Coalitie voorkomt breuk om Irak-rapport

AlgemeenPolitiekNieuwsoverzicht • Geschreven door ANP op 14-01-2010 @ 06:51
print 

CDA, PvdA en ChristenUnie hebben gisteren na een hele dag koortsachtig overleg een breuk in hun regeringscoalitie weten te voorkomen. Het overleg duurde tot in de nacht voort. Het CDA kwam uiteindelijk de PvdA tegemoet door te erkennen dat er voor de Amerikaanse inval in Irak in 2003 "een adequater volkenrechtelijk mandaat nodig" was geweest. Juist de juridische grond voor het met geweld ingrijpen in Irak zorgde altijd voor tweespalt tussen CDA en PvdA.

Het CDA vond tot nu toe dat een nieuwe VN-resolutie wenselijk was geweest, maar niet juridisch noodzakelijk. De PvdA, in 2003 in de oppositie, heeft dat altijd bestreden. De commissie-Davids, die de besluitvorming rond de politieke steun aan de Amerikaanse inval onderzocht, concludeerde eergisteren in een kritisch rapport dat een adequaat volkenrechtelijk mandaat ontbrak. Toen premier Jan Peter Balkenende in een eerste reactie die conclusie meteen bestreed, leidde dat tot woede bij de PvdA. Die partij vond dat Balkenende te veel als premier van 2003 sprak en te weinig als leider van de huidige coalitie.

De PvdA eiste een nieuwe verklaring van het kabinet, waarna een crisis in de coalitie ontstond. Gisteren besprak Balkenende een groot deel van de dag de ontstane situatie met zijn vicepremiers Wouter Bos (PvdA) en André Rouvoet (ChristenUnie). Tot groot ongenoegen van de oppositie duurde het tot gisteravond laat (rond half 10) totdat de coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie erin slaagden een gezamenlijke brief af te leveren. Daarin stelt Balkenende dat het rapport van de commissie-Davids "leidend" is bij "een kritische terugblik op het verleden en het trekken van lessen voor de toekomst".

Davids constateerde onder meer dat het kabinet rond de oorlog in Irak de Kamer niet volledig heeft geïnformeerd, dat premier Balkenende aanvankelijk binnen het kabinet geen leiding gaf aan het Irak-debat en dat het volkenrechtelijk mandaat ontbrak. In zijn eerste reactie weersprak Balkenende  eergisteren nog op meerdere punten de kritiek.

Gisteravond benadrukte hij opnieuw dat hij zijn eerste verklaring aflegde "na afstemming" met zijn vicepremiers en de meest betrokken bewindspersonen. Wel stelde hij dat het kabinet begin februari komt met een uitgebreide reactie op het rapport. In een debat gisteravond zei Balkenende het te betreuren is  dat er misverstanden waren ontstaan over zijn opstelling tegenover het Irak-rapport. Zo moet volgens hem steeds onderscheid gemaakt worden tussen zijn opstelling als premier van het toenmalige kabinet dat de inval in Irak politiek steunde en de reactie van het huidige kabinet.

Balkenende gaf eergisteren aan geprobeerd te hebben in zijn eerste reactie "deze verschillende posities" te onderscheiden. Vicepremier Bos zei het ook zichzelf aan te rekenen dat de verklaring van eergisteren niet duidelijk genoeg was. Hij noemde het moeilijk te verteren dat het beeld was ontstaan dat het kabinet het Irak-rapport zomaar terzijde wilde schuiven. Bos zei niet precies na te kunnen gaan waardoor de onrust was ontstaan.


Bron: ANP


Lees ook:

» 24/05 [Upd] Studentes Minerva ontgroend in luiers235
» 20/05 Eindejaarsconference Van Rossem weer populair21
» 20/05 Oudste vrouw op Mount Everest26
» 18/05 Verkooppunten tabak in grensstreek onder druk50


delen | eKudos nujij

4841 views / 96 reacties
Reacties op dit bericht
96  van 96 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
De coalitie voorkomt een breuk om 1 punt van het rapport. De rest moet nog besproken worden.

Dit kabinet gaat wederom niet zijn termijn uitzitten.
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 07:17 schreef Ugjerke het volgende:
De coalitie voorkomt een breuk om 1 punt van het rapport. De rest moet nog besproken worden.

Dit kabinet gaat wederom niet zijn termijn uitzitten.
Ach, die brief geeft een goeie eerste richting aan hoe de definitieve reactie eruit zal zien. En als de kamer hier al mee kan leven, zullen ze dat over 2 weken met een wat uitgebreider verklaring ook wel kunnen.
userIcon
Gelukkig, nu vallen van het kabinet zou een ramp zijn voor de oh zo broze economie.

Wat je ook denkt van het huidige cabinent, een ieder met meer dan 2 hersencellen zal moeten toegeven dat een cabinetbreuk op dit moment en dientengevolge een jaar onbestuurd land zeer slecht is voor Nederland.
userIcon
Nee dit wordt lekker regeren, iederen heeft de tering op Balkenende in. Beter rot die sukkel op.

WILDERS FTW
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 07:35 schreef ukga het volgende:
Nee dit wordt lekker regeren, iederen heeft de tering op Balkenende in. Beter rot die sukkel op.

WILDERS FTW
En jij denkt serieus dat Wilders Nederland gaat redden? Je gelooft zeker ook nog in Sinterklaas, de Kerstman en de Paashaas?
userIcon
Zekerheden verdwijnen,economieën vergaan
maar het duo list en bedrog blijft altijd bestaan

Wouter Bos het paard van Troje binnen het PVDA
userIcon
Toen was ik voor de Irak oorlog o.a. omdat ik juist dacht dat Saddam weldegelijk massa vernietigings wapen in zijn bezit had en nu blijkt dat het puur om het geld ging, ik zag liever deze kabinet vallen en dan zouhet Nederlandse volk ook een grote mea culpa zou moeten ontvangen van balkenende
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 07:35 schreef ukga het volgende:
Nee dit wordt lekker regeren, iederen heeft de tering op Balkenende in. Beter rot die sukkel op.

WILDERS FTW

userIcon
Alsjeblieft niet nu vallen. Maak het nou eens vol die 4 jaar.
userIcon
Natuurlijk zal het kabinet niet vallen. Zowel PvdA en CU hebben hier geen baat bij. Deze partijen boeit het niet dat de Premier een aanfluiting is, zolang ze zelf maar in de coalitite kunnen blijven.

Dit hele kabinet is een farce.
Ik heb tot 2.00 uur zitten kijken naar het debat en het was een serieuze aanfluiting. De enige die antwoorden gaf op vragen was Hamer. En laat dat nou net iemand zijn die ik niet kan luchten of zien.. Dat is echt ontzettend vermoeiend zeg! Dat gedraai en gekronkel van iedereen!!
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 07:24 schreef creathinx het volgende:
Waar ik me over kan opwinden is Femke !!! wanneer gooit ze die mooie haren een los !!??wat een spetter
Tsja lekker wijf totdat ze haar bek lostrekt

Balkenende heeft zijn steun aan genocide gegeven.
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 08:13 schreef RealBizkit666 het volgende:
Natuurlijk zal het kabinet niet vallen. Zowel PvdA en CU hebben hier geen baat bij. Deze partijen boeit het niet dat de Premier een aanfluiting is, zolang ze zelf maar in de coalitite kunnen blijven.

Dit hele kabinet is een farce.
En bij de volgende verkiezingen gaan de CDA stemmers gewoon weer op die hansworst die nu mp is stemmen.
Dat volk is echt ongekend stom.
userIcon
Eindelijk eens iemand, die wat zei over dat lachje van Bos,
Femkle stoort zich er dus ook aan, moet je kijken, die eeuwige grijns van die man,
Wel , ineens was de grijns weg, keek hij chagerijnig.Ze was echt kwaad.
userIcon
Paars II gevallen
Balkenende I gevallen
Balkenende II gevallen
Balkenende III gevallen/demisoniar
Toekomst?
Balkenende IV gevallen
Wilders I gevallen
Wilders II gevallen

Wanneer krijgen we nu in hemelsnaam een kabinet dat het gewoon afmaakt!
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 08:42 schreef stbabylon het volgende:
Paars II gevallen
Balkenende I gevallen
Balkenende II gevallen
Balkenende III gevallen/demisoniar
Toekomst?
Balkenende IV gevallen
Wilders I gevallen
Wilders II gevallen

Wanneer krijgen we nu in hemelsnaam een kabinet dat het gewoon afmaakt!
dan moeten er is mensen in het kabinet gaan zitten die er zelf in geloven wat ze doen, en ballen gaan kweken.
userIcon
Bananenrepubliek
Bert Wagendorp

Als de premier hiermee wegkomt, dan kunnen we beter meteen bananenrepubliek worden.

http://extra.volkskrant.n(...)947/Bananenrepubliek

ps is het niet meer mogelijk lange post te quoten op de FP steeds als ik een lang verhaal wil quoten dat wordt de hele zooi afgebroken tot zowat niks als ik op post druk....zoja dan zou het handig zijn een teller te maken met "u heeft nog X teken voor de post limit bereikt is....
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 08:59 schreef plum het volgende:
[..]

Wat een nonsens!
De economie kon er zelfs beter op worden!
Hoe? Als het valt, kunnen er geen belangrijke beslissingen worden genomen tot het volgende kabinet er zit. Dat duurt maanden.
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 07:43 schreef RechtseRukker het volgende:
[..]

Wilders was ook fout, hij heeft Balkenende gesteund
Is dit de reden waarom hij gisteren zo'n uitgebluste indruk maakte en met een standaardopmerking probeerde de opinie op zijn hand te krijgen?
De teleurgestelde uitdrukking op zijn gezicht sprak boekdelen, vooral gezien het feit dat de tijd in het nadeel van de PVV werkt.
Hoe langer dit kabinet blijft zitten, hoe slechter het voor deze partij is.

De VVD en D66 daartegen vegen stukje bij beetje de brokken op die de de laatste verkiezingen hebben gemaakt en sprokkelen de verloren stemmen weer op. Ook de PvdA heeft genoten van de knieval van Balkenende, en dit was ook duidelijk te zien, maar zullen geen virtueel electorale winst genereren.

Voor Wilders was het een koude dag, letterlijk en figuurlijk..
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 08:08 schreef siddha het volgende:
Toen was ik voor de Irak oorlog o.a. omdat ik juist dacht dat Saddam weldegelijk massa vernietigings wapen in zijn bezit had en nu blijkt dat het puur om het geld ging, ik zag liever deze kabinet vallen en dan zouhet Nederlandse volk ook een grote mea culpa zou moeten ontvangen van balkenende
Balkenende en mea culpa? Nooit! Wat dat betreft is hij erger dan de ergste politicus. Die man zal nooit toegeven dat ie ook maar iets heeft fout gedaan. Altijd is alles de schuld van iemand anders en als ernaar gevraagd wordt, lult ie er mooi omheen. Echt een slappe zak
userIcon
Het was beschamend voor alle betrokkenen... beschamend !

Laten ik het zo stellen... in Maastricht heeft gisteren de democratie gewonnen, in Den Haag won de wens om dit kabinet koste wat het kost door te laten gaan.

Zo triest is 't.
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 08:39 schreef DrDarwin het volgende:
[..]


En bij de volgende verkiezingen gaan de CDA stemmers gewoon weer op die hansworst die nu mp is stemmen.
Dat volk is echt ongekend stom.
zal wel met geloof te maken hebben
Ik ben blij dat het kabinet niet gevallen is, want daar schiet het land weinig mee op. Laat er maar eindelijk eens een kabinet zijn die de 4 jaar volmaakt. En ik stem niet eens op een coalitie partij.

Trouwens stel dat het kabinet hierover gevallen was dan krijg je juist de twee partijen terug in de regering die ons bedonderd hebben met Irak; cda en vvd...
userIcon
En gaat weer over tot de orde van de dag...
userIcon
"Sorry dat we namens jullie illegaal en onder een demissionair kabinet een oorlog begonnen zijn -- volgende keer zullen we het beter doen hoor". W. T. F.

Zo'n brief heeft NUL waarde overigens, want hij is niet bepaald bindend. En de volgende keer zitten er andere poppetjes.
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 09:37 schreef escalatie het volgende:
Ik ben blij dat het kabinet niet gevallen is, want daar schiet het land weinig mee op. Laat er maar eindelijk eens een kabinet zijn die de 4 jaar volmaakt. En ik stem niet eens op een coalitie partij.

Trouwens stel dat het kabinet hierover gevallen was dan krijg je juist de twee partijen terug in de regering die ons bedonderd hebben met Irak; cda en vvd...
dit dus.
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 09:37 schreef escalatie het volgende:
Ik ben blij dat het kabinet niet gevallen is, want daar schiet het land weinig mee op. Laat er maar eindelijk eens een kabinet zijn die de 4 jaar volmaakt. En ik stem niet eens op een coalitie partij.
Leuk, maar ondertussen zijn we illegaal een oorlog ingestapt en houden we diegenen die daarvoor verantwoordelijk zijn de hand boven het hoofd.

Een premier die onder valse voorwendselen een oorlog begint moet per direct opstappen en voor een rechter gezet worden. Balkenende met z'n "dat hoeft het volk niet te weten" mentaliteit.

Hij dient per direct aangeklaagd te worden. En niet ons chanteren met 'ja maar dit zijn onhandige tijden'. Het zijn altijd onhandige tijden.
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 08:08 schreef siddha het volgende:
Toen was ik voor de Irak oorlog o.a. omdat ik juist dacht dat Saddam weldegelijk massa vernietigings wapen in zijn bezit had en nu blijkt dat het puur om het geld ging, ik zag liever deze kabinet vallen en dan zouhet Nederlandse volk ook een grote mea culpa zou moeten ontvangen van balkenende
En zo nemen we al jaren dingen voor waar aan die wss helemaal niet waar zijn, en we zullen dat nog vast veel vaker gaan doen
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 09:44 schreef Roepke het volgende:
Een oorlog begonnen zijn??????
Die oorlog was er ook gekomen zonder steun van Nederland.
Nederland heeft een heel klein beetje geholpen bij de wederopbouw, that's all.
We hebben gezamelijk met de VS en VK die oorlog gesteund als een 'coalition of the willing'. Hoe is dat geen oorlogsverklaring? Onder onze naam? Of die oorlog ook zonder ons er zou komen is TOTAAL NIET RELEVANT.

We wimpelen dat ongemakkelijke feit weg alsof het niks is. Want ja "we kunnen geen crisis gebruiken" chantage. En de PvdA gaat toch wel door de knieen ook al hadden ze dit al vanaf dag 1 gezegd.
En de aartsleugenaar zit nog steeds op z'n plek. Als de PvdA in de peilingen op 32 zetels zou staan had Bos de stekker eruit getrokken. Politiek...
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 09:46 schreef Quib het volgende:
En de aartsleugenaar zit nog steeds op z'n plek. Als de PvdA in de peilingen op 32 zetels zou staan had Bos de stekker eruit getrokken. Politiek...
Tja als een landverrader je in de regering kan houden vergeef je 'm alles kennelijk.

En dan komen ze met een compleet lege belofte "volgende keer doen we het beter hoor! echt waar!". Dat is exact niks waard. Mag ik ook wegkomen met zo'n belofte als ik de wet grof overtreed?
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 09:59 schreef Roepke het volgende:
Wat had Bos dan moeten doen?
Deze 'coalition of traitors' opblazen?
Ja. Hij heeft geen keuze. Niet alleen is de premier bereidt om ons onder valse voorwenselen een oorlog in te sturen (vanuit een demissionair kabinet nota bene), en deze te blijven steunen tot een dag na dit rapport, ook had de PvdA dit al sinds dag 1 geroepen. Nee, Balkenende wou ons blind vertrouwen ('for your eyes only' documenten) EN was van mening dat veel zaken 'het volk niet hoefde te weten -- dat is beter voor ze'.

Hoe kan er nou ooit nog een basis zijn voor vertrouwen om samen te regeren? Nou gewoon, door de PvdA alles te laten negeren en op het pluche te blijven zitten! Zo kweek je toch een corrupte kankerzooi.

En dan alles afdoen met een excuusbriefje alsof dat ook maar enigerlei waarde heeft. Kan ik dat briefje forwarden naar Irakezen wiens land in mijn naam aangevallen is?
userIcon
Denk niet dat dit kabinet valt. Ze hebben diverse keren alle reden er toe gehad en misschien is het niet meer dan terecht dat dit kabinet valt. Maar alle partijen weten dat als dit kabinet nu valt de oppositie een enorme stoot naar de top zal maken en zetel winst.

Conclusie: De bestaande partijen zullen alles op alles zetten om te voorkomen dat het kabinet valt en slikken daar voor elke mening in die ze hebben.
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 08:39 schreef hondjes het volgende:
Eindelijk eens iemand, die wat zei over dat lachje van Bos,
Femkle stoort zich er dus ook aan, moet je kijken, die eeuwige grijns van die man,
Wel , ineens was de grijns weg, keek hij chagerijnig.Ze was echt kwaad.
Sorry hoor maar... die Femke he wil ik best wel eens op z'n hondjes doen :S
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 10:10 schreef Bierie het volgende:
Denk niet dat dit kabinet valt. Ze hebben diverse keren alle reden er toe gehad en misschien is het niet meer dan terecht dat dit kabinet valt. Maar alle partijen weten dat als dit kabinet nu valt de oppositie een enorme stoot naar de top zal maken en zetel winst.

Conclusie: De bestaande partijen zullen alles op alles zetten om te voorkomen dat het kabinet valt en slikken daar voor elke mening in die ze hebben.
Tja, zolang ze ons nog net niet WO3 boven het hoofd houden als het kabinet nu valt.. maar die bewaren ze voor als we 'nee' dreigen te stemmen op de europese grondwet. En dan voeren ze 'm alsnog in. Ook onder Balkenende overigens.
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 08:32 schreef annabellalala het volgende:
Ik heb tot 2.00 uur zitten kijken naar het debat en het was een serieuze aanfluiting. De enige die antwoorden gaf op vragen was Hamer. En laat dat nou net iemand zijn die ik niet kan luchten of zien.. Dat is echt ontzettend vermoeiend zeg! Dat gedraai en gekronkel van iedereen!!
Heb het afgezet om 01:00, kon het ook niet meer aanzien die zielige vertoning

Zoals dat gisteren ging, ging dat 7 jaar geleden ook al, wat we gisteren zagen is wmb in een notedop waarom het toen ook fout ging vwb informeren.. ze vertellen gewoon te weinig, wees nu eens wat transparanter en duidelijker!!!

Vooral die van Geel, wat een aanfluiting, als je dat dan ziet denk je toch "krijgt hij daar nu zoveel voor betaald, om de text op dat blaadje tot vervelens toe te herhalen?? dat kan ik ook"

De reden dat een politici daar staat, en ik niet, is dat je verwacht dat ze bekwaam zijn om ook buiten het blaadje om een goed verhaal te hebben, met enige intelligentie .. zegmaar, de eigenschappen die een goede politici van een "simpele burger" onderscheidt.. die zaken heb ik NIET gezien gister, integendeel. Ik zag een zielig, zenuwachtig en vastgelopen van Geel, ik zag een viswijf van een Agnes Kant (verschrikkelijk) en een immer starre Slobs van CU.

Al moet ik zeggen dat ik meneer Slobs van het CU wel heel helder vond in z'n betoog, dat deed hij wel uitstekend. Maar iets toegeefllijker in z'n reactie had hij wel moeten zijn.. hij verschuilde zich te gemakkelijk achter z'n functie als fr. voorzitten CU, terwijl hij wel degelijk meerdere petten op heeft..

Ik zeg daarom aftreden met die hap (en niet omdat Wilders het zegt, maar omwille van het land).

1 belangrijke les om te leren uit het rapport Davids lijkt me om te beginnen dat we nooit meer zo volgzaam zullen zijn voor de "war mongering" van Amerika.. ze wilden hun wraak door 9/11, nou die hebben ze gehad, en nu wegwezen daar.

En verder lijkt me, dat als blijkt dat de oorlog (officieel) wordt gezien als illegaal, dat alle militairen accuut terug worden gefloten, uit de gehele regio.

[ Bericht gewijzigd door Sander_K op donderdag 14 januari 2010 @ 10:22 ]
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 10:15 schreef Roepke het volgende:
Wat betreft valse voorwendselen, iedereen wist van te voren waar het om ging in deze oorlog.
Vandaar ook dat Bakellende geen troepen wilde leveren voor de oorlog.
'Mee doen en niet al te veel kritiek leveren' is altijd erg belangrijk hier.
Ja, alleen konden we het nooit bewijzen wegens de 'for your eyes only' documenten en Balkendes vraag om blind vertrouwen in die documenten en daardoor in hem. Ook al spraken die onze eigen inlichtingen tegen.

Nu zijn de bewijzen er wel en moeten we het maar 'vergeven en vergeten'. Alsof een oorlog steunen iets is waar we licht over moeten doen...
userIcon
Overigens moet ik wel zeggen. Wat had het alternatief geweest? Weigeren had onze positie als bondgenoot een stuk zwakker gemaakt. Door nu en in het verleden steun te verlenen vormt dit ook een stukje schuld bij de Amerikanen waarop wij ons kunnen beroepen in tijden van nood.

Nee ik vind deze "mis stap" eigenlijk niet eens zo kwalijk en wellicht zelfs onvoorkombaar. Er zijn dingen voorgevallen de afgelopen jaren in dit kabinet wat mij veel meer stoort dan het sturen van wat millitairen richting een zandbak.
Ok inderdaad, en na 9/11 was de "sfeer" in het land opgehitst genoeg om er dan eindelijk aan te beginnen.. zoiets?
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 10:24 schreef Bierie het volgende:
Overigens moet ik wel zeggen. Wat had het alternatief geweest? Weigeren had onze positie als bondgenoot een stuk zwakker gemaakt.
De VN wapeninspecteurs hun werk laten afronden. Niet blind gebruikt laten worden door de VS/VK en voldoende bewijs eisen.

quote:

Door nu en in het verleden steun te verlenen vormt dit ook een stukje schuld bij de Amerikanen waarop wij ons kunnen beroepen in tijden van nood.
Denk je nou echt dat de VS hun belangen ooit opzij gaat zetten voor ons? Het land dat ons binnenvalt zodra er een Amerikaan op het Internationale Strafhof verschijnt (the Hague Invasion Act)?

quote:

Nee ik vind deze "mis stap" eigenlijk niet eens zo kwalijk en wellicht zelfs onvoorkombaar. Er zijn dingen voorgevallen de afgelopen jaren in dit kabinet wat mij veel meer stoort dan het sturen van wat millitairen richting een zandbak.
Er stoort veel aan dit kabinet, maar dit was ronduit illegaal en een vorm van landverraad in mijn optiek.
userIcon
Deze oorlog ging niet om WMD's, niet om Saddam en al helemaal niet om democratie.

Dit ging 100% om olie! En dus geld!
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 08:32 schreef annabellalala het volgende:
Ik heb tot 2.00 uur zitten kijken naar het debat en het was een serieuze aanfluiting. De enige die antwoorden gaf op vragen was Hamer. En laat dat nou net iemand zijn die ik niet kan luchten of zien.. Dat is echt ontzettend vermoeiend zeg! Dat gedraai en gekronkel van iedereen!!
Hamer? Nou, die deed lekker mee met wat je noemt '' gedraai en gekronkel''.

Jij hebt het tot 02.00 uur gezien, dus dan moet je ook gezien hebben hoe Hamer onder meer Kant beantwoordde: nou, zij spande de kroon wat betreft draaien en vragen ontwijken..

Verder vond ik het best vermakelijk. Pechtold en Rutte zijn zo mooi om te zien als ze bloed ruiken, en ik vond ze ook sterk en enigszins eerlijk overkomen, in tegenstelling tot JP, Hamer...
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 10:28 schreef Roepke het volgende:
[..]


Precies.
Bakellende was praktisch, en hobbelde lekker mee.
Hij hoopte dat Nederlandse bedrijven ook zouden kunnen meeprofiteren na de oorlog.
Zoiets dacht de NSB ook voor de tweede wereldoorlog.
het berouw komt meestal NA de zonde..
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 10:52 schreef Roepke het volgende:
[..]


Onzin!!! (zie mijn posting van 09:36)
Het belangrijkste doel was afrekenen met Saddam.
Ja, ik heb je lijstje gezien. Dat heb je mooi uit je duim gezogen. Amerika heeft Saddam er zelf neergezet. Die moest weg omdat hij de olie in euro's wilde gaan afrekenen. Oftewel: het ging om geld.

Wat Saddam met de bevolking deed kon Amerika zich echt aan de anus oxideren. Want als dat de reden is, waarom worden er in zoveel andere landen, waar geen grote hoeveelheden ruwe grondstoffen niet opgetreden tegen foute bazen?

WAKE UP! Geld is belangrijk, mensen totaal NIET.
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 11:03 schreef JayKudo het volgende:
[..]

Maar waar ging het nu om?!?! De oppositie wilden alleen maar proberen het conflict of de onderlinge verdeeldheid van het kabinet uit te vergroten door de brief te vergelijken met de eerste reactie. En het kabinet probeerde het zo te laten lijken alsof deze in overeenstemming waren. Niet 1 moment tijdens het hele debat heb ik gedacht, dit is constructief of draagt bij aan een beter Nederland.
Klopt, maar dat had ik ook niet verwacht hoor. Ik wist van tevoren al dat het zo zou lopen. Het lijkt me stug om te denken dat Rutte en co. het debat in zouden gaan om JP, Bos een hart onder de riem te steken en dat ze ''gewoon'' verder mochten gaan met regeren..

Die willen het kabinet zien vallen, en hoewel zij er zitten om het land in goede banen te leiden, vond ik het best leuk en goed om te zien dat JP gewoon op zijn fouten word gewezen in plaats van al dat mooipraterij..

Maar je hebt helemaal gelijk hoor, het droeg niet echt wat bij voor ''ons'', maar de druk is wel weer opgevoerd, en daar is de oppositie voor.
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 11:11 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ja, ik heb je lijstje gezien. Dat heb je mooi uit je duim gezogen. Amerika heeft Saddam er zelf neergezet. Die moest weg omdat hij de olie in euro's wilde gaan afrekenen. Oftewel: het ging om geld.
Amerika heeft Saddam neergezet? Bron?

quote:

Wat Saddam met de bevolking deed kon Amerika zich echt aan de anus oxideren. Want als dat de reden is, waarom worden er in zoveel andere landen, waar geen grote hoeveelheden ruwe grondstoffen niet opgetreden tegen foute bazen?
Het Iraakse volk was nooit als reden opgegeven. Naar buiten toe was het altijd WMD en binnen 45min kunnen aanvallen, naar z'n volk toe ook een link met Al Qaeda.

quote:

WAKE UP! Geld is belangrijk, mensen totaal NIET.
Er is nooit anders geclaimd over die mensen, maar we verzinnen er graag dingen bij. Sterker nog, de VS steunde Irak in eerste instantie toen Saddam de Koerden vergasten. Ze hielpen in eerste instantie mee de schuld op Iran te schuiven.
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 11:03 schreef JayKudo het volgende:
[..]

Maar waar ging het nu om?!?! De oppositie wilden alleen maar proberen het conflict of de onderlinge verdeeldheid van het kabinet uit te vergroten door de brief te vergelijken met de eerste reactie. En het kabinet probeerde het zo te laten lijken alsof deze in overeenstemming waren. Niet 1 moment tijdens het hele debat heb ik gedacht, dit is constructief of draagt bij aan een beter Nederland.
Ze dachten dat ze bloed roken...
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 11:18 schreef Roepke het volgende:
[..]


Saddam was lastig en irritant, en moest daarom uit de weg geruimd worden.
Dat hele verhaal van olie afrekenen in euros kwam pas veel later, in 2000 of zo.
Het klopt inderdaad dat het feit dat Saddam een dictator was geen reden was voor de inval.
Bush&Co wilden democratie brengen in Irak om iets te hebben waarmee ze later zouden kunnen pronken.
Dude... veel later, in 2000 of zo?

Ik ga, nee ik KAN je niet meer serieus nemen. Als je nu niet weet dat dit over 2003 gaat, ben je gewoon te dom om serieus te nemen.
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 09:42 schreef sangdrax het volgende:
[..]

Leuk, maar ondertussen zijn we illegaal een oorlog ingestapt en houden we diegenen die daarvoor verantwoordelijk zijn de hand boven het hoofd.

Een premier die onder valse voorwendselen een oorlog begint moet per direct opstappen en voor een rechter gezet worden. Balkenende met z'n "dat hoeft het volk niet te weten" mentaliteit.

Hij dient per direct aangeklaagd te worden. En niet ons chanteren met 'ja maar dit zijn onhandige tijden'. Het zijn altijd onhandige tijden.
Kan een premier niet gewoon gedwongen worden op te stappen, zonder dat het kabinet valt? De enige, die nl. in dit kabinet een heleboel te verwijten valt over de kwestie Irak is Balkenende.
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 11:24 schreef Roepke het volgende:
[..]



De Neocons wilden al jaren een oorlog tegen Irak en Saddam afzetten.
Dat speelde al in 1997 dacht ik.
En nu dus al helemaal niet meer

Ajo!
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 11:26 schreef hendrik64 het volgende:
Kan een premier niet gewoon gedwongen worden op te stappen, zonder dat het kabinet valt? De enige, die nl. in dit kabinet een heleboel te verwijten valt over de kwestie Irak is Balkenende.
Dat kan denk ik legaal wel, maar de boel moet dan natuurlijk niet politiek gezien als een kaartenhuis instorten. Ze moeten dan immers ook een nieuwe premier zien te vinden, en het CDA en de PvdA moeten nog door 1 deur kunnen om verder te kunnen regeren. Aangezien Balkenende niet de eer aan zichzelf lijkt te houden zal de PvdA er dus op moeten aandringen, maar zonder het CDA al te boos te maken anders valt het kabinet alsnog..
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 11:33 schreef sangdrax het volgende:
[..]

Dat kan denk ik legaal wel, maar de boel moet dan natuurlijk niet politiek gezien als een kaartenhuis instorten. Ze moeten dan immers ook een nieuwe premier zien te vinden, en het CDA en de PvdA moeten nog door 1 deur kunnen om verder te kunnen regeren. Aangezien Balkenende niet de eer aan zichzelf lijkt te houden zal de PvdA er dus op moeten aandringen, maar zonder het CDA al te boos te maken anders valt het kabinet alsnog..
Ik denk dat Balkie nog steeds gefrustreerd is dat hij geen hoge EU post heeft gekregen..
die Rutte was ook om te kotsen.en dat hele CDA sowieso.
ze zaten er maar naar elkaar te lachen,die VVD lieden en CDA.alsof het niks bijzonders was,die oorlog in Irak.
die 'gemoedelijke'onderonsjes in de politiek getuigen van weinig integriteit en respect.
er zijn honderdduizenden Irakezen gesneuveld voor die onnodige oorlog.

niet dat Sadam geen 'teringlijer'was.
maar ga dan ook naar Mozambique.
en andere landen ,Tibet,waar misstanden zijn.
die hele politiek stinkt erger dan een open riool.
userIcon
Wat ik nu zo typisch vind aan deze hele situatie is dat het feit het fout was van Balkenende om de oorlog te steunen, dit totaal geen effect op hem heeft.

Hij heeft het bloed aan zijn handen van iedereen die omgekomen is door die oorlog maar hoeft daar geen verantwoording voor af te leggen. Sterker nog, hij zegt nu: "Ik heb lessen geleerd voor de toekomst". We hebben het hier over mensenlevens, dit is geen fout gelopen zakendeal.

Als iemand aan mij vraagt of hij iemand mag vermoorden (en met een redelijke argumentatie aankomt) en ik zeg "Dat is goed", dan ben ik op zijn minst moreel mede-verantwoordelijk voor het feit er iemand vermoord is. Niemand zal zeggen dat ik opeens niet meer verantwoordelijk ben als ik me later "bedenk" en zeg "Ik heb er een wijze les van geleerd".

Zou de hoofd ingenieur van de Tsjernobil kernreactor na het ongeluk ook gewoon gezegt hebben "We zullen wijze lessen trekken voor de toekomst"?

[ Bericht gewijzigd door AgitoM op donderdag 14 januari 2010 @ 12:44 ]
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 11:56 schreef vrijstoer het volgende:
De Irakezen hebben trouwens weinig moeite met JP: http://weblogs.vpro.nl/oo(...)vids-laat-irak-koud/
Dat doet er geen fuck toe.
Waar het hier om draait is dat de premier van ons land de 2e kamer en het volk gewoon keihard leugens hebben lopen vertellen.
En denkt dat ie met dit slap 'excuus' wat het niet eens is er mee wegkomt.
Onacceptabel, Balkenende loopt al 4 kabineten een puinhoop te maken en neemt zijn verantwoordelijkheid op geen enkele manier, en we laten hem het nog doen ook.
Walgelijk gewoon , we zijn idd een bananenrepubliek geworden.
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 08:38 schreef 12345678910 het volgende:
[afbeelding]
Balkenende heeft zijn steun aan genocide gegeven.
Samen met tig andere landen, niemand die écht ingrijpt.
ja balkenende is een naar mannetje.
hij zegt tegen bos dat hij draait en liegt ,niet oprecht is.

maar hij is zelf degene die de boel zwaar belazert heeft.

wat een oplichter is die man.
userIcon
quote:
Op donderdag 14 januari 2010 @ 12:52 schreef Irakees het volgende:
Maar goed, whatever, wat voor mij telt is dat Saddam voorgoed verdwenen is en nooit meer aan de macht zal komen.
Dat snap ik, maar het probleem is ongegeneerd landen binnen vallen buiten de VN om. Als we dat toestaan krijgen we langzaam aan weer een kankerzooi net zoals we voor de VN en de Volkerenbond hadden: landen vallen elkaar gewoon binnen omdat de ander hen niet zint.

Het is ook zeer de vraag hoe goed Irak gaat herstellen, en of het dus niet een heel stuk beter aangepakt had kunnen worden. Dat had veel beter gekund als wij niet samen met de VS en VK hysterisch zouden gedaan hebben over niet-bestaande WMD, ook al zei Hans Blix ter plekke dat die er niet waren.

Dus we steunden de inval, zijn daar in feite onderdeel van, en creeeren als geallieerde coalitie onexcuseerbare situaties zoals Abu Graib en Falluja (ja voornamelijk de VS maar wij steunden hen onvoorwaardelijk, en waren onderdeel van de coalitie), maar weten ook het land van een dictatuur naar totale chaos te brengen uberhaupt. Of je daar echt dankbaar voor moet zijn.. voorlopig zit daar geen gezonde democratie, en is het een semi-theocratie geworden (wetten moeten aan de islam getoetst worden wtf? de imams hebben dus macht). Wat was er gebeurt als we Saddam volwassener hadden aangepakt? In elk geval hoefden we dan niet onze reet af te vegen met wanneer je een oorlog mag beginnen.
userIcon
Voor PvdA is alles politieke zelfmoord inmiddels. Beetje jammer dat daardoor die oorlogsmisdadiger Balkenende blijft zitten.
96  van 96 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 24/05 [Upd] Studentes Minerva ontgroend in luiers235
» 20/05 Eindejaarsconference Van Rossem weer populair21
» 20/05 Oudste vrouw op Mount Everest26
» 18/05 Verkooppunten tabak in grensstreek onder druk50


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden