YouTube in zee met filmstudio's

Videosite YouTube wil ook films en tv-series van gerenommeerde filmstudio’s gaan uitzenden. Moederbedrijf Google heeft al een overeenkomst bereikt met Sony. Met andere grote studio’s is het nog in onderhandeling, zo werd afgelopen nacht bekend.

Met kleinere aanbieders van professioneel filmmateriaal, zoals Documentary Channel, heeft Google ook overeenkomsten gesloten. Daardoor wordt het aanbod op YouTube uitgebreid tot ongeveer zevenhonderd films en duizenden afleveringen van tv-series.

Sony stelt voorlopig slechts ongeveer vijftien (oudere) films beschikbaar en enkele tv-series, waaronder Charlie’s Angels en Married with Children. Toch is het akkoord met het Japanse elektronicaconcern een doorbraak. YouTube heeft lange tijd een moeilijke verhouding gehad met de entertainmentindustrie doordat op de videosite veel filmmateriaal staat waarop auteursrechten rusten.

YouTube denkt op met professioneel filmmateriaal ook meer advertentieinkomsten te kunnen binnenhalen. Voor, tijdens en na de films kunnen reclamespotjes worden geplaatst, waarvan de opbrengst wordt gedeeld met de filmstudio’s. Nu wordt er nauwelijks iets verdiend met de site: de huidige inhoud van YouTube bestaat vooral uit amateurvideo’s zonder advertenties.