Bumperkleven blijft grootste ergernis op de weg

Nederland • Geschreven door Novum op 08-02-2010 @ 11:28
print 

Voor het derde jaar op rij is bumperkleven de grootste ergernis van automobilisten. Bijna twintig procent van de weggebruikers zegt hier last van te hebben. Agressief rijgedrag en rijden met alcohol of drugs op, staan op respectievelijk de tweede en derde plaats. Dat meldt de website eileen.nl op basis van een jaarlijks onderzoek naar ergernissen op de weg.

Bijna alle automobilisten ergeren zich wel eens in het verkeer. Weggebruikers van 18 tot en met 44 jaar ergeren zich meer aan zondagsrijders, terwijl senioren vooral last hebben van bekeuringen voor kleine snelheidsovertredingen. Mannen ergeren zich vooral aan linksrijden, zondagsrijders en agressief rijgedrag. Vrouwen vinden het vooral vervelend als andere weggebruikers onder invloed aan het verkeer deelnemen.

Voor het volgens de site representatieve onderzoek werden 586 mensen ondervraagd.


Bron: Novum


Lees ook:

» 19:09 Samsom: maak kinderbijslag inkomensafhankelijk44
» 18:46 Oefening brandweer mondt uit in echte actie5
» 18:46 Politie neemt Sharia4Holland onder de loep18
» 17:12 Stormloop op rollators door Lenteakkoord17


delen | eKudos nujij

6376 views / 145 reacties
Reacties op dit bericht
45  van 145 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
Het hele probleem zit em natuurlijk gewoon in al die egootjes. Zowel bumperkleven als het belerende gedrag is niets anders dan "Ik weet het beter en zal jou even op je plaats zetten."
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 12:53 schreef cmck het volgende:
Ik verbaas me werkelijk over het lage niveau hiero. Alsof iedereen die langzaam rijdt last heeft van bumperklevers.

Ik rijd 9 van de 10 keer gewoon de normale snelheid. Dat is dus: 105 waar 100 mag en 125 waar 120 mag. Tenzij het druk is op de weg en ik gewoon langzamer moet rijden. En ook ik heb gewoon last van bumperklevers. Ook als ik met 120 een vrachtwagen inhaal die 80 rijdt.

Les 1 die je hoort te leren als je begint met autorijden is: Defensief rijden. Veiligheid voorop en altijd anticiperen op het rijgedrag van anderen. En al helemaal als ze fouten maken. Dat betekent dus dat je gewoon de 2 seconde afstand hoort te houden, ook al rijdt iemand op de linkerrijbaan met een gang van 70. Je gaat gewoon even met je groot licht seinen, dan gaan ze vanzelf naar rechts en steken ze vaak nog even hun hand op als je voorbij rijdt om excuses aan te bieden. Dat ze bumperkleven dan uitlokken en dat dat dan meteen gerechtvaardigd is is natuurlijk een typische uitdrukking die mensen alleen roepen als ze totaal geen rekening kunnen houden met anderen en alleen bezig zijn met hun eigen rijgedrag en geen overzicht hebben van de verkeerssituatie. Dat zou nameliik ook betekenen dat je ook bij iemand mag inbreken als iemand vergeet de deur op slot te doen.
Bumperkleven is gewoon verboden. Punt.

Maar ja, helaas hebben veel mensen hier in Nederland last van een gebrek aan fatsoen, waardoor dit soort dingen gewoon niet voorkomen kunnen worden. feit blijft wel dat verkeersongevallen doodsoorzaak nummer 1 zijn hier in Nederland. Daarom vind ik dat dit soort mensen maar eens wat strenger aangepakt moeten worden in Nederland. Gewoon rijbewijs afpakken bij dit soort vergrijpen en nooit meer teruggeven. Is het file-probleem ook meteen opgelost :p
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 13:06 schreef Factsnomyths het volgende:
Vreemd... ik heb nooit last van bumperklevers.

Ik irriteer me wel mateloos aan onnodig linksrijders... maar de oplossing is gewoon geduld hebben.... tzt inhalen... en lekker ff de ruitensproeier zijn werk laten doen.

Ander leuke die ik wel vaak doe.... bij de extreme linksrijders.... inhalen en voor ze gaan rijden met 60. Payback time.
Dat van die ruitensproeiers begrijp ik niet: denk je dat wij linksrijders het erg vinden om water en zeep op onze voorruit te krijgen?


En iemand die zestig voor me gaat rijden, beschouw ik als een geslaagde leerling!
Ik rijd standaard 100 of het nu op de linker of de rechter baan is en als er dan een vrachtwagen 90 rijdt ga ik er langs ongeacht of er iemand met 120 aankomt. Ik heb nooit een file voor mij en iedereen blijft netjes achter me. Rechterbaan stroomt meestal beter door als de linker. Als ze de maximum snelheid nu standaard 100 km/uur maken heeft niemand meer problemen en die vijf minuten die je wint in nederland is het niet waard.
Mensen die van zichzelf vinden dat ze heel goed kunnen rijden, die zijn pas irritant.
Je komt ze vaak tegen op internetfora, je kent ze wel....
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 13:28 schreef Marsman53 het volgende:
Ik rijd standaard 100 of het nu op de linker of de rechter baan is en als er dan een vrachtwagen 90 rijdt ga ik er langs ongeacht of er iemand met 120 aankomt. Ik heb nooit een file voor mij en iedereen blijft netjes achter me. Rechterbaan stroomt meestal beter door als de linker. Als ze de maximum snelheid nu standaard 100 km/uur maken heeft niemand meer problemen en die vijf minuten die je wint in nederland is het niet waard.
Oh wat kortzichtig. Laten we de snelheid aanpassen zodat iedereen jouw snelheid rijdt. Wat dacht je ervan om zelf gewoon 120 te gaan rijden, ipv dat iedereen zich aan jouw aanpast.

En met dergelijke rijstijl zul je inderdaad niet veel files zien, aangezien jij degene bent die ze veroorzaakt. Als je een file wilt zien moet je misschien eens wat vaker in je spiegels kijken. Die ontstaan namelijk doordat iedereen op de rem moet doordat jij weigert de toegestane snelheid te rijden.
Ik heb nooit last van bumperklevers. Ik ben zelf een bumperklever.

Rechts inhalen helpt en bumperkleven ook.
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 13:32 schreef evadsred het volgende:
[..]


Oh wat kortzichtig. Laten we de snelheid aanpassen zodat iedereen jouw snelheid rijdt. Wat dacht je ervan om zelf gewoon 120 te gaan rijden, ipv dat iedereen zich aan jouw aanpast.

En met dergelijke rijstijl zul je inderdaad niet veel files zien, aangezien jij degene bent die ze veroorzaakt. Als je een file wilt zien moet je misschien eens wat vaker in je spiegels kijken. Die ontstaan namelijk doordat iedereen op de rem moet doordat jij weigert de toegestane snelheid te rijden.
Precies,

Langzaamrijders die opzettelijk 25 km/u te langzaam rijden(100 op teller is dus 95), zijn net zulke aso's als hardrijders en bumperklevers.
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 13:28 schreef Marsman53 het volgende:
Ik rijd standaard 100 of het nu op de linker of de rechter baan is en als er dan een vrachtwagen 90 rijdt ga ik er langs ongeacht of er iemand met 120 aankomt.
Dan hou je je dus niet aan de regels: je moet mensen op die strook voorrang verlenen! (PS: Voorrang verlenen betekent: die mensen moeten ONGEHINDERD hun weg kunnen vervolgen, zoek maar op!)

quote:

Ik heb nooit een file voor mij en iedereen blijft netjes achter me.
Dat klopt, die file zit dus achter je.
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 12:29 schreef Lawnmowerman het volgende:
Ik rij zelf ongeveer 50000 km per jaar maar ik heb zelden last van bumperklevers.
De enkele keren dat het gebeurt is het vreemd genoeg in 80% van de gevallen een Audi of BMW, de overige 20% zijn het idd petjes in oude pauperbakken of bouwvakkersbusjes.

Als normaal met de stroming meegaat en naar rechts gaat waar mogelijk dan heb je weinig last van bumperklevers.
Ben je echter zo'n type die gewoon zijn hok naar links gooit om een vrachtwagen in te halen terwijl de linkerbaan 130 rijdt en zelf vervolgens doodleuk 100 blijft rijden dan vraag je er gewoon om.
Ikzelf doe echter niet aan bumperkleven omdat dit alleen maar onveilige situaties en evt aanrijdingen oplevert.
Maar van bouwbusjes bestuurders en pauperpetjes hoef je een dergelijk inzicht niet te verwachten.
En voor Audi's en BWM's gelden er blijkbaar andere verkeersregels dan voor de rest lijkt het soms wel.
jij snapt het: voor ons Audi-rijders gelden inderdaad andere regels!!! Wil iedereen dat even ter harte nemen?
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 12:05 schreef Kiegie het volgende:
[..]


Voor mij is het anders: ik zie het als mijn taak om hardrijders te heropvoeden, en ik blijf ze dan ook zo lang mogelijk hinderen op de linkerzijde.
wie voedt jou dan op omdat je:
en het recht nooit in eigen hand mag nemen
en je in strijd bent met artikel 5 van de wvw
en onnodig links rijdt, das ook in strijd met de wet

je storen aan bumperklevers heeft ook echt niets te maken met dat je misschien te vaak onnodig links of langzaam rijdt. simpel voorbeeld:
gisteren reed ik op de snelweg richting de tunnel van roermond. geen kip op de weg. ik reed (zoals bijna altijd op snelweg) in cruisecontroll. gelijke snelheid dus. langzaam nadert er iemand achter me. nogmaals, er is verder echt in de verste verte niemand te bekennen.
gaat die **(&*&^&^gewoon bumperkleven. (dus gewoon zijn snelheid aanpassen want anders was ie gewoon langs me gegaan). ik rijd dus rechts in cc. hij kan langs.

uiteindelijk op de rem getrapt totdat ie langs reed.

nu vraag ik je.... waarom doen mensen dit... waarom willen ze altijd in een debiel rijtje zo kort mogelijk achter elkaar rijden... en dan het liefst links.. why...
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 11:40 schreef sebastos het volgende:
Ik heb het al vaker geroepen maar haal asjeblieft alles boven de 70jaar van de weg af. Deze bevolkingsgroep kan niet meer rijden en zou ook niet meer mogen rijden. Ze veroorzaken levensgevaarlijke situaties. 9 van de 10 keer is het ook deze bevolkingsgroep die met 90 op de linkerbaan vrachtwagens inhaalt of zonder richting aangeven zomaar zonder te kijken van rechts naar links gaat.

Gratis OV voor deze groep. Voor de uitzonderingen is het jammer maar helaas.

Dan, de snelweg: Linkerbaan is voor snelverkeer, rechts is als je wilt tuffen. Haal je in, doe dit dan met gepaste snelheid / tempo van het verkeer ipv met 100km per uur links in te gaan halen. Want dan ga ik inderdaad op je bumper zitten. Je hebt geleerd om met het verkeer mee te stromen, niet voor opstoppingen te zorgen.

Begrijp sowieso niet zo wat er met Nederlanders aan de hand is zodra ze vrachtwagens inhalen, lijkt wel alsof ze dan gas terugnemen ipv dat je er zo snel mogelijk langs wilt zijn.
nee.

je hebt een punt. maar op beide wegen zijn de min. max. snelheden GELIJK.

+ je dient altijd rechts te rijden.

dus als je sneller dan 125 rijdt en je rijdt concequent links terwijl er iemand rechts met 115 een vrachtwagen nadert en mag remmen omdat jij je niet aan de max snelheid kan houden..

nee.
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 13:56 schreef gekke_puk het volgende:
[..]


nee.

je hebt een punt. maar op beide wegen zijn de min. max. snelheden GELIJK.

+ je dient altijd rechts te rijden.

je hebt een punt maar als je sneller dan 125 rijdt en je rijdt concequent links terwijl er iemand rechts met 115 een vrachtwagen nadert en mag remmen omdat jij je niet aan de max snelheid kan houden..

nee.
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 13:47 schreef Exciter101 het volgende:
[..]


jij snapt het: voor ons Audi-rijders gelden inderdaad andere regels!!! Wil iedereen dat even ter harte nemen?
maar beginnen bij de rijksbelastingen dan...
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 11:29 schreef Broer_Banaan het volgende:
1 Keer goed remmen. Klaar.
ik rij een hoge wrangler met een hele batterij lampen op de juiste hoogte voor de meeste binnenspiegels, als zo'n dropvinger op de linkerbaan 110km/u blijft rijden voor me dan gaan die heel even aan.

gek genoeg is de reactie van de meeste mensen dan toch niet vol op de rem gaan staan, en dat is maar goed ook, ik heb een ladderchassis en een bullbar, ik wens je veel succes als je je kreukelzone wil testen tegen mijn auto.
Ergste wat ik zowel elke dag meemaak: 120km p/h rijden. Gaan links inhalen met 120km/h. En dan letterlijk gewoon geen cm inhalen. en blijven op links. naja dan flits ik maar enkele keren met de lichten zoals hier over de grens in DE. Daar komen ze gewoon met mega snelheid en ja dan flitsen ze en dan weet je ah ff opzouten en dan weer verder inhalen.

Mensen die dode hoek vergeten op autobaan, waardoor je een attack krijgt en op de rem vol kan indrukken zodat je geen crash krijgt.

50 rijden waar je 80 mag (leer borden waar een grote streep door de stad/dorp staat of dat de borden groter zijn etc.)

Nieuwe trend wat ik vaker meemaak en vooral in weekend. 35 tot 40 max rijden waar je 50 mag. (snap ik niet ??)

Voor de rest, niet extreem bumperen en gewoon inhalen wanneer het mogelijk is.
userIcon
Logisch dat bumperkleven de grootste ergernis is. als automobilist doe je de hele dag niets anders in de file
userIcon
Wat is er toch mis met gewoon aan de kant gaan?

Ik erger me met name aan mensen die zich druk gaan lopen maken over het gedrag van anderen, en als reactie daarop zelf het overige verkeer in gevaar brengen.

Dit geldt trouwens zowel voor de klever als voor degene die z'n best doet de klever er niet langs te laten. Vooral dat laatste leidt tot levensgevaarlijke taferelen, die het zogenaamde gevaar dat de bumperklever zou veroorzaken enorm doen toenemen.

Als er namelijk niks gebeurt, en iedereen gewoon door blijft rijden is er niks gevaarlijks aan bumperkleven. Pas als iemand ineens moet remmen zou het mogelijkerwijs gevaarlijk kunnen worden als de bumperklever tevens slaaprijder is. Maar als degene voor de klever ineens zonder reden vol in de ankers gaat is het niet meer de bumperklever die het gevaar heeft veroorzaakt... (eendjes arrest)
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 13:41 schreef Lawnmowerman het volgende:
[..]
Precies,

Langzaamrijders die opzettelijk 25 km/u te langzaam rijden(100 op teller is dus 95), zijn net zulke aso's als hardrijders en bumperklevers.
Nee hoor. Ja, wel irritant, maar zij brengen je leven niet in gevaar. Hardrijders en bumperklevers wel. Nogal een verschil, zou ik denken!

Ik zeg: betrapt op bumperkleven = rijbewijsontzegging voor 3 jaar.
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 13:02 schreef J.Clarkson het volgende:
[..]
2 maanden geleden nog zoiets. Ook een klever achter me, reed al dik 130. Ik moest een afslag hebben en hij ook. De wegmarkering voor rechtdoor of afslag was er al. Besluit meneer er alsnog op het laatste moment snel links langs te gaan.

Voor het gemak maar gas bij gegeven en klevertje miste zijn afslag. Kansloos volk.
Je zou verwachten van iemand met die nickname en die avatar dat ie zich achter het stuur juist niet als achtelijke mongool gedraagt.
userIcon
*zucht * .... bumperkleven lok je zelf uit .... als je gewoon door rijd of gewoon naar rechts gaat al er ruimte voor is , dan is er niks aan de hand. Maar van die mensen die met een suzuki alto op de linker baan rijden en met zo'n hok nog niet eens de 100 halen die vragen er gewoon om ...

quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 12:03 schreef Sulletjes het volgende:
mij kleeft echt nooit iemand op mijn bumper!

Pedal to the medal, geen auto die mij ooit inhaalt...
Geachte mede-BMW rijder, het is Pedal to the MeTal.
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 12:57 schreef evadsred het volgende:
[..]


Je hebt ook wel lef om bij een franse auto te kleven. Die auto's zijn vaak zo gammel in elkaar gezet, dat je maar nooit weet welke onderdelen er van af kunnen vliegen.
inderdaad!!
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 12:43 schreef MrTorture het volgende:
[..]


Dat denken de gele plaatjes ook altijd in Duitsland op de snelweg en dan gaan ze 170 ofzo
Dat zijn dan de gele plaatjes die niet de auto's hebben om veilig hard te rijden.
userIcon
Hehe deze vond ik ook wel leuk :
als ze nou eens doorrijden of opzij gaan dan hoeven we ook niet te kleven ...
userIcon
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 15:01 schreef J.Clarkson het volgende:
[..]
Gelul. En dat je haast hebt zal mij aan mijn reet roesten. Nee ik ga NIET opzij. Kanker tokkie, je rijdt of een GTI of een bestelbus.
ga weg man, je hebt niet eens een auto
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 14:17 schreef exie9 het volgende:
Mensen die dode hoek vergeten op autobaan, waardoor je een attack krijgt en op de rem vol kan indrukken zodat je geen crash krijgt.
Of mensen die in je dode hoek duiken en daar dan vervolgens blijven hangen
Het is eigenlijk schandalig, dat we in NL volgens mij het meest betalen voor dat felbegeerde nichterige roze flapje waarop staat dat je mag rijden.. en dat we er dan nog geen ene kont van bakken met z'n allen.

http://www.cartuning-guide.com/rijbewijs-halen.html

Mja, het ligt waarschijnlijk ook niet aan de opleiding, maar meer dat mensen slecht anticiperen en elkaar het licht niet in de ogen gunnen zodra ze gaan rijden (ikke ikke ikke)

Voorbeeld : Ik rij op een 2-baans weg, 120 km/u, en ik zie in de verte een vrachtwagen met daarachter een personenwagen opdoemen die met vrij constante snelheid 100 rijden.. ik kom in de buurt van de personenauto, niks aan de hand, en net als ik de vrachtwagen wil inhalen besluit de personenwagen ineens dat die de vrachtwagen moet gaan inhalen, en die gooit 'm zo ervoor !! waarom denk ik dan?!? het lijkt wel expres af en toe

Daar kan ik erg slecht tegen, ze ZIEN toch dat je met een lekker gangetje aankomt, waarom wachten ze dan niet ff tot je voorbij bent.. het slaat gewoon nergens op.

Of, bij het invoegen na een stoplicht, van die mongolen die nog net voor (vaak net na) het verdrijfvlak je bijna afsnijden om NET voor jou in te voegen.. en vervolgens haal je ze 1 stoplicht verder weer in : kansloos

[ Bericht gewijzigd door Sander_K op maandag 8 februari 2010 @ 16:22 ]
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 14:22 schreef DaBeetle het volgende:
Wat is er toch mis met gewoon aan de kant gaan?

Ik erger me met name aan mensen die zich druk gaan lopen maken over het gedrag van anderen, en als reactie daarop zelf het overige verkeer in gevaar brengen.

Dit geldt trouwens zowel voor de klever als voor degene die z'n best doet de klever er niet langs te laten. Vooral dat laatste leidt tot levensgevaarlijke taferelen, die het zogenaamde gevaar dat de bumperklever zou veroorzaken enorm doen toenemen.

Als er namelijk niks gebeurt, en iedereen gewoon door blijft rijden is er niks gevaarlijks aan bumperkleven. Pas als iemand ineens moet remmen zou het mogelijkerwijs gevaarlijk kunnen worden als de bumperklever tevens slaaprijder is. Maar als degene voor de klever ineens zonder reden vol in de ankers gaat is het niet meer de bumperklever die het gevaar heeft veroorzaakt... (eendjes arrest)
Erg goede reactie , de onnodig linksrijder is verkeerd bezig en de klevers ook....

OT denk je echt dat er mensen zijn die weten wat een arrest is (zonder te googlen)
Netals op de roltrap, ook zot, maar er moest zowat een heuse campagne voor worden opgestart om mensen duidelijk te maken dat je niet naast elkaar moet gaan staan lullen op de roltrap, er zijn ook mensen die er graag langs willen. (om de trein te halen bijv).

Maar het begint natuurlijk met op tijd, en als het kan uitgerust in de auto te stappen, zodat je niet hoeft te haasten. (Idem voor de roltrap)

Maak het vaak mee, dan is het al schemerig, geen kip op de weg en dan op een 4-baans weg potdomme, rijden er nog 3 auto's naast elkaar met hetzelfde tempo op de 2e,3e,4e baan !! nou dan heb ik echt schijt en schiet er lekker langs op de 1e baan, de groeten, dan maar een boete

Schrale troost, in het buitenland (belgie bijv) is het nog veel erger gesteld met het onnodig links rijden, god wat heb ik me daar geëergerd.. en wellicht doen we het toch zo slecht niet, en juist als het 90% van de tijd goed gaat erger je je juist extra aan die enkelingen die nog zitten te slapen, omdat het vaak goed gaat ..zo kan het je ook bekijken.
Als het altijd een kk-zooitje is op de weg, dan wen je mss aan.

[ Bericht gewijzigd door Sander_K op maandag 8 februari 2010 @ 16:20 ]
userIcon
Het meest vervelende vind ik nog van die bejaarden op de weg, en dan vooral als je er achter zit bij kruispunten waarvan het verkeerslicht nogal lang op rood staat.

Dat gaat dan zo: licht springt op groen, alles voor die ouwe naait eruit, dan beseft die grafmummie pas dat het licht op groen staat en begint te rijden alsof z'n versnellingsbak nog in z'n 3 staat. Uiteindelijk gaat die over de streep als het licht op oranje staat en dan kun je weer 5 minuten wachten totdat het licht weer op groen gaat.
quote:
Op maandag 8 februari 2010 @ 16:12 schreef Sander_K het volgende:
Schrale troost, in het buitenland (belgie bijv) is het nog veel erger gesteld met het onnodig links rijden
In Duitsland ook.... (wel allemaal Nederlanders)
userIcon
Aan de reacties hier kan je precies zien wie een bumperklever is.
GA DAN OOK NIET LINKS RIJDEN EIKELS!!!
45  van 145 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 19:09 Samsom: maak kinderbijslag inkomensafhankelijk44
» 18:46 Oefening brandweer mondt uit in echte actie5
» 18:46 Politie neemt Sharia4Holland onder de loep18
» 17:12 Stormloop op rollators door Lenteakkoord17


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden