F1: uitslag Grand Prix Hongarije

Lewis Hamilton heeft zijn eerste race van het seizoen gewonnen: de Grand Prix van Hongarije was voor de Brit. Kimi Räikkönen werd tweede, Mark Webber completeerde het podium. Jenson Button - de leider voor de titel - pakte twee punten.


Onder een lichtbewolkte hemel ging de race op de Hungaroring van start. De meeste rijders stonden op de superzachte compound banden en de McLarens waren de enige wagens met KERS. Fernando Alonso was meteen goed weg, hij reed met slechts 637,5 kilo, de lichtste van het veld. Sebastian Vettel echter werd direct ingehaald door diverse rijders en viel terug van de tweede naar de zevende plek. De Duitser had last van een kapotte voorvleugel, waarschijnlijk na contact met Kimi Räikkönen in de eerste bocht. Vettel moest wel op de vuile kant starten. De actie van Räikkönen wordt na de race onderzocht. Ook de beide Brawn GP's waren slecht weg, Rubens Barrichello viel terug naar de achttiende plaats.

Adrian Sutil moest ook meteen de pit in, aan zijn auto werd druk gesleuteld, maar werd achteruit de garagebox ingereden. Lewis Hamilton plaatste een aanval op Mark Webber, en ging hem na twee bochten voorbij voor de tweede plaats. Het gebruik van KERS door de McLaren-coureur op het rechte stuk hielp enorm. Debutant Jaime Alguersuari, rijdend voor Scuderia Toro Rosso, reed achteraan maar zijn snelheid leek wel goed te zijn. Vettel werd door zijn team gevraagd brandstof te sparen.

Alonso probeerde ondertussen om Hamilton van zich af te houden, en zijn banden leken na tien ronden al erg versleten. De Spanjaard kwam niet in de eerder voorspelde dertiende ronde naar binnen, maar al in de twaalfde ronde. De banden zagen er erg geblisterd uit. Het team stuurde Alonso weer naar buiten, maar het rechtervoorwiel leek los te zitten. Eerst kwam de velgkap er al af en even later stuiterde de band inderdaad naar de zijkant van de baan. Gelukkig werd niemand geraakt.

Alonso moest opnieuw pitten en de Spanjaard lag inmiddels als allerlaatste. Daar ging de brandstofstrategie van Renault. En Alonso ging opnieuw de pit in, dit keer recht de garage in. De tweede uitvaller na Sutil on Hongarije. Ondertussen reed Hamilton vooraan naar de snelste ronde van dat moment, zijn racepace was een halve seconde sneller dan de rest van het veld. De McLaren liep steeds verder uit op de Red Bull van Webber. De nummer twee, Webber, en nummer drie Räikkönen gingen tegelijk een pitstop maken, en in de pitstraat kwam Räikkönen bijna in contact met Webber die weer weg wilde rijden. De Ferrari was toch net wat sneller en Webber moest eieren voor zijn geld kiezen.

Bij het uitrijden van de pitstraat zette Timo Glock zijn Toyota nog even voor Webber, waardoor de Australiër op de elfde plaats terugkwam. Hamilton pitte één ronde later, maar dankzij zijn voorsprong op de rest van het veld kon de Brit op de derde plaats weer invoegen. En niet veel later pitten ook de nummer één en twee, Heikki Kovalainen en Nico Rosberg, waardoor Hamilton weer aan kop lag. Het team vroeg de Brit om zijn superzachte banden te sparen. Ook Vettel maakte zijn eerste stop in de 21e ronde.

Giancarlo Fisichella deed een poging om Barrichello in te halen voor de negende positie, maar dat lukte nog niet. Ondertussen riep Vettel naar zijn team dat er "iets gebroken is" en dat hij de auto niet onder controle kreeg. De rondetijden van de Duitser zijn ruim een seconde langzamer dan de wagen voor hem, en hij reed de pit in. Daar werd zijn voorkant compleet vervangen, maar het zou ook een kwestie van de ophanging kunnen zijn. Vettel wisselde naar de hardere compound banden. Maar na één rondje op het circuit kwam de Red Bull-coureur alweer binnen om niet meer terug te keren. Vettel was toch een concurrent voor Jenson Button om de wereldtitel.

Jenson Button riep over de boardradio dat hij enorm veel last had van overstuur. "Wat is er toch aan de hand dat de auto nu zo slecht is?!", vroeg een wanhopig klinkende Brit vertwijfeld aan zijn team. Button reed op dat moment op de negende plaats. Het team liet weten aan de BBC-pitcrew dat het een kwestie van de banden was. De laatste coureurs die een stop moesten maken, waren Timo Glock en Barrichello. Glock kwam binnen in ronde 32, dan Barrichello in ronde 34. Vooraan was er een gevecht gaande tussen Kovalainen (vierde) en Webber (derde plaats), de Fin lag minder dan een seconde achter de Australiër en reed snellere rondetijden.

Daarvoor lag nog Räikkönen op de tweede plaats maar op ruim zeven seconden achter Hamilton. Het Ferrari-team liet Räikkönen weten dat Hamilton zo zou moeten stoppen, en dat ze moesten zorgen dat de McLaren achter hen terugkwam. Ook de Ferrari moest nog een keer stoppen. Kovalainen maakte zijn tweede en laatste pitstop om vervolgens op een redelijk lege baan op de zesde plek weer terug te komen. Jarno Trulli zat wel meteen achter de Fin, wiens banden nog koud waren, te pushen op een halve seconde.

In de 46e ronde pitte dan toch als eerste Räikkönen, de volgende ronde gevolgd door Hamilton. De Ferrari kwam als vierde achtger Rosberg weer de baan op, maar de Williams-coureur zou nog een keer naar de pit moeten, net als de Red Bull van Webber. Rosberg kwam naar binnen in de 49e ronde en wist op de vijfde plek weer terug te komen. Webber ging in de 51e ronde om weer terug te komen op de zachtere compound, vóór Rosberg als vierde.

Kovalainen zou een probleem hebben met zijn stuurinrichting, de Fin werd gevraagd een instelling op het stuur aan te passen. Voor Robert Kubica was het een kleurloze race, de Poolse coureur kwam voor een tweede stop naar binnen in de 53e ronde vanaf een twaalfde positie. BMW Sauber-teamgenoot Nick Heidfeld lag elfde, de Duitser was drie ronden eerder al gestopt voor banden en brandstof.

Leider in het kampioenschap Button maakte nog een tweede stop en ging naar de hardere banden. Nadat ook Kauzki Nakajima zijn stop had gemaakt, lag Button op de negende plaats. Doordat ook Barrichello nog een keer gepit had, wist de Brawn GP-rijder toch weer op de achtste plaats te komen. Achteraan lag Alguersuari niet meer op de laatste plaats, die plek was al enige ronden ingenomen door de STR van teamgenoot Sébastien Buemi. Beiden lagen wel op een ronde achterstand. Glock was de laatste die nog een stop moest maken en de Toyota-coureur deed dat vanaf de derde plaats in de 61e ronde. De Duitser viel terug naar een zesde plaats.

Barrichello was op superzachte banden in gevecht met Nakajima, die op de hardere compound op de negende plaats reed. Het team van Barrichello liet hem weten harder te pushen. Nakajima op zijn beurt zat dicht achter de staart van Trulli, dit ging om een punt. Vooraan reed Hamilton behoorlijk door, een snelle eerste sector werd echter gevolgd door een langzame tweede sectortijd. En Webber zette op zachte banden de snelste ronde op de klok in de 65e ronde, hij versloeg daarmee Hamilton die al in de zestiende ronde de snelste tijd reed.

Het lukte Barrichello niet om Nakajima voorbij te gaan, het zou goed uitkomen voor Brawn GP als ook de Braziliaan een punt binnen zou slepen. Maar dan zou hij na Nakajima ook Trulli nog in moeten halen. De drie coureurs reden wel erg dicht op elkaar, maar het lukte niet om elkaar in te halen.

Hamilton reed ondertussen onbedreigd naar de winst, op ruim elf seconden gevolgd door Raikkenen. Webber werd daarachter derde, met daarachter Rosberg en Kovalainen. Glock werd zesde, voor de leider in het kampioenschap Button, die twee punten pakte. Het laatste punt was voor Trulli.