'Meer toezicht op tarieven ov-chipkaart'

Nederland • Geschreven door ANP op 15-11-2009 @ 22:33
print 
Reizigersvereniging ROVER wil een beter toezicht op de tarieven van het regionaal vervoer. Veel plaatselijke ritten dreigen nu duurder te worden nu de ov-chipkaart is ingevoerd, stelt Rover. "Vooral incidentele reizigers die zelf geen chipkaart hebben, zijn hiervan de klos."

In de regio Arnhem/Nijmegen zijn de tarieven al omhoog gegaan. Rover ontkent dat het daar mee zou hebben ingestemd, zoals minister Eurlings van Verkeer verklaarde op vragen van de SP in de Tweede Kamer over de tariefsstijging.

Bron: ANP


Lees ook:

» 21:10 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as7
» 20:52 Dode door aanvaring op Westerschelde0
» 20:44 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos1
» 20:40 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon1


delen | eKudos nujij

5853 views / 34 reacties
Reacties op dit bericht
34  van 34 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
laat rover lekker de tering krijgen, alsof je rekening moet houden met deze incidenten. incidentele reizigers betaalden altijd al meer dan reizigers die bijvoorbeeld dagelijks met het ov gaan dus ik mis het probleem eigenlijk wel. zeker weer zeiken om het zeiken zoals rover eigenlijk altijd gedaan heeft.
userIcon
Laten we vooral meer mensen uit het OV jagen met een ondoorzichtelijk ruk systeem! Gaan we toch weer gewoon gezellig met zijn allen in de file staan!
userIcon
quote:
Op zondag 15 november 2009 @ 22:39 schreef eNaSnI het volgende:
Laten we vooral meer mensen uit het OV jagen met een ondoorzichtelijk ruk systeem! Gaan we toch weer gewoon gezellig met zijn allen in de file staan!
Ja al het nieuwe is eng
Vind het op enkele kinderziektes na prima werken
quote:
Op zondag 15 november 2009 @ 22:35 schreef Misan het volgende:
laat rover lekker de tering krijgen, alsof je rekening moet houden met deze incidenten. incidentele reizigers betaalden altijd al meer dan reizigers die bijvoorbeeld dagelijks met het ov gaan dus ik mis het probleem eigenlijk wel. zeker weer zeiken om het zeiken zoals rover eigenlijk altijd gedaan heeft.
Laat me raden: Jij bent een fervent automobilist?

quote:
Ja al het nieuwe is eng
Vind het op enkele kinderziektes na prima werken
Dat systeem met de OV-chipkaart vind ik anders best griezelig. Door die chipkaart kan van een reiziger namelijk precies nagegaan worden wanneer hij waar is geweest. Dat betekent nogal een inbreuk op de privacy van de reiziger. Er wordt wel de mogelijkheid geboden tot een anonieme OV-chipkaart, maar dat is eigenlijk maar een schijnoplossing. Voor grote groepen mensen is dat namelijk helemaal geen optie. Zo is het niet mogelijk met een anonieme kaart een abonnement te nemen of een anonieme OV studentenkaart te hebben.

De laatste jaren wordt de privacy van de burger door al dit soort maatregelen steeds verder ingeperkt. Daarmee creëren we de infastructuur van een totalitaire staat. Nu geloof ik niet direct dat de overheid momenteel slechte bedoelingen heeft, maar als we een kwaadaardiger regime zouden krijgen in NL, kan dat regime het systeem zo gebruiken om haar burgers te controleren. Daar wordt in de hang van de huidige regering naar optimaal gemak en comfort wat mij betreft te gemakkelijk aan voorbij gegaan.
userIcon
quote:
Op zondag 15 november 2009 @ 22:41 schreef MannusX het volgende:

[..]

Laat me raden: Jij bent een fervent automobilist?
Ja, doordeweeks ga ik gemiddeld één dag met de auto en verder doordeweeks dagelijks met het OV (trein en tram)
userIcon
Opkrassen met die kaart!
userIcon
Het ov systeem is niet gebruiksvriendelijk (ook qua kosten) voor incidentele reizigers.. Mooi voor de toeristen e.d...
userIcon
Wat is er mis met de huidige ov kaarten? Ik vind niets.
userIcon
quote:
Op zondag 15 november 2009 @ 22:41 schreef MannusX het volgende:
De laatste jaren wordt de privacy van de burger door al dit soort maatregelen steeds verder ingeperkt. Daarmee creëren we de infastructuur van een totalitaire staat. Nu geloof ik niet direct dat de overheid momenteel slechte bedoelingen heeft, maar als we een kwaadaardiger regime zouden krijgen in NL, kan dat regime het systeem zo gebruiken om haar burgers te controleren. Daar wordt in de hang van de huidige regering naar optimaal gemak en comfort wat mij betreft te gemakkelijk aan voorbij gegaan.
Dit is nog maar een begin joh, next on is rekening rijden, allemaal een gps in de auto. in plaats van een simpele geijkte km teller. Zal niet lang meer duren voor een DNA database.
userIcon
Maakt mij niet uit, ik rij toch gratis..
userIcon
quote:
Op zondag 15 november 2009 @ 22:47 schreef mod4fun het volgende:
Het ov systeem is niet gebruiksvriendelijk (ook qua kosten) voor incidentele reizigers.. Mooi voor de toeristen e.d...
Ik moest gisteren op het station in Arnhem voor mijn enkeltje Schiphol helemaal naar de andere kant van het station lopen omdat de automaten daar geen Maestro namen.

Daarvoor was ik in de late ochtend van Assen naar Deventer gereisd, wat denk je? Tussen Meppel en Hoogeveen werkzaamheden, dus werden er bussen ingezet. Natuurlijk mijn aansluiting op Zwolle gemist. Dus de reis die 1:12 moest duren duurde uiteindelijk 2:45!

En als het nou een schijntje was, nou ja, dan zal het ook wel. Maar als je zoveel geld neertelt als incidentele reiziger, dan mag je daar ook wel een beetje vanuit gaan dat het allemaal wordt geregeld en netjes stipt verloopt. En incidentele reizigers, incidentele gebeurtenis? Was het maar zo! Het is elke keer raak! Het is echt waardeloos gesteld met het treinvervoer in Nederland.
Ik vind 'm verrassend handig in het gebruik - al is het nu nog een zootje op metro/trein overstapstations, maar dat is over zodra de NS omgaat.

Alleen is het natuurlijk weer de zoveelste gigantische inbreuk op onze privacy (althans, bij persoonlijke/abonnementgebonden kaarten, waar 99% van de regelmatige reizigers toch op uit zal komen)... het is een grof schandaal dat de politiek zijn kop maar in het zand houdt wat dit onderwerp betreft. En zoals altijd piepte de Tweede Kamer wel even een beetje, maar liet vervolgens vrolijk over zich heen walsen - plicht gedaan!
quote:
Op zondag 15 november 2009 @ 22:54 schreef CyberRat het volgende:

[..]

Dit is nog maar een begin joh, next on is rekening rijden, allemaal een gps in de auto. in plaats van een simpele geijkte km teller. Zal niet lang meer duren voor een DNA database.
En dat allemaal voor het gemak en ter bestrijding van het imaginaire spookbeeld 'terrorisme'.
man harry64 (Redactie Frontpage) 15-11-2009 @ 23:08 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zondag 15 november 2009 @ 22:54 schreef CyberRat het volgende:

[..]

Dit is nog maar een begin joh, next on is rekening rijden, allemaal een gps in de auto. in plaats van een simpele geijkte km teller. Zal niet lang meer duren voor een DNA database.
Vingerprintjes zijn er al, die DNA zal binnenkort ook wel ingevoerd worden in het kader van criminaliteits bestrijding.

Maar wat rouwvoet nou met de schaamhaar gegevens moet is me een raadsel.
userIcon
quote:
Op zondag 15 november 2009 @ 22:35 schreef Misan het volgende:
laat rover lekker de tering krijgen, alsof je rekening moet houden met deze incidenten. incidentele reizigers betaalden altijd al meer dan reizigers die bijvoorbeeld dagelijks met het ov gaan dus ik mis het probleem eigenlijk wel. zeker weer zeiken om het zeiken zoals rover eigenlijk altijd gedaan heeft.
Zeg, Einstein. Als je tot nu toe eenmalig van Arnhem naar Nijmegen wlde reizen, betaalde je gewoon een kaartje van een paar euro. Nu heb je ene OV-chipkaart nodig a ¤7,50, moet je er minimaal ¤4 tegoed op hebben plus het bedrag van de eenmalige reis.

Maar jij moet vooral lekker blijven volhouden dat er voor incidentele reizigers niks verandert. Truste lieverd.
userIcon
quote:
Op zondag 15 november 2009 @ 22:54 schreef CyberRat het volgende:

[..]

Dit is nog maar een begin joh, next on is rekening rijden, allemaal een gps in de auto. in plaats van een simpele geijkte km teller. Zal niet lang meer duren voor een DNA database.
Je weet dat de politiek niks kan zonder het volk he. Als zo'n DNA-bank er komt heb je alleen jezelf te wijten. Jij zat te huilen op FOK! dat het zo kut was toen het gebeurde. Als je geen actie onderneemt verandert er niks.
userIcon
quote:
Op zondag 15 november 2009 @ 23:08 schreef Jenga het volgende:

[..]

Zeg, Einstein. Als je tot nu toe eenmalig van Arnhem naar Nijmegen wlde reizen, betaalde je gewoon een kaartje van een paar euro. Nu heb je ene OV-chipkaart nodig a ¤7,50, moet je er minimaal ¤4 tegoed op hebben plus het bedrag van de eenmalige reis.

Maar jij moet vooral lekker blijven volhouden dat er voor incidentele reizigers niks verandert. Truste lieverd.
je moet saldo hebben, the noes . Saldo is van jou, dat ben je niet kwijt. Die 7,50 is voor een persoonlijke kaart, een anonieme betaal je alleen voor wat er op staat.

En over incidenteel gesproken, in Friesland betaalt de provincie je OV-chipkaart en krijg je bovendien 5 euro tegoed op die gratis persoonlijke kaart. Maar laten we vooral kijken naar alles wat er kut is in de wereld, daar wordt het allemaal vast beter van.
lol, hoe anoniem denk je dat de anonieme pas is?
1 keer opwaarderen met je pinpas, een paar keer thuis inloggen om je kaartgegevens te bekijken.
bovendien is het gigantisch kut met eerste gebruik.

quote:
Bij het opladen van kleine bedragen (bijvoorbeeld onder ¤ 10,00) kunnen kosten in rekening worden gebracht voor het gebruik van een pinpas of creditcard.

Restitutie van het saldo op uw OV-chipkaart
Restitutie (teruggave) van het saldo op uw OV-chipkaart is mogelijk vanaf een saldo van ¤ 5,00. Daarbij wordt ¤ 2,50 aan administratiekosten in rekening gebracht.
dit is toch ook belachelijk, kosten in rekening brengen om je eigen geld terug te krijgen. of kosten in rekening brengen zonder de mogelijkheid om op te waarderen met contanten.

laten ze eerst het ov eens betaalbaar maken, ik kan in de auto voor minder geld op hetzelfde punt komen, moet je nagaan als de auto vol zit.
quote:
Op zondag 15 november 2009 @ 23:10 schreef Morthill het volgende:

[..]

Je weet dat de politiek niks kan zonder het volk he. Als zo'n DNA-bank er komt heb je alleen jezelf te wijten. Jij zat te huilen op FOK! dat het zo kut was toen het gebeurde. Als je geen actie onderneemt verandert er niks.
Actie voeren is zeker belangrijk. Zelf ben ik wel eens naar een privacy-demonstratie geweest. De opkomst was te triest voor woorden. Dus blijkbaar zijn de mensen die zich er zorgen om maken niet de mensen die de straat op gaan. Dan maar op de juiste partijen stemmen denk ik. (En nee, als het om privacy gaat is dat niet de PVV.)
userIcon
quote:
Op zondag 15 november 2009 @ 23:08 schreef Jenga het volgende:

[..]

Zeg, Einstein. Als je tot nu toe eenmalig van Arnhem naar Nijmegen wlde reizen, betaalde je gewoon een kaartje van een paar euro. Nu heb je ene OV-chipkaart nodig a ¤7,50, moet je er minimaal ¤4 tegoed op hebben plus het bedrag van de eenmalige reis.

Maar jij moet vooral lekker blijven volhouden dat er voor incidentele reizigers niks verandert. Truste lieverd.
van arnhem naar nijmegen is toch een klein stukje met de trein? scheelt dat je nog steeds gewoon losse kaartjes in de NS-kaartjesautomaat kunt kopen
userIcon
quote:
Op zondag 15 november 2009 @ 23:20 schreef frleus het volgende:
laten ze eerst het ov eens betaalbaar maken, ik kan in de auto voor minder geld op hetzelfde punt komen, moet je nagaan als de auto vol zit.
dat is absoluut waar, behalve dat de auto veel duurder wordt als je 'm ergens moet parkeren (ik noem een Amsterdam centrum waar je 40 euro per werkdag kwijt bent)
quote:
Op zondag 15 november 2009 @ 23:20 schreef frleus het volgende:
lol, hoe anoniem denk je dat de anonieme pas is?
1 keer opwaarderen met je pinpas, een paar keer thuis inloggen om je kaartgegevens te bekijken.
bovendien is het gigantisch kut met eerste gebruik.


[..]

dit is toch ook belachelijk, kosten in rekening brengen om je eigen geld terug te krijgen. of kosten in rekening brengen zonder de mogelijkheid om op te waarderen met contanten.

laten ze eerst het ov eens betaalbaar maken, ik kan in de auto voor minder geld op hetzelfde punt komen, moet je nagaan als de auto vol zit.
Uit het privacyverhaal van www.ov-chipkaart.nl:
quote:
U bent niet meer anoniem als u uw persoonsgegevens bekend maakt. Een voorbeeld: u bent het niet eens met een afgeschreven bedrag en u dient een verzoek tot restitutie in bij een OV-bedrijf, of vanwege een vertraging bij de NS wilt u aanspraak maken op de regeling ‘Geld terug bij Vertraging’. Op het gelijknamige formulier vult u uw gegevens in, waaronder het nummer van uw OV-chipkaart. Op dat moment bent u bij de NS (en niemand anders) bekend.
Dit is natuurlijk niet te voorkomen, maar het was op z'n minst netjes geweest als ze de gegevens zouden vernietigen nadat ze gebruikt zijn voor het eigenlijke doel.
userIcon
Ze hebben gelijk. In Amsterdam betalen ze voor een ritje waar ze voorheen een 15 strippenkaart (7 keer reizen) konden gebruiken van ¤ 7,30 en waar je nu zowat de helft van dit bedrag voor een enkele rit moet betalen (veel oudjes gebruiken de tram om naar de Albert Kuyp te gaan) Dit is simpelweg een kille tariefsverhoging meer niet.
quote:
Op zondag 15 november 2009 @ 23:13 schreef Morthill het volgende:

[..]

