Kabinet stelt JSF-besluit uit tot 2010

Politiek • Geschreven door DAG op 23-04-2009 @ 20:56
print 

De coalitie wil pas in 2010 een besluit nemen over deelname aan de testfase van de Joint Strike Fighter (JSF). In 2012, dus bij een volgend kabinet, komt er pas een definitief besluit over deze gedoodverfde opvolger van de F-16.

Dat betekent dat de coalitiepartijen CDA, PvdA en ChristenUnie de data in het regeerakkoord wijzigen. Het kabinet steunt de oplossing waarmee een crisis is afgewenteld. De regeringspartijen CDA, PvdA en ChristenUnie waren vandaag druk in de weer om uit de impasse rond de aanschaf van testtoestellen van de Joint Strike Fighter (JSF) te komen.

De Tweede Kamer is sinds zeven uur vanavond weer in debat over de kwestie. Premier Jan Peter Balkenende doet daar op verzoek van het parlement ook aan mee. Vice-premier Bos (PvdA) zei tegen de NOS: "We kunnen ons nu niet permitteren om in partijbelangetjes verstrikt te raken."

Voorafgaand aan het debat voerden de vice-premiers Wouter Bos (PvdA) en André Rouvoet (ChristenUnie) overleg met Balkenende. Over de JSF, de beoogde opvolger van de huidige F-16, ontstond woensdag een patstelling tussen de PvdA-fractie en CDA-staatssecretaris Jack de Vries van Defensie.

De PvdA stemt nu niet in met aankoop, omdat de fractie vindt dat ze onvoldoende informatie heeft gekregen. Daardoor is een Kamermeerderheid tegen het kabinetsbesluit om twee testvliegtuigen aan te schaffen. Dat besluit is nu dus uitgesteld tot volgend jaar.


Kabinet stelt JSF-besluit uit tot 2010  (foto: DAG)

Bron: DAG


Lees ook:

» 05:53 VVD blijft verliezen in peiling69
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108
» 24/05 Pechtold wederom D66-lijsttrekker71


delen | eKudos nujij

4329 views / 73 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 73 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
PvdA denkt dat het gewonnen heeft maar als het zo economisch weer een klein stukje beter gaat (2010) dan laat PvdA zich uiteraard wel strikken voor dit project.
Echt te triest voor woorden dat onze politici zich hiermee bezig houden en er zo'n DOM akkoord komt wat praktisch toch betekend dat we ze gaan aanschaffen.

We zitten nu al jaren in dit project, of we die vliegtuigen nou nu of over een jaar krijgen; WAAR HEBBEN ZE HET OVER?

De betutteling...
userIcon
Typische PVDA, huigelaars
Toch nog hoop voor dit mooie toestel.
Politiek ten top dit, het heeft ook wel iets...
userIcon
Doen ze nog wat in die kamer dan, na al dat uitstellen?
userIcon
Ah, de welbekende daadkracht!
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 20:58 schreef laforest het volgende:
PvdA denkt dat het gewonnen heeft maar als het zo economisch weer een klein stukje beter gaat (2010) dan laat PvdA zich uiteraard wel strikken voor dit project.
Praten in termen als gewonnen en verloren, dat doen leerlingen van de basisschool

En als PvdA komend jaar wel instemt met aanschaf van die 2 toestellen, dan heeft dat vast helemaal niks te maken met het feit dat er dan wél meer duidelijkheid is omtrent de kosten en baten ervan
userIcon
Eindelijk heeft de PvdA eens voet bij stuk gehouden.
Hulde voor de PvdA, ze zijn altijd al tegen, en ook als het moeilijk wordt houden ze zich aan hun woord
Jammer ik had gehoopt dat het kabinet zou vallen. Ik wil namelijk Wilders is een keer aan de macht zien
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 21:03 schreef Sakura het volgende:
Eindelijk heeft de PvdA eens voet bij stuk gehouden.
Hulde voor de PvdA, ze zijn altijd al tegen, en ook als het moeilijk wordt houden ze zich aan hun woord

Volgens mij snap je het niet helemaal.
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 21:03 schreef Brabiliaan het volgende:

[..]

Praten in termen als gewonnen en verloren, dat doen leerlingen van de basisschool

En als PvdA komend jaar wel instemt met aanschaf van die 2 toestellen, dan heeft dat vast helemaal niks te maken met het feit dat er dan wél meer duidelijkheid is omtrent de kosten en baten ervan
Kun je je arm nog verder in Bos zijn anus steken?
userIcon
Tegen de tijd dat ze dat ding gaan aanschaffen is het al antiek
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 21:05 schreef laforest het volgende:

[..]

Kun je je arm nog verder in Bos zijn anus steken?
Ach, ik deed het tenminste met argumenten

Het enige wat jij kunt is Bos afzeiken. Ik ben op zich geen fan van Bos, ik stem ook helemaal geen PvdA, maar ik bekijk de zaken tenminste nog objectief en dat is meer dan je van de meesten hier kunt zeggen
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 21:09 schreef Brabiliaan het volgende:

[..]

Ach, ik deed het tenminste met argumenten

Het enige wat jij kunt is Bos afzeiken. Ik ben op zich geen fan van Bos, ik stem ook helemaal geen PvdA, maar ik bekijk de zaken tenminste nog objectief en dat is meer dan je van de meesten hier kunt zeggen
"Praten in termen als gewonnen en verloren, dat doen leerlingen van de basisschool"

Noem je dat argumenten?
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 21:03 schreef Sakura het volgende:
Eindelijk heeft de PvdA eens voet bij stuk gehouden.
Hulde voor de PvdA, ze zijn altijd al tegen, en ook als het moeilijk wordt houden ze zich aan hun woord
Dat heeft hier niks mee te maken. Ze zijn laf want ze schuiven het probleem weer eens door ipv van een ja of nee is het wederom misschien.
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 21:04 schreef dieselnoi het volgende:
Jammer ik had gehoopt dat het kabinet zou vallen. Ik wil namelijk Wilders is een keer aan de macht zien
Joh, echt? Goh.....

Ik zou mijn adem niet inhouden als ik jou was hoor

Sowieso moet ik eerst nog zien dat Wilders bij echte verkiezingen ook zo groot wordt, en als dat dan zo is dan moet ik nog zien met wie hij een coalitie gaat vormen. Wilders ziet het kabinet ook heel graag vallen, hij denkt namelijk alleen maar aan zichzelf en liever niet aan het land. Mocht het kabinet vallen dan zal er een hele lange periode slechts een demissionair kabinet zijn en daar is niemand bij gediend.
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 21:10 schreef Gewoonik het volgende:

[..]

Dat heeft hier niks mee te maken. Ze zijn laf want ze schuiven het probleem weer eens door ipv van een ja of nee is het wederom misschien.
In China zeggen ze toch ook geen nee?
userIcon
Falers

Slappe regering hebben we ook met teveel kontendraaiers
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 21:10 schreef BlackStar2k het volgende:

[..]

"Praten in termen als gewonnen en verloren, dat doen leerlingen van de basisschool"

Noem je dat argumenten?
Nee, ga opnieuw leren lezen.
userIcon
Debat is nog bezig.....

En die van Geel moeten ze ook op een verlaten booreiland dumpen.
Ach ja, problemen op het volgende kabinet afschuiven is wel makkelijk. Zeker nu de PVDA het slecht in de peilingen doen. Dan hebben ze in het volgende kabinet als oppositiepartij weer wat te zeiken over de JSF.
Was te verwachten naast betuttelen en belasten is dit kabinet vooral goed in uitstellen.
userIcon
"We kunnen ons nu niet permitteren om in partijbelangetjes verstrikt te raken."

Aldus Bos.

Daarom nemen we de kiezers maar niet serieus.
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 21:12 schreef Brabiliaan het volgende:

Mocht het kabinet vallen dan zal er een hele lange periode slechts een demissionair kabinet zijn en daar is niemand bij gediend.
Volgens mij is het huidige kabinet demissionair want ze nemen nooit een besluit.
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 21:23 schreef Colnago het volgende:

[..]

Volgens mij is het huidige kabinet demissionair want ze nemen nooit een besluit.
Beter nog geen besluit dan een overhaast en ondoordacht besluit op dit moment. Zelfs de PVV is het daarmee eens, en dan moet een hoop Fok!ertjes toch wel aanspreken
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 21:29 schreef EdAtTheBar het volgende:
Grappig dat iedereen in Nederland het heeft over 'de joint strike fighter', terwijl dat helemaal niet bestaat. Het joint strike fighter was ooit een programma dat de F-35 Lightning II opgeleverd heeft.
En zolang het project nog niet is afgerond zal het ook de JSF F-35 zijn.
userIcon
Regeren is vooruitschuiven lijkt het motto van dit kabinet te zijn
userIcon
En over draaikonterij gesproken, het CDA en de CU kunnen er ook van van zeg, sheeeeezus.

Het hele programma blijft gewoon zoals gepland doorlopen, alleen kunnen we mischien volgend jaar zeggen dat we de test toestellen teruggeven...
Alsof we dat toch al niet konden.
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 21:33 schreef budha het volgende:
Regeren is vooruitschuiven lijkt het motto van dit kabinet te zijn
Met de volgende verkiezingen de hele reut weer in het pluche zetten, dat zal ze leren
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 21:10 schreef BlackStar2k het volgende:

[..]

"Praten in termen als gewonnen en verloren, dat doen leerlingen van de basisschool"

Noem je dat argumenten?


Ach het is Brabiliaan maar.
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 21:23 schreef Colnago het volgende:

[..]

Volgens mij is het huidige kabinet demissionair want ze nemen nooit een besluit.
Daar lijkt het wel op..., op zijn minst zijn ze in een heeeel lang reces.
userIcon
Het besluit om de JSF mee te ontwikkelen was tevens het besluit om 't ding te kopen. Alleen is nu de truc om dat verkocht te krijgen.
userIcon
De aanschaf gaat dus gewoon door, ik had ook niks anders verwacht.
PvdA
CDA
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 21:36 schreef laforest het volgende:

[..]



Ach het is Brabiliaan maar.
Zo denk ik ook over jou hoor, met je ex Paris Hilton syndroom
Duzzz, kopen heet tegenwoordig verplichtingen aangaan....
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 20:58 schreef M3CABRIO het volgende:
Van uitstel komt...
..in de politiek meestal een doorgang met nog hogere kosten..
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 21:30 schreef Brabiliaan het volgende:

[..]

Beter nog geen besluit dan een overhaast en ondoordacht besluit op dit moment. Zelfs de PVV is het daarmee eens, en dan moet een hoop Fok!ertjes toch wel aanspreken
Hahaha, overhaast.
Volgens mij zijn ze al een tijdje bezig en volgens mij hebben ze er al bijna een miljard inzitten.
Dan zou je toch denken dat ze ondertussen wel eens een besluit gaan nemen.
Alle moeilijke beslissingen stellen ze uit om het kabinet overeind te houden. Ene kant geef ik ze wel gelijk, Wilders aan de macht lijkt me ook geen pretje.
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 22:13 schreef MeneerSjon het volgende:
Alle moeilijke beslissingen stellen ze uit om het kabinet overeind te houden. Ene kant geef ik ze wel gelijk, Wilders aan de macht lijkt me ook geen pretje.
Omdat Wilders wel doet wat het volk wil?
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 21:47 schreef Bard_Yttap het volgende:
Waarom moet een ander kabinet altijd puinruimen voor de PvdA. Iedereen weet toch dat de F16 nu niet vervangen hoeft te worden, omdat onze grootste vijanden (Saoedi-Arabië, Pakistan en Iran) geen betere toestellen hebben. Het Oostblok is niet meer anti-kapitalistisch, net zoals China. Het enige echte gevaar is nu dus de islamitische Ummah die streeft naar het Kalifaat en het panArabische nationalisme.
De "vijand" waarvoor deze aanschaf zogenaamd nodig is, is de Taliban. Mannen met baarden en een AK-47, maar die zullen wij wel eventjes tegenhouden met onze JSF.

Het is met een kanon op een mug schieten. Een afschuwelijk duur vliegtuig voor een denkbeeldige vijand.
Waarom maken we niet ons eigen vliegtuig? Geld blijft in het land en het zorgt voor extra werkgelegenheid. Als Zweden met z'n 9 miljoen inwoners het kan...
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 21:04 schreef dieselnoi het volgende:
Jammer ik had gehoopt dat het kabinet zou vallen. Ik wil namelijk Wilders is een keer aan de macht zien
Ik ben bang voor je dat dit nooit gaat gebeuren.
Om een regering te vormen heb je namelijk minimaal 76 zetels nodig, het liefst 10 meer als je draagkracht wilt hebben.
Volgens Maurice de Hond had hij 32 zetels (alhoewel we de laatste weken niets meer van Maurice hebben gehoord en daarvoor wekelijks) en volgens het Nipo had hij 21 zetels. Aangezien er verder niemand met hem wil regeren zal hij dus nooit aan de 76 zetels gaan komen. Het spijt me voor je....
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 22:20 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Waarom maken we niet ons eigen vliegtuig? Geld blijft in het land en het zorgt voor extra werkgelegenheid. Als Zweden met z'n 9 miljoen inwoners het kan...
Ontwikkelen van een eigen vliegtuig kost meer dan 1000 JSF's aanschaffen.
De Zweden hebben een hoop know how al in huis, voor hun is een eigen toestel ontwerpen goedkoper, en hebben gegarandeerde afzet met goede deals.
userIcon
quote:
Op donderdag 23 april 2009 @ 21:41 schreef humberto.tan het volgende:

[..]

En vergeet de kiezer ook niet, die elke 4 jaar wel weer een nieuwe partij vindt om zijn proteststem kwijt te kunne, maar dan mag het draaien opeens wel
SP for life
50  van 73 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 05:53 VVD blijft verliezen in peiling69
» 25/05 PvdA, SP: akkoord verlengt de recessie82
» 25/05 Wilders: VVD volledig de weg kwijt108
» 24/05 Pechtold wederom D66-lijsttrekker71


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden