Reclame Code Commissie zegt: Stop!

De Reclame Code Commissie vindt dat de Nederlandse Energie Maatschappij de reclame met onderzoeker Maurice de Hond van radio, tv, internet en uit de kranten moet halen. Volgens de codecommissie is de opiniepeiler een onafhankelijke deskundige met een groot gezag, die om die reden niet een specifiek product mag aanprijzen.

Het energiebedrijf kan nog tot 11 augustus beroep aantekenen tegen de uitspraak en mag tot die tijd ook doorgaan met de campagne.I n de advertentie meldt Maurice de Hond dat 94 procent van de Nederlanders geld kan besparen door over te stappen naar een andere energiemaatschappij.

Volgens de reclamecode mogen personen die 'gezag dan wel vertrouwen' hebben bij een deel van het Nederlandse publiek niet optreden in een reclamecampagne. De commissie oordeelt in deze zaak dat De Hond 'een zeker vertrouwen geniet bij een belangrijk deel van het televisiekijkend publiek'.


Maurice de Hond zegt: doen! Reclame Code Commissie zegt: stop!  (foto: DAG)