'Huizenzeepbel in Nederland'

Economie • Geschreven door Peter (pberends) op 19-06-2009 @ 16:45
print 

Er is een huizenzeepbel gaande in Nederland. Dit blijkt althans uit een deze week uitgezonden reportage van het actualiteitenprogramma EénVandaag. Op dit moment hapert de Nederlandse huizenmarkt flink. Zo is de verkoop van bestaande woningen in een jaar tijd met 40 procent gedaald en de verkoop van nieuwbouwwoningen zelfs 80 procent.

Hierdoor is er nauwelijks doorstroom en moeten veel huizenverkopers de prijzen verlagen, gemiddeld met enkele procenten vanaf het toppunt op de markt.

Jaap van Duijn, econoom en ex-topman van Robeco, vreest dat de prijzen verder zullen dalen: "Verkopers proberen zich vast te houden aan de prijs die ze in hun hoofd hadden, want die hadden ze ooit zelf betaald of ze wilden daar winst op maken. Maar zolang die prijzen niet verder omlaag gaan zullen die aantal onverkochte huizen alleen maar blijven toenemen."

Nederlanders wereldkampioen schulden

Van Duijn verbaast zich al jaren over het leengedrag van Nederlanders: "De hypothecaire schulden van Nederlanders zijn nu ongeveer 600 miljard euro en dat is gelijk aan het nationaal inkomen. Dat was in 1996 nog iets van 120 miljard. Dus dat bedrag is echt geëxplodeerd." De econoom verbaast zich ook waarom er geen alarmbellen zijn gaan rinkelen bij de Nederlandse toezichthouders.

Nederlanders verwijten dat Amerikanen creditcardjunkies zijn, maar wat hypotheken betreft zijn Nederlanders wereldkampioen lenen, zo blijkt uit de reportage. De schuldenlast per huishouden is in Nederland fors hoger dan in andere landen, zoals de VS, het Verenigd Koninkijk en Spanje.


 
'Hypotheekrenteaftrek is pervers'
Ook blijken de huizenprijzen in Nederland veel harder gestegen te zijn dan het inkomen gegroeid is. Van Duijn: "Het kan niet zijn dat als je inkomen met 40 procent stijgt dat dan de huizenprijzen met 100 procent stijgen, en dat dat een houdbaar fenomeen is. Er moet verband zijn tussen het inkomen en de prijsontwikkeling, en dat verband is door de hypotheekrenteaftrek zoekgeraakt."

"De hypotheekrenteaftrek is een perverse regeling. In de eerste plaats omdat het bedoeld was om het huizenbezit te stimuleren, maar de werkelijkheid is dat huizen erdoor onbetaalbaar zijn geworden. Punt twee; we zijn door de aftrek geworden tot een schuldennatie nummer één. Punt drie; de hele hypotheekrenteaftrek is een overheveling van inkomen van mensen uit de Schilderswijk in Den Haag naar miljonairs. Ik snap ook niet waarom de Partij van de Arbeid er voorstander van is. Maar dat zijn de effecten van de hypotheekrenteaftrek", aldus Van Duijn.

Door de hypotheekrenteaftrek konden Nederlanders bijna onbeperkt goedkoper lenen dan wie dan ook. En zolang er aan de onderkant van de markt steeds nieuwe kopers waren, die ook steeds meer konden lenen, kon er een piramide ontstaan, waarbij iedereen steeds winst maakte op zijn huis, om vervolgens een nog duurder huis te kopen, zo zegt de reportage.

Greater Fool
Van Duijn vergelijkt de markt met de Greater Fool-theorie: "Er moet een dwaas zijn die nog meer wil betalen, in de veronderstelling dat de prijzen altijd zullen blijven stijgen. Zelfde met de aandelenmarkt. Maar als de dwazen op zijn eindigt het verhaal, zo heeft de geschiedenis altijd uitgewezen."

"De staat waarin we zijn is uiteindelijk te danken aan wetgeving van de overheid op het punt van de hypotheekrente. Dit is heel merkwaardig. En vervolgens zeggen onze leiders in Den Haag: we praten er niet over. Dat is toch heel vreemd"
, aldus de ex-topman van Robeco.

Maartje Martens, onderzoeker en publicist over de huizenmarkt, zegt ook dat de stagnatie vooral komt omdat de markt vooral bestaat uit kopers die zelf al een woning hebben. Maartje Martens: "Mensen zijn gek gemaakt met de illusie dat huizenprijzen altijd zullen blijven stijgen."

Niets aan de hand
Ger Hukker, voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM), is ook weinig optimistisch gestemd. Hij noemt de huizenmarkt in Nederland geen zeepbel, maar eerder een luchtbed dat heel langzaam leegloopt.

De hypotheekrenteaftrek wil Hukker tevens aanpakken, 'maar nu even niet' door de huidige financiële en economische crisis. Hukker: "We moeten zorgen dat er genoeg lucht in het luchtbed blijft zitten, en dat het op niveau blijft." Hukker zegt verder dat er eigenlijk niets aan de hand is.

Schuld van de media
Volgens huizenverkoper Frans van Engelenburg van het EénVandaag Opiniepanel is het allemaal de schuld van de media. Zij zouden te negatief berichten over de huizenmarkt en daar zijn de verkopers het slachtoffer van.

Reportage EénVandaag over de huizenmarkt (link naar het tweede deel)

Bron: EénVandaag


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht38
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

22684 views / 134 reacties
Reacties op dit bericht
34  van 134 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3
Die huizenprijzen zijn ook gestoord! Wanneer doet de overheid er eens iets aan
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 @ 17:32 schreef Apogist het volgende:
relatief gezien zijn nederlanders ook spaarzaam. De enige rotte appel is dan ook de huizenmarkt met de hypotheken. Dit is allemaal het gevolg van de toezichthouders en de overheid.
Uhm, nee... dat waren ze tot een jaartje of 15 geleden. Daarna zijn we hier overgegaan naar een kredietmaatschappij. Niet alleen met hypotheken maar met lenen in het algemeen. Wat dat betreft lopen we hier niet veel achter op extreme leenlanden als de VS en GB.
man pberends (Redactie Frontpage) 19-06-2009 @ 21:13 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 @ 20:35 schreef Matr het volgende:
Die huizenprijzen zijn ook gestoord! Wanneer doet de overheid er eens iets aan
Ze gaan de Nationale Hypotheekgarantie verhogen.
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 @ 17:29 schreef watchers het volgende:
Wat nog wel het 'mooiste' is: Nederlanders beschouwen zichzelf als een nuchter en spaarzaam volk, maar ondertussen is er geen financiele hype/zeepbel te vinden waar Nederlanders niet het meest enthousiast aan meededen met eurotekens in de ogen en irrationele denkbeelden in het brein.

Huizenzeepbel, Legiolease, World Online, iedereen die (zonder enig verstand van zaken) moest gaan beleggen tijdens de aandelenhype, IJslandse spaarrekeningen, etc. etc. Laat dat nuchter en spaarzaam dus inmiddels maar achterwege
Dat is het positieve aan de crisis, die is wat dit betreft wel een eye-opener en zal de spaarzaamheid weer noodgedwongen terugbrengen bij de mensen die nooit spaarzaam hebben hoeven te zijn.
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 @ 20:21 schreef ReneDescartes het volgende:

[..]

[afbeelding]
Gelukkig wordt Lowlands nog steeds georganiseerd over 5 jaar
man pberends (Redactie Frontpage) 19-06-2009 @ 21:21 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 @ 16:59 schreef Xessive het volgende:
Ja...want als we de hypotheekrenteaftrek afschaffen zal dat de huizenverkoop wel stimuleren. Dan zakken de huizenprijzen nog harder en kan niemand meer zijn huis verkopen.
Als de huizenprijzen in elkaar zakken dan worden de huizen eindelijk betaalbaar. Dat stimuleert de verkoop ervan enorm.

Dit is iets van de huizenzeepbel-fanaten niet snappen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 @ 21:21 schreef pberends het volgende:

[..]

Als de huizenprijzen in elkaar zakken dan worden de huizen eindelijk betaalbaar. Dat stimuleert de verkoop ervan enorm.

Dit is iets van de huizenzeepbel-fanaten niet snappen.
Als de huizenprijzen in elkaar zakken, dan blijft 70% van de huizenbezitters lekker in hun huidige woning zitten. Dat zet de huizenmarkt op slot. Ik geloof nooit dat jij daar op zit te wachten, want het aanbod zal zeer laag zijn. En dat is weer slecht voor de starters.

Daar komt nog eens bovenop dat momenteel nauwelijks nog (geplande) bouwprojecten worden opgestart. Dat gaan we nog jaren merken in de lagere doorstroom.
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 @ 16:47 schreef mediaconsument het volgende:
Ben benieuwd hoe Nederland er over 5 jaar uitziet.
Precies hetzelfde als nu.
Wat een kwatsch! De prijs maakt nu niet uit. Het punt is dat mensen pas een huis kopen zodra dat van hun verkocht is. Aangezien iedereen er zo over denkt zit de hele markt op slot. Als die stumpers in Den Haag eens wakker zouden worden... maarja..dat zijn figuren die de crisis op denken te lossen door de vliegtaks af te schaffen en een sloop premie op auto's te geven
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 @ 18:15 schreef Mr-Mackey het volgende:
Niet de hypotheekrente-aftrek is een wangedrocht: de lastendruk in Nederland is dat.
Een modaalverdiener met 3.000,- bruto per maand kost de werkgever ca. 4.500,- per maand. Netto houdt die werknemer ca. 2.100,- over.
Meer dan de helft van het bruto salaris verdwijnt in de zakken van de (verzorgings)staat!

Daar moet je wat aan doen!
- Omlaag met die belastingen: vlaktax van 25%
- Weg met het minimumloon
- Sociaal vangnet: prima! Sociale hangmat: weg ermee!
Waarom je deze compleet irrelevante verbale diarree erin gooit is mij een raadsel.
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 @ 17:12 schreef Kamphuys het volgende:

[..]

En met het afschaffen van de HRA pleuren we natuurlijk ook meteen de huursubsidie/kinderbijslag etc... de deur uit, ik ben voor

Gelijke monnikken, gelijke kappen.
Ja, want iemand die in een koophuis woont krijgt geen kinderbijslag

knurft
Laat maar klappen, nieuwe ronde nieuwe kansen
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 @ 22:07 schreef SFR08 het volgende:
Laat maar klappen, nieuwe ronde nieuwe kansen
Verscheur de oude lootjes maar

Nahja kan het wel begrijpen dat mensen bang zijn dat de HRA afgeschaft word, koop je een huis van 5 ton, issie ineens nog maar 3 ton waard.
Aan de andere kant, het huis wat je op het oog had om erna te kopen was 6 ton en dan ineens 3 en een half...

Probleem is dat mensen naar de daadwerkelijke centen kijken en het niet kunnen relativeren.
userIcon
Ik heb dit natuurlijk niet jaaaaaren lang al zitten te roepen....

De huizenprijzen werden/worden kunstmatig hoog gehouden al ruim vele jaren. Dit kon ook omdat het klimaat gezond was en dus niemand zat te mukken. Nu is het klimaat financieel ongunstig en kan de huizenmaffia niet meer de zaak hoog houden en stort het in als een akarthuis. Malifide zaken teniet gedaan door economische noodzaak. Beter dan de overheid, want die lijkt toch de ogen dicht te hebben.
userIcon
Goed artikel! Helaas hebben alle ambtenaren die hier over gaan enorme belangen bij het in stand houden van de bubble en de tekorten...
man pberends (Redactie Frontpage) 19-06-2009 @ 23:12 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 @ 21:36 schreef mazeind het volgende:

[..]

Als de huizenprijzen in elkaar zakken, dan blijft 70% van de huizenbezitters lekker in hun huidige woning zitten. Dat zet de huizenmarkt op slot. Ik geloof nooit dat jij daar op zit te wachten, want het aanbod zal zeer laag zijn. En dat is weer slecht voor de starters.

Daar komt nog eens bovenop dat momenteel nauwelijks nog (geplande) bouwprojecten worden opgestart. Dat gaan we nog jaren merken in de lagere doorstroom.
Nee, die mensen worden uit hun huis gezet, kunnen ze gaan huren en hebben ze een restschuld.

Dan kunnen de huurders met spaargeld de huizen overnemen.
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 @ 21:21 schreef pberends het volgende:

[..]

Als de huizenprijzen in elkaar zakken dan worden de huizen eindelijk betaalbaar. Dat stimuleert de verkoop ervan enorm.

Dit is iets van de huizenzeepbel-fanaten niet snappen.
Ja? Jij denkt dat mensen hun huis uitgaan als ze er de helft van hun hypotheek voor terug krijgen? Oh wacht...
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 @ 23:12 schreef pberends het volgende:

[..]

Nee, die mensen worden uit hun huis gezet, kunnen ze gaan huren en hebben ze een restschuld.

Dan kunnen de huurders met spaargeld de huizen overnemen.
Jezus, de afgunst en het eigenbelang spatten er gewoon vanaf.
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 @ 16:49 schreef grizzler het volgende:
Geen cent schuld. Hypotheek al jaren afbetaald. Totaal niet van plan te verhuizen (woon hier prima). Zalig.
Hier ook dik in orde: nog zo'n 60000 te gaan. Hoef hier nooit meer weg: watertje voor de deur, bos achter het huis, fijne buurt, fijne buren. Heerlijk.
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 @ 22:07 schreef SFR08 het volgende:
Laat maar klappen, nieuwe ronde nieuwe kansen
Inderdaad, mij best! Heb een koophuis, maar uiteindelijk zal gehele afschaffing van de aftrek mij maar zo'n 200 euro in de maand schelen. BOEIUH!
userIcon
Geen medelijden.
Hadden de mensen maar SP moeten stemmen.
Mij is altijd geleerd dat je geld eerst moet verdienen voordat je het uitgeeft en liever maar een gedeelte zodat er iets over blijft voor onvoorziene omstandigheden. Er werd mij ook geleerd dat lenen alleen een optie was voor een hypotheek maar dan moest het een solide constructie zijn (nee, ik ben niet van twee of meer generaties terug)

Inmiddels heb ik alle diploma's van een all-round financieel adviseur en ben ik sinds ik weet hoe het werkt schadebehandelaar geworden.

Want, bedrijven willen winst maken, veel winst en veel consumenten zijn hebberig en horen maar al te graag de voordelen van een bepaalde constructie. De nadelen worden zeker besproken en de meeste mensen horen ze ook wel maar het belangrijkste is meestal dat ze krijgen wat ze hebben willen, hoe dan ook!

Dan krijg je dus situaties waarin twee mensen met een full-time baan een torenhoge hypotheek afsluiten om zo te krijgen wat ze willen hebben. Ze menen zelfs dat ze daar recht op hebben. Ze lenen het maximum tegen de maximaal toegestane last. Dan hoeft er dus maar iets fout te gaan en je zit in de problemen. Voor het gemak vergeten we dat even als het goed gaat met de economie.

Waren de eisen voor leningen (veel!) strenger geweest, dan groeit de economie weliswaar minder snel door minder investering, maar is er een solide basis die tegen een stootje kan.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand serieus naar Leen zou gaan voor een lening of twee ton bij een bank gaat lenen voor een huis dat 220.000 kost, maar het blijkt dat dit dus massaal wel het geval is.

We zijn er door onze hebberige aard wederom ingetrapt en er zullen veel mensen de dupe zijn. Echter, de geschiedenis herhaalt zich en hoogconjunctuur en laagconjunctuur zullen blijven bestaan.

Als we een crisis als deze in de toekomst willen voorkomen moeten we misschien weer gewoon gaan sparen, Leen en onze arogantie een schop onder hun gat geven en accepteren dat we niet (per direct) alles kunnen krijgen wat we willen.

Het verhogen van de NHG zie ik zie het als een noodsprong om mensen te laten investeren. Natuurlijk is het goed voor de economie als mensen geld uitgeven. Echter, ik kan goed begrijpen dat ze daar nu niet zo veel zin in hebben. Misschien dat we eindelijk eens gaan begrijpen dat Leen, de makelaar en de bank gewoon de deurwaarder sturen als we niet kunnen betalen en dat de ecomomie misschien wel tijdelijk een boost krijgt door dit onverantwoorde gedrag, maar dat als de basis niet goed is alles nog steeds onvermijdelijk in elkaar stort.

De bank en Leen hebben hun zakken overigens al gevuld, over hen hoeft u zich geen zorgen te maken!
nogal wiedes als de huizen in america 50% kosten van hier of nog minder eh ... :p
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 @ 18:54 schreef longinus het volgende:

[..]
waarom minimum loon weg ? das heel geen 3000 euro per maand ?
beter is een maximum loon, tegen zakkenvullers
Het minimumloon is een van de ergste discriminerende maatregelen die ons land rijk is. het houdt mensen onnodig aan de kant, want sommige ongeschoolde arbeid is te duur als een werkgever verplicht is het minimumloon uit te betalen. Die banen worden dus niet ingevuld, waardoor de potentiele werknemer dus gedwongen wordt tot nietsdoen.

Bij jongeren is het nog gekker. Laten we het volgende voorbeeld nemen:
Pietje is 15 jaar en neemt een bijbaantje bij de AH. Pietje is lekker goedkoop, want jij is immers pas 15. Pietje werkt hard en wordt ouder.
Op zijn 19de wordt Piet ontslagen, want hij wordt te duur. Dat zit Piet niet lekker en hij stelt voor om dan maar voor een 18-jarige betaald te worden. AH heeft daar wel oren naar en Piet wil het ook, maar het is strafbaar! Gevolg is dus dat Piet naar een ander baantje kan zoeken.
De vakbond noemt dat een verworvenheid; ik noem het een schande.

Schaf het minimumloon af en geef desnoods een rijkstoelage aan mensen die 70 tot 100% van het minimum verdienen. Je maakt ze op die manier productief, de collectieve lastendruk wordt enorm verlaagd en je geeft de mensen perspectief: iemand die een lullig baantje neemt, kan best promoveren als hij gemotiveerd wordt.

Natuurlijk willen de linkse partijen hier niet aan, want hun electoraat zit toch voor een groot deel permanent thuis... Dat de werkenden daardoor extra gepakt worden, tsja...

En dan durven die partijen zich nog sociaal te noemen ook..... Je moet maar durven!
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 @ 00:52 schreef pevoco het volgende:


Ik kan me niet voorstellen dat iemand serieus naar Leen zou gaan voor een lening of twee ton bij een bank gaat lenen voor een huis dat 220.000 kost, maar het blijkt dat dit dus massaal wel het geval is.
Het is nog veel erger.
mensen lenen 3 ton terwijl hun huis 175.000 waard is.
userIcon
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 @ 01:11 schreef Mr-Mackey het volgende:

[..]

Het minimumloon is een van de ergste discriminerende maatregelen die ons land rijk is. het houdt mensen onnodig aan de kant, want sommige ongeschoolde arbeid is te duur als een werkgever verplicht is het minimumloon uit te betalen. Die banen worden dus niet ingevuld, waardoor de potentiele werknemer dus gedwongen wordt tot nietsdoen.

Bij jongeren is het nog gekker. Laten we het volgende voorbeeld nemen:
Pietje is 15 jaar en neemt een bijbaantje bij de AH. Pietje is lekker goedkoop, want jij is immers pas 15. Pietje werkt hard en wordt ouder.
Op zijn 19de wordt Piet ontslagen, want hij wordt te duur. Dat zit Piet niet lekker en hij stelt voor om dan maar voor een 18-jarige betaald te worden. AH heeft daar wel oren naar en Piet wil het ook, maar het is strafbaar! Gevolg is dus dat Piet naar een ander baantje kan zoeken.
De vakbond noemt dat een verworvenheid; ik noem het een schande.

Schaf het minimumloon af en geef desnoods een rijkstoelage aan mensen die 70 tot 100% van het minimum verdienen. Je maakt ze op die manier productief, de collectieve lastendruk wordt enorm verlaagd en je geeft de mensen perspectief: iemand die een lullig baantje neemt, kan best promoveren als hij gemotiveerd wordt.

Natuurlijk willen de linkse partijen hier niet aan, want hun electoraat zit toch voor een groot deel permanent thuis... Dat de werkenden daardoor extra gepakt worden, tsja...

En dan durven die partijen zich nog sociaal te noemen ook..... Je moet maar durven!
Ja lekker, de topbestuurders nog rijker laten worden over de ruggen van het uitgebuite personeel.
Trouwens, die rijkstoelage is er al hoor of denk jij dat de zorg en huurtoeslag een kado is van sinterklaas?
userIcon
tuurlijk zijn er veel hypotheken, dat wordt al decennia gestimuleerd door de regering in de vorm van de hypotheekrente aftrek. het kan niet anders dan dat die afgeschaft wordt, maar geen enkele politicus wil er zn handen aan branden.
man pberends (Redactie Frontpage) 20-06-2009 @ 07:34 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 @ 23:34 schreef Xessive het volgende:

[..]

Ja? Jij denkt dat mensen hun huis uitgaan als ze er de helft van hun hypotheek voor terug krijgen? Oh wacht...
[..]

Jezus, de afgunst en het eigenbelang spatten er gewoon vanaf.
Ja, men kan immers de hypotheek niet meer financieren. Dan moeten ze het huis op zijn minst uit.
quote:
Jezus, de afgunst en het eigenbelang spatten er gewoon vanaf.
. Nee, de hypotheekrenteaftrek is een liefdadigheidsregel.
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 @ 16:47 schreef mediaconsument het volgende:
Ben benieuwd hoe Nederland er over 5 jaar uitziet.
Ze zullen de hypotheekrenteaftrek langzaam moeten terugdringen. Te beginnen bij de dure woningen (je wil immers dat de instappers nog makkelijk een huis kunnen kopen).

Verder zie ik het probleem niet, want dat is er eigenlijk niet. Alleen mensen die echt te veel geleend hebben en met twee man een hypotheek MOETEN betalen. Als je gewoon blijft zitten wordt je huis misschien minder waard, maar dat maakt niets uit, want je hebt je huis nog. Als je dat weet moet je gewoon zorgen dat je iets gaat sparen om dit gat te overbruggen.

Over 5 jaar is alles weer bij het oude en praat niemand hier meer over.
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 @ 01:59 schreef Byte_Me het volgende:
tuurlijk zijn er veel hypotheken, dat wordt al decennia gestimuleerd door de regering in de vorm van de hypotheekrente aftrek. het kan niet anders dan dat die afgeschaft wordt, maar geen enkele politicus wil er zn handen aan branden.
je kan deze niet zomaar afschaffen. Ze zullen deze over 30 jaar (de huidige looptijd) moeten verlagen zodat niemand in de problemen komt. Waarbij zeker de komende jaren je de makelaars in de gate moet houden, zij bepalen de absurd hoge prijzen.

Hier staat een huis te koop voor 239.000, wat echt niet meer dan 180.000 euro waard is (vergelijking met buurdorpen en een even groot huis) dat is dus bijna 60.000 te veel. Dat is het probleem.
Tijdens de tulpen manie hadden de tulpenkopers uiteraard ook een verklaring waarom een tulp zoveel waard zou zijn. Dat is met bubbles altijd zo... tot ze barsten.
userIcon
Misschien niet goed voor de economie, maar voor starters op de woningmarkt die hun eerste woning willen kopen is het wel redelijk positief.
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 @ 19:37 schreef LSS het volgende:
Als die huizenmarkt in elkaar flikkert, is het dan eigelijk het juiste moment om een huis te kopen want dan zijn de prijzen erg laag toch? Ik zit erover te denken om een huis te kopen namelijk, mijn budget is pak ém beet 2 ton waarvan ik 1 ton direct kan betalen. Als ik enkele tienduizenden euro's kan besparen door nog effe te wachten dan doe ik dat natuurlijk.
Het risico dat je loopt met wachten is natuurlijk minimaal vergeleken met het bedrag dat je ermee kunt verdienen als het goed uitpakt. Mijn advies: een beetje geduld nog
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 @ 16:59 schreef Wappie78 het volgende:
Schrikbarend eigenlijk. Wel weer een typisch pberends stuk. Keep em coming!
ja hij heeft zijn stokpaardje weer van stal gehaald
34  van 134 reacties op deze pagina. Pagina  1 2 3


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht38
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden