Geld terug bij vertraagd vliegtuig

Economie • Geschreven door Marc (MPG) op 19-11-2009 @ 12:23
print 

Het Europees Hof van Justitie heeft vandaag vastgesteld dat vliegtuigpassagiers die meer dan drie uur te laat op hun bestemming aankomen, recht hebben op een vergoeding. Slechts in het geval van buitengewone omstandigheden kan hier van afgeweken worden.

Oostenrijkse en Duitse rechters vroegen het Europees Hof of een vertraging van 22 uur als annulering van een vlucht beschouwd kan worden. De huidige wetgeving stelt namelijk dat passagiers een compensatie van 250 tot 600 euro kunnen krijgen als hun vlucht geannuleerd wordt.

Volgens het Europees Hof is dat het geval. "Passagiers waarvan de vlucht vertraagd is, lijden een vergelijkbare schade, namelijk tijdverlies," zo oordeelt het Europees Hof. "Het zou niet gerechtvaardigd zijn passagiers van vertraagde vluchten anders te behandelen wanneer zij hun eindbestemming drie of meer uur na de oorspronkelijk geplande aankomsttijd bereiken."

Met dank aan Ryser1978 voor de submit.


Bron: Elsevier


Lees ook:

» 15:34 Benzine en LPG naar recordprijzen3
» 10:44 'Nederlandse energieprijs lager door overschot'43
» 10:14 Kwart draait thermostaat 's nachts niet lager86
» 08:52 Eurolanden nog niet overtuigd door Griekenland22


delen | eKudos nujij

6638 views / 14 reacties
Reacties op dit bericht
14  van 14 reacties op deze pagina. Pagina  1
Dat is goed nieuws, want nu werd er af en toe op vreemde manieren gedaan alsof de vlucht niet geannuleerd was terwijl dat in werkelijkheid wel het geval was, alleen om maar de schadevergoedingen te ontwijken. Mogelijk gaan hierdoor wel de tarieven omhoog (strakker zich aan het schema houden zit er niet in)
userIcon
Heel goed,
Had van de zomer 28 uur vertraging in Marrakech,
Werd wel in een chique hotel gestopt om te wachten maar blij was ik niet.
Ja lekker handig. Dus de volgende keer: "hmm rammelt wel iets in het vliegtuig, mompelt de monteur.. Teamchef: dicht schroeven dat ding! anders krijgen we op de flikker!" Vliegtuig vliegt weg en dr flikkert een motor af oid.

Zal niet de eerste keer zijn dat er een vliegtuig uit de lucht valt omdat ze met een te strak tijdschema moesten werken!!
Wat een onzin zeg. Als treinen het al moeilijk krijgen bij bladeren op de rails waar denk je dat een vliegtuig allemaal mee te maken heeft..

Dit zal alle ticketprijzen doen stijgen omdat iederen vertraagde klaploper voor zijn 'dure' tijd 250,- euro wil zien.
userIcon
quote:
Op donderdag 19 november 2009 @ 13:03 schreef ShaoKing het volgende:
Ja lekker handig. Dus de volgende keer: "hmm rammelt wel iets in het vliegtuig, mompelt de monteur.. Teamchef: dicht schroeven dat ding! anders krijgen we op de flikker!" Vliegtuig vliegt weg en dr flikkert een motor af oid.

Zal niet de eerste keer zijn dat er een vliegtuig uit de lucht valt omdat ze met een te strak tijdschema moesten werken!!
Helaas wel waar inderdaad. Tegenwoordig staan luchtvaartmaatschappijen onder een verschrikkelijke financiële druk, en als een beetje vertraging nu ook nog eens erg veel geld gaat kosten, dan is er inderdaad een kans dat de veiligheid misschien wel een stukje minder gaat worden.

Als je 3 uur vertraging hebt krijg je nu ook al een vergoeding. Namelijk een maaltijd of iets dergelijks. Als je vervolgens de nacht moet overblijven wordt dat ook netjes vergoed.
Geloof me nou maar dat een luchtvaartmaatschappij jou echt wel zo snel mogelijk van A naar B wil brengen en de vertraging zelf ook echt niet wil.

Mensen zijn tegenwoordig alleen allemaal zo gehaast dat ze al boos worden als ze 3 uurtjes later naar huis kunnen van hun vakantie.

Een paar weken terug had ik zelf bijna 4 uur vertraging vanuit Gran Canaria omdat het vliegtuig halverwege NL > Gran Canaria moest terugkeren door een technisch probleem. Gelijk weer allemaal van die schreeuw Nederlanders over de zeik. We zijn netjes behandeld door Transavia door middel van etensbonnen en telefoonkaarten. Dit soort zaken zijn overmacht voor een maatschappij.

Als jij pech krijgt met je nieuwe VW Golf, en je moet een paar uur wachten op de ANWB die je daarna wegsleept blablabla. Ga je dan ook VW aanklagen omdat je te laat was op je afspraak? Jij kiest er voor om te reizen en daar zit een klein risico in dat het anders kan gaan dan jij wilt. Als je dan gelijk geld terug wilt ben je in mijn ogen een beetje sneu. Het is vervelend, meer niet.
userIcon
Kreeg 3 jaar geleden al ¤ 800 terug van Arke Fly omdat onze vlucht geannuleerd was. Was wel een getouwtrek met Arke Fly, maar m'n vriendin werkt op een advocatenkantoor, en briefpapier daarvan doet wonderen.
userIcon
Kan dat AUB met terugwerkende kracht
Had 2 jaar terug 4uur15 minuten vertraging met easyjet naar Basel. En dan pis je net naast de pot
userIcon
op sommige punten ben ik helemaal mee eens maar het ligt eraan wat voor situatie de vliegmaatschappij bevindt...vorige keer dat ik naar japan ging heb ik totaal 5 uur vertraging gehad 2 uur in dusseldorf en 3 uur in helsinki

maar kreeg niks voor!
quote:
Op donderdag 19 november 2009 @ 13:22 schreef goman het volgende:

[..]

Helaas wel waar inderdaad. Tegenwoordig staan luchtvaartmaatschappijen onder een verschrikkelijke financiële druk, en als een beetje vertraging nu ook nog eens erg veel geld gaat kosten, dan is er inderdaad een kans dat de veiligheid misschien wel een stukje minder gaat worden.

Als je 3 uur vertraging hebt krijg je nu ook al een vergoeding. Namelijk een maaltijd of iets dergelijks. Als je vervolgens de nacht moet overblijven wordt dat ook netjes vergoed.
Geloof me nou maar dat een luchtvaartmaatschappij jou echt wel zo snel mogelijk van A naar B wil brengen en de vertraging zelf ook echt niet wil.

Mensen zijn tegenwoordig alleen allemaal zo gehaast dat ze al boos worden als ze 3 uurtjes later naar huis kunnen van hun vakantie.

Een paar weken terug had ik zelf bijna 4 uur vertraging vanuit Gran Canaria omdat het vliegtuig halverwege NL > Gran Canaria moest terugkeren door een technisch probleem. Gelijk weer allemaal van die schreeuw Nederlanders over de zeik. We zijn netjes behandeld door Transavia door middel van etensbonnen en telefoonkaarten. Dit soort zaken zijn overmacht voor een maatschappij.

Als jij pech krijgt met je nieuwe VW Golf, en je moet een paar uur wachten op de ANWB die je daarna wegsleept blablabla. Ga je dan ook VW aanklagen omdat je te laat was op je afspraak? Jij kiest er voor om te reizen en daar zit een klein risico in dat het anders kan gaan dan jij wilt. Als je dan gelijk geld terug wilt ben je in mijn ogen een beetje sneu. Het is vervelend, meer niet.
Ja precies! Heb zelf ook dikke vertraging gehad toen ik naar huis wilde van mijn vakantie stek.. tja is niet anders..
Mocht ik op een zakelijk vlucht zijn dan is het óók vervelend en kost het vaak veel geld... Maarja liever een dag later levend thuis dan snel in een vliegtuig en in zee storten denk ik dan maar

Als je soms kijkt naar 'Air crash investigation' brr en dat vaak wegens tijdsdruk.
userIcon
quote:
Op donderdag 19 november 2009 @ 13:22 schreef goman het volgende:

[..]

Helaas wel waar inderdaad. Tegenwoordig staan luchtvaartmaatschappijen onder een verschrikkelijke financiële druk, en als een beetje vertraging nu ook nog eens erg veel geld gaat kosten, dan is er inderdaad een kans dat de veiligheid misschien wel een stukje minder gaat worden.

Als je 3 uur vertraging hebt krijg je nu ook al een vergoeding. Namelijk een maaltijd of iets dergelijks. Als je vervolgens de nacht moet overblijven wordt dat ook netjes vergoed.
Geloof me nou maar dat een luchtvaartmaatschappij jou echt wel zo snel mogelijk van A naar B wil brengen en de vertraging zelf ook echt niet wil.

Mensen zijn tegenwoordig alleen allemaal zo gehaast dat ze al boos worden als ze 3 uurtjes later naar huis kunnen van hun vakantie.

Een paar weken terug had ik zelf bijna 4 uur vertraging vanuit Gran Canaria omdat het vliegtuig halverwege NL > Gran Canaria moest terugkeren door een technisch probleem. Gelijk weer allemaal van die schreeuw Nederlanders over de zeik. We zijn netjes behandeld door Transavia door middel van etensbonnen en telefoonkaarten. Dit soort zaken zijn overmacht voor een maatschappij.

Als jij pech krijgt met je nieuwe VW Golf, en je moet een paar uur wachten op de ANWB die je daarna wegsleept blablabla. Ga je dan ook VW aanklagen omdat je te laat was op je afspraak? Jij kiest er voor om te reizen en daar zit een klein risico in dat het anders kan gaan dan jij wilt. Als je dan gelijk geld terug wilt ben je in mijn ogen een beetje sneu. Het is vervelend, meer niet.
Geen goede zaak idd omdat het alleen maar meer druk legt op de vliegtuigmaatschappij. Dit kan zich vertalen in een duurder ticket en het niet goed checken van vliegtuigen. Een goed voorbeeld wat verkeerd was gegaan van de crash van het KLM vliegtuig met het Pan Am vliegtuig op Tenerife. Dit omdat die KLM piloot snel moest vertrekken omdat hij anders het maximaal aantal vlieguren overschreed...

Dus bij vertraging wel een vergoeding (misschien iets meer dan nu). Maar ik heb liever veiligheid dan een beetje geld en daarmee minder veiligheid.
quote:
Op donderdag 19 november 2009 @ 13:47 schreef crv het volgende:
Kan dat AUB met terugwerkende kracht
Had 2 jaar terug 4uur15 minuten vertraging met easyjet naar Basel. En dan pis je net naast de pot
easyjet is natuurlijk ook echt een AAA+ maatschappij... oh nee toch niet. als je als vee vervoerd wil worden moet je niet zeiken ook!
dat was toch al zo? ten minste, voor een vlucht naar Singapore moest een motor vervangen worden. dat duurde ook eventjes. de maatschappij, Singapore Airlines, deelde coupons uit zodat je op Schiphol gratis kon eten en/of spulletjes kon kopen.
14  van 14 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 15:34 Benzine en LPG naar recordprijzen3
» 10:44 'Nederlandse energieprijs lager door overschot'43
» 10:14 Kwart draait thermostaat 's nachts niet lager86
» 08:52 Eurolanden nog niet overtuigd door Griekenland22


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden