Voortaan vingerafdrukken in paspoort

Nederland • Geschreven door ANP op 21-09-2009 @ 07:01 - gepost door static
print 
Nieuwe paspoorten en identiteitskaarten worden met ingang van vandaag voorzien van vingerafdrukken. De maatregel moet fraude met reisdocumenten tegengaan. Staatssecretaris Ank Bijleveld (Binnenlandse Zaken) zal in Almelo de eerste vingerafdrukken opnemen in een paspoort.

Diplomatieke paspoorten en dienstenpaspoorten worden al sinds eind juni dit jaar voorzien van vingerafdrukken. Alle landen van de Europese Unie moeten vingerafdrukken opnemen in hun reisdocumenten, zodat autoriteiten beter kunnen controleren of degene die een paspoort gebruikt ook de rechtmatige eigenaar is.

De vingerafdrukken uit Nederlandse reisdocumenten worden straks opgeslagen in een centrale databank. Voor elk reisdocument worden maximaal vier vingerafdrukken afgenomen. Twee daarvan komen in een chip op het paspoort of de identiteitskaart.

De opslag van de afdrukken is niet onomstreden. Privacyvereniging Vrijbit probeerde bij het Europese Hof voor de Rechten van de Mens een voorlopige voorziening af te dwingen waardoor de opslag zou moeten worden opgeschort. Het Hof wees dit vrijdag echter af. De organisatie heeft nog een bodemprocedure bij het Hof aangespannen.

Voortaan vingerafdrukken in paspoorten  (foto: ANP)

Bron: ANP


Lees ook:

» 21:10 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as5
» 20:52 Dode door aanvaring op Westerschelde0
» 20:44 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos1
» 20:40 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon1


delen | eKudos nujij

9668 views / 113 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 113 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
userIcon
Nou lekker als je ergens je vingerafdrukken achterlaat en op diezelfde plek even later een misdrijf wordt begaan.
userIcon
Dag privacy, het was leuk je gekend te hebben..
Dat niet alleen, met deze database kan de staat dus van ieder borreltje simpel vaststellen wie er allemaal aanwezig is geweest. Vrijheid geloven 'we' nu eenmaal niet meer in.
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 07:03 schreef CHEESEBURGERWALRUS het volgende:
Nou lekker als je ergens je vingerafdrukken achterlaat en op diezelfde plek even later een misdrijf wordt begaan.
je bedoeld op het slachtoffer? op het wapen? op het slachtoffer zou je nog wel kunnen verklaren als het een bekende van je is, als dat op een plek is wat je liever prive wilt houden bijv. geheime verhouding? dan zou je je vrouw een verklaring moeten afleggen.

op het wapen ehhh ja .....
wordt weer duurder dus....
userIcon
En weer een heel klein stapje. 'Ach, wat boeit het, je hebt toch niks te verbergen'. Door al die kleine stapjes de afgelopen jaren zijn we nu wel al vele meters de verkeerde kant op gegaan. En voor omdraaien is het veel te laat.
userIcon
Vergeet het op afstand uitlezen en namaken van de vingerafdruk ook niet
userIcon
het op afstand uitlezen kun je oplossen door de ID-kaart 1 minuut in de magnetron te leggen, dan heb je eigengebakken RFID-chips.

Ook dat andere Europese landen het doet is onzin, Nederland loopt weer iets te ver vooruit, het zijn richtlijnen, geen wetten. Maar onder mom van Europese wetgeving wordt NL steeds strenger en strenger. Terwijl in andere landen daar veel relaxter mee omgegaan, want hoe langer ze erover doen, hoe meer Europees subsidies die ze krijgen
Wat zal diefstal en andere criminele activiteiten afnemen de komende 5 jaar
userIcon
Er komt ooit nog wel een database met je foto, vingerafdruk, irisscan, DNA profiel en dan krijg je dus het soort taferelen als in Minority Report (op aftand een irisscan maken en de reclame in je directe omgeving op jouw afstemmen).

Maar vingerafdrukken kan ik nog in komen, er zullen een hoop vingerafdrukken in een politie DB zitten van onopgeloste misdrijven dit kan er een hoop oplossen.
DNA of iris scans gaan me dan wel weer te ver, dat moet je op vrijwillige basis kunnen doen, niet verplicht.

Maar ik kan nog tot Augustus 2010 vooruit met m'n oude ID kaart
userIcon
quote:

zodat autoriteiten beter kunnen controleren of degene die een paspoort gebruikt ook de rechtmatige eigenaar is.
Bullshit.
Krijgen we hier straks ook nog equivalenten van patriot acts?
userIcon
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 07:24 schreef Flurry het volgende:
Vergeet het op afstand uitlezen en namaken van de vingerafdruk ook niet
Toegangscontrole via vingerafdrukken is dus ook in 1 klap waardeloos geworden, je draagt immers altijd het "wachtwoord" met je mee wat vanaf een meter of 5 uit te lezen is.
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 07:39 schreef BasOne het volgende:
Maar vingerafdrukken kan ik nog in komen, er zullen een hoop vingerafdrukken in een politie DB zitten van onopgeloste misdrijven dit kan er een hoop oplossen.
DNA of iris scans gaan me dan wel weer te ver, dat moet je op vrijwillige basis kunnen doen, niet verplicht.
Dat helpt geen zier als de rechterlijke macht besluit dat je als zware crimineel best even naar je vriendin toe mag en dan besluit te verdwijnen.
quote:
Maar ik kan nog tot Augustus 2010 vooruit met m'n oude ID kaart
Ik kan nog 5 jaar voort. Ik heb een nieuwe aangevraagd.
userIcon
Goed toch, tegen al die bomaanslagen hier in NL. Ow.... wacht...
userIcon
M'n rijbewijs is gelukkig nog geldig tot 03-04-2019
Dus daar kan ik nog mooi een tijdje op vooruit
userIcon
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 07:30 schreef HQ-Design het volgende:
het op afstand uitlezen kun je oplossen door de ID-kaart 1 minuut in de magnetron te leggen, dan heb je eigengebakken RFID-chips.

Ook dat andere Europese landen het doet is onzin, Nederland loopt weer iets te ver vooruit, het zijn richtlijnen, geen wetten. Maar onder mom van Europese wetgeving wordt NL steeds strenger en strenger. Terwijl in andere landen daar veel relaxter mee omgegaan, want hoe langer ze erover doen, hoe meer Europees subsidies die ze krijgen
Je mag het officiele reisdocument niet wijzigen of vernielen.
userIcon
quote:
Europese rechter wijst Britse DNA-databank af

Het Europese Hof voor de Rechten van de Mens heeft donderdag een Britse wet afgekeurd die het de regering mogelijk maakte DNA-profielen en vingerafdrukken van mensen zonder strafblad te bewaren. De beslissing leidt er mogelijk toe dat Groot-Brittannië bijna een miljoen gegevens moet vernietigen.

Het Europese Hof was unaniem in zijn beslissing dat het bewaren van DNA-profielen en vingerafdrukken in strijd is met het recht op een privéleven, dat beschermd wordt door de Mensenrechtenconventie die ook Groot-Brittannië heeft ondertekend. Daarnaast werd het gebruik van 'volledige en onwillekeurige' opslag bekritiseerd.

Groot-Brittannië kan niet tegen de uitspraak in beroep gaan. Het land heeft tot maart om met plannen te komen voor de vernietiging van gegevens of met een toelichting te komen waarom sommige gegevens bewaard moeten blijven.

http://www.trouw.nl/nieuw(...)DNA-databank_af.html
userIcon
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 07:50 schreef Sakura het volgende:

[..]

Toegangscontrole via vingerafdrukken is dus ook in 1 klap waardeloos geworden, je draagt immers altijd het "wachtwoord" met je mee wat vanaf een meter of 5 uit te lezen is.
Onzin, in Amerika ging het afgelopen zomer als volgt: Je geeftbij de douane je paspoort af en vervolgems plaats je je vingers op een vingerafdruk lezer, en deze vingerafdruklezer controleert of ze matchen.
Wat heeft een ander eraan om je vingerafdrukken uit te lezen op afstand ? Dan zal hij toch ook ter plekke even alle 10 je vingerafdrukken moeten namaken en bij iemand anders op zijn vingers moeten aanbrengen.

Maar ach, je bent niet verplicht om een paspoort te kopen hoor, je kan dan alleen niet meer op vakantie of zakenreis (maar je blijkbaar criminele priveleven is tenminste veilig)
userIcon
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 07:30 schreef HQ-Design het volgende:
het op afstand uitlezen kun je oplossen door de ID-kaart 1 minuut in de magnetron te leggen, dan heb je eigengebakken RFID-chips.
Zeg dit nu niet te hard ! straks komt er een verbod op magnetrons voor onze eigen veiligheid
userIcon
Mag je zelf kiezen welke vingers er op het paspoort komen te staan?
Kan met dus echt niets interesseren zo'n vingerafdruk. Heb niks te verbergen, begrijp ook niet dat iedereen weer zo moeilijk loopt te doen.

Maar ja, dat is typisch Nederlands he, verandert er weer eens wat, begint iedereen gelijk te zeiken over de nadelen, in plaats van dat naar de voordelen wordt gekeken.
userIcon
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 08:30 schreef nmgn het volgende:
Kan met dus echt niets interesseren zo'n vingerafdruk. Heb niks te verbergen, begrijp ook niet dat iedereen weer zo moeilijk loopt te doen.

Maar ja, dat is typisch Nederlands he, verandert er weer eens wat, begint iedereen gelijk te zeiken over de nadelen, in plaats van dat naar de voordelen wordt gekeken.
Je hebt wel wat te verbergen.

Je prive leven.

Een vrije maatschappij behou je niet door vrijheden in te perken voor de illusie van tijdelijke veiligheid.
Je verliest zowel die vrijheid als de veiligheid. (want je bent inprincipe niet eens meer veilig voor je eigen overheid)


Its better to suffer an evil then to do one.
userIcon
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 07:03 schreef CHEESEBURGERWALRUS het volgende:
Nou lekker als je ergens je vingerafdrukken achterlaat en op diezelfde plek even later een misdrijf wordt begaan.
Ja, alleen mag het systeem daar dan weer niet voor gebruikt worden. Het gaat hier om identiteitsfraude tegen te gaan. De hele "database" is niet toegankelijk voor het opsporen van misdadigers.
userIcon
echt Nederlanders weer he om te zeiken over privacy.

Hier in Hong Kong gebruik ik het al jaartje of 3 om de grenzen in en uit te gaan. Hier is nog nooit een discussie van gemaakt, omdat er eigenlijk ook niks valt te dicussieren

Als je privacy wilt hebben, moet je maar 4 muren bouwen en nooit eruit komen. Door jezelf te vertonen in de maatschappij heb je al je privacy opgegeven.

* Zullen we dan maar allemaal een masker op doen, omdat wanneer mensen je herkennen dat een verlies is van je privacy?
* Zullen we dan maar allemaal geen handtekeningen zetten bij contracten, creditcards, etc etc, omdat het verlies is van privacy?
* Zullen we dan alle cctv's uit Nederland schrappen, omdat het anders verlies is van privacy? Of we die crimineel herkennen boeit mij niet, want MIJN privacy gaat voor. Niemand mag weten dat ik bij de bank or whatever ben geweest.
* Zullen we maar paspoorten ook schrappen, want anders weet de regering dat ik het land uit ben, en dat is verkrachting van mijn privacy?
* Zullen we maar de registratie van geboortes maar schrappen, want anders weten ze dat ik geboren ben. Weg mijn privacy!

Ja ja ja, zullen we dat allemaal maar invoeren, om mijn privacy te waarborgen
man RvLaak (Redactie Frontpage) 21-09-2009 @ 08:49 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 07:15 schreef Dtritus het volgende:
Dat niet alleen, met deze database kan de staat dus van ieder borreltje simpel vaststellen wie er allemaal aanwezig is geweest. Vrijheid geloven 'we' nu eenmaal niet meer in.
Welke database? Ze moeten daar nog aan beginnen.

Typisch Nederland weer... De privacy volledig vertrappen met een regel en dan niet ff de faciliteiten daarvoor bouwen.
userIcon
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 08:48 schreef RechtseRukker het volgende:
Gegevens anonieme beller tiplijn op straat
Inderdaad. De staat kan simpelweg NIETS goed beveiligen. dat blijkt keer op keer. Fijn, met al onze vingerafdrukken in 1 database en de komst van de 3d printer. Kan een crimineel gewoon een vingerafdruk uitkiezen, 3d printen, en vinger overlays drukken van een dun rubber.
Je zou haast je vingerafdrukken weg schroeien zeg!
man RvLaak (Redactie Frontpage) 21-09-2009 @ 08:52 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 07:58 schreef Yopy het volgende:

[..]

Onzin, in Amerika ging het afgelopen zomer als volgt: Je geeftbij de douane je paspoort af en vervolgems plaats je je vingers op een vingerafdruk lezer, en deze vingerafdruklezer controleert of ze matchen.
Wat heeft een ander eraan om je vingerafdrukken uit te lezen op afstand ? Dan zal hij toch ook ter plekke even alle 10 je vingerafdrukken moeten namaken en bij iemand anders op zijn vingers moeten aanbrengen.

Maar ach, je bent niet verplicht om een paspoort te kopen hoor, je kan dan alleen niet meer op vakantie of zakenreis (maar je blijkbaar criminele priveleven is tenminste veilig)
Alles wat uit te lezen is, is te kopiëren. De vingerafdrukken zijn misschien minder interessant, maar de andere gegevens des te meer. Vervang de uitgelezen vingerafdrukken met je eigen en je kan, onder de identiteit van de ander, vrij reizen. Erg handig voor terroristen, mensen die gezocht worden en ander crimineel gespuis...

Maar goed, onze overheid zegt dat dit niet zal gebeuren... En ze hebben nog nooit privé informatie van bijv. ministers laten slingeren... Zoals credit card info, of zo....
man RvLaak (Redactie Frontpage) 21-09-2009 @ 08:55 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 08:39 schreef Morthill het volgende:

[..]

Ja, alleen mag het systeem daar dan weer niet voor gebruikt worden. Het gaat hier om identiteitsfraude tegen te gaan. De hele "database" is niet toegankelijk voor het opsporen van misdadigers.
Lees dit artikel maar even. Daar gaat de (nog te bouwen) DB zeker voor gebruikt worden.
userIcon
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 08:39 schreef Morthill het volgende:

[..]

Ja, alleen mag het systeem daar dan weer niet voor gebruikt worden. Het gaat hier om identiteitsfraude tegen te gaan. De hele "database" is niet toegankelijk voor het opsporen van misdadigers.
is NOG niet toegankelijk

Kom op zeg. Als we alle 'veiligheids'-wetten van de afgelopen tien jaar hadden opgespaard en nu tegelijkertijd hadden ingevoerd, zou iedereen in Den Haag staan om te protesteren. Juist omdat het met één 'klein' dingetje tegelijk gebeurt staan we het toe. Er is de afgelopen jaren heel wat gekoppeld wat noooooit zou gekoppeld worden.
En we waren zo terughouden op dit gebied de afgelopen 50 jaar. De jodenvervolging was nooit zo'n succes in NL geworden zonder de hulp van de Nederlanders. Enige land waar er procentueel zoveel zijn afgevoerd, meer dan in DE of PL.
Oké, misschien is het niet al te geweldig voor het behouden van je privacy. Maar als ik moet kiezen tussen het opgeven van een beetje privacy om de kans op terroristische aanslagen te verkleinen dan weet ik het wel..
man RvLaak (Redactie Frontpage) 21-09-2009 @ 09:10 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 09:09 schreef JBIS het volgende:
Oké, misschien is het niet al te geweldig voor het behouden van je privacy. Maar als ik moet kiezen tussen het opgeven van een beetje privacy om de kans op terroristische aanslagen te verkleinen dan weet ik het wel..
Dan mag jij mij uitleggen hoe je precies terrorisme voorkomt met een maatregel die door de overheid wordt omschreven als een "anti-fraude" maatregel?
Ha, ik heb sinds twee weken een nieuw paspoort
Binnen 5 jaar wordt het systeem vast wel gehacked en wordt het misschien terug gedraaid
Waarom leggen ze niet gelijk het DNA vast op het paspoort of boren ze een chip in je voorhoofd? Of beter nog iedereen een enkelband met alle gegevens zodat we via de satelliet iedereen in de gaten kunnen houden...
userIcon
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 09:09 schreef JBIS het volgende:
Oké, misschien is het niet al te geweldig voor het behouden van je privacy. Maar als ik moet kiezen tussen het opgeven van een beetje privacy om de kans op terroristische aanslagen te verkleinen dan weet ik het wel..
Ik hoop dat je sarcastisch bent?
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 07:52 schreef horned_reaper het volgende:
M'n rijbewijs is gelukkig nog geldig tot 03-04-2019
Dus daar kan ik nog mooi een tijdje op vooruit
Mijn rijbewijs is geldig tot 06.03.2018
userIcon
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 07:30 schreef HQ-Design het volgende:
het op afstand uitlezen kun je oplossen door de ID-kaart 1 minuut in de magnetron te leggen, dan heb je eigengebakken RFID-chips.

Ook dat andere Europese landen het doet is onzin, Nederland loopt weer iets te ver vooruit, het zijn richtlijnen, geen wetten. Maar onder mom van Europese wetgeving wordt NL steeds strenger en strenger. Terwijl in andere landen daar veel relaxter mee omgegaan, want hoe langer ze erover doen, hoe meer Europees subsidies die ze krijgen
Nederland loopt niet helemaal voorop, in duitsland moet dit al sinds vorig jaar

Ik heb voor de zekerheid gauw no even een nieuw passport aangevraagd in Juli. Op zich vind ik het prima dat ze dit doen, maar ik vertrouw de systemen van de Nederlandse overheid voor geen meter
userIcon
HA HA... Ik heb net een maandje een nieuw paspoort... Heerlijk zonder vingerafdruk.... Nouja, zonder vingerafdruk....
userIcon
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 09:09 schreef JBIS het volgende:
Oké, misschien is het niet al te geweldig voor het behouden van je privacy. Maar als ik moet kiezen tussen het opgeven van een beetje privacy om de kans op terroristische aanslagen te verkleinen dan weet ik het wel..
Tjongejonge, wordt toch eens wakker.

Je gelooft toch niet echt dat deze maatregel ook maar de minste nut heeft bij het tegengaan van terroristische aanslagen?
userIcon
Vanaf vandaag kunnen die bezitters van dit nieuwe paspoort dus uit hun bed worden gelicht of van hun werk worden gehaald door de politie omdat hun vingerafdruk gevonden is op (of in de buurt van) een plaats delict...
Ik hoop dat de mensen die zeggen "ik heb niets te verbergen dus wat maakt het uit" als eerste een aantal keren worden opgehaald... En dan nog het liefste op hun werk....
quote:
Op maandag 21 september 2009 @ 08:30 schreef nmgn het volgende:
Kan met dus echt niets interesseren zo'n vingerafdruk. Heb niks te verbergen, begrijp ook niet dat iedereen weer zo moeilijk loopt te doen.

Maar ja, dat is typisch Nederlands he, verandert er weer eens wat, begint iedereen gelijk te zeiken over de nadelen, in plaats van dat naar de voordelen wordt gekeken.
Er is al lang aangetoont dat vingerafdrukken zeer makkelijk te vervalsen zjn..een beetje oplichterbende weet dat ook.

Ofwel 99% van de bevolking moet een deel van haar privacy afstaan voor welk voordeel?
50  van 113 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3


Lees ook:

» 21:10 Grote brand legt verlichtingzaak Almelo in as5
» 20:52 Dode door aanvaring op Westerschelde0
» 20:44 Zoekactie vermiste zwemmer nog vruchteloos1
» 20:40 Nederlanders gewond bij ongeval met luchtballon1


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden