Iets meer bewegen helpt tegen diabetes

Wetenschap • Geschreven door ANP op 03-11-2009 @ 15:55
print 
Een half uurtje meer bewegen per week helpt al om te voorkomen dat iemand diabetes type 2 krijgt. Diabetes type 2 (suikerziekte) is veelvoorkomend bij mensen met overgewicht die ongezond eten. De ziekte kan leiden tot blindheid, dementie en amputatie van voeten en benen.

Wetenschapper Cheryl Roumen van de Universiteit Maastricht promoveert morgen op deze bevindingen. Ze volgde een groep mensen die intensieve begeleiding kregen om hun leefstijl te verbeteren. De deelnemers kregen adviezen over voeding en beweging en mochten gratis deelnemen aan een trainingsprogramma. Hun lichamelijke fitheid nam flink toe en hun bloedsuikerspiegel werd beter. Na verloop van tijd nam het risico op het krijgen van diabetes type 2 met 47 procent af.

Het is al enkele jaren geleden dat Roumen de resultaten van haar onderzoeksgroep noteerde. Omdat niet iedereen zijn leefstijl blijvend zal hebben verbeterd, is ondertussen aan de Maastrichtse universiteit een vervolgstudie gestart. Die moet uitwijzen waarom mensen weer stoppen met gezonder leven. Ook moet blijken of de eerder behaalde verbetering van de bloedsuikerspiegel behouden is, nadat met de actieve training binnen het onderzoek is gestopt. Het Diabetes Fonds financiert de vervolgstudie.

Bron: ANP


Lees ook:

» 07/05 'Winderige dinosaurussen warmden wereld op'29
» 03/05 Boeing 727 met opzet gecrasht in Mexicaanse woestijn25
» 28/04 Nieuw subatomair deeltje gevonden bij CERN21
» 19/04 Mensenhaar groeit terug op muis20


delen | eKudos nujij

4690 views / 49 reacties
Reacties op dit bericht
49  van 49 reacties op deze pagina. Pagina  1
Ik beweeg best veel. Ga toch iedere dag een tray Hollandia halen.
userIcon
Pas op, niet meer dan iets!
userIcon
Aan de andere kant:

Sporten leidt tot sportblessures.

userIcon
En diabetes helpt tegen teveel bewegen.
userIcon
Sporten het is idd goed voor je alleen je wordt er zo moe van
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 15:59 schreef DebraamakaBalletje het volgende:
Sporten het is idd goed voor je alleen je wordt er zo moe van
sporten is helemaal niet good voor je hoor, zoek het maar eens op.
gewoon normaal gebruik maken van je lichaam is het beste , daarom sprort ik ook niet
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 15:56 schreef Snow_Battalion het volgende:
Ik beweeg best veel. Ga toch iedere dag een tray Hollandia halen.
userIcon
Vind het meer een bevestiging van wat we eigenlijk al wisten. Goed opstapje naar volgende onderzoeken dan maar?
userIcon
was dit al niet bekend?
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 15:56 schreef Snow_Battalion het volgende:
Ik beweeg best veel. Ga toch iedere dag een tray Hollandia halen.
Ik ben er ook niet vies van, maar is een tray Hollandia per dag niet iets overdreven?

userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:03 schreef larzzzman het volgende:

[..]

sporten is helemaal niet good voor je hoor, zoek het maar eens op.
gewoon normaal gebruik maken van je lichaam is het beste , daarom sprort ik ook niet
Waarom zou sporten niet goed voor je zijn
Afgezien van mogelijke blesures (die ik ook krijg van achter mijn laptop zitten).

Ik sport sinds 2 maanden weer bijna dagelijks (minimaal 4xper week) zwemmen en fietsen en voel me er zeer goed bij. sterker nog de laatste 3 weken wat minder kunnen sporten doordat mijn schoonvader ernstig ziek in het ziekenhuis ligt en ik merk dat meteen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:06 schreef MesaBoogie het volgende:

[..]

Ik ben er ook niet vies van, maar is een tray Hollandia per dag niet iets overdreven?

[afbeelding]
userIcon
5 dagen in de week een uur trainen.
Fietsen - fitness - gewichtheffen etc.

Ik kan eten wat ik wil komt er niet aan zeg maar.
Overgewicht is dan (vaak) een probleem van te weinig bewegen.
Dus tja.. ik had ze ook wel kunnen vertellen dat het diabetes helpt voorkomen.
Had dat onderzoeks geld dan maar aan mij gegeven zeg jesus.
hahaha! Die Hollandia had ik niet verwacht
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:07 schreef crv het volgende:

[..]

Waarom zou sporten niet goed voor je zijn
Afgezien van mogelijke blesures (die ik ook krijg van achter mijn laptop zitten).

