Leeuwarden sluit ruim helft van de kerken

Media & Cultuur • Geschreven door ANP op 03-11-2009 @ 14:18 - gepost door Mirjam
print 
De protestantse gemeente Leeuwarden gaat vier van haar zeven kerken sluiten. Volgens voorzitter Henk Drewel van de Algemene Kerkenraad in Leeuwarden zijn de ongeveer dertig leden van de raad het unaniem over de sluitingen eens. "Het is heel simpel: we verliezen per jaar 2 tot 3 procent van onze leden. Daardoor hebben we minder inkomsten", zei Drewel vandaag.

Plannen om kerken in de protestantse gemeente te sluiten stammen van 2008. Toen besloot de Algemene Kerkenraad drie kerken te sluiten. In april stelde de raad de sluitingen voor onbepaalde tijd uit. "In een vergadering kwam hevige kritiek van onze leden, dus besloten we de plannen opnieuw te bestuderen." In die nieuwe plannen gaan nu vier kerken dicht.

Bron: ANP


Lees ook:

» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Extra veiligheidsmaatregelen voor Pinkpop9
» 23/05 Verheugde reacties op btw-verlaging kunsten88
» 21/05 Raad voor Cultuur: bezuinigingen 'slaan gaten'33


delen | eKudos nujij

6307 views / 85 reacties
Reacties op dit bericht
35  van 85 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 15:57 schreef Vader_Aardbei het volgende:Altijd fascinerend om te lezen hoe sommige mensen de koortsdromen van een of andere idioot aannemen als de waarheid over het uiteindelijke lot van de gehele mensheid.

Zelfs als je al die voorafgaande onzin over Jezus met zijn toverkrachten voor waarheid aanneemt, moet je toch ernstig twijfelen aan de voorspellingen van Johannes. Ik heb ook wel eens rare dromen, maar dan ga ik ook niet meteen brieven sturen naar Jan en alleman met zelfverklaarde profetische verhalen. Wat voor basis is er nou om dat te geloven?
Koortsdromen? Het betreft een citaat uit de bijben en niet iets van de "profeet" van de mohammedanen.

En wat let je om het niet te doen?
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 15:57 schreef Masterix het volgende:

[..]

Nee, je komt een stuk intelligenter over als je in een topic over kerken gaat lopen zeiken over Fok!kers.

Off-topic: bedankt voor het omhooghalen van het niveau. Doe je dat ook op bestelling of alleen spontaan?
Complexe samenhang van factoren

Al die Pavlov-reacties op Fok! worden alsmaar vervelender. Er lijkt geen grens te zijn aan het relateren van willekeurige berichten aan moslims. Vervolgens gaat het dan nergens anders meer over. Nou ja, of het moet rechts versus links zijn.

Kan Fok! niet gewoon bij ieder bericht dat ook maar enigszins betrekking heeft op Marokkanen en/of moslims de eerste 300 reacties voorgenereren? Hebben we dat ook maar weer gehad.
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 15:58 schreef schoelje het volgende:

[..]

Als je als "niet randdebiel" zijnde even goed leest dan zie je dat de aanleiding daarvoor het zeiken van moskeebezoekers over synagogen is. Tenzij je het als politiek correct D66 stemmer niet wilt zien natuurlijk.
Waar in het nieuwsbericht lees jij iets over moskeebezoekers?

Of bedoel je soms de tegenreactie nadat er zonder enige aanleiding eerst volop gezeken wordt over moskeën?
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:05 schreef budha het volgende:

[..]

Waar in het nieuwsbericht lees jij iets over moskeebezoekers?

Of bedoel je soms de tegenreactie nadat er zonder enige aanleiding eerst volop gezeken wordt over moskeën?
Ja, die bedoel ik. Waarom praat men over synagoges terwijl door "christenen" een plaagstootje wordt uitgedeeld over moskeeën (iets waarvan ik kan begrijpen dat er commentaar op is uit D66 hoek). Wat hebben joden te maken met een conflikt tussen christenen en moslims?? Zou dat dan toch de haat tegen "mensen van het boek" + de joden zijn waarover in de koran gesproken wordt??
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 14:29 schreef Neroje het volgende:
Mensen hier die reageren alsof dit echt GE-WEL-DIG nieuws is...
Mensen die geloven in een god
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:10 schreef Masterix het volgende:

[..]

Het kan je boeien en het kan je totaal niks interesseren, maar islam en islamisering is blijkbaar wat leeft.

Er zijn zelfs mensen die de strijd tegen islamisering, zoals Pim dat noemde, één van de grootste issues van het moment vinden, ook omdat we veels te laat in verzet zijn gegaan tegen de verstikkende invloed daarvan op onze vrijheid.

Maar af en toe een periode met DSB-topics is inderdaad verfrissend anders.
Die "strijd" tegen de islam is slechts een excuus om bepaalde bevolkingsgroepen mee aan te pakken. Voor de aanslagen van 11 september 2001 was de islam nauwelijks een issue. Men is gewoon gefrustreerd door de straatterreur en de mentaliteit die vooral onder Marokkaanse jeugd onevenredig veel voorkomt. Vervolgens wordt ieder excuus aangegrepen om alles wat maar een beetje anders is te verketteren, ongeacht of daar een gerede grond voor is of niet.

Als samenleving kunnen we ons prima wapenen tegen bepaalde culturele verschijnselen die hier als ongewenst worden geacht zoals neven-nichtenhuwelijken, importeren van ongeletterde bruiden, besnijdenis, etc. Maar door een bepaalde groepering als ongewenst neer te zetten zoals Wilders en zijn adepten doen verlies je de basis onder onze vrije samenleving. Godsdienstvrijheid hoort daar bij. En dat zeg ik als agnost.

Het is slecht om je ogen te sluiten voor problemen in de samenleving, maar het is nog veel gevaarlijker om ze op te blazen. En dat is wat er nu gebeurt.
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:20 schreef schoelje het volgende:

[..]

Ja, die bedoel ik. Waarom praat men over synagoges terwijl door "christenen" een plaagstootje wordt uitgedeeld over moskeeën (iets waarvan ik kan begrijpen dat er commentaar op is uit D66 hoek). Wat hebben joden te maken met een conflikt tussen christenen en moslims?? Zou dat dan toch de haat tegen "mensen van het boek" + de joden zijn waarover in de koran gesproken wordt??
Oh please
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 15:00 schreef Aka-Zigor het volgende:

[..]

Dit dus.
Alleen de echte oude kerken vind ik bij de Westerse cultuur horen. Die platte, ronde of vierkante begane-grondgebouwtjes mogen ze van mij sluiten en gelijk slopen.
waarom slopen? dat is echt zonde!!!!

de meeste kerken zijn gebouwd met oogpunt op accoustiek. waaorm zou je een perfect concertzaal gaan slopen? geef er concerten in, van metal tot klassiek, van pop tot hiphop, en die gebouwen hebben nut. daardoor kunnen jongeren van de straat gehaald worden en in een dergelijke omgeving zijn. ook zijn ze vaak goed geschikt als opvanghuizen voor hangjeugd. geef ze daar wat te doen. laat het tuig dat met bontjassen op straat loopt chillen in een voormalige kerk. laat ze daar tafelvoetballen, film kijken, muziek luisteren, koffie drinken en een boek lezen. laat ze hulp krijgen bij hun opleiding als ze dat nodig hebben, en zorg daarmee dat ze op het juiste pad komen (oftewel: de nederlandse wet respecteren). dat moeten we hebben, niet een kerk, maar dit soort gebouwen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:40 schreef budha het volgende:

Oh please
Dom66, de discussie ontlopen op het moment dat hij heet wordt.
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:54 schreef Masterix het volgende:

blabla
Ik ben het eens hoor (ik vond het echter onnodig om alles weer te quoten), maar (en daar ben jij het vast weer niet mee eens) ik vind dat het geloof wel weg mag gaan.

Dat geloof is van het jaar 4500 voor christus tot 1990, het is tijd om het land schoon te vegen van deze oude denkbeelden die niet in deze tijd passen, en alleen voor haat zorgen.
Toch verbazend dat zo'n almachte god altijd problemen heeft met geld.
Bron: http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 14:34 schreef 2shea het volgende:
het wordt tijd dat iedereen inziet dat geloof een verklaring is voor wat vroeger niet kon worden verklaard. Samen met een best wel geniaal idee van een groepje mensen om daarbij morale regels in te verwerken levert een stukje proza op als de bijbel of de koran of wat dan boek van geloof dan ook.
Vrijwel ELKE oorlog ontstaat door verschil in geloof of de macht die daaruit vloeit.
Het gaat ALTIJD om macht. Geloof is één van de argumenten. Historisch recht wordt ook vaak gebruikt (Merelveld, Israël).

http://www.youtube.com/watch?v=UaS2bRGS86c&feature=PlayList&p=9C85F70B05FB407B&playnext=1&playnext_from=PL&index=10
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:03 schreef budha het volgende:
Er lijkt geen grens te zijn aan het relateren van willekeurige berichten aan moslims. Vervolgens gaat het dan nergens anders meer over.
Je kent Godwin? Laten we dit de Wet van Fok noemen.
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:54 schreef Masterix het volgende:
een seculiere, Iraanse vriendin, en voor haar was er op de Nederlandse straten al geen godsdienstvrijheid: ze werd op straat agressief ondervraagd waarom ze met mij, een Harbi, samenwoonde, waarom ze at en rookte tijdens de ramadan etc.
Mooi voorbeeld van sociale controle, heeft Nederland ook ooit gekend, is in sommige dorpen nog iets van overgebleven zelfs.
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 14:22 schreef jslavenburg het volgende:
Zolang er maar geen extra moskeeen komen
userIcon
kwestie van vraag en aanbod
userIcon
Heb liever dat ze alle moskeetjes sluiten..
Die dingen horen hier sowieso niet..

Van die kerken en mensen die daarbij horen, heb je ook relatief weinig last.

ja alleen op Zondagochtend als het de avond daarvoor laat is geworden..
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 16:54 schreef Masterix het volgende:

[..]

Geloof ik niet: het was niet salonfähig maar zowel die straatterreur als een uiterst anti-Nederlandse islam is voor zoveel Nederlanders al vele jaren een groot probleem.
Het is gewoon volkomen uit de hand gelopen omdat het probleem zo lang genegeerd werd, mede omdat het vooral een probleem was van de mensen die niet meepraten in het openbare debat.
[..]

Godsdienstvrijheid is een prachtig mooi iets en betekent in Nederland vooral het recht niet naar een kerk of moskee te moeten gaan, maar 20 jaar geleden had ik een seculiere, Iraanse vriendin, en voor haar was er op de Nederlandse straten al geen godsdienstvrijheid: ze werd op straat agressief ondervraagd waarom ze met mij, een Harbi, samenwoonde, waarom ze at en rookte tijdens de ramadan etc.
[..]

Ik geloof daar niets van: volgens mij is het probleem al geëscaleerd doordat het veel te lang genegeerd is.

Maar goed, nu heb ik het weer over islam, kan beter stoppen voor ik van budha op m'n kop krijg.
Een zeer gewaardeerde collega van mij is een vroom moslim. Hij lijkt eigenlijk qua beleving veel op een christen, maar met wat andere gewoonten en feestdagen. Daar valt hij niemand mee lastig en het is een plezier om met hem te werken.

Waarom zouden wij hem zijn geloofsovertuiging af moeten nemen?
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 15:00 schreef Aka-Zigor het volgende:

[..]

Dit dus.
Alleen de echte oude kerken vind ik bij de Westerse cultuur horen. Die platte, ronde of vierkante begane-grondgebouwtjes mogen ze van mij sluiten en gelijk slopen.
Hey, ben het met je eens.

Echt een noodgebouw of een nieuwbouw kerk is toch echt geen gezicht.
Hier hebben ze een Loods van een oude boer omgebouwd tot kerk.
userIcon
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 @ 14:29 schreef Neroje het volgende:
Mensen hier die reageren alsof dit echt GE-WEL-DIG nieuws is...
Hoe minder gelovigen hoe beter. Dus ja, GE-WEL-DIG nieuws
kill em, KILL EM ALL
Scheelt weer wat geklingel op de zondag, kan ik ook eens uitslapen...
Christen zijn is zoooooo 2002.
userIcon
Normaal gesproken verwacht je toch reacties als: Friesland
35  van 85 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 25/05 Het is handdoekdag45
» 24/05 Extra veiligheidsmaatregelen voor Pinkpop9
» 23/05 Verheugde reacties op btw-verlaging kunsten88
» 21/05 Raad voor Cultuur: bezuinigingen 'slaan gaten'33


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden