Nederland op Europees hogesnelheidsnet

Het heeft even geduurd, maar Nederland is vanaf vandaag aangesloten op het Europese hogesnelheidsnet. De Thalys rijdt voortaan over de hogesnelheidslijn (hsl), waardoor een rit van Amsterdam naar Parijs drie uur en een ruim kwartier duurt in plaats van vier uur en een klein kwartier. "Een tijdwinst van 51 minuten", aldus NS Hispeed, de exploitant van de Thalys.

Vanaf midden volgend jaar wordt nog een paar minuten extra tijdwinst geboekt als de trein vanaf Amsterdam met 300 kilometer per uur kan rijden. Nu kan dat nog niet omdat het beveiligingssysteem dit nog niet toelaat. Pas vanaf Rotterdam is de Thalys op volle snelheid. Met ingang van vandaag rijdt de Thalys zeven keer per dag van Amsterdam naar Parijs. Dat wordt in de loop van het jaar opgevoerd tot uiteindelijk tien keer per dag eind 2010.

De prijzen van de Thalys gaan evenals de snelheid flink omhoog. De prijzen van normale kaartjes gaan met 10 tot 25 procent omhoog, het actietarief met 40 procent. Volgens Hispeed is de verhoging nodig omdat de kosten ook omhoog gaan, zoals die van het beveiligingssysteem en van de energie en omdat het gebruik van de hogesnelheidslijn duurder is dan van het conventionele spoor.

De andere hogesnelheidstrein van de NS, de Fyra die rijdt tussen Amsterdam en Rotterdam, kent inmiddels een bezettingsgraad van 19 procent. Tot nu toe heeft de trein 150.000 passagiers vervoerd. De NS zegt tevreden te zijn met deze bezetting. Gemiddeld over de dag kennen de 'normale' treinen van de NS een bezettingsgraad van 29 procent.