Consumentenbond start meldpunt energiebedrijven

De Consumentenbond krijgt elke dag veel klachten van consumenten over de verkoopmethoden van energieleveranciers en heeft daarom besloten een meldpunt open te stellen. Dat meldde de bond vandaag.

Oneerlijke handelspraktijken, zoals misleidende of agressieve werving zijn verboden. "De bond vindt het van groot belang dat de toezichthouder Consumentenautoriteit (CA) dit verbod ook streng en effectief handhaaft", aldus de Consumentenbond.

Volgens de bond toont de inval die toezichthouders Opta en de CA op 8 juli deden bij de Nederlandse Energiemaatschappij de noodzaak aan van onderzoek naar de wervingsmethoden van energiebedrijven.

Het meldpunt zal in ieder geval de hele zomer actief zijn. De signalen van het meldpunt kunnen volgens de Consumentenbond gebruikt worden door de CA en de Energiekamer om nader onderzoek te doen en zo nodig in te grijpen.

Via het meldpunt hoopt de bond te ontdekken hoeveel consumenten zich misleid voelen door energiebedrijven, of er een lijn in de klachten zit en of er notoire overtreders zijn.

Klagen over de Nederlandse Energiemaatschappij kan ook in ons weblog.