Uitslag Grand Prix van België

Kimi Räikkönen heeft de Grand Prix van België op zijn naam geschreven. De Ferrari-coureur bleef op Spa-Francorchamps Force India-coureur Giancarlo Fisichella nipt voor. Sebastian Vettel werd derde terwijl klassementsleider Jenson Button in de eerste ronde uitviel.

Giancarlo Fisichella kwam bij de start als beste weg voor Robert Kubica en Jarno Trulli. Rubens Barrichello kwam niet weg bij de start en viel ver terug. Kimi Räikkönen kende een goede start. Hij ging wijd, maar haalde wel Trulli en op Kemmel Kubica in. Daarna ging de Fin te wijd in Les Combes en veroorzaakte een kettingreactie. Jenson Button spinde en even later werd Lewis Hamilton door Jaime Alguersuari uit de race getikt. Even daarvoor was Romain Grosjean in dezelfde bocht in de bandenstapels geraakt.

De safety car kwam naar buiten en enkele coureurs doken naar binnen. Trulli, Rubens Barrichello en Adrian Sutil maakten een stop. De top acht bestond na twee ronden uit Fisichella, Räikkönen, Kubica, Timo Glock, Mark Webber, Nick Heidfeld, Nico Rosberg en Sebastian Vettel. De laatste meldde dat Rosberg hem onder geel had ingehaald.

Kimi Räikkönen had na vier ronden een uitstekende herstart. Hij haalde op Kemmel Fisichella eenvoudig in. Vettel ging Rosberg voorbij, terwijl Barrichello al weer opgeklommen was naar plaats dertien. De Braziliaan ging met zijn verse banden goed door want ook Kazuki Nakajima moest er aan geloven, terwijl daar achter Sutil Trulli en Badoer inhaalde.

De eersten die de pits in doken voor een reguliere stop waren Robert Kubica en Timo Glock. Na 14 ronden pitten alle leiders, waarbij Fisichella aansloot bij Räikkönen en Webber Heidfeld in de pits afsneed, maar de Duitser haalde de Red Bull-rijder op Kemmel toch in. Het incident leverde de Australiër een drive-through-penalty op. Zijn teamgenoot Vettel kwam als achtste net voor Heidfeld de baan weer op.

Alonso reed zonder te stoppen halverwege de race al op plaats drie, achter Räikkönen en Fisichella, maar voor Kubica. Ondertussen bleef Trulli problemen houden en hij moest na 21 ronden opgeven. Alonso kwam met twintig ronden te gaan binnen voor zijn eerste stop, maar de Spanjaard verloor extreem veel tijd, omdat het linker voorwiel niet goed vast wilde komen. Even later moest Alonso zijn Renault in de pits parkeren, omdat het team het linker voorwiel niet vertrouwde.

Met nog achttien ronden te gaan pitte Kovalainen voor de eerste maal en hij kwam de baan op vlak achter de Red Bull van Webber. Vier ronden later was het Kubica die als eerste van de toppers de pits in ging. Een ronde later kwamen Räikkönen en Fisichella binnen. De Ferrari kwam voor de Force India weer naar buiten. Even later verkleinde Fisichella het gat weer naar Räikkönen tot 0,7 seconde.

Daarachter ontstond voor plaats acht een spannend gevecht tussen Rosberg, Webber, Glock en Sutil. Meer naar voren maakte Vettel zijn laatste stop en kwam de baan op vlak voor Kubica en pakte daardoor plaats drie. Niet ver daarachter verbeterde Heidfeld keer op keer de snelste rondetijd. Toch kon hij niet verder dan plaats vijf komen. In de eindfase was het Vettel die nog een poging deed de leiders in te halen door de snelste ronde van de race te rijden.

Met nog twee ronden te gaan kreeg Barrichello een rokende motor, waardoor de Braziliaan rustig aan moest doen. Hij moest doorrijden om Rosberg en Webber van zich af te houden. Uiteindelijk wist Räikkönen te winnen voor Fisichella en Vettel. Kubica werd vierde, voor Heidfeld, Kovalainen, Barrichello en Rosberg.