'Een op zes klikt op spam'

Een op de zes mensen heeft ooit gereageerd op spam. Dit blijkt uit een onderzoek van de Messaging Anti-Abuse Working Group (MAAWG) onder achthonderd Amerikanen en Canadezen waarover techworld.nl bericht.

Als reden om te klikken op spam gaven veel mensen aan nieuwsgierig te zijn naar de inhoud van de mail, of interesse te hebben in het product dat wordt aangeboden.  Het MAAWG-onderzoek stelt dat juist doordat er zo’n grote groep mensen af en toe een spambericht opent zoveel spam verstuurd wordt. Het op deze manier slijten van je product is namelijk rendabel genoeg om er mee door te gaan.

Uit een andere studie van de universiteit van Californië blijkt echter dat bijzonder weinig mensen ook daadwerkelijk een product aanschaffen na het krijgen van een spambericht. De universiteit analyseerde 350 miljoen spamberichten en concludeerde dat slechts 28 mensen ook daadwerkelijk een aankoop deden. Dit succesniveau van 0.0000081 procent is volgens het rapport echter nog steeds genoeg om spam rendabel te maken.