Meta-analyse toont geen sterke band tussen games en geweld

Leuk onderwerp van gesprek in de politiek is altijd de mogelijke link tussen games en geweld, een onderwerp wat wordt ondersteund door menig wetenschappelijk onderzoek. Nu is dit onderzoek niet controversieel, zoals ook blijkt uit een recent onderzoek van Christopher Ferguson.

In een meta-onderzoek (een onderzoek waarbij naar al uitgevoerde onderzoeken wordt gekeken) onderzoekt hij het rare gegeven dat een welverspreid fenomeen als gamen (98,7% van de jeugd komt ermee in contact) de oorzaak zou kunnen zijn van zoiets zeldzaams als schietpartijen op school.

Om dit te onderzoeken stelde hij het criterium dat alle onderzochte studies gewelddadig gedrag moesten meten, en niet niet slechts gewelddadige gedachten of lichamelijke metingen. Aan dit criterium kunnen slechts 17 studies van de afgelopen 12 jaar voldoen, en deze set van studies laat een duidelijke "publication bias" zien (de tendens om alleen positieve onderzoeken te publiceren, dus een indicatie dat onderzoeken die aantonen dat er geen link is tussen games en geweld minder/niet gepubliceerd worden). Zodra er wordt gecorrigeerd voor deze "publication bias" blijkt er geen bewijs meer te zijn om een significante link tussen games en geweld te kunnen maken.

Hiernaast heeft Ferguson ook een andere populaire eigenschap van games onderzocht, namelijk de relatie tussen gamen en ruimtelijk inzicht. Hierbij blijken slechts 7 onderzoeken geschikt voor de studie (ook in de afgelopen 12 jaar) en ook bij deze onderzoeken is een sterke "publication bias" aanwezig. Wordt er echter gecorrigeerd voor deze bias, dan nog blijft de link tussen gamen en ruimtelijk inzicht significant sterk.

Het abstract van het onderzoek is hier te vinden, voor het complete artikel zal betaald moeten worden.