Borstencampagne stuit op protest

De speelse borstencampagne van clint.be, naar aanleiding van de verkiezingen in juni, viel niet bij iedereen in goede aarde. Er werd een officiële klacht bij JEP (Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame) neergelegd. JEP heeft Think Media nv, eigenaar van clint.be, verzocht de affiches niet langer te verspreiden. Clint.be denkt nog even over dat verzoek na.

De affiches vertonen twee borsten, met op de plaats van de tepels een kiesvakje. De vraag 'stemt u rechts of links' moet de kiezer, volgens clint.be aan het denken zetten. Hebt u voor de rechterborst gestemd (en dus links) of voor de linker (en dus rechts)?

Met deze campagne wil clint.be tot de kern van de zaak doordringen. 'Het één kan niet zonder het ander, zonder rechts is er geen links. Net zoals een mooie gezonde boezem uit twee exemplaren bestaat, eentje rechts en eentje links', verdedigt clint.be zich.

De jury was het hier niet mee eens en vindt dat de afbeelding van ontblote borsten geen verband houdt met het voorwerp van de campagne en daardoor de vrouw herleidt tot een object. Clint.be bestrijdt het feit dat de borsten 'ontbloot' zijn, omdat de tepels zedig achter twee stemvakjes verstopt zijn.


Wat stem jij?