Vliegtuigen vliegen op schijtnoot

Vliegtuigbouwer Boeing verwacht over drie à vijf jaar dat vliegtuigen op biobrandstof vliegen. De veelbelovendste grondstof is de jatrophaplant, die in het Nederlands wel purgeernoot of schijtnoot wordt genoemd wegens zijn laxerende werking.

"Olie van de jatropha blijkt technisch zelfs beter dan kerosine: het levert meer energie en is beter bestand tegen kou", zei directeur milieustrategie Billy Glover van Boeing vandaag bij een presentatie in Brussel.

De Amerikaan verwacht dit jaar de eerste overeenkomsten over commerciële leveringen. Binnen drie à vijf jaar zouden vliegtuigen dan olie van de schijtnoot kunnen tanken. De biobrandstof is al commercieel aantrekkelijk als de ruwe olie 70à 80 dollar per vat kost.

Inmiddels zijn meerdere testvluchten gedaan met Boeings op olie van de schijtnoot. Die bleken een succes. In februari landde op Schiphol nog een Boeing 747 van Virgin Atlantic op een mengsel van kerosine, palmolie en kokosnootolie. Die grondstof bleek minder efficiënt.