Kamer wil verbod levering internetfilter Iran

Digital & Games • Geschreven door ANP op 03-07-2009 @ 08:04
print 
De Tweede Kamer wil dat de Europese Unie een verbod instelt om technologie te leveren aan Iran waarmee het internet kan worden gefilterd en gecontroleerd. Een motie daarover van de PvdA en GroenLinks werd afgelopen nacht unaniem aangenomen.

De regering moet zich hier binnen de EU sterk voor maken, vindt de Kamer. De EU denkt nu na over maatregelen tegen Teheran vanwege het geweld tegen demonstranten die het niet eens zijn met de uitslag van de verkiezingen.

Daarnaast riep de Kamer Siemens en Nokia op om het geld dat ze in Iran hebben verdiend met de bedoelde technologie, te schenken aan organisaties die ijveren voor het veilige en vrije gebruik van nieuwe media in Iran. Dit voorstel van de PvdA en GroenLinks kreeg alleen geen steun van het CDA en de VVD.

Bron: ANP


Lees ook:

» 24/05 'Topoverleg Apple en Samsung levert niets op'8
» 23/05 Tele2 in beroep tegen uitspraak Pirate Bay20
» 23/05 BREIN klaagt Pirate Bay-uploader aan94
» 21/05 Storing treft DigiD12


delen | eKudos nujij

5492 views / 49 reacties
Reacties op dit bericht
49  van 49 reacties op deze pagina. Pagina  1
userIcon
quote:
Daarnaast riep de Kamer Siemens en Nokia op om het geld dat ze in Iran hebben verdiend met de bedoelde technologie, te schenken aan organisaties die ijveren voor het veilige en vrije gebruik van nieuwe media in Iran.
menen ze dit nou echt?

Maar laat het Iran lekker zelf uitzoeken hoe ze een goed filter moeten maken.
Kunne ze zich nou niet een keer met echte binnelandse problemen gaan bezighouden?????
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 @ 08:13 schreef BolleiBlauw het volgende:
Kunne ze zich nou niet een keer met echte binnelandse problemen gaan bezighouden?????
Dat is nou het nadeel van op een wereld wonen, ook al heeft een land grenzen je hebt altijd te maken met het buitenland. Daarnaast als ze niets doen dan lopen we met zijn allen te schreeuwen dat oa. Nederland dit soort dingen faciliteert. Laten ze inderdaad maar zelf filters gaan ontwikkelen.
userIcon
Of we laten Iran lekker links liggen en in hun sop gaarkoken, eenieder die daar met gegronde redenen en de jusite intenties het land wil ontvluchten opvangen in alle Europese landen. Maar filter dan wel de goede mensen eruit .

KutIran.
Ik hoop dat Nederland dan net zo slim is om Brein dan compleet te negeren. Hier zou tpb wel geblokkeerd mogen worden maar Iran mag niets?
man Karrs (Moderator Frontpage) 03-07-2009 @ 08:24 fotoboek no homepage
Nederlanders moeten hun bek houden over dit soort zaken. Wij verkochten tijdens de 80-jarige oorlog zelfs musketten aan Spanje om ermee op ons te schieten.
net of ze dat niet eventjes in china aanschaffen
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 @ 08:24 schreef Karrs het volgende:
Nederlanders moeten hun bek houden over dit soort zaken. Wij verkochten tijdens de 80-jarige oorlog zelfs musketten aan Spanje om ermee op ons te schieten.
En na 1648 zijn we heus niet verder ontwikkeld
userIcon
Bemoei je met je eigen zaken Nederland
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 @ 08:28 schreef kL0j00h het volgende:
Bemoei je met je eigen zaken Nederland
Praat je ook tegen bomen?
userIcon
Dat kunnen ze zelf ook wel ontwikkelen of van een Arabisch land kopen.
Ik vind het wel goede initiatieven, eigenlijk.
Dan zouden ze ook de internetfilter die in australie wordt geplaatst moeten verbieden.
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 @ 08:43 schreef Morpheus het volgende:
Dan zouden ze ook de internetfilter die in australie wordt geplaatst moeten verbieden.
Vooral omdat daar ook mensen op straat protesteren en worden doodgeschoten, mishandeld, ontvoerd en verkracht omdat ze het niet eens zijn met het heersende regime.

Denk je niet dat de filters van elkaar verschillen?
Dat zeg ik niet, maar Australië is druk bezig met Internet censuur, net zoals Iran, Groot Brittannië en wellicht ook Europa.
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 @ 08:45 schreef woessie het volgende:

Denk je niet dat de filters van elkaar verschillen?
Die zullen vast wel van elkaar verschillen, echter de techniek is hetzelfde en de overheid (goed of slecht) bepaald wat jij en ik (iraniers, australiers enz) wel en niet mogen zien.
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 @ 08:11 schreef BartBee het volgende:

[..]

menen ze dit nou echt?

Maar laat het Iran lekker zelf uitzoeken hoe ze een goed filter moeten maken.

Je snapt het niet
Iran foei, geen internetfilters. Maar zelf zijn we wel in de eerste fase van het blokkeren van websites.
- NL slaat 4 jaar lang alle internetgegevens op
- NL is bezig met een grote landelijke firewall om sites met "kinderporno", "terorrisme" en "oproep-tot-haat" sites te blokkeren...
- Brein wil TPB blokkeren om "ons/bedrijven" te beschermen.

En dan zeiken over Iran? Een mooiere manier om hypocriet te omschrijven kan ik zo 's ochtends niet vinden
userIcon
Is dat de zelfde Nederlandse overheid die alle telefoon- mail- en internet verkeer logt? De overheid die ieders vingerafdrukken opslaat bij aanvraag van een paspoort? Die straks al je reisgegevens heeft of het nu OV of auto is?

Zullen we eerst hier ophouden met STASI 2.0 voordat we wat van andere landen zeggen?
Dat de, door de nederlandse overheid gesteunde bank, ING vuistdiep in de wapenhandel zit met dit soort regimes, maakt de kamer zich dan weer blijkbaar niet druk om.
Nederlanders moeten hun bek houden over dit soort zaken. Wij verkochten tijdens de 80-jarige oorlog zelfs musketten aan Spanje om ermee op ons te schieten.

redelijk dom dan denk ik zo he... je eigen glazen ingooien toch?


quote aan iedereen die zegt bemoei je met jezelf nederland!

antwoord:
IS GOED MAAR BLIJF DAN OOK IN JE IEGEN LAND!!!!!
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 @ 09:06 schreef kakner het volgende:
- NL slaat 4 jaar lang alle internetgegevens op
- NL is bezig met een grote landelijke firewall om sites met "kinderporno", "terorrisme" en "oproep-tot-haat" sites te blokkeren...
- Brein wil TPB blokkeren om "ons/bedrijven" te beschermen.

En dan zeiken over Iran? Een mooiere manier om hypocriet te omschrijven kan ik zo 's ochtends niet vinden
Eensch...
Kunnen we Tim Kuik niet naar Iran sturen om daar als human internet filter te dienen?
Zijn we ook meteen van hem af....
userIcon
Bedrijven als Nokia-Siemens zijn in vrijwel alle landen ter wereld verplicht om afluister- en filter-capaciteit bij hun netwerken mee te leveren. Dus zit dat ook standaard in de netwerk-apparatuur ingebouwd.
Het is verder triviaal voor de lokale beheerder om de filters aan te passen voor allerlei oneigenlijke zaken zoals spionage en het onderdrukken van politieke meningen. Ook die flexibiliteit is over het algemeen een vereiste.

Gaan lopen janken dat Iran gebruik maakt van features die vrijwel geheel op eisen van westerse landen inclusief Nederland zijn gebaseerd is dan ook behoorlijk hypocriet.

Je zou natuurlijk kunnen stellen dat bedrijven totaal geen telecom-producten aan Iran zouden moeten leveren (wat bij wet en embargos op dit moment niet verboden is), maar het valt moeilijk te ontkennen dat het juist de mogelijkheid tot modern communiceren is dat de oppositie aanwakkert. In die zin doet Nokia-Siemens meer voor de Iraanse oppositie dan het zooitje schurft in de Tweede Kamer.

Maar goed, dit is er weer een uit de koker van de PvdA en GL, dus dan weten we al weer hoe laat het is.
Vrienden,

Zoals jullie weten heeft de zogenaamde raad van hoeders, zolas verwacht, een paar dagen terug de verkiezing van Ahmadinejad goedgekeurd. In feite hebben ze de staatsgreep goedgekeurd.

Gisteren hebben de leiders van de Groene oppositie dit goedkeuring naar prullenbak verwezen. Niemand van hun erkend de staatsgreeps regime (zelfs de conservatief Rezaie niet).
Ze roepen de mensen in Iran op tot geweldloos verzet ( stakingen, verspreiden van leuzen op papierengeld en andere verzetsvormen)

Van andere kant proberen de machthebbers de wil van het volk met angst en terreur te breken. Als dit inderdaad gebeurt en als de druk van het buitenland ook wegvalt, Zullen de beulen van het regime, onze dappere mensen die nu in de gevangenissen van de regime gemarteld worden, zeer waarschijnlijk na showprocessen executeren. ( Dit zal niet het eerste keer zijn).

Wij, als vrij Iraniërs in het Democratische westen ( meer dan 3 miljoen) en ook de Niet-Iraniërs die maar iets om vrijheid en democratie geven en een sprankje solidariteit gevoel hebben, kunnen en mogen dit niet laten gebeuren.
We kunnen niet de mensen die alleen maar, om hun stem en rechtvaardigheid hebben geroepen, laten afmaken voor ons ogen in de 21 ste eeuw.

Mensen: Geschiedenis zal ons allen oordelen.

Wat te doen:
We moeten de druk op Westerse regeringen, NGO?s en andere organisaties, zoals Amnestie International en Verenigde Naties groot houden.

De staatsgreep regime mag niet erkend worden, het iraanse volk moet zijn stem terugkrijgen en alle politieke gevangen moeten worden vrijgelaten. Zo niet, dan moet het westen, Iran zowel politiek als economisch boycotten. (zoals Zuid-Afrika of Kolonelsregime-Griekenland in het verleden).

Hoe:
Door de Nederlandse (Europese) bevolking, bewust te maken van het ernst van de situatie en de ontnomen stem van het Iraanse volk in de hele wereld te verspreiden, op de volgende manier:
http://www.supportdemocracyiniran.com/

Door de wandaden van het regime aan de wereld te laten zien:
http://www.youtube.com/watch?v=9RERgKXUXFA
http://www.facebook.com/video/video.php?v=98508774646&ref=mf
http://www.facebook.com/ext/share.php?sid=105070027679&h=PwajM&u=K_gh8&ref=mf

Door middel van petities (bv naar VN)
http://www.petitionspot.com/petitions/omidadvocatescom/

Door mee te doen aan demonstraties:

? As zaterdag 16:00, worden alle Iraniër uit heel europa opgeroepen om naar Brussel te komen om voor het Europese parlement te demonstreren.
http://www.iran-emrooz.net/index.php?/news1/18589/
? Iranian artists in solidarity with the Iranian people Sunday 5 Juli 2009, 14.30 Place: Mozes & Aäronkerk, Waterlooplein 205, 1011 PG Amsterdam.
? 9 juli ( =18TIR, dag van studentenopstand) word een groot demonstratie in Denhaag gehouden , waarbij we ook willen proberen om ons Nederlandse vrienden erbij te betrekken.
Viva freedom, Longlife democracy
heel hypocriet van onze regering: hier in NL willen ze internet gaan filteren en aan Iran mogen NL bedrijven geen filters leveren.

Waar vinden mensen die zo hypocriet zijn nog meer? Oh ja...religeuze mensen.

Ik stem ervoor om hetzelfde te doen als Turkije: in de grondwet opnemen dat staat en geloof gescheiden moeten zijn. Dat betekend ook geen religeuze uitingen in openbare gebouwen (kruizen/hoofddoeken/rode stippen etc) - dus ook op scholen. Dingen die nu gebeuren was ik al bang voor toen SGP in de regering kwam.
userIcon
Het wordt dus tijd voor een andere slogan:
In iran willen ze het verbieden, maar hier in nederland is het blokkeren van sites toegestaan.

Welkom in de politiestaat nederland.
Stop eerst maar eens met dit soort filters in Europa te implementeren. Daarna heffen we de vinger wel weer tegen Iran en China.
userIcon
Laat ze Filternet van het R.D. dan ook even verbieden.
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 @ 09:46 schreef Zero2Nine het volgende:
Stop eerst maar eens met dit soort filters in Europa te implementeren. Daarna heffen we de vinger wel weer tegen Iran en China.
Inderdaad! Eerst de toenemende/dreigende internetcensuur in Europa aanpakken.
Maar zaken doen met de Chinezen die hun bevolking op vergelijkbare manier veel steviger onder de duim houden dan in Iran gebeurt, nee dat is geen probleem hoor. Sterker nog, onze eigen normen en waarden zijn een stuk minder belangrijk dan het braaf opzitten voor de Chinese contractjes, nietwaar Jan Peter?

Maar ach, Iran... die paar verdwaalde ondernemers die daar zaken doen, die kunnen we wel missen.

En dus zijn we opeens weer heel principieel hoor

Stelletje hypocrieten!
yeah sure, gaan ze dan ook stemmen tegen illegale wapenverkopen etc.
Dream on dudes...
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 @ 08:13 schreef BolleiBlauw het volgende:
Kunne ze zich nou niet een keer met echte binnelandse problemen gaan bezighouden?????
precies
het is van de zotte dat regeringen willen bepalen wat we wel en niet op internet mogen zien
nu nederland zelf nog ....

dat datacentrum in amsterdam ;-)
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 @ 08:45 schreef woessie het volgende:

Denk je niet dat de filters van elkaar verschillen?
Nee, niet essentieel. Waarom zou je hetzelfde product twee keer ontwikkelen?
Als jij bij Siemens/Nokia/Cisco/Juniper of wie dan ook een filter bestaat zeggen ze echt niet "U woont in een beschaafd land, U krijgt het minder sterke product." Het is eerder "Kijk eens, state-of-the-art, zelfs in Iran gebruiken ze het".
userIcon
"Benzoy" ziet nu z'n handel door de vingers glippen...
userIcon
Lol, denken ze nou echt dat ze dat door dure Europezen laten programeren?

Veel goedkopere en betere russen/indiers!

(ok project management moet je er niet van verwachten)
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 @ 11:19 schreef CAPSLOCK2000 het volgende:

[..]

Nee, niet essentieel. Waarom zou je hetzelfde product twee keer ontwikkelen?
Als jij bij Siemens/Nokia/Cisco/Juniper of wie dan ook een filter bestaat zeggen ze echt niet "U woont in een beschaafd land, U krijgt het minder sterke product." Het is eerder "Kijk eens, state-of-the-art, zelfs in Iran gebruiken ze het".
Qua censuur bedoel ik, qua verboden en blokkades
Zoals het ene SAP andere functies heeft dan de andere.
userIcon
Laat ze dat ook eens doen bij de censurering van het internet in China oh, nee, we durven de Dalai Lama al niet te ontvangen, laat staan openlijk kritiek hebben op de mensenrechten in China!
whahaha, en hier in nederland beginnen ze juist al dat internet te reguleren, met alle mails en internet activiteit te registreren, hoezo hypocriet
userIcon
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 @ 12:09 schreef Pagan het volgende:
Laat ze dat ook eens doen bij de censurering van het internet in China oh, nee, we durven de Dalai Lama al niet te ontvangen, laat staan openlijk kritiek hebben op de mensenrechten in China!
De Dalai Lama is dan ook een vuile dictator die alleenheerschappij wil. Niet meer dan terecht dat die lul niet ontvangen wordt.
userIcon
wat een moralistisch gezever. Gaaaap
Siemens en Nokia moeten het geld gewoon houden. De EU is zelf ook een 'scrupuleuze boef'.

Owjah, een PvdA idee. Ik heb niks tegen links maar dat is wel de grootste loserpartij van de 21e eeuw zeg.

Ook weer typisch Europese arrogantie om te denken dat het westen de wijsheid op het gebied van ICT in pacht heeft.
userIcon
Leuk, Iran mag niet filteren, maar de Nederlandse overheid heeft plannen voor censuur klaar liggen......
I guess that's what they call hypocrisy.
userIcon
Aan de ene kant misschien wel goed, die steun voor die landen, maar wie denken ze wel niet dat ze zijn om zich er mee te bemoeien, stomme Hollanders
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 @ 12:51 schreef woessie het volgende:

[..]

De Dalai Lama is dan ook een vuile dictator die alleenheerschappij wil. Niet meer dan terecht dat die lul niet ontvangen wordt.
Yep, de Tibetanen zijn een stuk beter af onder de Chinezen
49  van 49 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 24/05 'Topoverleg Apple en Samsung levert niets op'8
» 23/05 Tele2 in beroep tegen uitspraak Pirate Bay20
» 23/05 BREIN klaagt Pirate Bay-uploader aan94
» 21/05 Storing treft DigiD12


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden