbo'ers stromen door naar havo

Onderwijs • Geschreven door Novum op 08-02-2010 @ 11:56
print 

Het aantal leerlingen dat met een vmbo-diploma naar de havo doorstroomt, is de afgelopen jaren fors gestegen. Het percentage leerlingen dat van de havo naar het vwo doorstroomde is daarentegen iets gedaald. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag.

Vorig schooljaar gingen ruim negenduizend vmbo'ers die het jaar daarvoor hun diploma hadden behaald naar de havo, negentien procent van de vmbo'ers die hun diploma haalden. In het schooljaar 2004/ 2005 lag dat aandeel met veertien procent een stuk lager.

Het aantal havisten dat doorgaat voor een vwo-diploma nam de afgelopen jaren toe van bijna vier procent in 2004/2005 tot bijna vijf procent in 2007/ 2008, maar daalde een jaar later weer tot ruim vier procent. Het CBS denkt dat dit mogelijk komt door de vernieuwde tweede fase, waardoor in dat jaar de havo minder goed aansloot bij het vwo.

Jongens kiezen er vaker voor dan meisjes om na het behalen van een diploma in het voortgezet onderwijs door te gaan om een hoger diploma in het voortgezet onderwijs te krijgen. Mogelijk komt dit doordat jongens in eerste instantie vaker voor een lager niveau kiezen dan waarvoor zij in aanmerking zouden komen op basis van de Citotoets.

In het schooljaar 2007/ 2008 besloot twintig procent van de jongens met een vmbo-diploma op zak naar de havo te gaan, tegenover achttien procent van de meisjes. Van de mannelijke havisten koos vijf procent ervoor naar het vwo door te stromen, tegenover ruim drie procent van de meisjes.

Allochtone vmbo-leerlingen gaan na het behalen van hun diploma vaker naar de havo door dan autochtone leerlingen. Dat geldt vooral voor Turkse en Marokkaanse leerlingen. De overstap van havo naar vwo wordt vooral gemaakt door leerlingen uit Turkije of de Nederlandse Antillen.


Bron: Novum


Lees ook:

» 25/05 LAKS registreert honderdduizendste examenklacht9
» 25/05 Basisbeurs voor masterstudenten blijft26
» 22/05 Zijlstra verwacht geen groei studieleningen23
» 22/05 Stroomstoring Hoorn hindert eindexamens10


delen | eKudos nujij

5290 views / 92 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 92 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
man superworm (Redactie Frontpage) 08-02-2010 @ 11:58 fotoboek homepage
userIcon
Ofwel: 'Havo steeds makkelijker'
userIcon
Ofwel ons onderwijssysteem is gewoon prut
userIcon
quote:
Allochtone vmbo-leerlingen gaan na het behalen van hun diploma vaker naar de havo door dan autochtone leerlingen. Dat geldt vooral voor Turkse en Marokkaanse leerlingen. De overstap van havo naar vwo wordt vooral gemaakt door leerlingen uit Turkije of de Nederlandse Antillen.
Het is stil in Tokkie-Nederland...
userIcon
quote:
Allochtone vmbo-leerlingen gaan na het behalen van hun diploma vaker naar de havo door dan autochtone leerlingen. Dat geldt vooral voor Turkse en Marokkaanse leerlingen. De overstap van havo naar vwo wordt vooral gemaakt door leerlingen uit Turkije of de Nederlandse Antillen.
Gelul
Laat nieuw rechts-radicaal Fok dan nu ook even erkennen dat de cijfers aantonen dat een deel van de niet-westerse allochtoon toch de ambitie heeft om het beste uit zijn of haar leven te halen. Hulde! Gezien de nieuw rechts-radicalen graag generaliseren zullen we maar zeggen dat ALLE niet-westerse allochtonen dus een gezonde ambitie hebben.. Of toch maar gewoon erkennen dat de groep niet op 1 hoop te gooien is?

Overigens denk ik dat de overstap makkelijker is geworden omdat het nieuwe systeem met theoretisch VMBO beter aansluit bij de HAVO. De overstap van HAVO naar VWO is iets meer knutselen, onder andere omdat de vereisten voor talenkennis niet goed aansluiten, maar op zich is dat uiteindelijk ook goed te doen.
userIcon
Ja duh...niveau van havo is gewijzigd, toelatingseisen om overstap te mogen maken is gewijzigd plus daarbij de vergroting van mogelijkheden voor kansloze jongeren en allochtonen door de scholen en hoppa.

userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 11:59 schreef Thermometer_4 het volgende:
Ofwel ons onderwijssysteem is gewoon prut
Tja bezuiniging en inefficient werken: Minder studenten slagen
>
Overheid past beleid aan: Meer geslaagde kandidaten
>
Scholen verlagen eisen examens > Meer studenten slagen (MBO & HBO)
>
Bedrijfsleven baalt van kwaliteit
>
Overheid plant verdere bezuinigingen > .... ???????????
>
Nederland kenniseconomie? > terug naar de middeleeuwen

Resultaat: Drastisch mindere kwaliteit onderwijs
Direct Gevolg: Slecht geschoold personeel
Visie lange termijn: Een duur leven voor onze kids.

Bedankt Regering:)
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 12:05 schreef Nottheviolin het volgende:
Ja duh...niveau van havo is gewijzigd, toelatingseisen om overstap te mogen maken is gewijzigd plus daarbij de vergroting van mogelijkheden voor kansloze jongeren en allochtonen door de scholen en hoppa.

Waar lees je dat als ik vragen mag?
userIcon
1 piepklein voorbeeldje....

Allochtone vmbo- en havo-leerlingen mogen bij het examen Nederlands ongestraft meer fouten maken dan autochtone leerlingen. Zo wordt bij Nederlandse vmbo'ers die twee spelfouten maken een punt van het totaal afgetrokken, terwijl dat bij allochtone leerlingen pas bij zes spelfouten gebeurt.

http://www.telegraaf.nl/b(...)deeld___.html?p=11,1

De kwaliteit van het onderwijs stelt tegenwoordig ook geen ruk meer voor. Als ik kijk wat er bij de AH achter de kassa zit met een hoge opleiding en dan nog niet eens kan hoofdrekenen.......

Voorbeeld: iets kost 7,10 en ik betaal met 10 euro en ben ondertussen op zoek naar 10 cent om het ( in mijn ogen ) makkelijker te maken voor hem/haar. De kassa geeft inmiddels aan dat ik 2,90 terug moet krijgen en ik leg 10 cent op de toonbank. Dan raken ze in paniek, want wat is 2,90 plus 10 cent???
9 van de 10 geeft dan onnodig veel kleingeld terug en zit later te zeuren dat ze geenkleingeld meer in de kassa hebben.
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 12:24 schreef Odieus het volgende:
[..]


Whehehe, ze laten tegenwoordig toch ook kinderen van achterstandsgezinnen zomaar slagen om ze vooral maar niet zonder diploma het leven in te sturen en ook om ze weg te hebben van school omdat ze de leraren naar het leven staan
Zo ben ik ook aan mijn diploma's gekomen, hoefde niet eens te komen
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 12:23 schreef Ritmo het volgende:
Het is ook nooit goed hier op de FP he? Als ze met hun VMBO-diploma van school af gaan zijn ze dom, en als ze dan wel voor hun HAVO-diploma gaan dan is de HAVO weer van laag niveau.
Idd. Zie het probleem niet, dit is alleen maar positief. Kans op een betere baan enzo. En het houdt ze van de straat af.
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 12:12 schreef Tharobboos het volgende:
[..]


Tja bezuiniging en inefficient werken: Minder studenten slagen
>
Overheid past beleid aan: Meer geslaagde kandidaten
>
Scholen verlagen eisen examens > Meer studenten slagen (MBO & HBO)
>
Bedrijfsleven baalt van kwaliteit
>
Overheid plant verdere bezuinigingen > .... ???????????
>
Nederland kenniseconomie? > terug naar de middeleeuwen

Resultaat: Drastisch mindere kwaliteit onderwijs
Direct Gevolg: Slecht geschoold personeel
Visie lange termijn: Een duur leven voor onze kids.

Bedankt Regering:)
Bedankt voor je nietzeggende oorzaak-gevolg gedachten.
Niet wetenschappelijk onderwijs genoten?:)
quote:
Allochtone vmbo-leerlingen gaan na het behalen van hun diploma vaker naar de havo door dan autochtone leerlingen. Dat geldt vooral voor Turkse en Marokkaanse leerlingen. De overstap van havo naar vwo wordt vooral gemaakt door leerlingen uit Turkije of de Nederlandse Antillen.
Autochtone leerlingen gaan weer vaker direct naar de HAVO of VWO. Worden allochtonen een leer achterstand aan het einde van de basisschool, die ze daarna weer inhalen?
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 12:24 schreef Odieus het volgende:
[..]


Whehehe, ze laten tegenwoordig toch ook kinderen van achterstandsgezinnen zomaar slagen om ze vooral maar niet zonder diploma het leven in te sturen en ook om ze weg te hebben van school omdat ze de leraren naar het leven staan
Inderdaad dat gebeurt. Bij mij op school ook. Als ze er maar vanaf zijn.

Triest.
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 12:20 schreef roelke87 het volgende:
[..]


Want jij hebt ook toegang tot al die cijfers en daaruit blijkt dat het niet waar is?

Vervelend he, dat de jonge generatie Marokkanen en Turken blijkbaar harder werkt en meer inzet heeft dan jij.
Zou het niet kunnen dat die Marokkanen, Turken en Antillianen in eerste beginsel lager beginnen tegenover de autochtonen, net zoals het voorbeeld aangeeft tussen jongens en meisjes?

Weinig te maken dus met "meer inzet".
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 12:12 schreef Tharobboos het volgende:
[..]


Tja bezuiniging en inefficient werken: Minder studenten slagen
>
Overheid past beleid aan: Meer geslaagde kandidaten
>
Scholen verlagen eisen examens > Meer studenten slagen (MBO & HBO)
>
Bedrijfsleven baalt van kwaliteit
>
Overheid plant verdere bezuinigingen > .... ???????????
>
Nederland kenniseconomie? > terug naar de middeleeuwen

Resultaat: Drastisch mindere kwaliteit onderwijs
Direct Gevolg: Slecht geschoold personeel
Visie lange termijn: Een duur leven voor onze kids.

Bedankt Regering:)
En hier heb je ook bronnen voor, neem ik aan?
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 12:41 schreef Aka-Zigor het volgende:
[..]

Zou het niet kunnen dat die Marokkanen, Turken en Antillianen in eerste beginsel lager beginnen tegenover de autochtonen, net zoals het voorbeeld aangeeft tussen jongens en meisjes?

Weinig te maken dus met "meer inzet".
Klopt, desalniettemin is het positief dat er meer doorgaan nu, maar dat is ook wel een verplichting tegenwoordig, om door te leren tot je 18e?
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 12:41 schreef Aka-Zigor het volgende:
[..]

Zou het niet kunnen dat die Marokkanen, Turken en Antillianen in eerste beginsel lager beginnen tegenover de autochtonen, net zoals het voorbeeld aangeeft tussen jongens en meisjes?

Weinig te maken dus met "meer inzet".
Zou kunnen.
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 12:46 schreef Corradini het volgende:
[..]

Klopt, desalniettemin is het positief dat er meer doorgaan nu, maar dat is ook wel een verplichting tegenwoordig, om door te leren tot je 18e?
Dat doorleren zal er wel veel mee te maken hebben. Het lijkt mij pas positief als ze na hun school daadwerkelijk gebruik maken van hun opgedane kennis in een betaalde baan. Nu kosten ze alleen nog maar geld.
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 11:59 schreef Thermometer_4 het volgende:
Ofwel ons onderwijssysteem is gewoon prut
het was prima totdat een of andere kutmuts haar plannetje door moest drammen en de MAVO heeft afgeschaft. En ondanks een vernietigend rapport door de onderwijscommissie is er nog steeds niets aan veranderd.
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 12:20 schreef roelke87 het volgende:
[..]


Want jij hebt ook toegang tot al die cijfers en daaruit blijkt dat het niet waar is?

Vervelend he, dat de jonge generatie Marokkanen en Turken blijkbaar harder werkt en meer inzet heeft dan jij.
Daar lezen ze idd overheen, deze jongeren maken iig een overstap, naar hoger onderwijs al zou dit onderwijs van lage kwaliteit zijn, aan de inzet ontbreekt het iig niet, zitten ze op school, doen ze hun best lijkt het bij sommigen wederom niet goed te zijn! opmerkelijk
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 12:48 schreef Aka-Zigor het volgende:
[..]

Dat doorleren zal er wel veel mee te maken hebben. Het lijkt mij pas positief als ze na hun school daadwerkelijk gebruik maken van hun opgedane kennis in een betaalde baan. Nu kosten ze alleen nog maar geld.
Volgens mij kost élke scholier geld. Het is niet gauw goed he?
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 12:29 schreef RedVampire het volgende:

[..]


Autochtone leerlingen gaan weer vaker direct naar de HAVO of VWO. Worden allochtonen een leer achterstand aan het einde van de basisschool, die ze daarna weer inhalen?
Ik neem aan dat allochtonen sneller automatisch ingedeeld worden op het VMBO terwijl ze veel meer in hun mars hebben. Grotendeels zal dat aan hun zelf liggen. Bij de autochtonen komt dat gemiddeld wat meer naar voren...
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 11:59 schreef Vader_Aardbei het volgende:

[..]

Het is stil in Tokkie-Nederland...
Idd dikke boelshit
Loop even door amsterdam, dan zie je al snel dat het tegengestelt is
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 12:49 schreef Symn het volgende:
[..]


het was prima totdat een of andere kutmuts haar plannetje door moest drammen en de MAVO heeft afgeschaft. En ondanks een vernietigend rapport door de onderwijscommissie is er nog steeds niets aan veranderd.
Het VMBO theoretische leerweg heeft hetzelfde niveau als het oude MAVO, alleen, omdat het labeltje VMBO erop geplakt zit heeft het een minder aanzien gekregen.

Veel middelbare scholen noemen hun VMBO-T dan ook weer Mavo, omdat de term eigenlijk nooit is afgeschaft. Mijn zoon doet volgend jaar examen VMBO-T en kreeg een paar weken geleden het examenbesluit mee naar huis. En wat staat daar nog steeds in? "Eindexamenbesluit vwo-havo-mavo-vbo". En in datzelfde eindexamenbesluit staat het MAVO ook nog altijd vermeld: http://www.examenblad.nl/(...)lrndzx7/vg41h1jo9j0l
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 13:07 schreef PhresiF het volgende:
[..]

Idd dikke boelshit
Loop even door amsterdam, dan zie je al snel dat het tegengestelt is
Daar lopen alle tokkies nu, of wat?
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 13:02 schreef Odieus het volgende:
[..]


De leraar laten komen dus?
Nee die taak was weg gelegt voor andere
Ik ben allochtoon, nog een bontkraag ook, wat denk je zelf
Ik mocht en kiezen welke diploma's ik kreeg, en kreeg als toetje ook gelijk nog een baan, ja mensen zo werkt dat nu eenmaal
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 13:11 schreef Wa3ra het volgende:
[..]


Nee die taak was weg gelegt voor andere
Ik ben allochtoon, nog een bontkraag ook, wat denk je zelf
Ik mocht en kiezen welke diploma's ik kreeg, en kreeg als toetje ook gelijk nog een baan, ja mensen zo werkt dat nu eenmaal
Volgens mij ben je echt ziek. Je begint wartaal uit te slaan
Zijn VMBO leerlingen slimmer geworden of HAVO makkelijker? Politiek correct knutselen kan iedereen.
userIcon
Dit bericht zegt vooral iets over het huidige nivo van de HAVO. Buigen voor 'de zwakkere leerling' wordt ons onderwijs nog eens fataal.
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 13:19 schreef HalloTokkies het volgende:
Is kut om te horen natuurlijk voor de wilders aanhang, want zij zien het liefst alleen maar slecht nieuws over turken, Marokkanen en Antillianen.
Om te camoufleren dat ze tegen hen zijn vanwege hun ras.
Ik heb niets met de PVV, maar mag ik je er even op wijzen, dat, áls er al rassen bestaan binnen het mensdom, Turken en Marokkanen bij het blanke ras horen en Antillianen over het algemeen, maar lang niet altijd bij het negroïde ras.

Zelf heb ik de overtuiging, dat er maar één menselijk ras bestaat.
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 12:55 schreef hendrik64 het volgende:
[..]


Volgens mij kost élke scholier geld. Het is niet gauw goed he?
Ja, maar jij en ik weten ook wel dat de ene meer kost dan de andere.
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 13:08 schreef hendrik64 het volgende:
[..]


Het VMBO theoretische leerweg heeft hetzelfde niveau als het oude MAVO, alleen, omdat het labeltje VMBO erop geplakt zit heeft het een minder aanzien gekregen.

Veel middelbare scholen noemen hun VMBO-T dan ook weer Mavo, omdat de term eigenlijk nooit is afgeschaft. Mijn zoon doet volgend jaar examen VMBO-T en kreeg een paar weken geleden het examenbesluit mee naar huis. En wat staat daar nog steeds in? "Eindexamenbesluit vwo-havo-mavo-vbo". En in datzelfde eindexamenbesluit staat het MAVO ook nog altijd vermeld: http://www.examenblad.nl/(...)lrndzx7/vg41h1jo9j0l
Wat theoretisch is vastgelegd hoeft niet klaarblijkelijk praktisch ook zo te zijn
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 13:32 schreef Nottheviolin het volgende:
[..]


Wat theoretisch is vastgelegd hoeft niet klaarblijkelijk praktisch ook zo te zijn
Het gaat me er ook helemaal iet om, wat nou de theorie is. het gaat mij erom, dat het VMBO onterecht een behoorlijk negatief imago heeft en dat daarom veel scholen weer teruggrijpen naar de "oude" naam Mavo, die dus feitelijk ook nog steeds bestaat.
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 13:27 schreef Aka-Zigor het volgende:
[..]

Ja, maar jij en ik weten ook wel dat de ene meer kost dan de andere.
Ja, mijn zoon is dyslectisch en kost meer dan een niet-dyslectische leerling. Hij krijgt meer tijd en soms ander lesmateriaal met een groter lettertype en kan daardoor net zo goed presteren als zijn niet-dyslectische medeleerlingen. Is dat erg? Nee, in een land met gelijke kansen voor iedereen is dat een must.
userIcon
In een land met meer kansen voor de mindere mens dan de doorsnee mens is het hele onderwijs zo scheef als een hoer geworden.

userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 13:46 schreef Nottheviolin het volgende:
In een land met meer kansen voor de mindere mens dan de doorsnee mens is het hele onderwijs zo scheef als een hoer geworden.

Zijn er mindere mensen dan? Ik dacht dat dat meer iets was, wat door een Duitse partij uit de jaren '30 en '40 van de vorige eeuw werd gepropageerd en dat we dat station allang waren gepasseerd.
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 13:43 schreef hendrik64 het volgende:
[..]


Ja, mijn zoon is dyslectisch en kost meer dan een niet-dyslectische leerling. Hij krijgt meer tijd en soms ander lesmateriaal met een groter lettertype en kan daardoor net zo goed presteren als zijn niet-dyslectische medeleerlingen. Is dat erg? Nee, in een land met gelijke kansen voor iedereen is dat een must.
Nou, kijk eens aan wat een geluk jouw kind heeft.
Punt is wel dat we met dyslecten niet echt een schoolverlatersprobleem en daaropvolgend sociaal probleem hebben.
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 14:03 schreef Aka-Zigor het volgende:
[..]

Nou, kijk eens aan wat een geluk jouw kind heeft.
Punt is wel dat we met dyslecten niet echt een schoolverlatersprobleem en daaropvolgend sociaal probleem hebben.
Nee, met allochtone leerlingen, die van het VMBO doorstromen naar het HAVO en/of vervolgens het VWO ook niet, dus wat is je punt?
50  van 92 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 25/05 LAKS registreert honderdduizendste examenklacht9
» 25/05 Basisbeurs voor masterstudenten blijft26
» 22/05 Zijlstra verwacht geen groei studieleningen23
» 22/05 Stroomstoring Hoorn hindert eindexamens10


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden