Kwart jeugd ongewild abo op sms-dienst

Een op de vier kinderen tussen de 8 en 18 jaar is wel eens ongewild opgezadeld met een abonnement op een sms-dienst. Ze zijn tussen de tien en 250 euro kwijt aan diensten als wallpapers, ringtones en spelletjes voor de mobiele telefoon. Dat meldt Mijn Kind Online vandaag op basis van onderzoek. De stichting wil dat er 'eindelijk' een einde komt aan 'misleidende' sms-diensten.

Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de stichting en van Digivaardig en Digibewust, een initiatief van de Nederlandse overheid. Uit het onderzoek blijkt dat de helft van de minderjarigen tien euro armer zijn gemaakt, 32 procent is tussen de tien en dertig euro kwijt, acht procent tussen de dertig en vijftig euro en acht procent tussen de vijftig en honderd euro. Vooral vmbo-leerlingen zijn vaak slachtoffer van een ongewenst abonnement.

Volgens Remco Pijpers van Mijn Kind Online worden er miljoenen verdiend met de 'misleidende' sms-diensten. "Al sinds 2003 is er een sms-gedragscode die hieraan een einde zou moeten maken." De code is een paar keer aangepast, maar de problemen zijn volgens Pijpers daardoor niet verdwenen.

Het onderzoek toont het tegendeel aan, zegt hij. "Werd er twee jaar geleden nog reclame gemaakt met gratis ringtones waar een betaald abonnement aan bleek vast te zitten, nu krijgen kinderen en jongeren reclames te zien die slim zijn verpakt in spelletjes, quizzen en prijsvragen. Die werken de onduidelijkheid in de hand."

Ook de reclamecode voor sms-diensten laat volgens hem ruimte om kinderen en jongeren te misleiden, hoewel de Reclame Code Commissie de reclames de afgelopen jaren keer op keer misleidend vond. "Reclames moeten zó transparant zijn, dat zelfs een kind van 10 begrijpt dat zijn prepaid-tegoed eraan gaat."

Het onderzoek wijst verder uit dat opvoeding over aanbiedingen van media zin heeft. Kinderen die waarschuwingen of verboden krijgen van hun ouders sluiten minder vaak per ongeluk een sms-abonnement af.