Ik sport sinds 2 maanden weer bijna dagelijks (minimaal 4xper week) zwemmen en fietsen en voel me er zeer goed bij. sterker nog de laatste 3 weken wat minder kunnen sporten doordat mijn schoonvader ernstig ziek in het ziekenhuis ligt en ik merk dat meteen.
Spieren raken beschadigd en daardoor moet je lichaam extra inspanning doen om zich te herstellen.
je hart moet sneller pompen waardoor je hart dus eerder op is.
Laatst een mooie docu gezien op discoferry
heel intressant en mogelijk best verklaarbaar
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:06 schreef MesaBoogie het volgende:

[..]

Ik ben er ook niet vies van, maar is een tray Hollandia per dag niet iets overdreven?

[afbeelding]
Heb je ook meteen een kuub boter en een ton suiker bij nodig. Droog zijn die dingen namelijk niet te eten.
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:06 schreef MesaBoogie het volgende:

[..]

Ik ben er ook niet vies van, maar is een tray Hollandia per dag niet iets overdreven?

[afbeelding]
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:11 schreef KingKai het volgende:

[..]

Heb je ook meteen een kuub boter en een ton suiker bij nodig. Droog zijn die dingen namelijk niet te eten.
ohh jahwel, met koffie lekker dippen
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:06 schreef Uro het volgende:
Ik vind dat het tijd om diabetes twee-medicaties uit de zorgverzekeringen te halen. Het is jaren bekend dat er een verband bestaat tussen een ongezonde levensstijl en diabetes type twee. Er zijn tegenwoordig als kinderen die diabetes hebben, omdat ze te weinig beweging krijgen en ongezond eten.
Houdt je bek en ga dood.
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:11 schreef larzzzman het volgende:

[..]

Spieren raken beschadigd en daardoor moet je lichaam extra inspanning doen om zich te herstellen.
je hart moet sneller pompen waardoor je hart dus eerder op is.
Laatst een mooie docu gezien op discoferry
heel intressant en mogelijk best verklaarbaar
Kan best zijn, maar ik leef dan liever wat korter terwijl ik me goed voel dan dat ik langer leef maar me klote voel
ik kijk elke week studiosport
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:06 schreef Uro het volgende:
Ik vind dat het tijd om diabetes twee-medicaties uit de zorgverzekeringen te halen. Het is jaren bekend dat er een verband bestaat tussen een ongezonde levensstijl en diabetes type twee. Er zijn tegenwoordig als kinderen die diabetes hebben, omdat ze te weinig beweging krijgen en ongezond eten.
hart- en vaatziekten komen ook door overgewicht en ongezonde levenstijl.. net als bepaalde vormen van kanker, longaandoeningen etc.. dus dan moet alles uit de zorgverzekering.. medicijnen zijn maar een klein deel van de zorgkosten, dus het voordeel dat je met jou idee hebt is vrij klein..

maar goed, diabetes type 2 is een combinatie van erfelijke factoren en levenstijl.. in veel gevallen zullen de erfelijke factoren alleen niet voldoende zijn om diabetes te veroorzaken en moeten ze getriggerd worden door de factoren uit de omgeving.. niet iedereen die diabetes type 2 heeft, had een ongezonde levensstijl en ook niet iedereen die ongezond leeft krijgt diabetes.. daarbij is de echte oorzaak moeilijk aan te tonen..

conclusie: slecht idee!
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:12 schreef KapiteinBollekop het volgende:

[..]

Houdt je bek en ga dood.
Het is "houd je bek"
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:06 schreef Uro het volgende:
Ik vind dat het tijd om diabetes twee-medicaties uit de zorgverzekeringen te halen. Het is jaren bekend dat er een verband bestaat tussen een ongezonde levensstijl en diabetes type twee. Er zijn tegenwoordig als kinderen die diabetes hebben, omdat ze te weinig beweging krijgen en ongezond eten.
ben je mooi rasistisch , want donkere mensen hebben meer kans op diabetes
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:13 schreef crv het volgende:

[..]

Kan best zijn, maar ik leef dan liever wat korter terwijl ik me goed voel dan dat ik langer leef maar me klote voel
nou zins ik fok ken ben ik bijhoorlijk vrolijk en zit ik lekker in mijn vel, vooral als er weer eens een moslimbash topic aanwezig is
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:06 schreef Uro het volgende:
Ik vind dat het tijd om diabetes twee-medicaties uit de zorgverzekeringen te halen. Het is jaren bekend dat er een verband bestaat tussen een ongezonde levensstijl en diabetes type twee. Er zijn tegenwoordig als kinderen die diabetes hebben, omdat ze te weinig beweging krijgen en ongezond eten.
Dus jij bent er ook voorstander van dat we de volgende ziektes uit het zorgpakket halen:
longkanker - roken
Huidkanker - te veel zon(nebank)
Hart en vaatziekten - horen ook vaak bij ongezonde levenstijl
Leveraandoeningen - zal wel met alcohol te maken hebben
AIDS - onveilige seks
sportblessures - sporten is niet nodig
gewonde automobilisten - je kan ook met de trein
Griep - Had je de griepprik maar moeten halen
bijwerkingen van de griepprik - had je die prik maar niet moeten halen
aangeboren afwijkingen - had je je kind maar af moeten laten maken bij de geboorte
Lyhme - moet je maar niet in het bos wandelen

kan nog wel even doorgaan
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:03 schreef larzzzman het volgende:

[..]

sporten is helemaal niet good voor je hoor, zoek het maar eens op.
gewoon normaal gebruik maken van je lichaam is het beste , daarom sprort ik ook niet
Als dit waar is (wat natuurlijk niet zo is) dan stel ik voor dat je er een proefschrift van maakt. Je kan hierop namelijk afstuderen
Echter, het is een controversiële uitspraak en klinkklare onzin
userIcon
Bewegen is hoe dan ook gezond. Veel aandoeningen die enigszins gelieerd zijn aan de gezonde westerse levensstijl zoals verhoogde Cholesterol en bloeddruk, kunnen dan flink afnemen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:20 schreef larzzzman het volgende:

[..]

nou zins ik fok ken ben ik bijhoorlijk vrolijk en zit ik lekker in mijn vel, vooral als er weer eens een moslimbash topic aanwezig is
whatever Bashtopic is altijd goed voor het humeur
sorry, maar het is behoorlijk
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:23 schreef regularjoeback het volgende:

[..]

Als dit waar is (wat natuurlijk niet zo is) dan stel ik voor dat je er een proefschrift van maakt. Je kan hierop namelijk afstuderen
Echter, het is een controversiële uitspraak en klinkklare onzin
kom eens een keer met feiten man kneuzenbende
kom jij maar eens terug uit het buitenland, schijnbaar zijn de scholen hier beter aan jou inmense domheid te zien
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:24 schreef crv het volgende:

[..]

whatever Bashtopic is altijd goed voor het humeur
sorry, maar het is behoorlijk
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:16 schreef Snow_Battalion het volgende:

[..]

Het is "houd je bek"
Alleen indien je zou schrijven houd je je bek. Maar dat klinkt zo gek. Houdt je bek is correct in deze. Alleen wanneer je 'je' door 'jij' kunt vervangen kan de 't' achterwege blijven.
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 15:59 schreef KingKai het volgende:
Aan de andere kant:

Sporten leidt tot sportblessures.

ergste geval zelf dodelijk
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:16 schreef Snow_Battalion het volgende:

[..]

Het is "houd je bek"
ik tokkie taal is het: hou oe meule
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:29 schreef Missy_Angelina het volgende:

[..]

Alleen indien je zou schrijven houd je je bek. Maar dat klinkt zo gek. Houdt je bek is correct in deze. Alleen wanneer je 'je' door 'jij' kunt vervangen kan de 't' achterwege blijven.
Dit is gebiedende wijs.
man Bakoenin (Redactie Frontpage) 03-11-2009 @ 16:47 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 15:59 schreef KingKai het volgende:
Aan de andere kant:

Sporten leidt tot sportblessures.

Neuken is ook bewegen en leidt niet tot sportblessures.
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:11 schreef larzzzman het volgende:

[..]

Spieren raken beschadigd en daardoor moet je lichaam extra inspanning doen om zich te herstellen.
je hart moet sneller pompen waardoor je hart dus eerder op is.
Laatst een mooie docu gezien op discoferry
heel intressant en mogelijk best verklaarbaar
Nah, wat een onzin.
Je hart pompt sneller op het moment van inspanning ja. Daarna zal een getraint hart velemalen minder hard hoeven te pompen om je lichaam van bloed te voorzien. In rust (rest v.d. dag en 's nachts) heb je dus een veel lagere hartslag dan iemand die nooit iets uitvreet.

Je spieren raken beschadigd ja, maar met de juiste voeding ook binnen 48 uur weer hersteld.
Dat je misschien een blessure kunt oplopen tijdens een sport ok, maar van niets doen wordt je pas echt ziek...
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:49 schreef RaymondK het volgende:

[..]

Nah, wat een onzin.
Je hart pompt sneller op het moment van inspanning ja. Daarna zal een getraint hart velemalen minder hard hoeven te pompen om je lichaam van bloed te voorzien. In rust (rest v.d. dag en 's nachts) heb je dus een veel lagere hartslag dan iemand die nooit iets uitvreet.

Je spieren raken beschadigd ja, maar met de juiste voeding ook binnen 48 uur weer hersteld.
Dat je misschien een blessure kunt oplopen tijdens een sport ok, maar van niets doen wordt je pas echt ziek...
doe is ff bron waarin staat dat je de juistheid te pakken hebt
userIcon
quote:
Een half uurtje meer bewegen
meer dan wat ?
Het is ook erfelijk. Net als DM1.
DM1 op latere leeftijd kan ook door ongezonde leef- en eet-gewoonten komen.
Dat je van gezond eten ook te dik kunt worden was ze nog niet bekend.
En waarom ook niet.

Dus iedereen die oud wordt krijgt het automatisch ?
Tenzij ze veel sporten en gezond eten.

Theoretisch klopt de kop niet.
Iets meer bewegen en gezond(er) eten.
Moeten ze wel gezond eten goedkoper maken.
En overal het overschot aan koolhydraten uit halen.
Het is trouwens een stofwisselingsziekte.
Die hou je echt niet meer tegen, want op latere leeftijd gaat er van alles fout in je lichaam. Soms valt het mee en soms valt het tegen.
Wat dan nog ?
Je valt van die tabletten wel af.
DM2 ontstaat altijd veel eerder.
Kan ook door een galblaasverwijdering komen.
Daar is weer een vet-onderzoek naar gedaan.
Je kunt wel zonder galblaas leven, maar prettig is het niet.
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:52 schreef Flierp het volgende:

[..]

meer dan wat ?
Kop is uiterst suggestief.
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:51 schreef larzzzman het volgende:

[..]

doe is ff bron waarin staat dat je de juistheid te pakken hebt
Het hele net staat vol met deze juistheid.
Verder is het algemeen bekend.

Algemeen bekend is ook dat mensen die bang zijn dat ze moe worden het hardst lopen te roepen dat sporten slecht voor je is
userIcon
Iets meer bewegen klinkt bijna als "vooral niet teveel".
quote:
een vervolgstudie gestart. Die moet uitwijzen waarom mensen weer stoppen met gezonder leven.
Omdat het luie donders zijn, de reden dat ze de eerste keer ook al te weinig bewogen. Onder het motto: Human nature is being lazy, I'm Superman!
userIcon
mensen, het recept voor gezondheid is simpel, gezond denken, vermijd stress zoveel mogelijk, gezond eten en veel bewegen.
Dan heb je meestal geen vaccinaties en of medicijnen nodig. Maar goed, met dit verhaal verdient de pharma industrie tuurlijk niets meer...
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:06 schreef MesaBoogie het volgende:

[..]

Ik ben er ook niet vies van, maar is een tray Hollandia per dag niet iets overdreven?

[afbeelding]
wat een droge humor
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:47 schreef Bakoenin het volgende:

[..]

Neuken is ook bewegen en leidt niet tot sportblessures.
Wanneer je je vriendin/vrouw het echte werk buitenshuis laat zoeken niet nee maar ik heb er al een gebroken nek, 2 gebroken benen en een arm uit de kom aan over gehouden...
userIcon
Wat een onzin.
Mijn oma had zwaar diabetes 2 en had haar hele leven zichzelf rot gewerkt op het land.
Gekkigheid zoals fastfood,drank en roken deed ze niet aan.
En mijn zoon heeft het ook en die was marathon loper,net als mijn dochter en die gaat er door al dat idiote geren ook niet gezonder uitzien.
Ik had het in de zwangerschap,dus is het gewoon erfelijk belast in verreweg de meeste gevallen.
Kappen maar met dat gesport,is niet goed voor je.
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:21 schreef crv het volgende:

[..]

Dus jij bent er ook voorstander van dat we de volgende ziektes uit het zorgpakket halen:
longkanker - roken
Huidkanker - te veel zon(nebank)
Hart en vaatziekten - horen ook vaak bij ongezonde levenstijl
Leveraandoeningen - zal wel met alcohol te maken hebben
AIDS - onveilige seks
sportblessures - sporten is niet nodig
gewonde automobilisten - je kan ook met de trein
Griep - Had je de griepprik maar moeten halen
bijwerkingen van de griepprik - had je die prik maar niet moeten halen
aangeboren afwijkingen - had je je kind maar af moeten laten maken bij de geboorte
Lyhme - moet je maar niet in het bos wandelen

kan nog wel even doorgaan
idd zo lust ik er ook wel een paar

Voor Uro geldt dan ook:
zalig zijn de onnozelen van geest
49  van 49 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 07/05 'Winderige dinosaurussen warmden wereld op'29
» 03/05 Boeing 727 met opzet gecrasht in Mexicaanse woestijn25
» 28/04 Nieuw subatomair deeltje gevonden bij CERN21
» 19/04 Mensenhaar groeit terug op muis20


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden