Vaker gesjoemel met digitale tachograaf

Vrachtvervoerders sjoemelen steeds vaker met de digitale tachograaf, een apparaat dat de rij- en rusttijden van vrachtwagenchauffeurs registreert. Dat stelt de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) in zijn vandaag gepubliceerde jaarverslag over 2008. Het kastje is sinds mei 2006 verplicht in alle nieuwe Europese vrachtwagens en bussen.

De digitale tachograaf is ingevoerd om fraude met rij- en rusttijden te bestrijden, maar werkt volgens de vakbonden in de vervoersbranche juist averechts. Het nieuwe kastje zou juist makkelijker te manipuleren zijn dan de ouderwetse analoge tachograaf. Ook werkgevers in de sector zijn ontevreden, omdat het apparaat veel administratieve rompslomp veroorzaakt.

Controleurs van de IVW constateerden vorig jaar de eerste gevallen van geknoei met de digitale tachograaf. Volgens een woordvoerder is het een snel groeiend probleem dat ook in andere Europese landen speelt en dat dit jaar van de inspectie extra aandacht krijgt. De Europese Commissie kondigde eerder dit jaar al maatregelen aan om fraude tegen te gaan.

De IVW constateert dat de tachograaf het wel gemakkelijker maakt om overschrijdingen van de rij- en rusttijden door chauffeurs aan te pakken. Vorig jaar liep 29 procent van de chauffeurs tegen de lamp. Dat was in 2007 nog 24 procent en het jaar daarvoor 21 procent. De inspectiedienst stelt vast dat de digitale tachograaf het vooral eenvoudiger maakt kleine overtredingen op te sporen.

Chauffeurs van touringcars letten beter op de rij- en rusttijden dan hun collega's in het goederenvervoer. Toch werd vorig jaar bij ruim 14 procent van de gecontroleerde bussen een overtreding geconstateerd. Dat percentage ligt iets hoger dan in het voorgaande jaar.