Eurlings moet zijn werk beter doen

Een forse Kamermeerderheid vindt dat minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat ProRail beter moet aansturen. De spoorbeheerder wil de tarieven voor het gebruik van rails met 17 procent verhogen. Tot grote onvrede van de politiek. De partijen vrezen dat de treinreiziger moet betalen voor de verhoging.

De SP en GroenLinks hebben gisterochtend schriftelijke vragen aan de minister gesteld. 'Dit is heel slecht voor het imago van de trein', zegt het GroenLinkse Kamerlid Van Gent. Ze vreest dat de trein, als deze duurder wordt, het verliest van de auto. 'ProRail wordt niet fatsoenlijk aangestuurd', vindt SP-Kamerlid Roemer. 'De minister zit er onvoldoende bovenop.'

Ook coalitiepartijen het CDA en de PvdA menen dat het departement 'de touwtjes meer in handen moet nemen'. Het argument dat Eurlings te weinig middelen zou hebben wijst PvdA'er Samsom van de hand. 'Als hij wil kan hij de directie zo naar huis sturen.' De tariefsverhoging is wat hem betreft 'zeer onwenselijk' omdat 'er geen prestaties tegenover staan'.

De NS zei gisteren de tariefsverhoging (30 miljoen euro extra vanaf volgend jaar) aan te vechten bij de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). De spoorwegen (die ProRail moeten betalen voor het gebruik van de rails) beweren dat de verhoging 'onrechtmatig en onvoldoende onderbouwd is'. Als de prijsverhoging doorgaat, wordt een treinkaartje volgens de NS 2,5 procent duurder.

Een meerderheid in de Kamer vreest dat zo'n prijsverhoging wel eens desastreus kan uitpakken voor het doel van dit kabinet, te weten: 5 procent groei op het spoor. Eurlings heeft 'een revolutie' op het spoor voor ogen. Eind 2007 presenteerde hij zijn Actieplan Spoor, een investering van 4,5 miljard euro in extra rails. Dat deed hij trots met de NS en ProRail die na jaren 'elkaar hadden gevonden'.

Alleen lijkt die broze relatie alweer af te brokkelen. De NS is boos vanwege de manier waarop ProRail zijn monopoliepositie inzet.

Onlangs meldde de Algemene Rekenkamer nog dat het toezicht op ProRail onvoldoende onafhankelijk is. De directie van Verkeer en Waterstaat, die ook het beleid bepaald, houdt nu toezicht. Nog voor de zomer zal de Kamer de spoorwegwet evalueren; dan wordt bekeken of het toezicht afdoende is.

Volgens de VVD is dat niet het geval. 'De toezichthouder zit al jaren te slapen', zegt Kamerlid Aptroot. 


Eurlings moet zijn werk beter doen  (foto: DAG)