je moet saldo hebben, the noes . Saldo is van jou, dat ben je niet kwijt. Die 7,50 is voor een persoonlijke kaart, een anonieme betaal je alleen voor wat er op staat.
Tweede is onzin en het eerste is ook niet helemaal waar. De anonieme OV-chipkaart zonder saldo kost óók ¤ 7,50! Het is waar dat er de afgelopen tijd kortingsacties zijn geweest, maar dat was alleen maar om (1) reizigers makkelijker aan de OV-chipkaart te krijgen en (2) om het er politiek door te krijgen. Na de introductieperiode gaat de prijs 'gewoon' naar ¤ 7,50. Zo ging de prijs van de OV-chipkaart in Rotterdam gelijk na het besluit van de staatssecretaris om de strippenkaart in de metro af te schaffen omhoog naar ¤ 7,50. Bij aanschaf van een SIM-kaart krijg je daar ¤ 10,- beltegoed voor terug, maar in OV-land krijg je alleen een waardeloze plastic kaart. Bovendien kun je op een anonieme kaart nooit met korting reizen, terwijl je je nu niet hoeft te registreren voor reizen met korting.
De stelling "Saldo is van jou, dat ben je niet kwijt." is in principe waar, maar niet helemaal. Als er saldo op je kaart staat en je wilt dat uit laten betalen, dan moet je daar erg veel moeite voor doen (lees: de telefoon-, portokosten en tijd die je besteed zijn de moeite vaak niet waard) en bovendien 'administratiekosten' betalen (op dit moment ¤ 2,50). Dit is niet alleen als je je kaart verliest, je je kaart laat stelen of als je op eigen verzoek je geld terug wilt, maar zelfs als als je kaart buiten jouw schuld defect gaat of de geldigheid van je kaart verloopt (een OV-chipkaart is maar maximaal 5 jaar geldig). Als je automatisch opladen hebt, heb je dus altijd saldo op je kaart en ben je vanzelf ¤ 2,50 kwijt om dat uit te laten betalen.

quote:
Op zondag 15 november 2009 @ 23:13 schreef Morthill het volgende:
En over incidenteel gesproken, in Friesland betaalt de provincie je OV-chipkaart en krijg je bovendien 5 euro tegoed op die gratis persoonlijke kaart. Maar laten we vooral kijken naar alles wat er kut is in de wereld, daar wordt het allemaal vast beter van.
Provincie Fryslân heeft inderdaad tot eind deze maand een actie waarbij je voor ¤ 0,01 een persoonlijke OV-chipkaart met ¤ 5,- saldo kunt krijgen. Voorwaarde is wel dat je gebruik maakt van automatisch opladen en in de provincie Fryslân woont (lees: als je een Friese postcode en huisnummer invult op de eerste pagina, wordt je doorverwezen naar het echte aanvraagformulier waarbij je gewoon je eigen gegevens kunt invullen).
Gevolg: de mensen die al enthousiast zij over de kaart vragen er gelijk één (of meer) aan, actie is voorbij en de mensen die wantrouwend en/of afwachtend zijn betalen straks ¤ 7,50 voor een lege kaart, waardoor ze de OV-chipkaart nog kutter gaan vinden (en terrecht).
Ik snap het niet dat mensen hier zomaar mee eens zijn. Je kunt helemaal niet lekker anoniem ergens heen. OV-chip houd alles bij, met rekeningrijden ben je in de auto 24/7 onder big brother's eye en dan ook nog eens je vingerafdrukken gekoppeld aan je RFID chip. Het gaat er niet om dat je niets te vrezen hebt als braaf burger, het gaat er om wat voor foute middelen een nare regering tot zijn beschikking heeft tegen normale burgers. Dit is de natte droom van elke dictator. De richting die nu is ingeslagen is er 1 waar vraagtekens bijgezet moet worden.
userIcon
Waarom moeten die dingen trouwens per se maximaal 5 jaar geldig zijn? Da's lekker cashen, 7,50 per kaart per 5 jaar per eigenaar. Geen concept van een 'retourtje' meer, geen tijdsperiode van heen en weer reizen op dezelfde 'strippen' meer. "Het is eerlijker geworden", ja en ik ben Sinterklaas Defecte exit poort of gewoon een keer vergeten: 4 euro door de gootsteen. Slim bedrag ook, want v.w.b. het terugeisen is het gedoe het net niet waard. Terugreizen binnen een uur: opnieuw betalen. Terugreizen op dezelfde dag: twee enkele reizen. Kaart na 5 jaar nog zo goed als nieuw? Je haalt maar een nieuwe voor 7,50.

Voor wie was het ook alweer voordeliger?
userIcon
Het OV in Nederland is ongeveer 3.2 keer te duur ten op zichten van andere landen. Daarnaast betalen we gemiddeld 2 keer zo veel voor de ritten als in het buitenland. Maar, laat het maar lekker over je heenkomen joh.. je bent toch Nederlander?
userIcon
quote:
Op maandag 16 november 2009 @ 08:22 schreef DuvalBrood het volgende:
Het OV in Nederland is ongeveer 3.2 keer te duur ten op zichten van andere landen. Daarnaast betalen we gemiddeld 2 keer zo veel voor de ritten als in het buitenland. Maar, laat het maar lekker over je heenkomen joh.. je bent toch Nederlander?
In het buitenland ligt de frequentie van het treinverkeer dan ook stukken lager en hebben ze vaak meer vertraging
userIcon
quote:
Op maandag 16 november 2009 @ 03:28 schreef xplosion666 het volgende:
Ik snap het niet dat mensen hier zomaar mee eens zijn. Je kunt helemaal niet lekker anoniem ergens heen. OV-chip houd alles bij, met rekeningrijden ben je in de auto 24/7 onder big brother's eye en dan ook nog eens je vingerafdrukken gekoppeld aan je RFID chip. Het gaat er niet om dat je niets te vrezen hebt als braaf burger, het gaat er om wat voor foute middelen een nare regering tot zijn beschikking heeft tegen normale burgers. Dit is de natte droom van elke dictator. De richting die nu is ingeslagen is er 1 waar vraagtekens bijgezet moet worden.
Dat lees ik ook altijd, mensen die vinden dat we continu beperkt worden in onze vrijheid. Blijkbaar boeit het toch niet zoveel, want het blijft vaak bij even je mening geven en weer doorleven. Als het echt zo erg is doe er dan wat aan.
quote:
Op maandag 16 november 2009 @ 04:39 schreef Henno het volgende:
Waarom moeten die dingen trouwens per se maximaal 5 jaar geldig zijn? Da's lekker cashen, 7,50 per kaart per 5 jaar per eigenaar. Geen concept van een 'retourtje' meer, geen tijdsperiode van heen en weer reizen op dezelfde 'strippen' meer. "Het is eerlijker geworden", ja en ik ben Sinterklaas Defecte exit poort of gewoon een keer vergeten: 4 euro door de gootsteen. Slim bedrag ook, want v.w.b. het terugeisen is het gedoe het net niet waard. Terugreizen binnen een uur: opnieuw betalen. Terugreizen op dezelfde dag: twee enkele reizen. Kaart na 5 jaar nog zo goed als nieuw? Je haalt maar een nieuwe voor 7,50.

Voor wie was het ook alweer voordeliger?
Voor persoonlijke kaarten is er een goede reden om ze te laten verlopen, er staat een foto op. Na 5 jaar kunnen de meeste mensen wel een nieuwe foto gebruiken.

Ook zal slijtage meespelen, na een tijdje zullen de kaarten het gaan begeven. Het is dan beter te zeggen, na 5 jaar moeten ze allemaal vervangen worden dan te wachten tot ze na 6 jaar kapot beginnen te gaan. Liever een kaart die je gepland vervangt dan op een dag op een station aan de andere kant van het land er achter komen dat je kaart defect is.
userIcon
mooi zo... ov had veel goedkoper moeten worden...
liefst gratis (naar starfleet model).
userIcon
Reken er maar op dat de overheid niets zal doen tegen de steeds duurder wordende kilometertjes in het OV, beter gezegd, ze zullen het gaan stimuleren.

Zeker nu ze het rekening-rijden voor de automobilisten gaan doordrukken kunnen ze zich niet veroorloven dat die hun vervoersbehoefte via OV gaan oplossen, want dat vermindert de geldstroom naar de staatskas.
Dat gezeik van ROVER begint steeds ongeloofwaardiger te noemen.

Ze voorspelden grote chaos bij de invoering van de OV chipkaart omdat het een slecht systeem zou zijn. Niks van dat alles. Het blijkt op wat kleine storingen na prima te werken.
Werkt helemaal niet prima; een ritje van A'dam centraal naar Leidseplein is goedkoper dan de terugweg bv...
34  van 34 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 21:10 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as7
» 20:52 Dode door aanvaring op Westerschelde0
» 20:44 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos1
» 20:40 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon1


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden