Graafwiel tunnelboor Noord-Zuidlijn geplaatst

Een gigantisch graafwiel, bestemd voor een tunnelboormachine van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn, is de 22 meter diepe schacht bij het Damrak ingehesen. "Alles is volgens plan verlopen", meldde een woordvoerder van het projectbureau Noord-Zuidlijn afgelopen nacht.

Omdat het inhijsen van de grootste onderdelen van de 85 meter lange boor nogal wat geluidsoverlast met zich meebrengt, kunnen omwonenden op kosten van de gemeente een aantal nachten in een hotel doorbrengen. "Ongeveer honderd gezinnen mogen gedurende zeven nachten in een hotel verblijven. Daaraan is wel een maximumprijskaartje van 125 euro per kamer verbonden", aldus de zegsman. Het is nog onduidelijk hoeveel mensen van het aanbod gebruik hebben gemaakt.

Voor het plaatsen van het ongeveer vijftig ton wegende graafwiel, kwamen ongeveer vijftig mensen in actie. Het zeven meter lange onderdeel komt op de kop van de tunnelboormachine en graaft tijdens het boren de grond weg. Het inhijsen van de onderdelen gebeurt alleen 's nachts omdat er dan geen tramverkeer is. Het proces kan in principe alleen vertraging oplopen als het stormt, meldde het projectbureau. Zoals gepland, kan het boren waarschijnlijk in maart beginnen.

De metrolijn moet Amsterdam-Noord in 2017 via het centrum met de Zuidas verbinden. Een flink deel van het traject is al klaar. De aanleg heeft inmiddels al veel meer geld gekost dan begroot en duurt ook langer dan gepland. Dieptepunt was de verzakking van historische panden aan de Vijzelgracht.

Het graafwiel wordt de schacht ingehesen  (foto: ANP)