Armada Music gaat downloaders voor de rechter slepen

Digital & Games • Geschreven door Danny Roodbol op 03-11-2009 @ 20:16
print 
Armada Music, het dancelabel rondom dj Armin van Buuren, gaat particulieren aanklagen die 'illegaal' downloaden. Dit vertelt directeur Maykel Piron in de nieuwste uitgave van branchemagazine Entertainment Business. Piron wenst geen verdere vragen te beantwoorden. Een medewerker laat weten dat Armada het nieuwe beleid 'niet al te breed bekend wil maken'.
 
Armada richt haar pijlen op downloaders uit landen als Duitsland, Amerika en Engeland, waar downloaden uit illegale bron ook inderdaad illegaal is.
Tegenover Entertainment legt Piron uit waarom het bedrijf tot deze handelswijze is overgegaan.  Dat zou zijn omdat Armin van Buuren vooral online erg populair is, maar dat in sales niet altijd merkbaar is "omdat veel muziek onbetaald weglekt".
 
Het bedrijf is inmiddels begonnen met het versturen van brieven naar particulieren waarvan zou zijn aangetoond dat ze muziek van Armada zouden hebben gedownload.  "Daarmee willen we het signaal afgeven dat ze van onze muziek moeten afblijven. Je merkt dat dit nieuwtje zich onder internetters snel verspreidt. Als ze geen boete willen betalen, laten we ze voorkomen."
 
Amper twee jaar geleden dacht Piron er nog anders over.
"Volgens mij is de industrie over tien jaar nog zeker zo groot als nu. Vooral omdat ik verwacht dat we tegen die tijd veel meer controle hebben over het illegale downloaden. Over tien jaar zullen veel mensen een abonnement hebben, zodat de inkomsten weer eerlijk verdeeld kunnen worden. Als je door een abonnement overal en altijd toegang hebt tot de muziek die je wilt horen, is illegaal downloaden niet meer aantrekkelijk. Daar willen mensen echt wel tien euro per maand voor betalen. Dat klinkt weinig, maar het is meer dan we nu mislopen door illegaal downloaden." verklaarde hij destijds tegenover 3voor12.
 
Overigens is het downloaden van muziek voor eigen gebruik in Nederland vooralsnog niet verboden.

Bron: 3voor12


Lees ook:

» 24/05 'Topoverleg Apple en Samsung levert niets op'8
» 23/05 Tele2 in beroep tegen uitspraak Pirate Bay20
» 23/05 BREIN klaagt Pirate Bay-uploader aan94
» 21/05 Storing treft DigiD12


delen | eKudos nujij

8784 views / 143 reacties
Reacties op dit bericht
43  van 143 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 21:06 schreef ConFunghi het volgende:

[..]

Ik denk dat 1.50 of 2 euro een zeer redelijke prijs is voor een liedje en als je een abbo neemt nog veel goedkoper. Jij zal het wel veel te duur vinden maar dat komt ook omdat jij onderschat wat het inhoud om een liedje te maken
Ik wil best geloven dat een liedje maken tijd kost maar 2 euro per song
En dan is het alleen het proces van het maken wat arbeidsintensief is, daarna kan je het gaan zitten afwachten.
Als de hoeveelheid werk die je er aan hebt de maatstaaf is opeens dan ga ik ook maar es met de chef praten. Ben om en nabij 50 euro per week weg van huis alleen voor werk, denk niet dat van buren dat haalt als je het productieproces van zijn muziek uitsmeert over de periode dat een cd geperst en verkocht word.
Tevens verdien ik maar een fractie van wat hij verdient.
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 22:02 schreef roelke87 het volgende:

[..]

Te hard rijden is een gevaar voor iedereen. Deze vergelijking kun je echt niet maken. Het auteursrecht in haar huidige vorm is er niet om de auteur te beschermen, maar om degene te verrijken waar de auteur bij onder contract staat. Ik zal je uit een droom helpen.
Je begint met 6 jaar met muziek leren maken. Je hele leven wijd je daar aan. Na een jaar of 20 heb je met een bandje wat fans en de platenindustrie heeft interesse. Niet in jou, maar in je inkomsten. Je bent dom genoeg om te tekenen zonder een jurist te raadplegen. In je contract staat dat je pas uitbetaald krijgt als alle kosten van productie en distributie er uit zijn... Dan krijg je van elke verkochte cd tussen de 2 en 4%.......

Dat is de werkelijkheid. De maatschappijen investeren niets, lopen geen enkel risico want als je niet uit die kosten komt heb je de clausule die stelt dat je dan de kosten alsnog met terugwerkende kracht moet betalen.

Kortom, BMG heeft alleen maar bands met winst of gelijkspel. Nooit een verlies... Nooit een risico. Dat is hoe het vandaag de dag er aan toe gaat. Vroeger moest je betalen om je nummer op de radio te krijgen. Tegenwoordig eisen ze geld....

In het belang van de artiest? In het belang van de muziek? In het belang van de consument? Nee... in het belang van wereldwijd 40, 50 mensen aan de top van de BMG en Warner. Die varen er wel bij. Dat bands zoals Dire Straits en Pink Floyd daardoor gewoon niet meer bestaan is niet hun probleem. Die bands hadden er jaren voor nodig om hun schare fans op te bouwen. Slimme bands zoals U2 hebben dan nu ook de rechten van hun eigen muziek. Maar een Prince kan dat niet. Zijn contract sluit dat uit... Net zoals 99.9% van de contracten. U2 heeft geluk gehad. De rest is niets meer dan een prooi voor de parasieten die zich talentloos verrijken over al onze ruggen.
als ik je goed begrijp vind jij het niet terecht dat de platenmaatschappijen er geld op verdienen, maar dat de maker van het nummer wat krijgt logisch is. Omdat de plaatmaatschappijen er eigenlijk niks voor doen, ze verkopen gewoon iets door zonder risico?

Dan snap ik je eindelijk.
Zo niet, vind ik het maar raar dat jij het raar vindt dat jij een dj geld voor zijn dienst vraagt..
man mouthman (Redactie Frontpage) 03-11-2009 @ 22:34 fotoboek homepage
userIcon
Ik kan niet meer illegaal downloaden....de piratebay is onbereikbaar.
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 22:22 schreef roelke87 het volgende:

[..]

Nee dat is niet wat ik zeg. Tv's en porsches hebben daadwerkelijk een materiale waarde. Die kosten geld om te reproduceren. Muziek niet. Muziek is geluid. Moet ik misschien ook een tax gaan betalen omdat ik niet doof ben? Ze verkopen letterlijk lucht.... Letterlijk.
Als het lucht is wat ik koop, waarom koop ik het dan?
Je wilt het, HET idd en voor HET moet je betalen.
Iets wat zonder bewerkingen gemaakt wordt is gratis.
Al het andere wat door bewerkingen gemaakt worden of ontstaan KOST GELD.
Hoe komt het maken van een cd tot stand? juist ja
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 20:46 schreef mediaconsument het volgende:
Weten we gelijk van wie we geen muziek meer moeten kopen.
Inderdaad, gewoon boycotten
Zeg Roelke87 ben je boos op "de industrie" omdat Henk Jan Smits je tot 4 keer toe heeft afgewezen? Oh nee, zingen is geen muziek want je mond is geen echt instrument.

Dat er nog mensen serieus op die gast ingaan.
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 22:50 schreef roelke87 het volgende:

[..]

Songwriters worden goed gecomposeerd voor hun verdiensten.
Producenten... nee die hebben inderdaad geen recht op inkomsten uit concerten of verkoop, maar zouden gewoon uurloon moeten krijgen. Als een nummer al zoveel beter raakt door hun werk dan zijn daar nu ook al regelingen voor. Je zou kunnen overwegen zo een man/vrouw 5% te geven van de verkoop. Maar op dit moment krijgt de artiest zelf nieteens 5%.
een uurloon is NIET GRATIS HE
userIcon
Muziek downloaden is niet strafbaar?
userIcon
OK die boycot ik dus vanaf nu
kocht/downloade het sowieso al niet
userIcon
"Daarmee willen we het signaal afgeven dat ze van onze muziek moeten afblijven."

zullen we met zijn allen inderdaad van zijn muziek afblijven? beste deal ooit!


oproep aan alle Fok!kers:

koop geen muziek van armin van buuren
download geen muziek van armin van buuren
zorg dat DJ's in clubs geen muziek van armin van buuren meer draaien
ga niet naar zijn optredens.

dat lijkt mij een zeer goede deal!
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 23:47 schreef Posergoth6667 het volgende:
"Daarmee willen we het signaal afgeven dat ze van onze muziek moeten afblijven."

zullen we met zijn allen inderdaad van zijn muziek afblijven? beste deal ooit!


oproep aan alle Fok!kers:

koop geen muziek van armin van buuren
download geen muziek van armin van buuren
zorg dat DJ's in clubs geen muziek van armin van buuren meer draaien
ga niet naar zijn optredens.

dat lijkt mij een zeer goede deal!
En waarom precies? Smaken verschillen, de een vindt nick en simon leuk, de ander vind "fisher-price" muziek leuk.
userIcon
En dat terwijl vBuuren zelf heeft toegegeven dat hij zo groot is geworden dankzij de illegale MP3-verspreiding
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 23:07 schreef roelke87 het volgende:

[..]

Nee, maar laten we wel wezen. Een producer is over het algemeen genomen een extra stap in het proces die niet nodig is. Van oudsher was de producer de man die op 'record'drukte in de studio en diende meer de functie van stagehand. Microfoon opstellen etc. Er zijn uitzonderingen, maar het gaat om de muziek. Het gaat niet erom hoe de bas klinkt op een ipod. Dat laatste is waar de meeste producers zich mee bezig houden. Zelfs in wisseloord waar ik niet bepaald een vage klant ben
dude ik weet niet waar jij het over hebt, een producer een overbodige stap?! In de trance wereld is dat ook diegene die de muziek maakt!
Jij hebt het eerder over masteren. En zelfs dat is een onmisbare stap om de muziek zo goed mogelijk te laten klinken
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 20:21 schreef MacHighver het volgende:
'muziek' Dan maakt mijn pc ook een muziek als die op zijn bek gaat. Hell yeah, de foutbiepjes hebben meer talent dan alle DJ's ter wereld. Muziek maak je met echte instrumenten, niet door een bekend (muziek)nummer te verbasteren met deuntjes van Fisher Price speelgoed.
Dan zouden bands zoals pink floyd toch behoorlijk wat aan geluid missen hoor
Ga jij eens zoeken naar MUZIEK
quote:
Muziek is een kunstvorm die gebruik maakt van klanken, geschikt in een bepaalde tijdsduur. Om muziek te maken wordt gebruik gemaakt van de elementen toonhoogte, ritme, geluidssterkte (muzikale dynamiek), klankkleur en textuur (monofonie, polyfonie e.d.), maar ook stilte.
Dus muziek is prefect electronisch te maken
Dat JIJ dat geen muziek vind is een andere zaak en dat is nog jammer ook want juist electronische muziek zorgt ervoor dat veel meer mensen met muziek aan de gang kunnen en dat is alleen maar positief!
Ikzelf vind heel veel muziek uit heel veel stromingen leuk , ik vind dat mensen die electronische muziek geen muziek vinden een zeer bekrompen kijk op muziek hebben.

Trouwens , probeer maar eens een stukje electronische muziek te maken , dan zal je merken dat de leercurve een stukje steiler is dan jij denkt!
Probeer Renoise eens uit zou ik zeggen , kijken of jij er na een jaar fatsoenlijke "bliepjes" uitkrijgt hahahaha
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 20:29 schreef harry64 het volgende:
Die DJ werkt toch ook met muziek van anderen ?
Die moet dan wel veel betalen aan de Kuik-maffia, mixen is tenslotte een soort embedden.

Oh, en de directie merkt na een tijd dat met afwachten er niet genoeg centjes binnen gesleept worden.
[..]

Tevens schat meneer de directeur de inflatie wat verkeerd.
[..]

Meneer hoopte dus op méér winst ipv minder.
Het gaat om een label, wijsneus.
Moet je maar niet van die ongeinspireerde bagger maken. Dan krijg je dat niet. In mijn sector is de CD en LP verkoop tamelijk hoog.
Wat een loser, die Armin met z'n labeltje
Boefjes! Ik ga ook echt niet een cd kopen voor 15 euro waar 1 nummer 10x is gemixt.
43  van 143 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3


Lees ook:

» 24/05 'Topoverleg Apple en Samsung levert niets op'8
» 23/05 Tele2 in beroep tegen uitspraak Pirate Bay20
» 23/05 BREIN klaagt Pirate Bay-uploader aan94
» 21/05 Storing treft DigiD12


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden