'Laagste prijsgarantie actie werkt averechts'

De meest recente actie van Albert Heijn, de zogenaamde 'laagste prijsgarantie', dreigt een mislukking te worden. Consumenten verlaten de winkel de laatste dagen namelijk massaal met gratis producten, waardoor de actie niet uit lijkt te pakken zoals gepland, zo schrijft het Financieel Dagblad vandaag.

Onlangs was er een groep studenten die een kratje Brand ergens anders goedkoper vond dan bij de Albert Heijn, en vervolgens met 85 kratten Brand de winkel uit liep. Bovenop de kratten bier pronkte zelfs nog een stapel gratis appeltaartjes.

Omdat het de spuigaten uit begon te lopen heeft Albert Heijn de actie enigszins moeten inperken. Want behalve bier, werden ook wasmiddelen massaal ingeslagen. Er was zelfs een klant die het nodig vond 78 flessen Ariël-wasmiddel mee naar huis te nemen.

Een consument mag nu nog maar maximaal zes artikelen gratis meenemen. Maar het hele effect van de actie is inmiddels al verdwenen en werkt averechts, zo vertelde Wilbert Schreurs, docent reclamegeschiedenis aan de VU, het Financieel Dagblad. "Ik kan me niet voorstellen dat dit goed is voor Albert Heijn. De actie zou de goedkope producten moeten benadrukken. Maar de aandacht gaat nu uit naar waar Albert Heijn níét de goedkoopste is. Terwijl het bedrijf tot nu toe juist zulke goede marketing voerde. Zelfs met de voetbalplaatjes, een jaren oud concept, wisten ze te scoren. Ik kan me voorstellen dat ze daardoor een beetje overmoedig zijn geworden."

Bekijk hier foto's van consumenten die massaal gratis hebben ingeslagen.

Met dank aan HMD voor de submit.

"Dat is dan 0 euro. Heeft u een bonuskaart?"