Van Gogh vijf jaar geleden vermoord

Nederland • Geschreven door ANP op 02-11-2009 @ 08:18 - gepost door static
print 

Het is vandaag vijf jaar geleden dat filmmaker Theo van Gogh werd vermoord. De extremistische moslim Mohammed B. vermoordde hem op de ochtend van 2 november 2004 in de Linnaeusstraat in Amsterdam-Oost. Van Gogh had volgens hem de islam beledigd, onder meer met zijn film Submission.

Voor zover bekend is de enige openbare herdenking in Amsterdam de jaarlijkse bijeenkomst van de stichting Vrienden van Pim Fortuyn. Zij komen samen op de plek van de moord. Volgens de organisatie zijn daar ook de ouders van Van Gogh, het Tweede Kamerlid Rita Verdonk en voorzitter Ahmed Marcouch van het Amsterdamse stadsdeel Slotervaart bij. In voorgaande jaren kwamen er slechts een handvol personen naar deze herdenking.

Verder zijn er enkele debatten in de hoofdstad. Zo gaan allochtone politici met elkaar in discussie over de vijf jaar sinds de moord in het jongerencentrum Argan. Onder hen zijn de Amsterdamse stadsdeelbestuurders Fatima Elatik en Fouad Sidali. Het cultuurcentrum brug9 vertoont de film Interview van Van Gogh.

De moord leidde tot grote spanningen tussen moslims en niet-moslims in Nederland. B. kreeg in juli 2005 een levenslange gevangenisstraf opgelegd door de rechtbank in Amsterdam. Sindsdien zit de extremist in de Extra Beveiligde Inrichting (EBI) in Vught.

Lees ook de speciale column over de ontwikkelingen sinds de moord.

Archiefvideo Theo van Gogh

Bron: ANP


Lees ook:

» 21:10 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as6
» 20:52 Dode door aanvaring op Westerschelde0
» 20:44 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos1
» 20:40 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon1


delen | eKudos nujij

9113 views / 168 reacties
Reacties op dit bericht
18  van 168 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4
quote:
Op maandag 2 november 2009 @ 11:57 schreef dadoc het volgende:

[..]

Nu worden er aan de lopende band mensen vermoord ofzo? Of niemand durft meer iets te zeggen?

Eén moord en meteen is het hele land veranderd? Wat een SBS-onzin.
Het land is wel degelijk veranderd..hoewel niet enkel en alleen natuurlijk door de moord op Van Gogh. Gezien de satire traditie op geloof die we flink hebben opgebouwd..is het des te opmerkelijker dat we niet worden doodgespammed met satire op de Islam. Dat terwijl cabretiers en columnisten etc hun satire juist altijd richten op hetgeen een actueel thema is. Nee, het uitblijven hiervan is verdacht en zegt ons iets over de opgekropte gevoelens in ons land.
quote:
Op maandag 2 november 2009 @ 08:37 schreef schoelje het volgende:

[..]

Nu je het zegt inderdaad, het overlijden van de Kneet staat me nog goed voor de geest.
IMO een groter verlies voor Nederland..
userIcon
quote:
Op maandag 2 november 2009 @ 15:58 schreef R0N het volgende:

IMO een groter verlies voor Nederland..
Dat is jouw mening maar het grote verschil is natuurlijk dat van Gogh om het leven is gebracht omdat hij de islam beledigde. laat maar zitten ook.
quote:
Op maandag 2 november 2009 @ 08:50 schreef tntkiller het volgende:
toch raar dat hij levenslang heeft gekregen en volkert van de graaf maar 18 jaar heeft gekregen....
De nummer 1 reden daarvoor is omdat Mohammed B aangaf dat hij het zo nog een keer zou doen met alle overtuiging.
Dan geef je de rechter geen keus om zo'n straf te geven.
Als het erop zou lijken dat Mohammed B voor verbetering vatbaar was dan had hij nooit levenslang gekregen... en als dat wel zo was geweest dan zou er iets mis zijn met de rechtstaat.
quote:
Op maandag 2 november 2009 @ 17:16 schreef scanman1 het volgende:

[..]

PVV bestaat vanwege de vele xenofoben in dit land. Zonder moslimshaat zou Wilders nog steeds onder die steen liggen waar hij nooit onderuit had moeten kruipen.
Gast bestaan er ook nog andere dingen in je leven dan enkel tegen de denkbeeldige xenofoben te strijden?

Serieus als je denkt dat de PVV groot is door enkel xenofoben dan vergis je je enorm en maak je jezelf blind van de werkelijke veranderingen in de maatschappij. Ik ken indirect veel mensen die op hem zullen stemmen maar xenofoben nee niet echt, rascisten ook niet. Ik ken zelfs mensen met moslim achtergrond die op hem gaan stemmen.
userIcon
quote:
Op maandag 2 november 2009 @ 17:58 schreef eltopo het volgende:

[..]

Gast bestaan er ook nog andere dingen in je leven dan enkel tegen de denkbeeldige xenofoben te strijden?

Serieus als je denkt dat de PVV groot is door enkel xenofoben dan vergis je je enorm en maak je jezelf blind van de werkelijke veranderingen in de maatschappij. Ik ken indirect veel mensen die op hem zullen stemmen maar xenofoben nee niet echt, rascisten ook niet. Ik ken zelfs mensen met moslim achtergrond die op hem gaan stemmen.
Die zijn dan net zo stil als de moslims waarvan verwacht wordt dat ze bij elke misstand (door een moslim) de straat opgaan om massaal hun afschuw te laten blijken.

De PVV-aanhangers waar ik het meeste van hoor zijn de types die op fora blaten en de volgende waandenkbeelden ventileren:
quote:
De moord op Theo van Gogh betekend (sic) het einde van de democratie. Tevens is dat het begin van een islamitisch fascistische staat in Nederland.
quote:
Ah, dat betekent ongetwijfeld dat Mohammed B tegen deze tijd zijn bij 3 vrouwen in de gevangenis verwekte nageslacht mag bezoeken tijdens proefverloven.
quote:
En in plaats dat er 5 jaar geleden is begonnen met het veranderen van ons land zijn we vrolijk doorgegaan met knuffelen en is de ellende op dit moment groter dan ooit...

Moslims
Ons Kabinet
Linkse Fok!kers
quote:
Het gaat moslims alleen om het alleenrecht anderen te beledigen: dat is wat mohammed leerde.
quote:
dat Mohammed Bouyari?s moord geen solo/actie was maar een daad namens alle moslims, weten we ook.
quote:
Als er 1 ding is wat deze moord heeft duidelijk gemaakt is dat het aantal moslims die werkelijk tegen geweld zijn ontzettend klein is. Helaas hebben we nog steeds veel blinden in dit land die niet zien dat een hoop moslims geweld als een legitiem middel vinden om het doel te bereiken.
quote:
Hoe ik heimwee heb aan het vrije Nederland van vroeger, waar niemand vermoord werd om zijn mening over een godsdienst.
etc.. en dit is alleen van vandaag

^2
quote:
Op maandag 2 november 2009 @ 18:23 schreef Barbaaf het volgende:

[..]

Die zijn dan net zo stil als de moslims waarvan verwacht wordt dat ze bij elke misstand (door een moslim) de straat opgaan om massaal hun afschuw te laten blijken.
volgens mij ontgaat je de doelstelling van mijn reactie,
userIcon
quote:
Op maandag 2 november 2009 @ 16:36 schreef Masterix het volgende:
Eens...

Islam is ook cultuur, een heel groot deel van de moslims gelooft niet maar is wel moslim (afhankelijk van hoe je dat definieert)
Tjaah, zolang ze niet-Moslims met rust laten vind ik het allemaal prima.
'k Denk dat we het eindelijk eens eens zijn met elkaar
quote:
Op maandag 2 november 2009 @ 12:56 schreef Provinciaal het volgende:
Islam
Daar weet jij als provinciaal helemaal niets van......
userIcon
quote:
Op maandag 2 november 2009 @ 15:09 schreef MREn het volgende:
Er zijn ook christenen die homoseksuele ziek en verderfelijk vinden, dus een mening van een paar aan een heel geloof hangen slaat nergens op.
Er zijn ook atheïsten die homoseksualiteit ziek en verderfelijk vinden, your point being?
userIcon
quote:
Op maandag 2 november 2009 @ 18:00 schreef Ind0ctr1n3 het volgende:
En; het door jou zo geliefde Christendom was vaker agressor dan de Islam.
Krijg nou toch het vliegend schijt man, de laatste kruistocht was 7 eeuwen geleden, in die tijden waren zulke confrontaties de normaalste zaak ter wereld. 't Zijn altijd dezelfde debielen die wanhopig zoeken naar geweld in de geschiedenis der christendom dat ze 7 eeuwen teruggaan om toch maar vergelijkingen te maken. Hoe zielig ben je dan?
Of het nu in de naam van religie gebeurde of niet, onze wereldgeschiedenis zit vol met bloedige verhalen..
quote:
Op maandag 2 november 2009 @ 18:00 schreef Ind0ctr1n3 het volgende:
Had ik wel verwacht van je hoor, aangezien je ze loopt te verdedigen.
Nou aangezien iedereen hier zo buitenproportioneel reageert vind ik dat IEMAND het eens moet doen. Al die absurde reacties hier slagen nergens op. Alsof we ooit last hebben van christenen in onze samenleving..
quote:
Op maandag 2 november 2009 @ 18:00 schreef Ind0ctr1n3 het volgende:
Blijkbaar vergeet je even dat de Islam Jesus ook als profeet ziet, waarbij je kunt concluderen dat de Islam al dat gemieter gewoon heeft afgekeken van dat andere tuig.
Uhm... duh? Ken je geschiedenis fkn moron.
Soit dit is irrelivant, het gaat om de interpretatie en beoefening van die religie, waar énorme verschillen tussen bestaan. Akkoord, religie hoeft de dag van vandaag al helemaal niet, maar er is er maar eentje waar overal ter wereld op steeds groter wordende schaal problemen mee zijn.
Ik maak me zorgen om mensen als jij, daarom dat ik de moeite neem om te reageren.
quote:
Op maandag 2 november 2009 @ 18:00 schreef Ind0ctr1n3 het volgende:
Het willen tolereren van idioterie is idioot op zichzelf.
Kon net uit de mond van Hitler komen..
quote:
Op maandag 2 november 2009 @ 18:00 schreef Ind0ctr1n3 het volgende:
Wanneer is een ongelovige ooit getolereerd door een zelfverheerlijkende gelovige?
Als je zo echt denkt ben je ver heen, en moet je dingen eens voor een gaan spiegel staan.
In onze samenleving zijn geen problemen met christenen, buiten af en toe wat kleinschalige ergernissen.
quote:
Op maandag 2 november 2009 @ 18:00 schreef Ind0ctr1n3 het volgende:
Ofwel je gelooft in iets redelijks, of niets, of je bent gewoon minderwaardig en dient genegeerd te worden.
Hier komt het ook op neer. Wat voor de ene redelijk is is voor de andere onredelijk.
Geloof maakt niemand meer of minderwaardig, maar niet elke geloof is compatible, zeker niet als het te diep in cultuur geworteld is, wat bij ons net zoals bij de Islam is. Het verschil is dat wij doorheen de eeuwen religie op z'n plaats gezet hebben, en velen erkennen dat het bij ons overbodig is. De Islam is altijd meer geïsoleerd geweest, grotendeels door diens "richtlijnen" zoals bv. de doodstraf bij sommige stromingen wanneer je de Islam verloochtent. Net door die isolatie door stricte indoctrinatie zal het ook héél lang duren voor ze hun ogen openen naar de moderne wereld, als dat ooit zal plaatsvinden. Het grote gevaar is dat onze beschaving aan de hunne ten onder gaat, daar wij confrontaties liever vermijden en zij massaal migreren en broeden als konijnen.
userIcon
quote:
Op maandag 2 november 2009 @ 15:45 schreef eltopo het volgende:
Nee!

Voordat de Islam een publiekelijk topic was...dacht niemand erover dat Van Gogh een risico lipe met zijn gedrag.
Het zegt dus juist dest meer over de invloed van Islam-gerelateerde zaken in Nederland dan over Van Gogh als persoon.
En helaas is er sinds zijn dood helemaal niets veranderd. Dit christelijke kabinet houdt natuurlijk strak de mond dicht, want die profiteren lekker mee van 'het vuile werk' dat de moslims in Nederland ook voor hen verzetten.
18  van 168 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3 4


Lees ook:

» 21:10 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as6
» 20:52 Dode door aanvaring op Westerschelde0
» 20:44 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos1
» 20:40 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon1


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden