'Horeca graaft zijn eigen graf'

De Nederlandse horeca graaft zijn eigen graf, zo kopt het gratis dagblad De Pers vrijdag op de voorpagina. Juist nu de horeca is getroffen door de grootste omzetdaling ooit gemeten blijkt men de prijzen nog verder verhoogd te hebben.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte donderdag bekend dat de omzet het afgelopen kwartaal daalde met 6,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Prijzen verhoogd
Uit de CBS-cijfers blijkt dat de volumes (-8 procent) nog harder zijn gedaald dan de omzet, wat betekent dat de horeca de prijzen heeft verhoogd om de teruglopende bestedingen te compenseren. Volgens de cijfers vroegen bijvoorbeeld cafés 4,6 procent meer voor hun drankjes. "Dat is veel hoger dan de inflatie", merkt CBS-econoom Michiel Vergeer daarover op, die wijst op een trend die al tien jaar aan de gang is.

Broodje van 2 euro inkoop naar 8,75 euro
Als test ging De Pers naar zomaar een café in het Noord-Hollandse plaatsje De Rijp. Er werden een Italiaanse bol met rundercarpaccio, pesto, zongedroogde tomaatjes en balsamicodressing besteld voor 8,75 euro. Dit blijkt bijna 4,5 keer zo duur te zijn als de inkoopprijs van 2 euro. Dit blijkt ver boven de norm te zijn van 3 maal de inkoopprijs.

Toenemende klachten
De klachten over de hoge horecaprijzen zijn weer terug van weggeweest, merkt horecawatcher en ex-hoofdredacteur van vakblad Misset Horeca Hans Steenbergen: "Vooral na de invoering van de euro hebben café’s en restaurants het zwaar te verduren gehad, omdat alles zo veel duurder geworden zou zijn. Daarna zijn de prijzen een tijdje licht gestegen. De horeca was net van zijn dure imago af, nu steekt het weer de kop op."

Toch vindt Steenbergen het allemaal maar gezeur omdat de grondstofprijzen ook hoger zijn geworden: "Persoonlijk vind ik het nogal gezeik, over de prijs. Je gaat uit of niet, en uitgaan kost nu eenmaal geld."

Kopersstaking
Volgens Sasja van As, adviseur vrijetijdssector bij ABN Amro, is een kopersstaking de enige manier om de prijzen omlaag te krijgen: "Misschien dat al die ondernemers, die verwend zijn geraakt door jaren van omzetstijging en kritiekloze consumenten, zich eens realiseren dat prijsconcurrentie zo gek nog niet is."

Paar biertjes in de horeca of een krat bier bij de supermarkt: even duur