In crisistijden kunnen boten niet groot genoeg zijn

Het lijkt een tegenstelling maar juist in tijden van crisis kunnen de koopvaardijschepen niet groot genoeg zijn. Dat is goed voor de Rotterdamse haven en goed voor de reder, de scheepseigenaar. Rotterdam ontving zondag de 'MSC Beatrice', een schip dat ruimte biedt aan 14.000 containers. Ter illustratie; een vrachtwagen vervoert doorgaans hoogstens twee containers.

"Rotterdam is een van de weinige havens die zulke grote schepen kan hebben", licht een woordvoerder van het Havenbedrijf Rotterdam toe. De komst van zo'n megaschip levert al gauw enkele tienduizenden euro's aan havengeld op, werkgelegenheid en in het gunstigste geval gooien ze 'de tank' ook nog helemaal vol. Dat is nog eens goed voor een paar miljoen euro. "Een haven als Antwerpen kan zo'n schip niet vol hebben. Daar is de vaarweg niet diep genoeg voor."

Reder MSC bestelde de 'Beatrice' twee jaar geleden, toen de bomen nog tot in de hemel groeiden. Omdat de concurrentie in de scheepvaart altijd hevig is, werd ook toen al gekeken maar het halen van schaalvoordelen. Groter is goedkoper. "Ten opzichte van een schip dat de helft kleiner is, scheelt het 30 procent in de kosten", zegt directeur Theo van Ravesteyn van MSC Nederland. "Omdat er veel meer containers op kunnen, scheelt het 10 procent aan brandstof en de helft aan personeel."

Het grote nadeel is dat je er niet overal mee kan komen en dat het lastig manoeuvreren is. Wanneer het schip over de Westerschelde richting Antwerpen gaat, zal een deel van het scheepvaartverkeer zelfs stilgelegd worden om de containerreus te laten passeren. En ze varen bij daglicht. "De haven van Antwerpen wordt een uitdaging", aldus Van Ravesteyn.

MSC is de op een na grootste rederij ter wereld na Maersk dat "op papier" het grootste containerschip ter wereld heeft. De grote rederijen zullen de crisis wel doorstaan, alhoewel de tarieven op sommige routes gehalveerd zijn. Elke week vallen er rederijen om. Ruim een op de tien bestaande schepen ligt ergens werkloos te dobberen. "De scheepvaart is heel gevoelig voor economische crises. Dit soort schepen helpt om mee te blijven doen in de race."

In crisistijden kunnen boten niet groot genoeg zijn  (foto: ANP)