'Wereldwijde monetaire ineenstorting deze zomer'

Economie • Geschreven door Peter (pberends) op 18-04-2009 @ 16:04
print 

De Europese denktank LEAP/E2020 (European Laboratory of Political Anticipation) voorspelt in een nieuw rapport deze zomer een 'wereldwijde monetaire ineenstorting'. De onafhankelijke denktank heeft enigszins een trackrecord opgebouwd door bijvoorbeeld in februari 2006 al te voorspellen dat de kredietcrisis in september 2008 in alle hevigheid zou uitbreken.

China is zo goed als gestopt met het opkopen van Amerikaanse staatsobligaties. Het opkomende land is zelfs de Chinese voorraad van 1,9 biljoen dollar aan het afbouwen door massaal grondstoffen als koper, zink en aluminium strategisch in te slaan. Peking zou zich volgens LEAP/E2020 in het geheim begonnen zijn om maatregelen te treffen, om aan het eind van de zomer van 2009 definitief aan de val van de Amerikaanse dollar te ontsnappen.

Groei Chinese buitenlandse reserves 2001-2009 in miljarden dollars


"Als de VS eenmaal bankroet gaat door haar enorme schuldenlast, zal het 'ieder voor zich' zijn, om zo internationaal te kunnen overleven. Dit is geheel in lijn met de afspraken die tijdens de recente G20-top in Londen zijn gemaakt, die neerkomen op het uitbreken van een geopolitieke ontwrichting", aldus de Europese denktank.

LEAP/E2020: "Achter de poppenkast in Londen, waar iedereen deed alsof men geloofde dat er een 'historische internationale samenwerking' aan de gang was, onthulde de G20-top feitelijk enorme meningsverschillen. De Amerikanen en de Britten, met een volgzaam Japan in hun kielzog, probeerden wanhopig om de controle over het wereldwijde financiële systeem te behouden, door iedere vorm van het delen van de macht met andere wereldspelers, tegen te houden of te verzwakken. Maar ze zijn niet langer machtig genoeg om dit doel te bereiken."

Het vasteland van Europa zou het voortouw moeten nemen in het creëren van een nieuwe wereldreservemunt, gebaseerd op werelds belangrijkste valuta. LEAP/E2020: "De Europeanen weten eveneens welke politieke benadering nodig is om de verschillende strategische belangen van de diverse betrokken landen te combineren, wier valuta's de nieuwe internationale reservemunteenheid moeten gaan vormen." Echter faalt Europa hierin door niet tot actie over te gaan.

De denktank voorziet eind deze zomer een faillissement van de VS. Vanaf deze maand zou het gedonder al uitbreken als blijkt hoe de belastinginkomsten (april is de Amerikaanse belastingmaand) van het land flink zijn opgedroogd. De schuldenberg zou oncontroleerbaar groot worden met torenhoge uitgaven (+41%) en instortende belastinginkomsten (-28%).

Belastinginkomsten VS 1920-2010

Bron: Tips2Trade


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht38
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

18201 views / 92 reacties
Reacties op dit bericht
50  van 92 reacties op deze pagina. Pagina  1 2
Het mooiste komt er dus nog aan
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 16:08 schreef Roosevelt-Jopie het volgende:
Het mooiste komt er dus nog aan
Het is maar wat je mooi vindt.
userIcon
En weer een paar deskundigen... We zullen wel zien, ik geloof niemand meer
userIcon
Die denktank heeft idd wel eerder gelijk gehad.
Zou dit niet zomaar in de wind slaan als onzin in ieder geval.
userIcon
Flinke voorraad popcorn inslaan, dunkt me.
Oh. Ok. Kut. Gaat het nog moeilijker worden om een baan te vinden.
quote:
'Wereldwijde monetaire ineenstorting in zomer'
Als wereldwijd iedere munteenheid minder waard wordt maakt het niet zo heel veel uit
Oke leuke en aardig , maar wat betekent dit concreet voor de gemiddelde loonslaaf in Nederland als dit gebeurd?
Ben benieuwd of hun kristallen bol wél goed werkt. Ik hoop het niet eigenlijk, zoiets zal vast niet zonder slag of stoot gaan.
userIcon
Kan nog gezellig worden deze zomer.
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 16:09 schreef Westerling het volgende:

[..]

Het is maar wat je mooi vindt.
jah...mooi hè,alles
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 16:12 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Als wereldwijd iedere munteenheid minder waard wordt maakt het niet zo heel veel uit
Behalve in china.. En waar komen al onze luxe spulletjes vandaan?
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 16:12 schreef Dlocks het volgende:

[..]

Als wereldwijd iedere munteenheid minder waard wordt maakt het niet zo heel veel uit
Nee, in 1930 was er ook geen probleem

Haal het bord voor je kop weg, en kijk de wereld in. China is links en rechts deals aan het sluiten om grondstoffen te kopen. Over 10 jaar is China een wereldmacht, als dit zo doorgaat
userIcon
Mooi, ga in augustus naar de VS, en dan wordt het mooi goedkoop om dollars te halen
userIcon
Oh ja laten we vooral niet positief zijn en mensen nog banger maken :/
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 16:17 schreef MBV het volgende:

[..]

Nee, in 1930 was er ook geen probleem

Haal het bord voor je kop weg, en kijk de wereld in. China is links en rechts deals aan het sluiten om grondstoffen te kopen. Over 10 jaar is China een wereldmacht, als dit zo doorgaat
Jep, maar daar gaan wij niks aan veranderen. Het enige dat er kan gebeuren dat dat tegenhoudt, is dat ze zichzelf uitschakelen. En dat zie ik nog best wel gebeuren.
quote:
Dit is geheel in lijn met de afspraken die tijdens de recente G20-top in Londen zijn gemaakt, die neerkomen op het uitbreken van een geopolitieke ontwrichting"
Lekkere afspraken dan.
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 16:17 schreef MBV het volgende:

[..]

Nee, in 1930 was er ook geen probleem

Haal het bord voor je kop weg, en kijk de wereld in. China is links en rechts deals aan het sluiten om grondstoffen te kopen. Over 10 jaar is China een wereldmacht, als dit zo doorgaat
over 10 jaar?
China IS een grootmacht
onlangs uitgevoerde simulaties door de VS toonden aan dat China op dit moment veel sterker staat dan de VS als het menens wordt, de vraag is altijd wat het (verdeelde) Europa doet, maar China komt er zeker als winnaar uit
Is het trouwens ook niet zo dat die denktank sowieso leeft van dit soort doem voorspellingen omdat er anders toch geen enkele nieuwswaarde aan zit. Als ze bijvoorbeeld hadden te melden dat de economische crisis deze zomer voorbij zou zijn dan hadden ze natuurlijk net zo goed met de hele toko op de lokale ballenkermis kunnen staan.
userIcon
Nou dat wordt een groot feest dan. Waar veel mensen geen rekening mee houden is dat een heleboel landen sterk afhankelijk zijn van de rijke westerse landen. Als alles in elkaar klapt dan krijg je een eenorm sociaal probleem in landen hulp in de vorm van geld en goederen zoals voedsel etc krijgen.

Als de VS echt onderuit gaat is het drama niet meer te overzien. Ik denk niet dat ik het wil meemaken maar we zullen zien. Ik denk dat het niet z'n vaart gaat lopen
man pberends (Redactie Frontpage) 18-04-2009 @ 16:25 fotoboek no homepage
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 16:22 schreef wafelijzer het volgende:

[..]

Ach, dat is berends zijn motto! Je wordt er gewoon niet goed van van al die onzin. Lees je positief nieuws op internet dan weigert hij het te plaatsen.
Komop zeg, laat mij niet lachen.
Bernanke 'fundamenteel optimistisch'
[upd] Wall Street explodeert
'Economie VS veert over jaar op'
Beurskoersen exploderen wereldwijd
Amerikaanse steunaanvragen flink gezakt

Nu weer ontopic.
Maakt toch allemaal niet uit,, iemand voorspelde toch dat 2012 de wereld verging.. How gives a fuck denk
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 16:23 schreef catfish het volgende:

[..]

over 10 jaar?
China IS een grootmacht
onlangs uitgevoerde simulaties door de VS toonden aan dat China op dit moment veel sterker staat dan de VS als het menens wordt, de vraag is altijd wat het (verdeelde) Europa doet, maar China komt er zeker als winnaar uit
Economische simulaties hebben we het nu over he. Militaire macht telt ook mee.
Verder zal ik niet ontkennen dat China een grootmacht is, maar we moeten niet gaan overdrijven .
userIcon
Ineenstorting van US$ ->

1 euro voor heel veel heel veel HK$

De Nederlandse overheid moet ook maar wat strategische voorraden gaan aanleggen.
Nu men dit rapport voortijdig heeft uitgebracht gaat de mensheid hier weer op reageren en dat zorgt enkel en alleen voor een snellere ineenstorting.
We zullen dus snel onze schaapjes op het droge moeten brengen.
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 16:25 schreef pberends het volgende:

[..]

Komop zeg, laat mij niet lachen.
Bernanke 'fundamenteel optimistisch'
[upd] Wall Street explodeert
'Economie VS veert over jaar op'
Beurskoersen exploderen wereldwijd
Amerikaanse steunaanvragen flink gezakt

Nu weer ontopic.
- Uiteraard is bernanke bullish, de stress tests worden ook simpelweg ingezet op tijdstipped dat de beurs een duurtj in de rug nodig heeft. ZOveel bedrijven lijden papieren verliezen omdat de koersen van hun aandelen portfolio zo drastisch verlaagd is. Er is echter nog weinig fundamenteel veranderd om een einde van de bear market mogelijk te maken. Bijkomend probleem is dat amerika daar niet alleen uit kan komen.
- wallstreet explodeert omdat we op dit moment in een sucker bear rally zitten. De earnings van een reeks financials slaan ook nergens op. Op seekingalpha.com stond een uitgebreide voorspelling van wat er met de financials zou (en zal) gaan gebeuren. Ik weet de details niet meer, maar de strekking van het verhaal was dat de belastingsbetalers weer genaaid zouden worden en dat de tarp funds dmv een truukje ontzettend misbruikt (kunnen) worden. Ik zal er naar zoeken als er behoefte naar is. Koersen stijgen ook omdat er toch veel short squeezes plaatvinden weke sector breed ingezet worden. Komende week is option expiration week, de week ervoor is altijd een week met extremen.
Earnings season gaat beginnen, dat gaat een bende worden. Drijf de markt maar omhoog en laat de kwartaal cijfers de boel weer kelderen. Zonder moeite.

De huidige situatie met de amerikaanse staats obligaties slaat echt nergens op. Mensen die nagenoeg gratis geld aan de US lenen. Die mensen worden bedankt met een mogelijke hyper inflatie welke rond de 5.4% zal liggen.

De oplossingen die het clubje Obama aangedragen hebben zijn vergelijkjbaar met de oplossingen ten tijde van hoover. Vlak voor de grote depressie.

Amerika is een bende op dit moment. De oplossingen zijn niet degelijk. Ik baal enorm want ik moet gaan uitzoeken hoe ik me kan hedgen tegen dit dollar koers verlies op mn portfolio (nasdaq meeste).

Ramingen zijn een dow op 5400. lijkt me nogal stug ook voornamelijk omdat de compositie van de index zeer sterk veranderd is, dus het lijkt me niet logisch om bepaalde levels nu te vergelijken met levels van lang geleden.
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 16:25 schreef groteuk het volgende:
Maakt toch allemaal niet uit,, iemand voorspelde toch dat 2012 de wereld verging.. How gives a fuck denk
De aztecen dacht ik ja de kalender wordt dan gereset.

OT
Laat de hoeren van de wereld maar grootmacht 1 worden mij prima. Ze blijven toch wel voor je werken, en als we geen geld hebben lenen ze ons wel hun geld om hun spullen te kopen die ze voor ons maken.
userIcon
Er zijn geen snelle oplossingen hiervoor, vanaf nul (ruilhandel dus) moeten we weer wat nieuws gaan opbouwen. maar dit gaat wel zoals ik dat noem " hardcore problemen " brengen



de natuur brengt zichzelf altijd weer in evenwicht
userIcon
Ofwel: de tijd is zo goed als rijp voor een nieuwe '911'. Het zal mij verbazen als het kaartenhuis echt ongecontroleerd instort. Daar heeft immers niemand baat bij.
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 16:17 schreef MBV het volgende:

[..]

Nee, in 1930 was er ook geen probleem

Haal het bord voor je kop weg, en kijk de wereld in. China is links en rechts deals aan het sluiten om grondstoffen te kopen. Over 10 jaar is China een wereldmacht, als dit zo doorgaat
Euhmmm ze zijn het al min of meer...
Gelukkig hebben wij Jan Peter
quote:
...Europese denktank LEAP/E2020...
Hadden ze niet wat langer kunnen denktanken over de naam van het clubje?
lekker goedkoop internetshoppen in de VS dus tegen kerst

De tekenen voor wereldwijde ineenstorting zijn niet meer te negeren, ben benieuwd hoe dit gaat lopen de komende paar jaar
Ach, ik neem aan dat Amerika allang plannen heeft klaarliggen mocht dit gebeuren, maar de burgers zullen altijd de klappen moeten opvangen...
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 16:59 schreef rrobin het volgende:

[..]

De mensen hebben het recht om te weten wat er speelt. Als je geen slecht nieuws wilt zien moet je vooral overschakelen op de Viva.

Als er in huis brand uitbreekt dan gaat dat inderdaad ook vanzelf voorbij als je gewoon je ogen dichthoudt en de problemen negeert. Als ergens brand is, dan hoor je ook bang te zijn. Dat is onderdeel van je overlevingsinstinct enzo.
Robin, je hebt helemaal gelijk.

En dat is nu ook het probleem. Mensen willen helemaal niets weten en vooral niet de waarheid.

Wat mensen werkelijk willen is lekker in slaap gesukkeld worden en vooral als een plant door het leven gaan. Elke dag vegeteren voor de tv of computer om zich gezapig te laten vermaken door amusement, spelletjes en sensatieverhalen.

Pas als de klap valt worden de plantjes wakker. Het is niet te geloven maar op dat moment vragen ze boos: waarom hebben ze dat ons niet verteld.
Juist.... omdat jullie gezapig aan het vegeteren waren.

Wat kan het leven toch heerlijk en verrassend zijn
userIcon
Ik heb die LEAP/GEAB/E2020 gasten effe nagekeken.

Check deze schizzle:

http://www.leap2020.eu/GEAB-N-26-Contents_a1801.html

quote:
A Dollar in distress (EUR 1 = USD 1.75 at the end of 2008)
Is niet gebeurd. Eén euro is nu al jaren rond de $1.30 waard.

En dit dan:

http://www.leap2020.eu/GE(...)152ac226bb2090013c2d

quote:
It would be a pity if Euroland, Asia and oil-producing countries, as well as US citizens of course, discover one morning of summer 2009 that, after a long-week-end or bank-holiday in the US, their US T-Bonds and Dollars are only worth 10 percent of their value because a « new Dollar » has just been imposed.
Euh... ja tuurlijk. D'r gaat binnen één of twee dagen zomaar even een nieuwe currency in de plaats van de Dollar komen.


Ik weet het niet hoor. Ik vind veel headlines van die gasten maar rieken naar scaremongering.
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 17:00 schreef Patriarch het volgende:
Ofwel: de tijd is zo goed als rijp voor een nieuwe '911'. Het zal mij verbazen als het kaartenhuis echt ongecontroleerd instort. Daar heeft immers niemand baat bij.
Wie gaat er nu weer in deze tijd zo een dure auto kopen dan? Dacht juist dat de hele autohandel op zijn gat lag.
userIcon
quote:
Op zaterdag 18 april 2009 @ 16:10 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Die denktank heeft idd wel eerder gelijk gehad.
Er zijn duizenden "voorspellingen" geweest, waarvan er statistisch altijd wel een paar uitkomen. Grote kans dat het simpelweg stom toeval is geweest, oftewel weinig zinnig om er daardoor van uit te gaan dat het nu wel klopt.
50  van 92 reacties op deze pagina. Pagina  1 2


Lees ook:

» 25/05 DNB: Bankenbelasting zeer slecht38
» 25/05 Noodlijdende bejaarde kan beroep doen op bijstand48
» 25/05 EU klaagt Argentinië aan over handelsbeperkingen 13
» 25/05 'Staat moet hypotheken opkopen met pensioengeld'59


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden