Roermond wil onderzoek Russische 'nazi-band'

Nederland • Geschreven door ANP op 02-01-2010 @ 11:30
print 

De gemeente Roermond heeft de inlichtingendienst AIVD gevraagd een onderzoek in te stellen naar de risico's van een optreden van de Russische extreem-rechtse metalband Temnozor in die gemeente. Het plaatselijke muziekpodium De Azijnfabriek heeft de band gecontracteerd voor een optreden op 16 januari.

Burgemeester Henk van Beers liet vandaag weten komende maandag overleg te voeren met de AIVD. "We kijken of het verantwoord is dat de band hier optreedt, zo niet, dan grijpen we in", aldus Van Beers. Volgens de Azijnfabriek gaat het om een exclusief optreden in Nederland van Temnozor, een oud Russisch woord voor ochtendschemering.

Het extreem-rechtse Stormfront stelt dat het voor het eerst is dat de band in West Europa optreedt. Het als neonazi-band bekend staande Temnozor noemt zichzelf anti-christelijk en Slavisch heidens. Temnozor is lid van het zogenoemde Pagan Front (heidense front), een internationale alliantie van nationaalsocialistische black-metalbands. De cd's van de band zijn uitgebracht op neonazi-labels, zoals Hakenkreuz-Productions.

Van Beers zegt enkele dagen geleden "bij geruchte" gehoord te hebben over het geplande concert van de band. Direct daarna heeft hij telefonisch contact opgenomen met de AIVD en de dienst om een onderzoek gevraagd.


Bron: ANP


Lees ook:

» 18:52 'Hoge Raad moet zaak rond vuurwerkramp herzien'8
» 17:26 Jongen slaat ontvoerder van zich af33
» 16:53 'Treinreizigers moeten minder betalen'42
» 15:21 Agenten gewond bij massale vechtpartij Druten21


delen | eKudos nujij

7585 views / 48 reacties
Reacties op dit bericht
48  van 48 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
quote:
Van Beers zegt enkele dagen geleden "bij geruchte" gehoord te hebben over het geplande concert van de band.
Dit heeft AFA anders al tijden geleden gepubliceerd!
userIcon
Er wordt reclame gemaakt op Stormfront voor deze band, een onderzoekje naar de gang van zaken lijkt me zeer gepast.
userIcon
er zullen weer extreem linkse kinders willen rellen.

Oh zo sneu weer, van extreem links en extreem rechts, om elkaar de hersenen in te willen timmeren. Laat elkaar toch lekker die gedachten hebben, ze zijn toch te extreem om een rol van betekenis te spelen in de samenleving.
userIcon
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 @ 11:31 schreef defamai het volgende:

[..]


Dit heeft AFA anders al tijden geleden gepubliceerd!
Fascisten die publiceren over andere fascisten. Je blijft lachen.
userIcon
Ik wil net zeggen, vaak zijn de lui die op dit soort feesten komen niet eens diegene die rellen maar vaak is het de opposerende partij die dit afkeurt diegene die relt.

Hoezo ironie..
userIcon
Hakenkreuz-Productions, klinkt als gezellige en opbeurende muziek
userIcon
Laat ze lekker spelen. Alsof het publiek massaal de onverstaanbare teksten serieus gaat nemen...
userIcon
Ze zijn vast beter dan Di-Rect.
userIcon
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 @ 11:36 schreef t-star het volgende:
Hakenkreuz-Productions, klinkt als gezellige en opbeurende muziek
Hakenkreuz Productions... Heidens Front... Hmmm, volgens mij eerder aanhangers van zo'n secte, die van rune-dingen houdt.
userIcon
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 @ 11:34 schreef Party_P het volgende:
er zullen weer extreem linkse kinders willen rellen.

Oh zo sneu weer, van extreem links en extreem rechts, om elkaar de hersenen in te willen timmeren. Laat elkaar toch lekker die gedachten hebben, ze zijn toch te extreem om een rol van betekenis te spelen in de samenleving.
Da's nou het gevolg van "extreem"
userIcon
Onderzoek is zeker op z'n plaats. Ze noemen zich bv ook paganistisch en dat zou paganisme in een kwaad daglicht kunnen stellen. De meeste mensen die zich met paganisme bezighouden, hebben absoluut niks met extreem rechts en neo-nazisme.
userIcon
Dan ook de optredens van Herman van Veen verbieden, deze man zet publiekelijk aan tot haat tegen een nederlandse partij.
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 @ 11:51 schreef raptorix het volgende:
Dan ook de optredens van Herman van Veen verbieden, deze man zet publiekelijk aan tot haat tegen een nederlandse partij.
userIcon
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 @ 11:51 schreef raptorix het volgende:
Dan ook de optredens van Herman van Veen verbieden, deze man zet publiekelijk aan tot haat tegen een nederlandse partij.
Is dit humor?
Extreem monarchistische bands dan ook maar verbieden.
userIcon
Antichristelijk EN neonazistisch? Het moet niet veel gekker worden. Wat krijgen we nog meer, vleesetende dierenactivisten?
man Okaht (Redactie Frontpage) 02-01-2010 @ 12:12 fotoboek no homepage
Onderzoek? Kun je die onzin niet net zo goed meteen verbieden? Twintig minuten Googelen levert al genoeg informatie om te zien dat het een Nazistische band is.

Als je enkel een Paganistische boodschap hebt, richt je je ook op deze groep en op deze scene. Hakenkruez Productions en het Pagan Front geven echter ontegenzeggelijk aan waar deze clubs voor staan.

Natuurlijk doen ze in de publieke media hun best om niet teveel links meet neo-Nazisme te leggen. Maar deze band als onschuldige muzikanten zien, is hetzelfde als de Hells Angels als een motorclubje van verveelde huisvaders af te schilderen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 @ 12:12 schreef Okaht het volgende:
Onderzoek? Kun je die onzin niet net zo goed meteen verbieden? Twintig minuten Googelen levert al genoeg informatie om te zien dat het een Nazistische band is.

Als je enkel een Paganistische boodschap hebt, richt je je ook op deze groep en op deze scene. Hakenkruez Productions en het Pagan Front geven echter ontegenzeggelijk aan waar deze clubs voor staan.

Natuurlijk doen ze in de publieke media hun best om niet teveel links meet neo-Nazisme te leggen. Maar deze band als onschuldige muzikanten zien, is hetzelfde als de Hells Angels als een motorclubje van verveelde huisvaders af te schilderen.
Maar goed, wie wordt er beter van als je zo'n concert verbied? Vrijheid van meningsuiting houdt ook in dat je meningen toestaat die je zelf walgelijk vindt.
userIcon
Aghja, mijn intresseerd het niet laat ze maar spelen. Maar pleur er maar wat ME neer voor het geval AFA`s gaan rotzooi trappen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 @ 12:12 schreef Okaht het volgende:
Onderzoek? Kun je die onzin niet net zo goed meteen verbieden? Twintig minuten Googelen levert al genoeg informatie om te zien dat het een Nazistische band is.

Als je enkel een Paganistische boodschap hebt, richt je je ook op deze groep en op deze scene. Hakenkruez Productions en het Pagan Front geven echter ontegenzeggelijk aan waar deze clubs voor staan.

Natuurlijk doen ze in de publieke media hun best om niet teveel links meet neo-Nazisme te leggen. Maar deze band als onschuldige muzikanten zien, is hetzelfde als de Hells Angels als een motorclubje van verveelde huisvaders af te schilderen.
Het treurige is wat betreft het paganisme dat dit in principe niets te maken heeft met nazi-gedachtengoed. Het is er wellicht alleen bijgehaald onder het mom van "het hoort bij onze oorspronkelijke arische cultuur".
Paganisme is vreedzaam en behelst ook principes als respect voor andere mensen en culturen.
"Het als neonazi-band bekend staande Temnozor noemt zichzelf anti-christelijk en Slavisch heidens."

"Temnozor noemt zichzelf anti-christelijk en Slavisch heidens."

Ontkracht de onderstaande regel niet het hele artikel? Als de band zelf meent anti-christelijk en slavisch heidens te zijn dan hebben ze in mijn ogen niets te maken met neo-nazi's. Dat heeft dan alleen 'de community' zo neergeplant.
userIcon
Misschien dat ik wel ga koekeloeren, klinkt wel lekker.
Gelukkig mogen de haatimams ongestoord verder prediken.
userIcon
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 @ 11:31 schreef defamai het volgende:

[..]


Dit heeft AFA anders al tijden geleden gepubliceerd!
De AFA vindt alles verdacht wat aan de rechterkant van de PvDA zit.
userIcon
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 @ 12:50 schreef countdelafey666 het volgende:
[..]


De AFA vindt alles verdacht wat aan de rechterkant van de PvDA zit.
Én de AFA is net zo extremistisch als de fascisten zelf.
userIcon
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 @ 12:57 schreef hendrik64 het volgende:
Én de AFA is net zo extremistisch als de fascisten zelf.
En gebruiken geweld tegen andersdenkenden.
userIcon


nog met leuke support erbij ook, het Belgische Huldrefolk. Gezeik om niks, van die Antifa-figuren. Mocht er wat gebeuren dan is het omdat zij daar komen rellen.
userIcon
Waarom zou het optreden van een band verboden moeten worden? omdat de band nationaal-socialistisch is?

Ik dacht dat onze Grondwet iets meldde over vrijheid van boekdrukkunst, vergadering, etc. Oftewel, zolang er niet tot geweld wordt opgeroepen, mag je gewoon je eigen gedachten en je eigen muziek maken en zelfs uiten. In dit specifieke geval wordt het ook nog eens in een ruimte gehouden waar alleen mensen komen die op de uitnodiging ingaan.

Het blijft absurd dat we de mond vol hebben van "democratie" en "vrijheid van meningsuiting" en dat er dan toch zelfs een burgemeester, toch representant van de wet, de indruk geeft dat we hier in een soort totalitaire staat leven waar de overheid wel bepaalt wat er wel en niet aan gedachten of muziek geoorloofd zijn.

Maar ja, nazistisch, en dan ook nog eens HEIDENS, tja, op zijn minst reageren dan alle CDA, CU en SGP politici woedend. Plus het hele linker spectrum. Vrijheid is dan ineens ondergeschikt. Walgelijk gewoon. En ook veel gevaarlijker dat zulke censuur van grote partijen komt dan het gevaar van de kant van die paar idioten met hun ideeen over nationaal-socialisme die toch door niemand echt begrepen worden, waarschijnlijk ook niet door henzelf want daar zijn ze - socialisten als ze zijn - toch te dom voor.

En wat paganisme betreft, wat een slecht woord, noem het gewoon heidendom. Of pre-christelijke religie of, als het de Germaanse mythologie betreft, Asatru. Dat zijn m.i. toch leuke dingen allemaal, onze oudste geschiedenis, niets mis mee. Deze band heeft dan meer iets met oud-slavische tradities, die ik niet ken, maar van mij mogen ze best houden van de religie van hun verre voorouders.

Wat hun politieke idealen betreft, vind ik het vooral te socialistisch. Die manier van denken (vnl. communisme) heeft al meer dan 100 miljoen politieke moorden gegeven.

Edit typo.
userIcon
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 @ 13:46 schreef Runemaster het volgende:
Waarom zou het optreden van een band verboden moeten worden? omdat de band nationaal-socialistisch is?
ze zijn gescreened door de politie, en die vonden niks wat niet door de beugel kan.
userIcon
Ik vind ze een beetje klinken als een songfestival-Burzum.

http://www.myspace.com/temnozor
userIcon
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 @ 13:50 schreef Jigzoz het volgende:
songfestival-Burzum.
Wat een gezeik. Het is dat die AFA komt rellen. Anders is er niets aan de hand. Ik heb vrij weinig gezeik gezien tijdens BM festivals/concerten, En heb daarin al honderden bands gezien.
userIcon
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 @ 13:49 schreef Tokus het volgende:
[..]


ze zijn gescreened door de politie, en die vonden niks wat niet door de beugel kan.
Oftewel, de burgemeester maakt een hoop herrie om niks. Toch vreemd, aangezien ie zo'n beetje aan het hoofd van de politie staat in zijn gemeente. Maar AIVD klinkt natuurlijk veel spannender, alsof onze "dappere" burgemeester een sinistere en gevaarlijke groepering bestrijd.
laat ze lekker. die imams worden ook niet aangepakt. en die linkse rakkers ook niet. Iedereen zijn of haar mening en zijn of haar muziek.
userIcon
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 @ 13:46 schreef Runemaster het volgende:
Waarom zou het optreden van een band verboden moeten worden? omdat de band nationaal-socialistisch is?

Ik dacht dat onze Grondwet iets meldde over vrijheid van boekdrukkunst, vergadering, etc. Oftewel, zolang er niet tot geweld wordt opgeroepen, mag je gewoon je eigen gedachten en je eigen muziek maken en zelfs uiten. In dit specifieke geval wordt het ook nog eens in een ruimte gehouden waar alleen mensen komen die op de uitnodiging ingaan.

Het blijft absurd dat we de mond vol hebben van "democratie" en "vrijheid van meningsuiting" en dat er dan toch zelfs een burgemeester, toch representant van de wet, de indruk geeft dat we hier in een soort totalitaire staat leven waar de overheid wel bepaalt wat er wel en niet aan gedachten of muziek geoorloofd zijn.

Maar ja, nazistisch, en dan ook nog eens HEIDENS, tja, op zijn minst reageren dan alle CDA, CU en SGP politici woedend. Plus het hele linker spectrum. Vrijheid is dan ineens ondergeschikt. Walgelijk gewoon. En ook veel gevaarlijker dat zulke censuur van grote partijen komt dan het gevaar van de kant van die paar idioten met hun ideeen over nationaal-socialisme die toch door niemand echt begrepen worden, waarschijnlijk ook niet door henzelf want daar zijn ze - socialisten als ze zijn - toch te dom voor.

En wat paganisme betreft, wat een slecht woord, noem het gewoon heidendom. Of pre-christelijke religie of, als het de Germaanse mythologie betreft, Asatru. Dat zijn m.i. toch leuke dingen allemaal, onze oudste geschiedenis, niets mis mee. Deze band heeft dan meer iets met oud-slavische tradities, die ik niet ken, maar van mij mogen ze best houden van de religie van hun verre voorouders.

Wat hun politieke idealen betreft, vind ik het vooral te socialistisch. Die manier van denken (vnl. communisme) heeft al meer dan 100 miljoen politieke moorden gegeven.

Edit typo.
In principe heb je gelijk. Vrijheid is vrijheid. punt.
Hoewel het wel een beetje een slang is die zijn eigen staart opvreet, wanneer die vrijheid betekent dat je ideeen gaat spuien die de vrijheid van anderen inboet. Klinkt een beetje als "ik moet vrij zijn om te kunnen zeggen dat jij niet vrij mag zijn".

Communisme (vooral gebaseerd op de russische en chinese praktijkvoorbeelden) is in principe bijna gelijk aan fascisme. Bijna een totalitair regime, welke weinig tot geen vrijheid laat aan het individu en welke tegenstanders wil elimineren om het eigen voortbestaan te garanderen. Of je het nu extreem links of extreem rechts noemt maakt niet uit: het is extreem ten koste van de bevolking
userIcon
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 @ 15:08 schreef WPA het volgende:
[..]


In principe heb je gelijk. Vrijheid is vrijheid. punt.
Hoewel het wel een beetje een slang is die zijn eigen staart opvreet, wanneer die vrijheid betekent dat je ideeen gaat spuien die de vrijheid van anderen inboet. Klinkt een beetje als "ik moet vrij zijn om te kunnen zeggen dat jij niet vrij mag zijn".

Communisme (vooral gebaseerd op de russische en chinese praktijkvoorbeelden) is in principe bijna gelijk aan fascisme. Bijna een totalitair regime, welke weinig tot geen vrijheid laat aan het individu en welke tegenstanders wil elimineren om het eigen voortbestaan te garanderen. Of je het nu extreem links of extreem rechts noemt maakt niet uit: het is extreem ten koste van de bevolking
In beide punten geef ik je gelijk. Vrijheid bijt in zijn eigen staart. Het alternatief is echter weinig aantrekkelijk. Er zijn liberalen die de democratie als een gevaar voor de vrijheid beschouwen, omdat de meerderheid vaak zijn eigen mening wil opleggen aan minderheden. Nouja, het is geen ideale wereld. Maar ondanks de nadelen van vrijheid denk ik dat het toch de moeite waard is zoveel mogelijk vrijheid te behouden.

Dat communisme en fascisme wat op elkaar lijken geloof ik ook wel. Iemand heeft daar ooit het "hoefijzermodel" voor bedacht: exreem links en extreem rechts komen daarbij verrekt dicht in elkaars buurt. Beide stromingen willen een sterke overheid die hun ideale wereld gaat verwezenlijken. Soms is dat inderdaad de weg vooruit, maar altijd komt dat met het risico op onderdrukking en moord.
userIcon
sinds wanneer is nazi extreemrechts volgens mij is nazisme altijd extreem links geweest nja good night left side
userIcon
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 @ 11:36 schreef t-star het volgende:
Hakenkreuz-Productions, klinkt als gezellige en opbeurende muziek
_0_ Hahahaha

Ik snap niet dat je als eigenaar van een club zo'n band gaat boeken??
1) het stoot een deel van je clandizie af voor lange tijd
2) Het is niet bevordelijk voor je contacten met de gemeente (periodieke vergunningverlener)
3) Negatieve aandacht in de Media

Waarom dan toch die band boeken?
Weg met nazi's. Nazi's zijn zoooo '40-'45, compleet uit de mode.
userIcon
Komt er ook een onderzoek naar die losse plafondplaten in die vermaledijde tunnel?
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 @ 16:38 schreef behemoth449 het volgende:
sinds wanneer is nazi extreemrechts volgens mij is nazisme altijd extreem links geweest nja good night left side
Links? Laat je je echt zo misleiden door het woordje "socialisme" wat ze er tussen hebben geplakt? Socialisme staat voor solidariteit en gelijkheid met/voor iedereen. Nazisme staat voor gelijkheid voor alleen de arische übermensch. Niets socialistisch aan dus, puur racistisch exteem rechts.
userIcon
Goeie muziek, zeer foute denkbeelden dat vat Temnozor goed samen, imo. Maar misschien dat ik ook wel ff ga kijken hoewel ik vrees dat deze reclame er voor gezorgd heeft dat alle kaarten uitverkocht zijn.
Zal vast hardstikke gezellig zijn.
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 @ 18:34 schreef MacHighver het volgende:
[..]


Het idee is geweldig, behalve de joden-/homo-/zigeunerhaat, als ze dat element hadden weggelaten was het een perfect systeem: als je werkt en je bijdrage aan de maatschappij levert word je beloond, als je de hele dag aan je zak zit te krabben, en cocaïne dealt aan domme boerenlui: dan krijg je 0.0 .
Prima systeem, maar ja, het eerste wat iedereen aanhaalt is 'Oeh, onze voorvaderen werden door de moffen uitgemoord' (In Nederland en Israël dan ), vervolgens kleppies op en brullen over 'democratie' (wat ook, surprise, surprise een fabeltje is).
Mooi verhaal maar dat maakt een nazi niet minder extreem rechts. En je aannames zijn ook niet helemaal treffend, ik woon in Duitsland en heb absoluut geen problemen met m'n buren
48  van 48 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 18:52 'Hoge Raad moet zaak rond vuurwerkramp herzien'8
» 17:26 Jongen slaat ontvoerder van zich af33
» 16:53 'Treinreizigers moeten minder betalen'42
» 15:21 Agenten gewond bij massale vechtpartij Druten21


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden