Gamesmarkt lijdt niet onder crisis

Banken vallen om, massaal gaan bedrijven failliet, de staatsschuld loopt op tot recordhoogtes en we lijken in de ergste crisis te zitten sinds de Grote Depressie van de jaren '30. Toch merk je daar weinig van als je kijkt naar de positie van de gamesindustrie in Nederland. In 2008 groeide de totale omzet van de industrie namelijk voor het derde jaar op rij met meer dan een vijfde: 21,1%. Daar houdt het feest niet op, want tot 2013 zal de markt elk jaar met gemiddeld 8% blijven groeien. Dit alles blijkt uit onderzoek van PriceWaterhouseCoopers.

Toch lijkt de groei dit jaar flink terug te gaan vallen. Volgens PWC komt dat doordat de consolemarkt langzaam verzadigd raakt. De omzetstijging zal daardoor beperkt blijven tot 9,6%, nog steeds een getal waar menig industrie van zal gaan watertanden. Volgens John Middelweerd van PWC komt dit doordat mensen in de crisis naar manieren zoeken van binnenshuis vermaak. "In tijden van crisis zoeken gezinnen entertainment meer in hun eigen huis dan dat ze buitenshuis doen. De game-industrie profiteert van deze tendens. Familiegames, zoals die bijvoorbeeld bestaan voor Nintendo Wii, dragen om deze reden bij aan de groei."

In 2008 maakte dan ook met name de consolemarkt een flinke groei door. In totaal steeg de omzet met 29,5% tot 294 miljoen euro. Deze groei zal de komende jaren naar verwachting flink gaan afnemen om in 2011 weer te gaan stijgen. Dit zou het jaar zijn dat de volgende generatie consoles op de markt gebracht gaat worden. In 2013 moet de consolemarkt met 421 miljoen euro dan ook een stuk meer waard zijn dan hij al is. Voor mensen die bang zijn dat de prijzen mee gaan stijgen, games zullen over vijf jaar amper meer kosten dan nu. Er wordt een stijging verwacht van 36,30 euro gemiddeld per game nu, naar 37,30 in 2013. Wellicht dat de prijs niet hoeft te stijgen, want er worden elk jaar ook flink meer games verkocht. Tot 2013 wordt een gemiddelde groei verwacht van 6,9% per jaar.

Andere sterk groeiende markten zijn die van de online en de wireless games. Op dit moment spelen al 1,57 miljoen mensen in Nederland online games zoals World of Warcraft, dat zal groeien naar 2,6 miljoen in 2013. Door de iPhone en Android zal de wireless markt ook flink gaan groeien. In 2008 was die nog maar 39 miljoen euro waard, in 2013 zal dat gegroeid zijn tot 60 miljoen. Volgens PWC komt de groei van deze twee platforms niet alleen door de consument, maar ook door het volwassen worden van de markt. "Gamemakers ontwikkelen games voor meerdere platformen om zo risico’s te spreiden. In plaats van het complete budget aan te wenden voor miljoenenprojecten, houden ontwikkelaars zich tegenwoordig vaker bezig met het ontwikkelen van bijvoorbeeld wireless games tegen relatief lage kosten. Deze games – vaak ontwikkeld voor de nieuwe generatie mobiele telefoons - behalen bij succes een hogere ‘return on investment’. Ontwikkelingskosten zijn laag, opbrengsten vaak hoog, mede door de relatief lage distributiekosten. Hierdoor wordt een stabiele kasstroom gecreëerd."

Als laatste zal ook de markt van serious games een flinke groei doormaken. Goed nieuws voor bedrijven zoals het Friese Grendel Games. De kosten voor de ontwikkeling van deze simulaties ligt namelijk vaak lager, dan die voor goede externe trainingen. Dit is ook niet onopgemerkt gebleven bij de regering die het ontwikkelen van dit soort projecten dan ook stimuleert met subsidies. Voor andere ontwikkelaars zal dit volgens PWC ook een mogelijkheid zijn om hun portfolio te diversifiëren.

Er is eigenlijk maakt één gedeelte van de gamesindustrie dat niet meeprofiteert van alle groei en dat is de PC-markt. In 2008 daalde de omzet voor PC-games met 15,8% tot 48 miljoen euro en daar komt de komende jaren geen verandering in. Tot 2013 zal de PC-markt waarschijnlijk elk jaar een verlies noteren van gemiddeld 2,6%. Redenen voor deze daling noemt PWC niet, dus of het ligt aan de tanende populariteit van het platform of de toenemende piraterij, of iets totaal anders, is niet duidelijk.

Voor meer gamenieuws kijk je natuurlijk op FOK!games.