Doorverbinden ongemerkt een dure grap

Telecomwaakhond OPTA en ook de Consumentenbond waarschuwen voor hoge gesprekskosten bij het gebruik van doorverbinddiensten. Zowel 1850 als 1888 kosten tachtig eurocent per minuut om te bellen, dit wordt netjes vermeld, maar veel bellers staan er niet bij stil dat zij dit tarief blijven betalen nadat ze zijn doorverbonden.

Zowel 1850 als 1888 vermelden op de website netjes wat de gesprekskosten zijn, dus hun handelingen zijn niet illegaal. "Maar mensen begrijpen waarschijnlijk niet dat het hele gesprek tachtig cent per minuut kost en niet alleen het doorverbinden", aldus Cynthia Heijne van de OPTA.

Ook voor de nieuwe bedrijvengids Myoffice.nl wordt gewaarschuwd. Op internet zijn alle adresgegevens van bedrijven in Nederland te vinden, maar op deze website wordt als telefoonnummer bijna altijd het telefoonnummer 0900-0506 vermeld. Dit is hun eigen telefoonnummer en niet het gezochte telefoonnummer. Dit 0900-nummer kost vervolgens tachtig cent per minuut, ook nadat ze je hebben doorverbonden met het juiste bedrijf.

Vandaag vraagt de Consumentenbond hier opheldering over bij Myoffice en ook overwegen zij een officiële klacht bij de OPTA. ABN Amro en Ikea hebben al laten weten woedend te zijn over de manier van informatie verstrekken zoals dit door Myoffice gedaan wordt. IKEA overweegt zelf juridische stappen wegens 'misbruik van gegevens'.

Jeroen van Maarschalerweerd van de ABN laat weten dat dit 'absoluut niet de bedoeling is'. "We hebben diverse goedkope of gratis servicenummers." Deze nummers worden echter niet op de website Myoffice vermeld. Bij ieder ABN-kantoor in het land staat het dure doorverbindnummer.

Hier wordt schande gesproken van het slappe optreden van de OPTA.