Benoeming nieuwe NAVO-baas onzeker

Internationaal • Geschreven door ANP op 31-03-2009 @ 00:38
print 
De geplande benoeming van een opvolger voor NAVO-baas Jaap de Hoop Scheffer bij de komende NAVO-top vrijdag en zaterdag is onzeker geworden. "Ik weet niet hoeveel tijd er nodig is", stelde De Hoop Scheffer maandag tegen journalisten in Brussel.

De Deense premier Anders Fogh Rasmussen is de gedoodverfde opvolger van De Hoop Scheffer die op 31 juli vertrekt. Maar zijn benoeming stuit op grote bezwaren van Turkije, een van de oudste NAVO-lidstaten.

De Turkse premier Tayyip Erdogan herinnert zich dat Rasmussen de omstreden Deense spotprenten van Mohammed steeds heeft verdedigd. Volgens de Turkse premier hebben moslimlanden hem gevraagd de benoeming van Rasmussen te dwarsbomen.

Een Amerikaanse diplomaat binnen de NAVO zei dat er nog geen consensus is over Rasmussen. Volgens hem vragen sommigen zch af of hij wel de beste kandidaat is in een periode dat het militaire bondgenootschap zijn best doet de banden aan te halen met islamitische landen. De VS hebben wel hun uitdrukkelijke steun voor Rasmussen uitgesproken. De NAVO kan ook bij latere bijeenkomsten nog beslissen over de benoeming.

Bron: ANP


Lees ook:

» 00:37 Geruchten Kim Jong Un zijn niet waar3
» 11/02 Rio rustig op tweede dag politiestaking9
» 11/02 Iraakse dissidenten vormen nieuwe partij7
» 11/02 'Kremlin zet rivalen Poetin onder druk'8


delen | eKudos nujij

5711 views / 49 reacties
Reacties op dit bericht
49  van 49 reacties op deze pagina. Pagina  1
Het lijkt mij niet slim om een islamhater NAVO-baas te maken. Weg ermee, kies voor een objectief iemand for God's sake.
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 00:46 schreef FloydP het volgende:
Het lijkt mij niet slim om een islamhater NAVO-baas te maken. Weg ermee, kies voor een objectief iemand for God's sake.
Dus omdat hij de cartoons verdedigde is hij een islamhater? Nou, dan ben ik dat ook
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 00:46 schreef FloydP het volgende:
Het lijkt mij niet slim om een islamhater NAVO-baas te maken. Weg ermee, kies voor een objectief iemand for God's sake.
islamhater? je bedoelt een verdediger van de vrijheid van meningsuiting
userIcon
Fogh is geen islamhater. Fogh staat voor een realistische vrijheid van meningsuiting.
Laten we in ieder geval hopen dat bruinhemd De Hoop-Scheffer hierna wederom een baantje krijgt in een ver buitenland - maar dan één van waaruit hij Nederland niet meer kan bedreigen en chanteren.
userIcon
Rasmussen heeft het Deense besluit verdedigd in de hoedanigheid van premier van Denemarken...
Als Navo baas heeft hij daar niets meer mee te maken, en zal zich met andere zaken die wel onder zijn takenpakket behoren bezighouden.
De Turken gaan nog wel overstag.
quote:
in een periode dat het militaire bondgenootschap zijn best doet de banden aan te halen met islamitische landen.
man mouthman (Redactie Frontpage) 31-03-2009 @ 01:05 fotoboek homepage
userIcon
quote:
De Turkse premier Tayyip Erdogan herinnert zich dat Rasmussen de omstreden Deense spotprenten van Mohammed steeds heeft verdedigd. Volgens de Turkse premier hebben moslimlanden hem gevraagd de benoeming van Rasmussen te dwarsbomen.
Moslimlanden? Je wou toch bij de EU?
userIcon
Rasmussen erin, Turkije eruit Zo zie je maar weer, de islam is naast een gewelddadige levensbeschouwing, ook een politieke ideologie met als doel wereldheerschappij.
userIcon
Misschien heb ik het mis, maar Amerika is toch gewoon de baas van de NAVO? Jaap was alleen maar de boodschappenjongen die mocht rondvertellen van Amerika hem had opgedragen. Of was Jaap echt de baas. Onze Jaap, de echte baas van de machtigste militaire organisatie ter wereld? Deed iedereen binnen de NAVO was Jaap zei? Jongens, we gaan nu eens de piraten bij Somalië de kelder in schieten. Stuur er alvast een paar F-16's op af, dan regel ik ondertussen een paar JSF's.

Japie, Japie, wat had je toch veel macht als baas van de NAVO.
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 00:46 schreef FloydP het volgende:
Het lijkt mij niet slim om een islamhater NAVO-baas te maken. Weg ermee, kies voor een objectief iemand for God's sake.
Weer zo'n "ben je niet voor ons dan ben je tegen ons" mentaliteit
walgelijk hoe turkije de boel aan aan het tegen houden is, om een paar tekeningetjes !!!!!!!!!!!!!!!!!!!, zo'n land heeft niet eens het recht om in de navo te zitten, laat staan de EU ! En wie zegt dat Anders Fogh Rasmussen een islamhater is ? :S :S Wanneer alle andere landen voor de benoeming zijn kan je mij niet wijs maken dat turkije zoveel macht heeft om dit tegen te houden, anders moet het veto recht in de navo maar grondig op de schop.

HAIL RASMUSSEN !!!
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 01:27 schreef Knip het volgende:
Misschien heb ik het mis, maar Amerika is toch gewoon de baas van de NAVO? Jaap was alleen maar de boodschappenjongen die mocht rondvertellen van Amerika hem had opgedragen. Of was Jaap echt de baas. Onze Jaap, de echte baas van de machtigste militaire organisatie ter wereld? Deed iedereen binnen de NAVO was Jaap zei? Jongens, we gaan nu eens de piraten bij Somalië de kelder in schieten. Stuur er alvast een paar F-16's op af, dan regel ik ondertussen een paar JSF's.

Japie, Japie, wat had je toch veel macht als baas van de NAVO.
Amerika's invloed bij de navo is behoorlijk gedaald. Al voor De Hoop Scheffer aantrad was Amerika's invloed behoorlijk afgenomen door lagere contributies, wanbetalingen en zelfs door kleinerende taal door Bush.
Wel bleef Amerika een veto houden binnen de NAVO. Een nieuwe navo baas was wegens omstandigheden moeilijk voor te dragen vanuit de grotere navo landen... waardoor De Hoop Scheffer al snel steeg op de ranglijst. Eigenlijk was hij "the best of the rest" die voor alle lidstaten acceptabel was, zonder dat Amerika of een andere grote lidstaat hier een veto tegen zou uitspreken.
Jaap was nog de boodschappenjongen, noch de luis in de pels... hij was een polderjongen en dat was schijnbaar wat de Navo nodig had om niet in een diepe crisis te komen.
Je kunt hem gebrek aan ruggegraat verwijten, maar in die tijd was hij gewoon de juiste man op de juiste plaats. Elke andere kandidaat had de NAVO op scherper gezet, waardoor het wellicht niet langer had voortbestaan.
userIcon
En hierbij de reden waarom Turkije niet bij de EU behoort te komen, ze kunnen het geheel niet objectief beoordelen en zijn te verbonden met de as van het kwaad.
Waarom vragen ze Geert niet voor de job?
En natuurlijk zullen ze weer wijken voor de vredelievende tollerante moslims, flikker die turken aub uit de navo met hun dreigementen!
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 01:19 schreef star_gazer het volgende:
Rasmussen erin, Turkije eruit Zo zie je maar weer, de islam is naast een gewelddadige levensbeschouwing, ook een politieke ideologie met als doel wereldheerschappij.
Ja hoor tuurlijk jongen. Verdiep je er eens in. Turkije en voornamelijk hun grondgebied (niet dat hun grote hoeveelheid grondtroepen niet meetellen) zijn hartstikke belangrijk voor de NAVO. Vele malen belangrijker dan Denemarken.

En natuurlijk moet je Rasmussen niet doen als je daar moslimlanden pissig mee maakt. Denk eens even na, je bereikt veel meer om daar iemand neer te zetten die niet voor problemen zorgt met moslilmlanden. Waarom zou je ze provoceren als er genoeg andere goede mensen zijn voor die positie. Vrienden kun je niet genoeg hebben, zeker als je het over legers hebt.
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 02:45 schreef Aneurism het volgende:
En hierbij de reden waarom Turkije niet bij de EU behoort te komen, ze kunnen het geheel niet objectief beoordelen en zijn te verbonden met de as van het kwaad.
Turkije zegt het niet om hun zelf maar om die pipo's ten oosten/zuiden van Turkije die als ze pissig worden via Turkije naar de EU gaan. Niet meer dan logisch dat Turkije zegt wat het zegt.
userIcon
Volgens mij wordt het weer eens tijd voor een tekenwedstrijd.
userIcon
Is er niemand anders dan Rasmussen? Iemand met een 'schonere lei'. Dat is namelijk handig wanneer je operatie moet voeren tégen die mensen die de cartoons niet mogen.

Zegt een terrorist tegen iemand die nog twijfelt om een terrorist te worden: Are you with the guys that ridicules your prophet, or are you with the guys that fights agains them?

Een goed voorstel: http://www.nrc.nl/opinie/(...)enner_de_NAVO_leiden
userIcon
En ik maar denken dat Turkije een seculier land was.
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 08:36 schreef laforest het volgende:
En ik maar denken dat Turkije een seculier land was.
Dat is het ook droppie. Turkije zegt het ook niet vanuit hun eigen overtuiging, maar vanwege de overtuiging van de landen om hun heen.

Stel Nederland, VK en de VS zouden een besluit moeten nemen. Optie A maakt België en Duitsland ontzettend pissig op Nederland en optie B niet. Dan zegt Nederland ook echt wel: doe optie A maar niet.
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 08:44 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Dat is het ook droppie. Turkije zegt het ook niet vanuit hun eigen overtuiging, maar vanwege de overtuiging van de landen om hun heen.

Stel Nederland, VK en de VS zouden een besluit moeten nemen. Optie A maakt België en Duitsland ontzettend pissig op Nederland en optie B niet. Dan zegt Nederland ook echt wel: doe optie A maar niet.
Dus moet Turkije maar niet in de EU want ze zijn trouw aan Arabische landen en niet aan Europa.

FAIL
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 08:45 schreef laforest het volgende:

[..]

Dus moet Turkije maar niet in de EU want ze zijn trouw aan Arabische landen en niet aan Europa.

FAIL
Dat zijn ze dus niet. Ze willen alleen niet hun buren pissig maken omdat als die buren pissig worden ze via Turkije hun pissigheid afreageren. Turkije zit al zolang bij de NAVO en geniet van alle voordelen. Die zullen never nooit niet zeggen, nou wij gaan wel bij de Arabische landen. Turkije weet wat haar strategische belang is, de EU weet dat ook en de Arabische landen weten dat ook. En iedereen die dat weet binnen Turkije, de NAVO of EU ziet in dat Turkije er bij moet blijven.
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 08:50 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Dat zijn ze dus niet. Ze willen alleen niet hun buren pissig maken omdat als die buren pissig worden ze via Turkije hun pissigheid afreageren. Turkije zit al zolang bij de NAVO en geniet van alle voordelen. Die zullen never nooit niet zeggen, nou wij gaan wel bij de Arabische landen. Turkije weet wat haar strategische belang is, de EU weet dat ook en de Arabische landen weten dat ook. En iedereen die dat weet binnen Turkije, de NAVO of EU ziet in dat Turkije er bij moet blijven.
Wij zijn ook hun buren. Moeten ze ook niet pissig maken.
ONZIN!!. Zo zie je maar weer dat de nederlandse berichtgeving gewoon niet klopt. Dus een leugen.
De reden waarom Turkije rassmussen niet wilt omdat deze een tv-kanaal van de terroristische pkk in denemarken niet wou sluiten. belgie en duistsland had dat eerder wel gedaan. De Deen wou een tv kanaal die propoganda maakt over een organisatie die in europa en de wereld als terroristische organisatie wordt gezien niet sluiten..Dat terwijl de gezamenlijke strijd tegen terrorisme versterkt moet worden..of geldt dat alleen voor de vijanden van amerika en europa???. hypocrisie is wel normaal in europa!!

Stop met het aanpassen van nieuwsberichten om zo bekende reacties uit te lokken..dat deden ze in nazi duitsland ook. en de geschiedenis herhaalt zich!!
userIcon
Tja zeker moeite om een nieuwe schootkeffer te vinden die net zo diep wil als deze...
userIcon
stbabylon is de enige hier die de situatie lijkt te begrijpen.

Een belangrijk rol dat Turkije speelt is relaties onderhouden met het westen en de Arabische landen om zo als een brug te dienen. Dat gaat lastig als je altijd de Arabische landen negeert en alleen maar naar het westen luistert, want dan gaan die je echt niet meer helpen hoor

@atlantic; ik kan geen enkele Turkse berichtgeving hierover vinden (what a surprise), waar heb je dat van?
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 08:51 schreef laforest het volgende:

[..]

Wij zijn ook hun buren. Moeten ze ook niet pissig maken.
Ze maken ook alleen maar wat sneue internetkereltjes pissig. De NAVO snapt prima waarom Turkije het liever niet heeft.

En als we binnen de EU of de NAVO rekening gaan houden met boze jongetjes met een toetsenbord, kunnen we er net zo goed meteen mee ophouden.

Wanneer dringt het tot je door dat Turkije ontzettend belangrijk is vanuit een strategisch oogpunt voor de EU en de NAVO?
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 01:05 schreef mouthman het volgende:

[..]

Moslimlanden? Je wou toch bij de EU?
Dus?

Wat is je punt? Dit gaat over de navo.
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 08:45 schreef laforest het volgende:

[..]

Dus moet Turkije maar niet in de EU want ze zijn trouw aan Arabische landen en niet aan Europa.

FAIL
Hoezo zijn ze niet trouw?

Dus als iemand trouw is mag hij je niet tegenspreken? Vreemde ideeen van trouw heb jij.

Zo dacht stalin er ook over.....
userIcon
Jammer dat de invloed van het Turkse leger is afgenomen, nota bene onder EU-druk.
Het islamiseringsproces heeft sindsdien een enorme vlucht genomen en als het zo doorgaat moet Turkije wellicht gewoon de NAVO uitgeschopt worden, ondanks dat het zo strategisch gelegen is. In de EU hebben ze al helemaal niets te zoeken.
userIcon
Denk jij dat ze op zo'n kutsite iets geven om juiste berichtgeving? Heel deze site is opgebouwd rond het bashen van moslims en allochtonen.

FOk = de-uitlaatklep-van-racistisch-en-xenofobisch-Nederland-en-België
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 09:27 schreef atlantic het volgende:
ONZIN!!. Zo zie je maar weer dat de nederlandse berichtgeving gewoon niet klopt. Dus een leugen.
De reden waarom Turkije rassmussen niet wilt omdat deze een tv-kanaal van de terroristische pkk in denemarken niet wou sluiten. belgie en duistsland had dat eerder wel gedaan. De Deen wou een tv kanaal die propoganda maakt over een organisatie die in europa en de wereld als terroristische organisatie wordt gezien niet sluiten..Dat terwijl de gezamenlijke strijd tegen terrorisme versterkt moet worden..of geldt dat alleen voor de vijanden van amerika en europa???. hypocrisie is wel normaal in europa!!

Stop met het aanpassen van nieuwsberichten om zo bekende reacties uit te lokken..dat deden ze in nazi duitsland ook. en de geschiedenis herhaalt zich!!
userIcon
quote:
Volgens de Turkse premier hebben moslimlanden hem gevraagd de benoeming van Rasmussen te dwarsbomen.
Goeie reden om ze uit de NATO te trappen, dus.

Ga maar lekker een militaire aliantie aan met je 'moslimlanden'.
Dat lijkt me eigenlijk wel een baantje voor Geert Wilders , in ieder geval beter dan dat hij burgermeester van Den Helder wordt.
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 09:47 schreef stbabylon het volgende:
En als we binnen de EU of de NAVO rekening gaan houden met boze jongetjes met een toetsenbord, kunnen we er net zo goed meteen mee ophouden.
Nee, nu gaan we 'rekening houden' met andere boze jongetjes, boze jongetjes over wiens sprookje iets 'onaardigs' is gezegd.
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 11:44 schreef ExTec het volgende:
Goeie reden om ze uit de NATO te trappen, dus.

Ga maar lekker een militaire aliantie aan met je 'moslimlanden'.
"Zuid-Afrika heeft Nederland gevraagd om geen water meer te drinken. Goede reden om Nederland uit de EU te gooien."

Ja, goed he, ik kan beter dom lullen dan jij
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 11:54 schreef stbabylon het volgende:

[..]

"Zuid-Afrika heeft Nederland gevraagd om geen water meer te drinken. Goede reden om Nederland uit de EU te gooien."

Ja, goed he, ik kan beter dom lullen dan jij
Nee, dat kan je niet, appelen met peren vergelijken, Zuid-Afrika zit niet in de EU, water drinken is nogal wat anders dan als premier opkomen voor vrijheid van meningsuiting.
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 11:44 schreef ExTec het volgende:

[..]

Goeie reden om ze uit de NATO te trappen, dus.

Ga maar lekker een militaire aliantie aan met je 'moslimlanden'.
De nato wil turkije koste wat kost binnen houden.

Een bondgenoot die grenst aan de islamitische wereld is veel waard.
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 09:41 schreef msnk het volgende:
stbabylon is de enige hier die de situatie lijkt te begrijpen.

Een belangrijk rol dat Turkije speelt is relaties onderhouden met het westen en de Arabische landen om zo als een brug te dienen. Dat gaat lastig als je altijd de Arabische landen negeert en alleen maar naar het westen luistert, want dan gaan die je echt niet meer helpen hoor

@atlantic; ik kan geen enkele Turkse berichtgeving hierover vinden (what a surprise), waar heb je dat van?
de eerste beste link op google:
http://www.nethaber.com/D(...)un-basinda-istemiyor
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 11:58 schreef ExTec het volgende:

[..]

Nee, dat kan je niet, appelen met peren vergelijken, Zuid-Afrika zit niet in de EU, water drinken is nogal wat anders dan als premier opkomen voor vrijheid van meningsuiting.
Het gaat erom dat Turkije eruit geflikkert moet worden omdat andere landen iets vragen. Dat slaat natuurlijk nergens op. Het idee komt niet van Turkije. Turkije ziet alleen wat positieve aspekten aan dat idee die voor Turkije, maar ook voor de EU/NAVO goed uitkomen.
userIcon
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 12:21 schreef stbabylon het volgende:

[..]

Het gaat erom dat Turkije eruit geflikkert moet worden omdat andere landen iets vragen. Dat slaat natuurlijk nergens op.
Nee, dat is voor de handliggend.

Bij wie ligt je loyaliteit?

Bij je geloofsgenoten of bij je aliantiegenoten?
quote:
Het idee komt niet van Turkije.
Het idee komt wel van Turkije, die andere moslim landen zijn toch geen lid van de NAVO?

Dat anderen vragen aan Turkije dit te doen, Turkije kiest er toch voor om wat met dat verzoek te doen? Ze kunnen het ook niet doen.
quote:
Turkije ziet alleen wat positieve aspekten aan dat idee die voor Turkije, maar ook voor de EU/NAVO goed uitkomen.
Ik zie weinig positieve aspecten, aan ingeven aan het 'gepest' van Turkije tegen een politiek figuur, wiens enige 'misdaad' is dat'ie het verdomde om de cartonist af te branden, want daar hebben we het namelijk over.
Rasmussen is niet verkiesbaar omdat hij de Turkse rol binnen de NAVO op scherp zal zetten en daarmee indirect Turkse toetreding tot de EU onmogelijk maakt.

Sikorsky lijkt me een echte topper, maar zal de relatie met Rusland nou niet bepaald verbeteren.

Dus of, Rasmussen moet eens goed sprek voeren met leiders uit het Midden Oosten om te laten zien dat enkel omdat hij de cartoonisten steunde hij niet anti-moslim is, of Sikorsky moet naar het kremlin afreizen en latern zien dat hij de grenzen van Rusland zal respecteren terwijl hij tegelijkertijd aantoont dat landen als Georgie en Oekraine nou eenmaal binnen de Europese invloedscirkel vallen en niet onder de Russische, wat Poetin ook mag geloven.

Ga er maar aan staan, en laat de beste man winnen. Mijn persoonlijke voorkeur gaat voor alsnog uit naar Sikorsky, simpelweg omdat Turkije de spil is van Europese samenwerking met partners uit het Midden Oosten, en het land lang niet zo eng is als de gemiddelde, niet wetende, fokker probeerd te doen lijken.
userIcon
De voordelen (nogmaals):
Turkije blijft vrienden met een aggresief volk net buiten hun grenzen
De stabiliteit in de regio blijft gewaarborgd
Intern blijft de stabiliteit ook gewaarborgd

De voordelen voor de EU/NAVO:
Er blijft een brug tussen het westen en arabië
Er blijft een buffer tussen het westen arabië
We blijven toegang houden tot energievoorraden
We blijven toegang hebben tot een enorm en goed opgeleid leger

De nadelen:
We moeten iemand anders zoeken om secretaris-generaal te worden
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 11:44 schreef ExTec het volgende:

[..]

Goeie reden om ze uit de NATO te trappen, dus.

Ga maar lekker een militaire aliantie aan met je 'moslimlanden'.
Gelukkig komen figuurtjes als jij nooit verder dan de lagere regionen van de macht. In twee zinnen schets je me een prachtig beeld van een gefrustreerd mannetje dat alles, onterecht, in zwart-wit ziet met 0,0 iinlevingsvermogen.
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 11:19 schreef moslimturk het volgende:
Denk jij dat ze op zo'n kutsite iets geven om juiste berichtgeving? Heel deze site is opgebouwd rond het bashen van moslims en allochtonen.

FOk = de-uitlaatklep-van-racistisch-en-xenofobisch-Nederland-en-België
Nog zo'n idioot die te koop loopt met zn 'religie' en alleen maar wartaal uitslaat.
Gaat vaak samen heb ik gemerkt.

OT: Rasmussen is liberaal tot op het bot. Eerlijke vent. Moedig ook. Zou een goeie navo-baas zijn.
quote:
Op dinsdag 31 maart 2009 @ 12:58 schreef ExTec het volgende:

[..]

Nee, dat is voor de handliggend.

Bij wie ligt je loyaliteit?

Bij je geloofsgenoten of bij je aliantiegenoten?
Waarom is Turkije niet loyaal als ze geheel binnen de regels van de navo bezwaar maken tegen een benoeming?
49  van 49 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 00:37 Geruchten Kim Jong Un zijn niet waar3
» 11/02 Rio rustig op tweede dag politiestaking9
» 11/02 Iraakse dissidenten vormen nieuwe partij7
» 11/02 'Kremlin zet rivalen Poetin onder druk'8


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden