Moslimbarbie komt met extra hoofddoek en bidkleedje

Eindelijk, Fulla is in Nederland te koop. Dat staat te lezen in een kleine advertentie op de Volkskrant-site, onder het kopje 'Islamitisch speelgoed'. Even doorklikken en je komt op de site van de Fulla Shop, waarop barbies met hoofddoeken zijn afgebeeld. Dat is Fulla, de moslimbarbie die het antwoord moet zijn op 'een perverse westerse wereld', aldus de Marokkaanse krant Le Soir.

In Marokko is Fulla al langer bekend én populair. Rond islamitische feestdagen waarop kinderen cadeaus krijgen, zoals Asjoera, liggen de schappen en de markten vol met haar. Fulla wordt geproduceerd door het bedrijf NewBoy in Dubai, dat op zijn site trots vermeldt dat de pop in de Arabische wereld een van best verkopende speelgoedartikelen is. Volgens Le Soir zijn er 2,5 miljoen exemplaren van verkocht.

De Fulla Shop prijst de gehoofddoekte barbiepop aan als een stimulans voor moslimmeisjes om te gaan studeren en zich te ontwikkelen tot sterke, hoogontwikkelde vrouwen. Maar in reclamefilmpjes is Fulla vooral te zien in haar barbiehuis: zij maakt het bed op, kookt, belt met een vriendin en gaat slapen.

De oorspronkelijke Barbie werd vijftig jaar geleden op de markt gebracht door de Amerikaanse firma Mattel en kent intussen vele klonen. Zij is westers gekleed en zij heeft minstens cup C. Fulla heeft zulke geprononceerde vormen niet. In Marokko is zij te koop als Saoedisch geklede vrouw, van top tot teen in het zwart. Voor de Europese markt zijn haar kleren kleuriger en moderner.

Volgens de Fulla Shop kan zij ook nooit helemaal naakt zijn, want onder haar kleren heeft zij een dun badpak aan. 'Als de enige pop ter wereld', schrijft de winkel. Fulla kan bovendien worden geleverd met een extra hoofddoek en een bidkleedje.

Marokkaanse sociologen zien in de komst van Fulla, in 2003, een uiting van een oorlog tussen twee culturen, de westerse en de islamitische. Maar volgens Marokkaanse winkeliers verklaart die redenering niet het verkoopsucces. Ze denken dat de populariteit eerder te danken is aan een slimme reclamestrategie.

Naast Fulla zijn er in de Arabische wereld meer artikelen op de markt die bedoeld zijn als tegenwicht tegen het Westen. Zo is in Dubai ook Mecca Cola gevestigd, dat de hegemonie van de westerse colamerken wil breken. Mecca Cola wordt niet verkocht in Marokko en oogstte hier kritiek: deze cola heeft niets te maken met de islam, alleen met geld verdienen, klonk het in de media.


Moslimbarbie komt met extra hoofddoek en bidkleedje  (foto: DAG)