Salpeterzuurlek bij kaasfabriek Dronrijp

Nederland • Geschreven door ANP op 06-11-2009 @ 11:01
print 

In het Friese dorp Dronrijp is groot alarm geslagen omdat bij de kaasfabriek van Frico een vrachtwagen salpeterzuur lekt. Een wolk met salpeterzuur drijft nu naar het dorp toe. Dat meldde de politie.

In het dorp zijn sirenes afgegaan. De bevolking wordt opgeroepen ramen en deuren dicht te houden. De hulpdiensten kunnen volgens een politiewoordvoerder nog weinig uitrichten omdat op en om het fabrieksterrein giftige dampen hangen.

Met dank aan IkWilbert en The.one voor de submit.


Bron: ANP


Lees ook:

» 21:10 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as6
» 20:52 Dode door aanvaring op Westerschelde0
» 20:44 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos1
» 20:40 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon1


delen | eKudos nujij

7597 views / 83 reacties
Reacties op dit bericht
33  van 83 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
Wat moet je met salpeterzuur bij een kaasfabriek?
userIcon
Ik zeg dijken doorbreken en Friesland onderwater zetter

Wat moeten ze trouwens met salpeterzuur bij een kaasfabriek
Heb totaal geen verstand van kaasmaken dus wie licht me ff in.....?
userIcon
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 @ 12:18 schreef crv het volgende:
Ik zeg dijken doorbreken en Friesland onderwater zetter

Wat moeten ze trouwens met salpeterzuur bij een kaasfabriek
Heb totaal geen verstand van kaasmaken dus wie licht me ff in.....?
Schoonmaken, aldus het nieuws op de radio zojuist
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 @ 11:02 schreef Bravebart het volgende:

[..]

Daar heb je toch gasmaskers enzo voor
Ja want het is niet alsof zuren en logen door gasmaskers en pakken heen kunnen vreten. Laat staan dat het je gasmasker filter omzeep kan helpen.
Nou. Dat wordt wel -erg- zure regen daar in Fryslan...
userIcon
Nu wil ik toch nog weten,waarom denkt de brandweer dat zo'n 'wolk' tegen de wind in gaat, aangezien de wind zuidwest is /was en werd geadviseerd om in Harlingen en Franeker de ramen /deuren te sluiten.. zo'n wolk gaat toch niet tegen de wind in
Buiten dat, elke maand de sirene testen en dan dat ding een uur(!) na het voorval af laten gaan en ook niet alleen op de plek waar het moest en dan is het een technische storing.. hmmm
Ik wacht op de eerste bui... eens zien of de regen zo ook groen is .
userIcon
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 @ 11:56 schreef AdvancedPower het volgende:
Hier in het dorp ging de sirene ook af. En er vliegt ook een helicopter over ons dorp.
Help, er is een helicopter in de lucht gevlogen..'t wordt een rampdag
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 @ 11:19 schreef oliebol182 het volgende:

[..]

cool kom jij ook uit Burgum?
cool, jij ook?
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 @ 12:22 schreef henkiebilnaad het volgende:
Nu wil ik toch nog weten,waarom denkt de brandweeer dat zo'n 'wolk' tegen de wind in gaat, aangezien de wind zuidwest is /was en werd geadviseerd om in Harlingen en Franeker de ramen /deuren te sluiten.. zo'n wolk gaat toch niet tegen de wind in
Want overal waait de wind dezelfde kant op! En luchtlagen met verschillende windrichtingen zijn fabeltjes!
userIcon
Wat zal Peter zuur kijken
userIcon
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 @ 12:16 schreef gebrokenglas het volgende:
Wat moet je met salpeterzuur bij een kaasfabriek?
Ik heb bij Friesland Foods in Borculo stage gelopen en daar gebruikten ze het ook. Ze gebruiken het om de machines schoon te maken. Daarna wordt er met loog na gespoeld om de pH weer op het goede peil te krijgen, dus wees maar niet bang dat je salpeterzuur in je kaas o.i.d hebt
userIcon
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 @ 12:24 schreef seth_chaos het volgende:

[..]

Want overal waait de wind dezelfde kant op! En luchtlagen met verschillende windrichtingen zijn fabeltjes!
Nee tuurlijk niet,maar wind op grote hoogte is niet van belang in zo'n situatie...
Je kijkt toch naar de "grondwind' die was in heel Friesland zuidwest.
T is toch logischer om dat deel te waarschuwen ramen en deuren te sluiten ,waar de wind het heen blaast.
Dan kijk je naar bv de windmolens in de omgeving om te zien wat de windrichting is en bel je niet het KNMI om te vragen hoe de wind zich gedraagt op 10 km hoogte

Als jij denkt te weten dat er een oostelijk stroming plaatsvindt boven Friesland , kom dan maar eens met bewijzen.
Alle weer/windkaartjes die ik heb gechecked geven een zuid/zuidwestelijke wind+ stroming aan.
Knap om dan met je gifwolkje vanuit Dronrijp, Harlingen & Franeker te bereiken.

edit: Nou net de beroemde Piet weerman ervoor , die zegt dus ook al dat het richting STIENS is gewaaid, veel geloofwaardiger. Piet weet t beter dan de brandweer.
Of zou Piet volgens jouw ook al niet weten uit welke hoek de wind waait .
Het is een aparte man, maar hij weet vast wel te vertellen in welke richting de wolk is gewaaid, of niet dan./
userIcon
kaas is gezond zeggen ze dan.
Vraagt niemand zich af wat een kaasfabriek met een vrachtwagen vol giftig salpeterzuur doet? Ik wel namelijk...
userIcon
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 @ 12:48 schreef lios het volgende:
Vraagt niemand zich af wat een kaasfabriek met een vrachtwagen vol giftig salpeterzuur doet? Ik wel namelijk...
quote:
nu.nl: Het was de bedoeling de sirenes alleen in Dronrijp af te laten gaan. De politie kreeg na het alarm telefoontjes uit de hele provincie.


Dit snap ik dus nooit hè. Je leest het ook wel eens als de maandelijkse test is geweest ( ) Wie gaat er nu in hemelsnaam de politie bellen als er mogelijk een ramp plaatsvindt? Overigens sprak men op alle kanalen van de rampenzender Omroep Friesland (internet, tv, radio) in eerste instantie enkel Fries...kennelijk zijn "gewone Nederlanders" op zo'n moment niet belangrijk genoeg
userIcon
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 @ 12:20 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Schoonmaken, aldus het nieuws op de radio zojuist
Dan moet het wel hele smerige kaas zijn daar
userIcon
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 @ 11:53 schreef R0N het volgende:

[..]

Ook fout.. in Friesland, Noord-Oost Polder (Emmeloord) en Flevoland (Almere) gingen de sirenes af..
Ik woon in Almere,maar geen sirenes gehoord hoor......
Maar wat moet een kaasfabriek met salpeterzuur??
userIcon
Heeft iemand zich al afgevraagd wat een kaasfabriek met salpeterzuur moet

userIcon
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 @ 13:16 schreef flipsen het volgende:
Heeft iemand zich al afgevraagd wat een kaasfabriek met salpeterzuur moet

Ja, maar het heeft te maken met de bereiding van kaas. Het salpeter (het zoutbestanddeel) wat in dat zuur zit wordt gebruikt om bacteriegroei te remmen, en dient voor de smaak.
userIcon
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 @ 11:40 schreef Intrepidity het volgende:

[..]

Dat mensen Fries nog steeds een taal durven noemen is grappig
ja grappig he, de waarheid
userIcon
tsjernobyl is er niets bij..
userIcon
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 @ 13:42 schreef Apotheose het volgende:

[..]

ja grappig he, de waarheid
Nou zijn we sinds een paar dagen van WAARHEID af, begin jij erover...
userIcon
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 @ 11:48 schreef oorworm het volgende:

[..]

Geen duits/engels/frans op school gehad?
ja. maar dat maakt je nog niet 5 talig, pipo Of spreek jij thuis NL, duits, engels EN frans en noem je ze alle 4 je moedertaal? Didnt think so
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 @ 13:19 schreef pfaffke het volgende:

[..]

Ja, maar het heeft te maken met de bereiding van kaas. Het salpeter (het zoutbestanddeel) wat in dat zuur zit wordt gebruikt om bacteriegroei te remmen, en dient voor de smaak.
Op televisie zeiden ze dat in combinatie met natroloog salpeterzuur gebruikt wordt om de machines te reinigen zonder dat de machines zelf beschadigd worden. Na het schoonmaken moet de machine nog goed nagespoeld worden met water en dan is het weer hygiënisch volgens de regels. Dit werd trouwens gezegd door een leraar van een hoge school.
userIcon
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 @ 13:51 schreef Cornelis83 het volgende:

[..]

Op televisie zeiden ze dat in combinatie met natroloog salpeterzuur gebruikt wordt om de machines te reinigen zonder dat de machines zelf beschadigd worden. Na het schoonmaken moet de machine nog goed nagespoeld worden met water en dan is het weer hygiënisch volgens de regels. Dit werd trouwens gezegd door een leraar van een hoge school.
Dat is inderdaad ook mogelijk, maar het maakt ook wel degelijk deel uit van het bereidingsproces.
userIcon
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 @ 11:19 schreef oliebol182 het volgende:

[..]

cool kom jij ook uit Burgum?
Nee, ik werk er
userIcon
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 @ 14:39 schreef pfaffke het volgende:

[..]

Dat is inderdaad ook mogelijk, maar het maakt ook wel degelijk deel uit van het bereidingsproces.
Ben je niet in de war met citroenzuur, volgens mij wordt dat wel in de bereiding gebruikt. Salpeterzuur lijkt me sterk, omdat het een sterke oxidator is. Lees dit maar even door ter info http://nl.wikipedia.org/wiki/Salpeterzuur
en deze http://nl.wikipedia.org/wiki/Citroenzuur
userIcon
Kaas en salpeterzuur? Ik zie het verband niet.
userIcon
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 @ 12:22 schreef seth_chaos het volgende:

[..]

Ja want het is niet alsof zuren en logen door gasmaskers en pakken heen kunnen vreten. Laat staan dat het je gasmasker filter omzeep kan helpen.
Lees je in gast, daar zijn prima pakken/filters voor
userIcon
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 @ 16:20 schreef cobain1994 het volgende:
Kaas en salpeterzuur? Ik zie het verband niet.
Wordt gebruikt voor het reinigen van de leidingen enzo
pfff, wat een ophef
ik bedoel hier in leeuwarden is ie ook afgegaan, terwijl hij de hele andere kant op trok die gifgaswolk...

dus waarom zon ophef ?
userIcon
Heerlijk, ik kan die dingen hier niet horen..
En toch hemelsbreed 30km
33  van 83 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 21:10 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as6
» 20:52 Dode door aanvaring op Westerschelde0
» 20:44 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos1
» 20:40 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon1


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden