Studentendemonstratie in Den Haag

Nederland • Geschreven door Veerle (Volpez) op 21-09-2009 @ 23:04
print 

In de Lange Poten in Den Haag zal morgenmiddag een demonstratie van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) plaatsvinden. De reden van de demonstratie zijn de plannen die het kabinet heeft rondom de studiefinanciering.

Volgens de LSVb is de toegankelijkheid tot het hoger onderwijs de afgelopen jaren door tal van maatregelen van de overheid onder druk gezet. Met de aankondiging dat de studiefinanciering bevroren gaat worden de komende jaren, is voor de vakbond de maat vol.

In 2011 en 2012 zal de studiebeurs niet omhoog gaan: studenten blijven hetzelfde bedrag ontvangen. De studiebeurs wordt niet gecompenseerd met de jaarlijkse stijging van de woonlasten en de inflatie. Daarnaast zullen nog minder kosten rondom het studeren gedekt worden. "In plaats van stap voor stap kaalplukken van het hoger onderwijs, moet er geïnvesteerd worden", aldus Gerard Oosterwijk, voorzitter van de studentenvakbond.

Eerder nam het kabinet al het besluit om het collegegeld de komende jaren met 200 euro te verhogen en het wettelijke collegegeld voor een tweede studie wordt afgeschaft. "Tellen we deze maatregelen op bij de klachten van studenten over massaal en niet-uitdagend onderwijs, dan mogen we gewoon niet meer stilzitten. Dit vraagt om actie", aldus Oosterwijk.

De studentenvakbond wil met de actie de Haagse politiek 'de les lezen' over het belang dat hoger onderwijs heeft voor de gehele samenleving. Er zullen verschillende sprekers in de vorm van een college aantonen waarom hoger onderwijs zo belangrijk is voor de maatschappij en waarom we juist in hoger onderwijs moeten investeren.

De actie zal morgen plaatsvinden vanaf 12.30 uur. Wie geïnteresseerd is en wil deelnemen zal om 12.30 uur aanwezig moeten zijn op de verzamelplaats bij Den Haag Centraal. De actie zal tot ongeveer 14.30 uur duren. Meer informatie over de actie is hier te vinden.

Met dank aan Balgehakt voor de submit.




Lees ook:

» 21:10 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as5
» 20:52 Dode door aanvaring op Westerschelde0
» 20:44 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos1
» 20:40 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon1


delen | eKudos nujij

5949 views / 60 reacties
Reacties op dit bericht
10  van 60 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 @ 00:16 schreef Volpez het volgende:

[..]

das wel balen op zich dan voor je.
Maar ik snap de bedragen dan ook niet helemaal. Voorheen heb ik samen met anderen de rekensom gemaakt wat ik aanstufi meer krijg dan een ander en wat die ouders maandelijks meer verdienden. Dit was ruim meer dan wat ik extra kreeg.
Daar maak je een denkfout, dat die ouders meer verdienen dan jij krijgt is leuk, maar dat geld kan je niet rechtstreeks vertalen naar een investering in een studie van hun kind.

En ik heb niets te balen, want ik heb het wel wat beter dan de gemiddelde student, maar dat komt zeker niet door de stufi.
userIcon
Mooi ik studeer dit jaar af (als alles verloopt zoals het moet lopen )
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 @ 00:19 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Daar maak je een denkfout, dat die ouders meer verdienen dan jij krijgt is leuk, maar dat geld kan je niet rechtstreeks vertalen naar een investering in een studie van hun kind.

En ik heb niets te balen, want ik heb het wel wat beter dan de gemiddelde student, maar dat komt zeker niet door de stufi.
klopt, dat kan je niet helemaal rechtstreeks vertalen, maar anders krijg je dus:
of iedereen meer stufi = hogere belasting
of iedereen minder stufi = niet studeren / torenhoge studieschuld voor studenten met armere ouders.

wat eerder ook werd aangehaald: balen als je ouders net maar dan ook echt net boven een bepaalde grens zitten. Dat is gewoon kut.

Waar ik ook meer op doelde zijn de studenten van wie de ouders alles betalen en dan nog klagen en die lopen er ook heel veel rond. Te lui om te werken, een auto, 3 avonden per week op stap met mninimaal 75 euro per avond aan uitgaven en alleen maar dure kleding en vakanties willen. Het kan allemaal best iets minder.
Als ik vergelijk: studenten met veel stufi en armere ouders en studenten met minder stufi en rijkere ouders bij mij op de opleiding:
de rijkere studenten werkten niet, gingen duur op stap, reden een auto, etc en liepen te klagen
de studenten met minder rijke ouders: allemaal een bijbaantje, OV of fiets naar school, goedkoper stappen, minder dure kleding en gewoon ff doorzetten.

Aangezien dit een eindeloze discussie wordt en ik zo ga slapen, ff een korte conclusie
- studenten kunnen best een bijbaantje nemen (ik werkte oo 12 tot 20 uur per week extra en in de vakantie 40)
- stufi is alleen voor je studie , niet voor verzekering en luxe
- veel dingen kun je best goedkoper doen
- het leven is niet eerlijk.
userIcon
'vo voor de demonstratie
userIcon
In de drie jaar tijd dat ik bezig ben met mijn studie heb ik alleen maar verval om me heen gezien. Het eerste waar ik me over verbaasde was het gigantisch aantal van studenten dat het eerste jaar niet doorkwam, 50+% en het bedroevend lage niveau waar deze zich op bevonden, ongeïnspireerd en ongemotiveerd, alsof ze maar wat moesten studeren. In drie jaar tijd is echter een gigantische instroom van hbo'ers gekomen maar ook een groot aantal mensen die te lang in hun studie zijn blijven hangen. Bij wijze van spreken zie ik tijdens een college misschien 20% mensen waarmee ik het eerste jaar begon. De colleges zijn er ook alleen maar op achteruit gegaan, van te drukke lokalen, onpersoonlijk, ongeïnteresseerd en zonder enig tempo. Wat voor een zeer groot deel te verwijten is aan de studenten zelf. De huidige 'crisis' heeft dit proces allemaal nog versneld met een toename van 22% inschrijvingen aan mijn universiteit waardoor alles nog massaler is geworden. Een proces dat veel studenten denk ik wel herkennen. Als je dan Den Haag hoort over kenniseconomie, investering in de toekomst, onderwijs blabla maar dan om het jaar 50 euro op het college geld gooit vraag je je toch af of ze zelf hun destructieve methodes niet inzien. Natuurlijk wel. Een student krijgt 91 euro per maand, dat is 3 euro per dag. Het principe van een studiefinanciering is dat een student juist meer tijd zou overhebben om te studeren. Met 3 euro per dag kan je niet in de mensa lunchen. Mezelf kan ik me gelukkig prijzen dat ik nogal verwend ben en eigenlijk niets tekort kom. Maar ik kan me goed voorstellen dat er een grote groep studenten is voor wie het heel moeilijk is. Een mooi boek kost toch al snel 50 euro en vergeet niet de syllabi en het huidige -print je eigen leidraad maar uit, daarmee besparen we je wel 20 euro!'- 3 Euro per dag, als je het zo bekijkt hebben studenten het in Nederland toch best goed, in Afrika zouden ze daar zeker voor tekenen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 @ 00:17 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ik zie dat toch even heel anders, ik zie maar heel weinig studenten die echt rond kunnen komen (vaste lasten als collegegeld + boeken en eventueel huur) van hun stufi.

En het is ook helemaal niet te zeggen dat ouders die net boven de inkomensgrens zitten ook maar gelijk genoeg geld hebben om in hun kinderen te steken. Het enige wat ik van mijn stufi kan betalen is mijn zorgverzekering, dan houd het op, er is helemaal geen geld voor mijn telefoonrekening of mijn kleding. En dat zie ik overal om mij heen.
Je hebt helemaal gelijk. De berekeningen die de IB-groep uitvoert zijn mij dan ook compleet onbegrijpelijk. Met name die ouder bijdrage die je noemt. Er van uitgaand dat een gezin gewoon normale vaste uitgaven heeft van een hypotheek, misschien huur, auto'(s), vakantie(s), luxe goederen, levensonderhoud, alsof het allemaal niets kost. Een beetje benzinetank kost al snel 70 euro. Zelfs met een boven modaal inkomen is het bijna niet te doen voor ouders om die berekende +-200 euro aan bijdrage te leveren en kan redelijk ook niet verwacht worden als de hypotheek ook nog betaald moet worden. En volgens mij zitten er inmiddels in mijn laatste jaar van mijn bachelor meer mensen die stufi niet meer krijgen dan degene die het nog wel krijgen...
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 23:21 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Nou nou, ik krijg wel 90 euro per maand aan stufi, daar kan ik mijn collegegeld al niet eens van betalen. Nu zat ik er aan te denken om een 2e studie te gaan doen, maar zoals je begrijpt gaat dat nu dus ook niet meer gebeuren.
Wees blij dat je 90 euro krijgt!, en maak nou maar eens je eerste studie af voordat je straks met twee halve studies alsnog kan gaan vakkenvullen.

De nederlandse studenten zijn (enkele uitzonderingen daar gelaten ...Jij dus..) verwende en vooral luie types die liever bier zuipen dan studeren een grote bek hebben, maar vooral nog niks in hun leven gepresteerd hebben... en naar alle waarschijnlijkheid blijft dat ook zo, alleen komen ze er pas achter wat een luizenleven ze hebben gehad als ze voor de verandering eens moeten werken voor hun geld.

Ik ben in ieder geval blij dat toen ik afstudeerde een studie nog wat waard was. Tegenwoordig heeft zogenaamd iedereen recht op een topbaan.
userIcon
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 23:23 schreef jevader het volgende:

[..]

Aan de andere kant: er zijn nu immens veel studenten en het lijkt haast wel of iedereen wordt toegelaten tot het HBO. Iets moeilijker toegankelijk maken heeft uiteindelijk ook voordelen. Een titel hebben blijft dan wat exclusiever, dus je hebt gemiddeld gezien ook meer op zak dan wanneer er onwijs veel mensen die titel hebben.
Je hebt een punt, maar dat zou niet moeten afhangen van het inkomen van de ouders, maar van de geschiktheid van de potentieele student. Opleidingen moeten eigenlijk strengere selectie-criteria hanteren. Als men níet geschikt is, gaat men maar een andere (misschien lagere) opleiding volgen. Toen ik ging studeren, werden er maximaal 65 mensen per jaar aangenomen. Dit om de arbeidsmarkt te beschermen, er was nu eenmaal niet meer ruimte in die beroepsgroep. Strenge selectie, daarnaast móest je je propodeuse in 1 jaar halen met de mogelijkheid om 1 tentamen te herkansen. Haalde je 2 tentamens niet? Dan werd je van school gekicked. Simple comme bonjour. Dat betekende dat er nog eens zo'n 20 extra afvielen in het eerste jaar.
userIcon
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 @ 06:40 schreef hasse8 het volgende:

[..]

Je hebt een punt, maar dat zou niet moeten afhangen van het inkomen van de ouders, maar van de geschiktheid van de potentieele student. Opleidingen moeten eigenlijk strengere selectie-criteria hanteren. Als men níet geschikt is, gaat men maar een andere (misschien lagere) opleiding volgen. Toen ik ging studeren, werden er maximaal 65 mensen per jaar aangenomen. Dit om de arbeidsmarkt te beschermen, er was nu eenmaal niet meer ruimte in die beroepsgroep. Strenge selectie, daarnaast móest je je propodeuse in 1 jaar halen met de mogelijkheid om 1 tentamen te herkansen. Haalde je 2 tentamens niet? Dan werd je van school gekicked. Simple comme bonjour. Dat betekende dat er nog eens zo'n 20 extra afvielen in het eerste jaar.
Wij begonnen metongeveer 90 studenten: iedereen was welkom.
Na eenhalf jaar waren er uit mijn groep (30) man al 5 weg en bij de andere twee groepen waren er minstens zoveel weg. Bij de P-uitreiking waren er maar 30 aanwezig en ongeveer 20 die toch door mochten gaan (je mocht ook zonder P doorgaan, maar moest dan wel bepaalde tentamens gehaald hebben). In het tweede jaar kwam er nog wel VWO-instroom bij er waren we met 70 ofzo. Op de diplomauiteiking waren we met ongeveer 40.
Van degene die het niet haalden had 3/4 gewoon zijn best niet gedaan of een andere studie gekozen.
Het enige waar ik me wel aan stoorde was dat de criteria werden versoepeld om maar genoeg studenten door te kunnen laten gaan en de vwo-instroom. Die mochten het eerste jaar in 10 weken in de avondklas doen, maar liepen dus wel een gigantische achterstand op. Ze wisten echt heel veel dingen niet bleek wel in de loop van de studie. Mijn vriend had dit ook gedaan (al 2 jaar eerder) en zei ook dat hij veel dingen die ik in het eerste jaar heb geleerd nooit heeft geleerd, ook niet op het VWO.
userIcon
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 23:11 schreef Volpez het volgende:

[..]

Mee eens, maar iedereen moet bezuinigen, dus studenten ook.
Er zijn ook genoeg studenten die makkelijk een bijbaantje kunnen zoeken voor hun luxe leventje en die berg studiefinanciering niet nodig hebben.

Ik ben zelf tot afgelopen juli student geweest (afgestudeerd ) en weet dus hoeveel stufi je ongeveer krijgt en wat je ervan kan doen. Met een bijbaantje kwam ik goed rond en het bijbaantje was alleen voor de extraatjes zoals uitgaan, kleding en sparen. Er zijn genoeg studenten (ik ken er iig genoeg) die makkelijk rond kunnen komen zonder die berg studiefinanciering als ze de studiefinanciering gebruiken waarvoor deze bedoeld is: het betalen van collegegeld, kopen van boeken en andere schoolspullen en indien een beurs voor uitwonenden: het betalen van de huur, gas, licht, water en eten.
Ik weet niet hoor, maar ik krijg 260 stufi in de maand, mijn kale huur is 240 per maand, daar komt dan nog gas, licht, water én verwarming bij (ik heb blokverwarming, kost me 35 euro per maand, alleen al om aangesloten te zijn). Dan moet ik nog collegegeld betalen, boeken, zorgverzekering, WA verzekering en eten en drinken.

Daarnaast nog de "luxe producten" als internet, televisie, telefoon kosten.

Mijn studie kost me, zoals vrijwel alle studies, zo'n 40 uur in de week, daarnaast werk ik nog, maar dat is eigenlijk niet genoeg om van rond te komen en dan ben ik nog niet op stap geweest, geen efteling bezocht of wat dan ook voor leuke dingen gedaan.

Mijn ouders betalen niets, maar ik krijg wel maar minimale studiefinanciering. Erg logisch vind ik jou verhaal dan ook niet!

Ik vind die demo erg goed, maar vraag me af of met die 100% aanwezigheidsplicht er wel genoeg studenten komenn om ook maar enigzins indruk te maken, mijn hele klas gaat niet, omdat ze anders niet meer ziek mogen zijn de rest van de periode.
10  van 60 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 21:10 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as5
» 20:52 Dode door aanvaring op Westerschelde0
» 20:44 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos1
» 20:40 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon1


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden