Bacteriën overleven zonder lucht

Onderzoekers hebben op de Zuidpool een kolonie bacteriën ontdekt die al een miljoen jaar zonder licht en lucht leeft onder het ijs. Mogelijk zijn de organismen onder het ijs beland toen de zee waarin ze leefden bevroor. Door deze ontdekking is onder wetenschappers het vermoeden ontstaan dat ook op andere planeten, waar vergelijkbare omstandigheden aangetroffen worden, leven mogelijk is.

De onderzoekers nemen aan dat de bacteriën konden overleven door de aanwezigheid van rottende organismen die de kou niet overleefden. De bacteriën zijn ontdekt in een roodkleurige waterval op Antarctica. De waterval heeft deze kleur vanwege de aanwezigheid van ijzer, dat door de bacteriën uitgescheiden wordt.

Hoewel de bacteriën gelijkenissen vertonen met de bacteriën zoals we die al kennen, zijn er ook verschillen. Deze zijn ontstaan omdat de kolonie gedurende lange tijd in afzondering heeft geleefd. Het meest bijzondere is wel dat de bacteriën zonder licht en zuurstof kunnen overleven. Deze ontdekking kan de wetenschap meer leren over de eventuele mogelijkheid van leven op andere planeten, onder vergelijkbare, moeilijke omstandigheden.