Jaaroverzicht 2009: Formule 1

Het sportjaar 2009 loopt weer ten einde. Daarom geeft FOK!sport een terugblik op de gebeurtenissen van dit jaar. Wie presteerden er goed en wie vielen er tegen? Iedere dag tot en met 5 januari 2010 zal er een sport behandeld worden. Vandaag is het de beurt aan de Formule 1. Het overzicht van autosport kun je hier lezen.

 

2009: het jaar van de 'gates'

Nieuwelingen en oudgedienden
In 2009 stond er een nieuw team aan de start: Brawn GP. Niet helemaal een nieuw team, maar een management buy-out van het oude Honda F1, omdat de fabrikant zich uit de Formule 1 terugtrok afgelopen seizoen. Ross Brawn werd daar teambaas en was tevens naamgever, de coureurs Jenson Button en Rubens Barrichello gingen ook mee. Eén nieuwe coureur in het veld: Sébastien Buemi uit Zwitserland bij Toro Rosso. Ook stond een nieuw circuit op de kalender: dat van Abu Dhabi. Nieuwe regels van de FIA moesten het rijden terwijl de safety car op de baan is veiliger maken. Tussendoor tanken werd verboden vanaf 2010. Ondanks protest werd het toch doorgezet.

Personeelswisselingen:
· juli: Bourdais bij Toro Rosso werd vervangen door Spanjaard Jaime Alguersuari.
· augustus: de flink gewond geraakte Felipe Massa bij Ferrari vervangen door Luca Badoer, omdat Michael Schumacher toch niet terug kon komen vanwege diens nek.
· augustus: wegens teleurstellende resultaten bij Renault moest Nelson Piquet junior diezelfde maand het veld ruimen voor Romain Grosjean.
· september: Giancarlo Fisichella verving Badoer vanwege bedroevend rendement bij Ferrari.
· september: Vitantonio Liuzzi maakte in plaats van Fisico het seizoen bij Force India af.
· oktober: Timo Glock had een griepje en werd in de vrije training voor Japan vervangen door Kamui Kobayashi, maar die mocht niet starten in de race. In Brazilië mocht Kobayashi wel voor Toyota starten omdat Glock hard gecrasht was en een wervel beschadigd had en de Japanner reed de laatste twee races; de Japanner haalde zelfs drie punten.

En dan het grootste nieuws van 2009 wat betreft een comeback: in december maakte na veel geruchten Michael Schumacher bekend dat hij in 2010 zal racen voor Mercedes Grand Prix, het team dat ontstond uit Brawn GP na een buy-in van Mercedes. De nek van de Duitser was dit keer wel goed genoeg volgens de artsen. Broertje Ralf kreeg ook ineens weer de F1-kriebels en had ook wel oren naar een terugkeer.

Puntentelling-gate
Ecclestone wilde in 2008 een andere puntentelling, maar dat kwam er toch niet door. Er was nog sprake van een nieuwe puntentelling, waar de winnaar 12 en de andere zeven plaatsen andere punten dan eerst kregen, maar ook dat voorstel werd afgeschoten door de World Motor Sport Council (WMSC). Het voorstel van de WMSC bevatte nog het idee de wereldtitel was voor de rijder met de meeste racezeges, maar door protesten van de teams ging dat rap van tafel. Bernie Ecclestone was er niet blij mee... En toen stond ineens de 'meeste overwinningen'-regel in de FIA-reglementen, maar dat bleek een foutje...

Diffuser-gate
Het meest spraakmakend aan het begin van het jaar was toch wel de dubbele diffuser (stukje uitleg met plaatjes), die Brawn GP, Toyota en Williams onder hun wagens hadden gemonteerd en daarme aanmerkelijk meer downforce kregen. Na protesten van Red Bull Racing en andere teams als Ferrari en Renault, kwam er een onderzoek. Echter, de dubbele diffusers van Toyota en Williams waren al eerder in het jaar goedgekeurd door de FIA. De teams gingen in beroep, maar uiteindelijk was ook het Hof van Beroep van mening dat deze vorm van diffusers legaal was.

Lie-gate
Brawn GP deed het meteen al uitstekend, een één-twee van Button en Barrichello bij de eerste racein Australië was het beste bewijs dat de maas in de regels wat betreft de diffusers prima werkte. Het was voor het eerst dat een nieuw team meteen zijn eerste race won en ook de dubbel pakte. Ook Toyota deed het goed in de persoon van Jarno Trulli, maar die kreeg een tijdstraf achteraf omdat hij Lewis Hamilton op een ongeoorloofde manier weer zou hebben ingehaald nadat de Brit de derde plaats had gepakt. Dat verhaal kreeg nog een staartje met lie-gate, want Hamilton had de stewards niet de waarheid verteld over zijn inhaalactie op Trulli en wat daarop volgde. Onder de safety car iemand inhalen is eigenlijk niet toegestaan, wat Trulli wel deed en voor bestraft werd. Maar Trulli raakte van de baan en Hamilton had volgens eigen zeggen geen andere keus dan de Italiaan voorbij gaan. De FIA diskwalificeerde de Brit echter, met name omdat hij doelbewust stewards zou hebben misleid. Zijn team McLaren nam de schuld op zich, omdat Hamilton niet bewust gelogen zou hebben. Het hoofd van Dave Ryan moest rollen bij het team. McLaren werd voorwaardelijk geschorst.

Rampzalige resultaten bij grote teams
Ook in de volgende zes races pakte Button vijf keer de eerste plaats, alleen in China werd het een derde plek. Samen met Barrichello, die vier keer tweede, twee keer vijfde en een keer vierde werd in de eerste zeven races van het jaar, werd de basis gelegd voor het constructeurskampioenschap dat Brawn GP aan het eind van het seizoen zou behalen. Ferrari en McLaren konden het hele jaar niet echt dichtbij komen, alleen wist McLaren zich nog wat te herstellen. Ferrari ging halverwege het seizoen zich al richten op de wagen van 2010. BMW Sauber was teleurstellend; na de resultaten van vorig jaar werd er meer verwacht. Ook Renault F1 ging niet zoals gehoopt.

Donington-gate
Wat betreft de Grand Prix van het Verenigd Koninkrijk ontspon zich een soap rond Donington Park, dat na jaren van racen op Silverstone de gunning voor 2010 had gekregen. Betalingsachterstand, mogelijk niet op agenda, dan weer contract voor zeventien jaar en vervolgens deadlines niet halen. Uiteindelijk is het Silverstone die toch weer aan de haal gaat met de Britse Grand Prix in 2010.

Tijdstip-gate
Er kwam veel protest van de rijders over de aanvangstijden van een aantal races, die naar latere tijden waren verplaatst ten behoeve van de fans in Europa. De ondergaande zon en schemering zorgden echter voor gevaarlijke en slecht zichtbare situaties. In Maleisië was het zelfs zo dat het begon te regenen, terwijl algemeen bekend is dat het rond de schemering vaak regent in het Aziatische land. Die race werd dan ook afgelast vanwege de hevige plensbuien, waardoor de coureurs 75 minuten in de pit stonden en voor het eerst sinds 1991 weer halve punten werden uitgedeeld omdat niet 75% van de volledige afstand was afgelegd.

Nieuwe klasse-gate
De inschrijving van teams voor 2010 verliep niet soepeltjes. Een achttal nieuwe teams schreven zich in voor 2010, terwijl de gevestigde F1-teams in juni braken met de FIA om het komend seizoen een eigen raceklasse op te zetten. Dat idee werd door de FOTA uiteindelijk teruggetrokken, maar de toon was gezet.

Crash-gate
Nadat hij wegens teleurstellende resultaten bij Renault aan de kant was gezet voor Romain Grosjean, verklapte Nelson Piquet junior dat de crash die hij had in de race van Singapore 2008 waar teamgenoot Fernando Alonso won, vooropgezet was. Vervolgens kreeg Renault een fikse aanklacht aan de broek, waarna het team twee jaar voorwaardelijk werd geschorst en teambaas Flavio Briatore voor altijd uit de Formule 1 werd verbannen. Opvallend was dat voormalig hoofdengineer Pat Symonds beweerde dat Nelsinho het hele crashplan zelf had bedacht.

Mosley-gate
Max Mosley zou mogelijk na zijn nog lopende termijn, zich in oktober 2009 alsnog herkiesbaar zou stellen. Vanzelfsprekend was niet iedereen daar blij mee. Dat er verkiezingen kwamen voor de post van FIA-president was wel duidelijk. Twee kandidaten kwamen in de loop van 2009 naar boven drijven: Fransman Jean Todt, die ontslag nam bij Ferrari en in juni door Mosley getipt werd als diens opvolger; en de Finse oud-rallykampioen Ari Vatanen. Mosley kondigde in juli dan toch aan dat hij zich niet verkiesbaar zou stellen als nieuwe FIA-president. Aan het eind van het liedje was het Todt die gekozen werd als nieuwe leider van de FIA. De oud-Ferrari-teambaas had altijd al de steun van Mosley.

Crisis-gate
Dat er steeds meer financiële druk komt op de teams en leveranciers is te merken in 2009. Geruchten rond vertrek van Mercedes, alsook Toyota, Renault, BMW Sauber werden allemaal ontkend. Toch was het BMW dat als eerste bekend maakte wel te vertrekken. En ook Toyota dacht er serieus over na, wat het Japanse team uiteindelijk ook deed. Om dergelijke vertrekken te voorkomen, voerde Mosley de budgetlimiet van 44 miljoen euro in. Teams presteerden hevig, en het werd zo gedraaid dat teams die zich aan de limiet houden, meer technische vrijheden krijgen.

Toch nog humor
Bernie Ecclestone bleek toch nog wat humor te hebben bij het versturen van zijn kerstkaartjes.

Overleden F1-personen
Teddy Mayer (1935 - 30 januari 2009, oud-teambaas van McLaren.
Ricardo Londoño-Bridge (1949 - 18 juli 2009), voormalig Formule 1-coureur, doodgeschoten.
Tom Wheatcroft (1922 - 31 oktober 2009), zakenman en eigenaar van Donington Park.


Wil je meepraten over de nieuwtjes in de Formule 1? Kijk dan op het forum in het F1-nieuwtjestopic!

 



Eindstanden in het Formule 1-kampioenschap 2009

Coureurs

Pos. Naam Team Punten
1. J. Button Brawn GP 95
2. S. Vettel Red Bull Racing84
3. R. Barrichello Brawn GP 77
4. M. Webber Red Bull Racing69.5
5. L. Hamilton McLaren-Mercedes49
6. K. Räikkönen Ferrari 48
7. N. Rosberg Williams 34.5
8. J. Trulli Toyota 32.5
9. F. Alonso Renault 26
10. T. Glock Toyota 24
11. F. Massa Ferrari 22
12. H. Kovalainen McLaren-Mercedes22
13. N. Heidfeld BMW Sauber19
14. R. Kubica BMW Sauber17
15. G. Fisichella Ferrari 8
16. S. Buemi Toro Rosso 6
17. A. Sutil Force India 5
18. K. Kobayashi Toyota 3
19. S. Bourdais Toro Rosso 2
20. K. Nakajima Williams 0
21. N. Piquet jr. Renault 0
22. V. Liuzzi Force India 0
23. R. Grosjean Renault 0
24. J. Alguersuari Toro Rosso 0
25. L. Badoer Ferrari 0


Constructeurs

Pos. Team Punten
1. Brawn GP 172
2. Red Bull Racing153.5
3. McLaren Mercedes71
4. Ferrari 70
5. Toyota 59.5
6. BMW Sauber36
7. Williams 34.5
8. Renault 26
9. Force India 13
10. Toro Rosso 8