'Game-industrie moet waarschuwen voor verslaving'

De game-industrie doet niets om gameverslaving te voorkomen en ontloopt daarmee haar maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dat concludeert onderzoeksbureau IVO in een onderzoek voor het ministerie van Volksgezondheid, schrijft Trouw vandaag. IVO berekende dat Nederland dertigduizend tot tachtigduizend gameverslaafden telt.

Het geeft volgens de krant vooral problemen als samen met vaak anonieme anderen via internet wordt gespeeld. Jeroen Lemmers, die bij de Universiteit van Amsterdam al drie jaar onderzoek doet naar gameverslaving, legt in de krant uit dat het niet simpel is om maatregelen te nemen. Een waarschuwing dat een spel verslavend is, net als op sigarettenpakjes, zou alleen maar aanbevelend werken.

De branchevereniging van de game-industrie, de NVPI, stelt dat de bedrijven wel hun maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen. Dat zouden ze doen door leeftijdsindiacties op de verpakking te zetten en aan te geven of er seks, drugs, gescheld of geweld in het spel voorkomt.

Een waarschuwing op de verpakking zou niet veel zin hebben, daarbij pakt een spel voor 97 procent van de kopers niet verslavend uit.