Excuses Angela Merkel voor WO2

Internationaal • Geschreven door ANP op 29-08-2009 @ 15:25
print 
De Duitse bondskanselier Angela Merkel heeft zich vandaag in een videoboodschap op internet verontschuldigd voor het leed dat haar land heeft veroorzaakt tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dinsdag heeft in Polen de herdenking plaats van het begin van WOII, zeventig jaar geleden.

Merkel is een van de belangrijkste gasten tijdens de plechtigheid op het schiereiland Westerplatte, nabij de Poolse havenstad Gdansk, het vroegere Danzig. De Poolse president Donald Tusk en de Russische premier Vladimir Poetin komen ook.

1 september is volgens Merkel "een dag van droefenis over het leed en ook een herinnering aan de schuld die Duitsland door het beginnen van de Tweede Wereldoorlog op zich heeft genomen. Maar het is ook een dag van dankbaarheid en optimisme over het feit dat we nu als vrienden en partners samen kunnen werken."

Op 1 september 1939 begon het Duitse leger aan de invasie van Polen. De militaire operatie bij het toenmalige Danzig markeerde het begin van de Tweede Wereldoorlog.

Es tut mir leid!  (foto: ANP)

Bron: ANP


Lees ook:

» 07:12 Politie China arresteert'kannibaal monster'0
» 06:35 Verdachte in beroemde verdwijningszaak bekent2
» 24/05 Breivik: bij veroordeling geen hoger beroep31
» 24/05 Moslimbroederschap claimt overwinning35


delen | eKudos nujij

8868 views / 92 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 92 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
man superworm (Redactie Frontpage) 29-08-2009 @ 15:26 fotoboek homepage
userIcon
Komen ze nu mee
userIcon
Dat keer op keer blijven herhalen schieten we ook niets mee op. Erkennen en doorgaan.
userIcon
De nieuwe generatie Duitsers hebben er van geleerd, nu wij nog..
man pberends (Redactie Frontpage) 29-08-2009 @ 15:28 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Maar het is ook een dag van dankbaarheid en optimisme over het feit dat we nu als vrienden en partners samen kunnen werken."
Oh?

'Overheden gaan failliet'
userIcon
Ergens vind ik het toch triest dat 70 jaar naar dato de Duitse leider zich moet verontschuldigen voor wat iemand anders heeft gedaan.

Moet ik me ook verontschuldigen voor alle slavernij die zich heeft afgespeeld tijdens de VOC periode?
man superworm (Redactie Frontpage) 29-08-2009 @ 15:29 fotoboek homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:28 schreef pberends het volgende:

[..]

Oh?

'Overheden gaan failliet'
Wat heeft een macro-economische voorspelling te maken met de vriendschapsbanden tussen Duitsland en Polen?
userIcon
okay, dan nu maar de schadevergoeding
userIcon
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:28 schreef Neo-Mullen het volgende:
Ergens vind ik het toch triest dat 70 jaar naar dato de Duitse leider zich moet verontschuldigen voor wat iemand anders heeft gedaan.

Moet ik me ook verontschuldigen voor alle slavernij die zich heeft afgespeeld tijdens de VOC periode?
Nee, dat moet Balkenende doen, met zijn `VOC` mentaliteit.
userIcon
Wat een onzin. Waarom moet Duitsland zich blijven verontschuldigen? Het gros van de mensen aldaar heeft niet eens de oorlog (bewust) meegemaakt.

Ze zijn zich ervan bewust dat ze fout waren en hebben zich hier al tig keer voor verontschuldigd. Move on. Live in the now.
userIcon
Es tut mir lied?
ze was toen nog niet eens geboren... gaat weer lekker nergens over...
userIcon
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:29 schreef superworm het volgende:

[..]

Wat heeft een macro-economische voorspelling te maken met de vriendschapsbanden tussen Duitsland en Polen?
Niets, maar hij heeft het gelinkte bericht geschreven.
Gelukkig word binnenkort m'n fiets verplicht gechipt.
userIcon
Oh ja. Ook namens mij nog excuses voor de Tweede Wereldoorlog, de apartheid en de slavenhandel. Zullen we dan nu met z'n allen ophouden met excuses maken voor zaken die gebeurd zijn voor onze geboorte?

edit: typo
userIcon
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:31 schreef Zeitgeist het volgende:
Wat een onzin. Waarom moet Duitsland zich blijven verontschuldigen? Het gros van de mensen aldaar heeft niet eens de oorlog (bewust) meegemaakt.

Ze zijn zich ervan bewust dat ze fout waren en hebben zich hier al tig keer voor verontschuldigd. Move on. Live in the now.
ze moeten niks.... dat willen ze kennelijk...
userIcon
Wat een flauwekul. Je kunt het wel erg vinden, maar excuses aanbieden impliceert dat jij er invloed op hebt gehad. En dat is natuurlijk voor 95% van de Duitsers absoluut niet waar.
userIcon
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:32 schreef Thornado het volgende:
Es tut mir lied?
Da's in elk geval beter dan 'Ich habe es nicht Gewusst'..
userIcon
Duitsland viel onder andere Polen binnen om het stuk van Duitsland terug te nemen wat na WW1 naar Polen was gegaan.
Je verontschuldigen voor iets waar je zelf part nog deel van hebt uitgemaakt is in mijn ogen volledig zinloos, overbodig en van nul en geen enkele waarde!
Voor deze mening, bied ik uitdrukkelijk mijn verontschuligingen NIET aan.
Wat een onzin, wij snappen ook wel dat de bevolking daar nou niet bepaald trots op is.

'Wij' verontschuldigen zich vandaag de dag ook altijd nog aan onze Kolonien, waar we zelf niets van meegemaakt hebben
userIcon
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:40 schreef John_Difool het volgende:
Duitsland viel onder andere Polen binnen om het stuk van Duitsland terug te nemen wat na WW1 naar Polen was gegaan.
Maar om nu alles van Moskou tot en met Noord Afrika erbij te nemen.
Oke laat de claims maar komen
userIcon
Kunnen we dit nu niet eens achter ons laten.
userIcon
Nou, vooruit dan, maar nie meer doen hè !
Gelukkig hebben de Marokkanen ons bevrijd.

Wel schandalig natuurlijk dat UK en Frankrijk niet ook aan Rusland de oorlog verklaarden terwijl die op dat moment ook Polen binnenviel.
userIcon
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:28 schreef Neo-Mullen het volgende:
Ergens vind ik het toch triest dat 70 jaar naar dato de Duitse leider zich moet verontschuldigen voor wat iemand anders heeft gedaan.

Moet ik me ook verontschuldigen voor alle slavernij die zich heeft afgespeeld tijdens de VOC periode?
Waar ik woon was vroeger het centrum van de slavenhandel.
Als ik hier op straat assielzoekers uit donker Afrika zie lopen,
denk ik altijd: "je moest eens weten".

In het hol van de leeuw. Hahaha
userIcon
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:50 schreef Pretletter het volgende:
Gelukkig hebben de Marokkanen ons bevrijd.
Is dit humor?
Hitler kon aan de macht komen door de enorme werkloosheid en armoede als gevolg van de grote kapitalistische crisis van 1929 en ja dan moeten er zondebokken gezocht worden om het op af te wentelen zoals joden,vandaag de dag dan kun je dat woord vervangen voor moslims.
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:51 schreef JantjeV1 het volgende:
Jammer dat veel radicale, orthodoxe gerefo's nsb'rs zijn geweest of op zijn minst sympathisanten. Verwachten van die christen fundementalisten geen excuus. Hitler is een grotere profeet voor partijen als christen-unie en sgp dan jezus
De SGP zit nu bij de extreemrechtse vleugel van maffioso Berlusconi in het Europees parlement.
helemaal niet nodig.. en overdrijven is ook een vak>> iets wat 60 jaar geleden is gebeurt nu nog steeds met alles aanhalen.. ga weg mennn
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:51 schreef Tijdelijke_Jigzoz het volgende:

[..]

Is dit humor?
Is uitgebreid in het nieuws geweest vorig jaar.
Ik wist wel dat Angela Merkel achte die invasie zat.

Nu ze haar excuses heeft aangeboden, gas zand erover.
userIcon
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:51 schreef JantjeV1 het volgende:
Jammer dat veel radicale, orthodoxe gerefo's nsb'rs zijn geweest of op zijn minst sympathisanten. Verwachten van die christen fundementalisten geen excuus. Hitler is een grotere profeet voor partijen als christen-unie en sgp dan jezus
Het is al heel wat dat de Duitsers excuses aanbieden. De meeste Duitsers na WO2 gaven de Nazis de schuld, en deed alsof hen helemaal niets te verwijten was. Sterker nog: ze voelden zich slachtoffer van de hele situatie.

Het hielp ook niet dat de geallieerden dat tweeslachtig aanpakten. Aan de ene kant massale propaganda om de Duitsers een schuldgevoel aan te praten (t/m gedwongen door de concentratiekampen lopen en de lijken opruimen), aan de andere kant maakten ze er een punt van de Nazis formeel in Neuremberg aansprakelijk te stellen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:28 schreef Neo-Mullen het volgende:
Ergens vind ik het toch triest dat 70 jaar naar dato de Duitse leider zich moet verontschuldigen voor wat iemand anders heeft gedaan.

Moet ik me ook verontschuldigen voor alle slavernij die zich heeft afgespeeld tijdens de VOC periode?
Volgens een heleboel linksen en bewoners van de voormalige koloniën, JA.
Als het ze maar geld oplevert, dan willen ze het wel even vergeten.
userIcon
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:42 schreef Atoompje het volgende:
Wat een onzin, wij snappen ook wel dat de bevolking daar nou niet bepaald trots op is.

'Wij' verontschuldigen zich vandaag de dag ook altijd nog aan onze Kolonien, waar we zelf niets van meegemaakt hebben
Ohja joh? We veegden anders moreel de vloer aan met Indonesie, toen die waagden te klagen over Wilders' uitspraken. We hebben de Molukken laten stikken, en volgens mij ook nooit formeel verontschuldigd voor het bloedbad wat we in Indonesie hebben aangericht.

Met Suriname vegen we liever onze kont af, en de Antillen en Aruba vertellen we ook graag hoe ze de boel moeten runnen.

Hoe zie je ons arrogante gedrag in vredesnaam als 'verontschuldigen'?

Of we ons nu nog moeten verontschuldigen? Tegen de Molukkers wellicht. Maar veel van onze echte wandaden zijn inderdaad te ver verleden.
man pberends (Redactie Frontpage) 29-08-2009 @ 16:08 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:29 schreef superworm het volgende:

[..]

Wat heeft een macro-economische voorspelling te maken met de vriendschapsbanden tussen Duitsland en Polen?
Heb je het bericht niet goed gelezen?
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:42 schreef Atoompje het volgende:
Wat een onzin, wij snappen ook wel dat de bevolking daar nou niet bepaald trots op is.

'Wij' verontschuldigen zich vandaag de dag ook altijd nog aan onze Kolonien, waar we zelf niets van meegemaakt hebben
Als we niet trots zijn op de kolonien:

Amerika teruggeven aan de indianen

Australie terug aan de aboriginals
userIcon
Ik heb het wel gehad dat Duitsland zich moet blijven verontschuldigen en elke nieuwe duitse kanselier moet minstens 1 keer Israel bezoeken en daar door het stof kruipen.

Het is geschiedenis nu.
userIcon
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:01 schreef Pretletter het volgende:

[..]

Is uitgebreid in het nieuws geweest vorig jaar.
Wauw. Dat heb ik helemaal gemist. En al die tijd heb ik gedacht dat de geallieerden ons bevrijd hadden. Waar kan ik die nieuwe kennis nalezen?
userIcon
Onzinnig.
Vrijwel eenieder die deel heeft gehad in dat leed, is dood of veroordeeld of allebei. Merkel is wel de laatste die er iets mee van doen had, en dus vind ik zo'n excuus zinloos. Ben ook blij dat Balkenende nooit excuses heeft aangeboden voor de slavernij.
userIcon
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:28 schreef Leffedubbel het volgende:
De nieuwe generatie Duitsers hebben er van geleerd, nu wij nog..
Inderdaad nu wij nog ... Wederom laten we een extreem gevaarlijke ideologie toe in ons land --> De islam.
userIcon
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:09 schreef Fok_Fok het volgende:
Amerika teruggeven aan de indianen
Niks ervan! Manhatten terug geven aan de Nederlanders. Dat hebben we eerlijk gekocht
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:16 schreef monddood het volgende:

[..]

Inderdaad nu wij nog ... Wederom laten we een extreem gevaarlijke ideologie toe in ons land --> De islam.
Nederland heeft honderden jaren over een islamitisch land geregeerd. Nu willen ze de score vereffenen
userIcon
Sorry voor de oorlog
userIcon
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:12 schreef webfreak het volgende:
Onzinnig.
Vrijwel eenieder die deel heeft gehad in dat leed, is dood of veroordeeld of allebei. Merkel is wel de laatste die er iets mee van doen had, en dus vind ik zo'n excuus zinloos. Ben ook blij dat Balkenende nooit excuses heeft aangeboden voor de slavernij.
Heeft hij dan wel excuses aangeboden voor wat 'we' in Indonesie hebben gedaan?
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 @ 16:17 schreef Shark.Bait het volgende:

[..]

Niks ervan! Manhatten terug geven aan de Nederlanders. Dat hebben we eerlijk gekocht
En ook weer eerlijk van de hand gedaan.
50  van 92 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 07:12 Politie China arresteert'kannibaal monster'0
» 06:35 Verdachte in beroemde verdwijningszaak bekent2
» 24/05 Breivik: bij veroordeling geen hoger beroep31
» 24/05 Moslimbroederschap claimt overwinning35


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden