'Wereldwijde monetaire ineenstorting deze zomer'

Economie • Geschreven door Peter (pberends) op 18-04-2009 @ 16:04
print 

De Europese denktank LEAP/E2020 (European Laboratory of Political Anticipation) voorspelt in een nieuw rapport deze zomer een 'wereldwijde monetaire ineenstorting'. De onafhankelijke denktank heeft enigszins een trackrecord opgebouwd door bijvoorbeeld in februari 2006 al te voorspellen dat de kredietcrisis in september 2008 in alle hevigheid zou uitbreken.

China is zo goed als gestopt met het opkopen van Amerikaanse staatsobligaties. Het opkomende land is zelfs de Chinese voorraad van 1,9 biljoen dollar aan het afbouwen door massaal grondstoffen als koper, zink en aluminium strategisch in te slaan. Peking zou zich volgens LEAP/E2020 in het geheim begonnen zijn om maatregelen te treffen, om aan het eind van de zomer van 2009 definitief aan de val van de Amerikaanse dollar te ontsnappen.

Groei Chinese buitenlandse reserves 2001-2009 in miljarden dollars


"Als de VS eenmaal bankroet gaat door haar enorme schuldenlast, zal het 'ieder voor zich' zijn, om zo internationaal te kunnen overleven. Dit is geheel in lijn met de afspraken die tijdens de recente G20-top in Londen zijn gemaakt, die neerkomen op het uitbreken van een geopolitieke ontwrichting", aldus de Europese denktank.

LEAP/E2020: "Achter de poppenkast in Londen, waar iedereen deed alsof men geloofde dat er een 'historische internationale samenwerking' aan de gang was, onthulde de G20-top feitelijk enorme meningsverschillen. De Amerikanen en de Britten, met een volgzaam Japan in hun kielzog, probeerden wanhopig om de controle over het wereldwijde financiële systeem te behouden, door iedere vorm van het delen van de macht met andere wereldspelers, tegen te houden of te verzwakken. Maar ze zijn niet langer machtig genoeg om dit doel te bereiken."

Het vasteland van Europa zou het voortouw moeten nemen in het creëren van een nieuwe wereldreservemunt, gebaseerd op werelds belangrijkste valuta. LEAP/E2020: "De Europeanen weten eveneens welke politieke benadering nodig is om de verschillende strategische belangen van de diverse betrokken landen te combineren, wier valuta's de nieuwe internationale reservemunteenheid moeten gaan vormen." Echter faalt Europa hierin door niet tot actie over te gaan.

De denktank voorziet eind deze zomer een faillissement van de VS. Vanaf deze maand zou het gedonder al uitbreken als blijkt hoe de belastinginkomsten (april is de Amerikaanse belastingmaand) van het land flink zijn opgedroogd. De schuldenberg zou oncontroleerbaar groot worden met torenhoge uitgaven (+41%) en instortende belastinginkomsten (-28%).

Belastinginkomsten VS 1920-2010

Bron: Tips2Trade


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht38
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

18202 views / 92 reacties
Reacties op dit bericht
42  van 92 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 16:09 schreef Westerling het volgende:

[..]

Het is maar wat je mooi vindt.
De val van arrogant Amerika vind ik maar wat mooi. Dat die patriotistische hufters eens lekker hard op hun bek gaan.

Zowieso, we krijgen hierna een veel ergere 'samenwerking' die onze rechten nog verder omlaag drukt, dus een beetje lachen kan ik nog wel gebruiken.
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 17:16 schreef TechnoFuture het volgende:
Euh... ja tuurlijk. D'r gaat binnen één of twee dagen zomaar even een nieuwe currency in de plaats van de Dollar komen.
Is er al. De Amero. Zoek het maar op. En doe je research voordat je onzin schreeuwt.
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 17:00 schreef Patriarch het volgende:
Ofwel: de tijd is zo goed als rijp voor een nieuwe '911'. Het zal mij verbazen als het kaartenhuis echt ongecontroleerd instort. Daar heeft immers niemand baat bij.
Las nog een artiekeltje dat Israël vrijwel op het punt staat nucliare installaties in Iran te bombarderen. Dus ja, er gaat zeker wel wat gebeuren.
Het vervelende aan het instorten van de amerikaanse economie, is dat dan de militairen niet meer betaald kunnen worden, en er door andere landen die minder getroffen zijn mooie bedragen neergeteld kunnen worden voor al die kernwapens die de VS heeft liggen...
Soon(TM) The economical collapse of the world, starring USA, China, Russia, Europe and Japan
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 16:25 schreef groteuk het volgende:
Maakt toch allemaal niet uit,, iemand voorspelde toch dat 2012 de wereld verging.. How gives a fuck denk
Ja, dat zijn de Maya's.

Maar dit is gewoon allemaal doemdenkerij. Het zal echt zo slecht niet gaan. De VS is nog steeds kenniseconomie nummer 1.
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 16:15 schreef Bill_E het volgende:

[..]

Behalve in china.. En waar komen al onze luxe spulletjes vandaan?
Als wereldwijd iedere munteenheid minder waard wordt behalve in China is er nog steeds niets aan de hand. Kwestie van vraag en aanbod. Export van China zal dalen met prijsdalingen als gevolg. Plus dat China dan goedkoop grondstoffen kan inkopen.

En volgens mij is wereldwijd al bijna iedere munteenheid een stuk minder waard geworden. Maar juist omdat dit wereldwijd al een jaar aan de gang is merk je daar over het algemeen vrij weinig van.

En stel dat daadwerkelijk bijna alle munteenheden gaan instorten dan kunnen de Chinezen beter even wachten met het inkopen van grondstoffen. Nu betaal je daar relatief gezien de hoofdprijs voor terwijl als wereldwijd iedere munteenheid gaat instorten je diezelfde grondstoffen voor een prikkie kunt kopen ofwel minder waard zullen worden. En dan zit je als China zijnde met je voorraad duur ingekochte grondstoffen. Plus dat de producten die China maakt waar die grondstoffen goedkoper zullen omdat de export sterk zal afnemen als China de prijzen niet zal verlagen (vraag en aanbod).

Dat China nu massaal grondstoffen aan het inkopen is zou je ook kunnen zien dat China denkt dat op niet al te lange termijn wereldwijd beter zal gaan met de economie en de vraag naar grondstoffen dus zal gaan toenemen en dus duurder zullen worden. Misschien denken de Chinezen dus dat ze nu nog even snel grondstoffen goedkoop moeten inkopen die ze vervolgens kunnen gaan gebruiken op het moment dat het beter gaat met de economie.
userIcon
Het zou zo maar kunnen. Indien China echt stopt met het opkopen van Amerikaanse schuldbrieven en stelliger, als ze ze gaan dumpen...
Ik kan niet goed inschatten hoe de yankee belastinginkomsten zijn , maar dat ze wel eens veel lager zouden zijn verbaasd me niet.
George Soros was al link op de Dollar & Pond.
Ook hier lees ik dat de Euro onze redding is, maar dat Europa net als de NL regering weer eens op zijn kond zit en nix nie doet
userIcon
Als het westen geen cent meer te makken heeft stort ook azie in, china heeft er absoluut geen baat bij dat wij hun spullen niet meer kopen want de binnenlandse markt is lang niet genoeg om hun economie op dit peil te houden
userIcon
Dit soort berichten zorgt er juist voor dat het gebeurt. Self fulfilling prophecy enzo.
Mijn rekening bij BullionVault is gelukkig sinds kort geactiveerd.
userIcon
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niets snap van de werkelijke betekenis van het artikel. Ik wil het graag snappen, maar ondanks mijn lopende academische studie, weet ik niet of ik blij of juist boos hoor te zijn met de ontwikkelingen.

Als ik de overige reacties lees, zie ik eigenlijk hetzelfde. Sommigen komen er openlijk voor uit, anderen proberen zichzelf te foppen met zeer onzinnige reacties die ofwel onlogisch zijn, ofwel de kern van de zaak missen.

De Nederlandse overheid valt hierbij m.i. het grootste verwijt ten deel, wegens de ondermaatse geschiedenisscholing. Het enige wat je op school te horen krijgt is technologische ontwikkelingen van de Egyptenaren, filosofische ontwikkelingen bij de Grieken, de gruweldaden van Hitler en daarmee klaar. Niets over de constante machtsstrijd tussen allerlei entiteiten, niets over de middelen die zij daarbij gebruiken.

Daarnaast treft mijzelf zeker ook blaam, omdat ik wel besef dat ik niets weet (mede dankzij nieuwsposters als Pberends en Superworm, waarvoor dank), maar daar niet actief verandering in probeer aan te brengen.
userIcon
Relevant kijkvoer: De dag dat de dollar valt:

http://www.youtube.com/watch?v=AuPgdZeAFjA
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 16:53 schreef WHFreedom het volgende:
Er zijn geen snelle oplossingen hiervoor, vanaf nul (ruilhandel dus) moeten we weer wat nieuws gaan opbouwen. maar dit gaat wel zoals ik dat noem " hardcore problemen " brengen

[afbeelding]

de natuur brengt zichzelf altijd weer in evenwicht
Dit plaatje is wat mij betreft nog deprimerender dan het nieuwsbericht.
userIcon
Ben ik de enigste die, nu het nog kan, geniet van deze crisis en alles daar omheen?
userIcon
Ik ga volgende week lekker door zuid amerika trekken alle dollars opmaken. Nog even genieten voordat we weer aan de ruilhandel(good old times) moeten in september.
nou, here we go *prepares for anarchy*
userIcon
Interessante tijden!
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 18:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit plaatje is wat mij betreft nog deprimerender dan het nieuwsbericht.
Yep.. bevolkingsexplosie door de industrialisatie gebaseerd op goedkope en volop beschikbare fossiele brandstoffen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 17:32 schreef Moonlith het volgende:

[..]

Is er al. De Amero. Zoek het maar op. En doe je research voordat je onzin schreeuwt.
Amero is een hoax. Doe je research.

Ik geef links, waaruit blijkt dat ik research heb gedaan. Doe je leeswerk.
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 16:17 schreef MBV het volgende:

[..]

Nee, in 1930 was er ook geen probleem

Haal het bord voor je kop weg, en kijk de wereld in. China is links en rechts deals aan het sluiten om grondstoffen te kopen. Over 10 jaar is China een wereldmacht, als dit zo doorgaat
China is al bijna 10 jaar een wereld macht hoor en ook India schiet aardig op ... nog even en het eens zo machtige westen is een derde wereld gebied.
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 18:48 schreef Supervenio het volgende:
Ben ik de enigste die, nu het nog kan, geniet van deze crisis en alles daar omheen?
Nee hoor, ik geniet als er weer berichten zijn nog elke dag weer. Hoe lager de beurs staat hoe beter, ik vind het allemaal prachtig al is het natuurlijk lang voor iedereen niet even mooi en vind het echt niet leuk om te horen dat er duizenden hun baan kwijt raken. Maar dat neemt niet weg dat het toch wel een hoge ammusementswaarde heeft
Laat de Chinezen het gewoon kopen, dan kunnen zij er iets moois van maken, enneh, rode ipv witte sterren in de vlag dan he
Lekker achter de Amerikanen aan blijven lopen, dan komen we er wel!
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 19:36 schreef omapietje het volgende:

[..]

China is al bijna 10 jaar een wereld macht hoor en ook India schiet aardig op ... nog even en het eens zo machtige westen is een derde wereld gebied.
Je bent niet zó goed op de hoogte volgens mij. Ja, China is zeer snel aan het ontwikkelen, maar China heeft dan ook een gi-gan-ti-sche achterstand ten opzicht van een land als Nederland.

Bekijk het laatste Human Development Report maar eens: China is nog steeds maximaal een tweede wereldland.
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 20:24 schreef dadoc het volgende:
Je bent niet zó goed op de hoogte volgens mij. Ja, China is zeer snel aan het ontwikkelen, maar China heeft dan ook een gi-gan-ti-sche achterstand ten opzicht van een land als Nederland.

Bekijk het laatste Human Development Report maar eens: China is nog steeds maximaal een tweede wereldland.
Ach, zelfs als je alleen naar India kijkt.. India heeft inmiddels meer inwoners dan Europa en de VS bij elkaar.
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 17:52 schreef Minime01 het volgende:

[..]

Ja, dat zijn de Maya's.

Maar dit is gewoon allemaal doemdenkerij. Het zal echt zo slecht niet gaan. De VS is nog steeds kenniseconomie nummer 1.
In ieder geval zagen ze mat al die kennis die ze hebben deze recessie niet aankomen..
userIcon
Het kan eigenlijk ook niet anders.
De hele financiele wereld is failliet en moet met staatssteun op de been gehouden worden.
Daardoor moeten mensen nog meer belasting gaan betalen terwijl er minder te besteden valt en dat gaat bruin niet trekken.
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 21:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ach, zelfs als je alleen naar India kijkt.. India heeft inmiddels meer inwoners dan Europa en de VS bij elkaar.
En dus? India is economische gezien helemaal niets in vergelijking met Europa en de VS. Ja India is een flinke inhaalslag aan het maken met diensten die India levert aan bijvoorbeeld europa en de VS. Eén keer raden wat er gaat gebeuren als de VS en europa minder tot geen diensten meer afnemen in India. Dan blijft er weinig over van de economie in India. Idem dito voor China.

Er is op deze aardbol nou eenmaal geen enkel land die zelfstandig economisch zeer sterk is. Ieder land of continent met enige economische betekenis is afhankelijk van export.
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 18:32 schreef druide het volgende:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niets snap van de werkelijke betekenis van het artikel. Ik wil het graag snappen, maar ondanks mijn lopende academische studie, weet ik niet of ik blij of juist boos hoor te zijn met de ontwikkelingen.

Als ik de overige reacties lees, zie ik eigenlijk hetzelfde. Sommigen komen er openlijk voor uit, anderen proberen zichzelf te foppen met zeer onzinnige reacties die ofwel onlogisch zijn, ofwel de kern van de zaak missen.

De Nederlandse overheid valt hierbij m.i. het grootste verwijt ten deel, wegens de ondermaatse geschiedenisscholing. Het enige wat je op school te horen krijgt is technologische ontwikkelingen van de Egyptenaren, filosofische ontwikkelingen bij de Grieken, de gruweldaden van Hitler en daarmee klaar. Niets over de constante machtsstrijd tussen allerlei entiteiten, niets over de middelen die zij daarbij gebruiken.

Daarnaast treft mijzelf zeker ook blaam, omdat ik wel besef dat ik niets weet (mede dankzij nieuwsposters als Pberends en Superworm, waarvoor dank), maar daar niet actief verandering in probeer aan te brengen.
Het lezen van De Heerser van Machiavelli geeft je meer besef van wat er echt aan de hand is. Op school leer je inderdaad niet de waarheid.
Onze politici hebben op dezelfde scholen gezeten als het volk. Je zou dus verwachten dat zij dezelfde onjuistheden geleerd hebben.
Helaas kun je uitsluitend goede beslissingen nemen, als je de waarheid kent....
Ja, en dit was het persbericht. Voor de echte inhoud van het rapport moet je vet dokken, en daar had ik dus geen snuf in. Paupers.
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 16:51 schreef kopje_koffie het volgende:

met een mogelijke hyper inflatie welke rond de 5.4% zal liggen.
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 17:15 schreef Fenkie het volgende:

[..]

Robin, je hebt helemaal gelijk.

En dat is nu ook het probleem. Mensen willen helemaal niets weten en vooral niet de waarheid.

Wat mensen werkelijk willen is lekker in slaap gesukkeld worden en vooral als een plant door het leven gaan. Elke dag vegeteren voor de tv of computer om zich gezapig te laten vermaken door amusement, spelletjes en sensatieverhalen.

Pas als de klap valt worden de plantjes wakker. Het is niet te geloven maar op dat moment vragen ze boos: waarom hebben ze dat ons niet verteld.
Juist.... omdat jullie gezapig aan het vegeteren waren.

Wat kan het leven toch heerlijk en verrassend zijn
Second. Vandaar dat ik het hier steeds heb over het hersenloze klootjesvolk, over holland bananenrepubliek, over VMBO/LBO-min, over pulptv, over rioolnieuws van nos/nova/rtlx/nrc/volkskrant, en ga zo maar door.
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 17:52 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Als wereldwijd iedere munteenheid minder waard wordt behalve in China is er nog steeds niets aan de hand. Kwestie van vraag en aanbod. Export van China zal dalen met prijsdalingen als gevolg. Plus dat China dan goedkoop grondstoffen kan inkopen.

En volgens mij is wereldwijd al bijna iedere munteenheid een stuk minder waard geworden. Maar juist omdat dit wereldwijd al een jaar aan de gang is merk je daar over het algemeen vrij weinig van.

En stel dat daadwerkelijk bijna alle munteenheden gaan instorten dan kunnen de Chinezen beter even wachten met het inkopen van grondstoffen. Nu betaal je daar relatief gezien de hoofdprijs voor terwijl als wereldwijd iedere munteenheid gaat instorten je diezelfde grondstoffen voor een prikkie kunt kopen ofwel minder waard zullen worden. En dan zit je als China zijnde met je voorraad duur ingekochte grondstoffen. Plus dat de producten die China maakt waar die grondstoffen goedkoper zullen omdat de export sterk zal afnemen als China de prijzen niet zal verlagen (vraag en aanbod).

Dat China nu massaal grondstoffen aan het inkopen is zou je ook kunnen zien dat China denkt dat op niet al te lange termijn wereldwijd beter zal gaan met de economie en de vraag naar grondstoffen dus zal gaan toenemen en dus duurder zullen worden. Misschien denken de Chinezen dus dat ze nu nog even snel grondstoffen goedkoop moeten inkopen die ze vervolgens kunnen gaan gebruiken op het moment dat het beter gaat met de economie.
Dat bedoel ik: dit is nou de kwaliteit van het hollandse onderwijs...

Als de munt daalt wordt het goedkoper...
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 18:32 schreef druide het volgende:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niets snap van de werkelijke betekenis van het artikel. Ik wil het graag snappen, maar ondanks mijn lopende academische studie, weet ik niet of ik blij of juist boos hoor te zijn met de ontwikkelingen.
En hier weer een voorbeeld van de titelinflatie. Maak je niets wijs met je 'academische studie': de kwaliteit van het onderwijs is zo ondermaats in holland bananenrepubliek dat wat ze nu op een 'universiteit' onderwijzen 30 jaar geleden nog gewoon 'havo'-niveau heette...

Maar ja, holland wil graag hoog staan in de internationale statistiekjes over 'hoger opgeleiden', en dus hebben we nu opeens 6 miljoen bollebozen in holland, hahahahaha. Wat doorzichtig - en wat triest...

quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 19:36 schreef omapietje het volgende:

[..]

China is al bijna 10 jaar een wereld macht hoor en ook India schiet aardig op ... nog even en het eens zo machtige westen is een derde wereld gebied.
India is een bananenrepubliek, dat wordt nooit wat. Zie de fundamentals van India.

China heeft een (bijelkaar gelogen...) BNP van 4,5 biljoen. Dat is 7,5 x het (eveneens bijelkaar gelogen) BNP van holland, dus dat is niet echt veel als je bedenkt dat er in China 100x zoveel mensen wonen. Qua BNP heeft China pas zeer recent Duitsland ingehaald, en daar wonen wel een tikkie minder mensen.

Ergo, China is zeker niet onbetekenend, maar om nu te zeggen dat China er al is: zeker niet. China heeft nog een hele lange weg te gaan.
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 19:39 schreef Steffy het volgende:

[..]

Nee hoor, ik geniet als er weer berichten zijn nog elke dag weer. Hoe lager de beurs staat hoe beter, ik vind het allemaal prachtig al is het natuurlijk lang voor iedereen niet even mooi en vind het echt niet leuk om te horen dat er duizenden hun baan kwijt raken. Maar dat neemt niet weg dat het toch wel een hoge ammusementswaarde heeft
Maak van die duizenden maar honderdduizenden
quote:
Op zondag 19 april 2009 @ 08:26 schreef Potjebier het volgende:

[..]

Dat bedoel ik: dit is nou de kwaliteit van het hollandse onderwijs...

Als de munt daalt wordt het goedkoper...
Goed lezen hebben ze jou niet geleerd op school? Er staat als wereldwijd iedere munteenheid minder waard wordt behalve in China en de vraag afneemt. Jij maakt hiervan "als de munt daalt.".

Gezien jouw reactie met daarin een stortvloed aan smilies leerde jij op school waarschijnlijk alleen hoe je smilies moet maken.
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 16:14 schreef LordNemephis het volgende:
Ben benieuwd of hun kristallen bol wél goed werkt. Ik hoop het niet eigenlijk, zoiets zal vast niet zonder slag of stoot gaan.
idd, oorlog. Een grote crisis wordt vaak door oorlog gevolgd. Er liggen al sinds het begin van de koude oorlog plannen klaar om de Nederlandse economie om te bouwen tot oorlogseconomie en die worden steeds geupdate. Vergeet die brief niet die je kreeg toen je 17 was. Daar stond in dat je in geval van problemen opgeroepen kan worden.
Ik denk dat we pas in 1012 los gaan.
Spannend hoor!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Wereldoorlog
Kijk naar begin oorlog, behoefte aan autarkie, de ongelovelijke militaire (over)macht van Duitsland in die tijd. Alleen zie ik Obama deze weg niet volgen, dat scheelt. G. W. Bush is Hitler niet maar hij had wel aardig schijt aan de soevereiniteit van andere staten. Met hem als president bij ineenstorting dollar..lijkt me spannend.
42  van 92 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht38
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden