Jongeren: behandeling Weespse tieners eigen schuld

Nederland • Geschreven door Brendon (Surveillance-Fiets) op 23-02-2009 @ 16:19
print 

Driekwart van de jongeren heeft geen medelijden met de twee jonge onruststokers uit Weesp die zich in een dreigtelefoontje aan een school de seriemoordenaars hebben genoemd. “Ze hebben onnodig veel mensen ongerust gemaakt”. Dat blijkt uit onderzoek van Top-X, het jongerenpanel van EénVandaag, onder 1850 jongeren tussen de 12 en 24 jaar.

De meerderheid vindt het terecht dat de jongens van 13 en 14 jaar een week hebben vastgezeten op het politiebureau en in de jeugdgevangenis.  Het huisarrest van de tieners is sinds vanmorgen (maandag) opgeheven. De voorgeleiding van de twee tieners volgt over enkele maanden. Welke straf zouden de jongens moeten krijgen? De helft van de deelnemers vindt een taakstraf de meest geschikte straf. 

De respondenten zijn streng, maar niet onverbiddelijk. Zestig procent ziet liever dat de jongens op de Weespse scholen op bezoek gaan voor excuses en uitleg dan dat zij nog een gevangenisstraf krijgen. Driekwart vindt het onterecht dat de ouders van de tieners niet op bezoek mochten in de gevangenis. 

Bijna de helft van de respondenten heeft zelf wel eens naar een onbekende gebeld, om een geintje uit te halen. Mensen met aparte achternamen, pizzakoeriers, escortservices en taxicentrales zijn favoriete slachtoffers. Een op de twintig jongeren belde ooit 112 ‘voor de grap’.

Top-X vroeg of Geenstijl een herkenbare foto van de tieners mocht plaatsen. Moet kunnen, vindt veertig procent. Een kwart heeft begrip voor de heftige (doods)bedreigingen op Hyves aan het adres van de twee tieners. 


Bron: Eénvandaag


Lees ook:

» 15:36 Bijeenkomsten voor ex-patiënten omstreden neuroloog0
» 15:27 Sap bij winst Dibi misschien niet in Kamer9
» 15:24 Leers: belang buurt moet meetellen in asielzaak4
» 15:23 Aanhouding voor steekpartij Roermond 1


delen | eKudos nujij

9041 views / 48 reacties
Reacties op dit bericht
48  van 48 reacties op deze pagina. Pagina  1
Volwassen reacties van die jongeren, zeg.

Van een hoger niveau dan je soms zou verwachten.
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:20 schreef sunshine77 het volgende:
Volwassen reacties van die jongeren, zeg.

Van een hoger niveau dan je soms zou verwachten.
Soms lijken het nét kamerleden..
userIcon
Die burgemeester van Weesp moet zich doodschamen dat hij de hele zaak zo heeft laten escaleren. Die terroristen hadden publiekelijk gegeseld moeten worden.
userIcon
Ik heb best wel medeleiden. Omdat de media en burgervader van Weesp zonodig een primeurtje wilden...
Een totaal uit zn verband gerukt incident.
Een foei niet meer doen is hier op zn plaats, nablijven hoogstens, en vooruit huisarrest. En dan is het klaar en hebben we het er nooit meer over.
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:20 schreef sunshine77 het volgende:
Volwassen reacties van die jongeren, zeg.

Van een hoger niveau dan je soms zou verwachten.
Inderdaad.. had het inderdaad niet verwacht
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:20 schreef sunshine77 het volgende:
Volwassen reacties van die jongeren

Van een hoger niveau dan je soms zou verwachten.
daar zijn ze ook jongeren voor he
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:22 schreef KlappernootatWork het volgende:

[..]

Soms lijken het nét kamerleden..
nu nog volwassen reacties op de FP
userIcon
eigenlijk moeten ze nog harder aangepakt worden.

Halve terroristen zijn het
userIcon
Beetje overdreven voor zo'n kutgrap. Pak eens de echte misdadigers aan.
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:22 schreef Longmen het volgende:
Ik heb best wel medeleiden. Omdat de media en burgervader van Weesp zonodig een primeurtje wilden...
Een totaal uit zn verband gerukt incident.
Een foei niet meer doen is hier op zn plaats, nablijven hoogstens, en vooruit huisarrest. En dan is het klaar en hebben we het er nooit meer over.
Een foei is niet op z'n plaats... ik vind dat ze wel gestraft moeten worden. Ik ben er alleen niet mee eens dat er naar de media gestapt is...
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:24 schreef Eldiablo het volgende:

[..]

Een foei is niet op z'n plaats... ik vind dat ze wel gestraft moeten worden.
vandaar de huisarrest.
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:25 schreef Longmen het volgende:

[..]

vandaar de huisarrest.
De huisarrest was niet de straf.
Ze moeten nog voorkomen voor een definitieve uitspraak.
userIcon
Als we nu iedereen eens zo hard aanpakten wanneer ze de boel lopen te bedreigen.

Ik heb geen medelijden met ze maar nu mag het ook wel weer afgelopen zijn.
userIcon
Aanpakken
kut tuig
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:25 schreef sunshine77 het volgende:

[..]

De huisarrest was niet de straf.
Ze moeten nog voorkomen voor een definitieve uitspraak.
joh!
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:23 schreef Longmen het volgende:

[..]

nu nog volwassen reacties op de FP
Zo serieus als jij zeker?
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:25 schreef Longmen het volgende:

[..]

vandaar de huisarrest.
Oh ja... een beetje TV kijken, gamen en internetten voor een week... daar straf je ze mee... ;')
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:27 schreef Eldiablo het volgende:

[..]

Oh ja... een beetje TV kijken, gamen en internetten voor een week... daar straf je ze mee...
You know what I mean.
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:27 schreef Longmen het volgende:

[..]

You know what I mean.
Ehh... no... Pray tell, Longmen
userIcon
Drie keer raden bij welke partij de burgemeester van Weesp hoort, een 'pantoffelheld' die over de ruggen van een paar schoolkinderen carriere probeert te maken.
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:28 schreef Eldiablo het volgende:

[..]

Ehh... no... Pray tell, Longmen
Dat het niet meer is dan kattenkwaad.Een opgeblazen incident omdat er niets anders was te berichten.
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:27 schreef bierspons het volgende:

[..]

Zo serieus als jij zeker?
Het is gewoon een uit de hand gelopen grap.
Ik vind dit stukken minder erg als al die 11 jarige die stenen van bruggen gooien voor de lol
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:30 schreef Longmen het volgende:

[..]

Dat het niet meer is dan kattenkwaad.Een opgeblazen incident omdat er niets anders was te berichten.
Ik durf dit niet echt kattekwaad te noemen... Maar ja... het zal wel aan een verschil van perceptie liggen (Als iemand je op straat bedreigd, is het toch ook geen kattekwaad? )
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:22 schreef Longmen het volgende:
Ik heb best wel medeleiden. Omdat de media en burgervader van Weesp zonodig een primeurtje wilden...
Een totaal uit zn verband gerukt incident.
Een foei niet meer doen is hier op zn plaats, nablijven hoogstens, en vooruit huisarrest. En dan is het klaar en hebben we het er nooit meer over.
Prima opgelost. Hij was op het (jeugdjournaal ) en heeft zijn spijt betuigd. Hij krijgt nog een straf van de rechter. Een uit de hand gelopen "grap" maar heeft wel publiekelijk aan de schandpaal gehangen. ( wat ze vaker zouden moeten doen )

Ik zie die jongen niet snel weer iets doen wat niet door de beugel kan.
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:24 schreef flexino het volgende:
Beetje overdreven voor zo'n kutgrap. Pak eens de echte misdadigers aan.
Een 'kutgrap' is een ei in iemands gezicht gooien.


Dit 'grapje' is van een heel ander kaliber.
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:30 schreef Longmen het volgende:
Dat het niet meer is dan kattenkwaad.Een opgeblazen incident omdat er niets anders was te berichten.
Nouja het is wel iets meer dan kattenkwaad. Vandaar dat ik de straf, waarbij ze met de billen bloot zijn gegaan en excuses aanbieden aan scholen, wel terecht vind. Laat het een leermoment voor iedereen zijn. Maar inderdaad, strafrechtelijke vervolging is schromelijk overdreven. Van mij mogen de doodsbedreigers op Hyves wel eens aangepakt worden.
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:36 schreef Eldiablo het volgende:

[..]

Ik durf dit niet echt kattekwaad te noemen... Maar ja... het zal wel aan een verschil van perceptie liggen (Als iemand je op straat bedreigd, is het toch ook geen kattekwaad? )
het is fout, dat is helder. Maar juridische vervolging is echt te gek voor woorden...
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:38 schreef RetepV het volgende:

Daarom mag je pas op je 21e meebeslissen met het land.
Ik mocht al kiezen toen ik 18 was
userIcon
Is er ook onderzoek gedaan naar wat men vindt de volgende zaken:
- handelswijze van de burgemeester
- handelswijze van de juten die koste wat het kost de brief willen linken aan deze 2 jongens terwijl al duidelijk was dat iemand anders deze brief had geschreven (tunnel-visie)

Erg triest trouwens dat een kwart begrip heeft voor de doodsbedreigingen.... overdrijven is kennelijk een vak waar veel losers goed in zijn.
userIcon
Man, die jochies zijn 14 ofzo. Zijn nu al wel genoeg gestraft hoor Wat een opwinding zeg.
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:39 schreef Longmen het volgende:

[..]

het is fout, dat is helder. Maar juridische vervolging is echt te gek voor woorden...
Ben ik niet mee eens... het is moedwillig in gevaar brengen. Stel je eens voor... wat als er een grote paniek uitgebroken was en er een aantal kleine scholieren onder de voet gelopen werden? Zou je dan nog zo denken? Wat als justitie het nu onbestraft laat, denk je echt dat ze er verder wat van leren? Ze gaan dan later gewoon verder en dan is het van kwaad tot erger. Maar goed... Als jij denkt dat ze oprecht waren met hun excuses, dan mag je dat gerust denken... vrij land en zo... Maar ik zou het ook zeggen alleen om een beetje goodwill te kweken en er voor te zorgen dat de bedreigingen richting mijn huid op hielden... Maar ja... just my two cents...
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:24 schreef flexino het volgende:
Beetje overdreven voor zo'n kutgrap. Pak eens de echte misdadigers aan.
Helemaal mee eens!!!
userIcon
Op een dag willen die knapen een baantje nemen en als ze pech hebben worden hun namen dan gegoogled...
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:43 schreef Eldiablo het volgende:

[..]

Ben ik niet mee eens... het is moedwillig in gevaar brengen. Stel je eens voor... wat als er een grote paniek uitgebroken was en er een aantal kleine scholieren onder de voet gelopen werden? Zou je dan nog zo denken? Wat als justitie het nu onbestraft laat, denk je echt dat ze er verder wat van leren? Ze gaan dan later gewoon verder en dan is het van kwaad tot erger. Maar goed... Als jij denkt dat ze oprecht waren met hun excuses, dan mag je dat gerust denken... vrij land en zo... Maar ik zou het ook zeggen alleen om een beetje goodwill te kweken en er voor te zorgen dat de bedreigingen richting mijn huid op hielden... Maar ja... just my two cents...
we hebben het hier over gassies van 13 jaar. Bij een volwassen man/vrouw kan ik het nog begrijpen. Een bedreiging op straat face to face (je eerdere voorbeeld) vind ik trouwens nog even wat anders. Maar ach als een snotneus van 13 dat zou doen, zou ik in eerste instantie toch lachen .
En laten we aub de justitie niet met kindergrappen opzadelen. het is de taak van de ouders dit netjes op te lossen. Overheidsbemoeiens ajb niet.
userIcon
De behandeling van deze jongeren is wel typerend gezien de manier waarop straatrovers worden behandeld. Die worden vaak niet eens staande gehouden en als ze al naar het bureau gaan dan mogen ze na een kort gesprek met oom agent alweer naar huis. Maar ja die zijn ook een stuk gevaarlijker dan twee pubers van 13 en 14.
userIcon
Wat een nieuws zeg, heel de week lang.

Hoeveel mensen zijn er deze week neergeschoten in Nederland? Daar horen we niets over, maar als een paar mongolen met loze dreigementen komen dan is er een week lang aandacht.
Zal best ja, ik vind het ook de eigen schuld (wie wilde je anders de schuld geven???) en heb ook geen medelijden met het feit dat ze wat nachtjes vastzaten.

Maar zeggen de Nederlande jongeren hier dus eigenlijk dat ze het 'goed' vinden dat deze jongens ook bedreigd worden. Want feitelijk staat dat hier. Je mag dus bedreiging goedpraten.

Moest ook wel lachen om al die gasten die zieke straffen voorstellen of nog mooier; deze jongens bedreigen omdat ze een niet serieuze bedreiging hebben gedaan. Iets met splinter in het oog van een ander.
quote:
Zestig procent ziet liever dat de jongens op de Weespse scholen op bezoek gaan voor excuses en uitleg dan dat zij nog een gevangenisstraf krijgen
Dit is best slim. Ze zien blijkbaar in dat het totaal niet nuttig is, noch voor de maatschappij als voor de jongens om ze nog langer op te sluiten. Al die zogenaamde moraalridders die ze wel langer vast willen zetten hebben denk ik weinig vermogen om zich te verplaatsen in de situatie en het nuchter te bekijken. Maar goed, dat is met veel zo helaas.
userIcon
quote:
Een kwart heeft begrip voor de heftige (doods)bedreigingen op Hyves aan het adres van de twee tieners.
Dit snap ik dus niet, iemand is dus tegen bedreigen en uit dat door iemand te bedreigen
Die jongens zijn schandalig behandeld. Uit de hand gelopen foute humor, en door een toevallige samenloop van omstandigheden op een ultraslecht moment, maar al met al was het echt niet meer dan een kwajongensstreekje. En dan zó neergezet en getreiterd worden: afschuwelijk.

Die politierechter verdient een dubbele draai om zijn oren en moet zonder eten op blote voeten naar bed.

Schuldigverklaring zonder strafoplegging zou de best mogelijke afloop zijn.
userIcon
quote:
Op maandag 23 februari 2009 @ 16:38 schreef RetepV het volgende:
Ach, alsof jongeren van die leeftijd ook maar enig idee hebben van de gevolgen op langere termijn voor deze jongens.

Daarom mag je pas op je 21e meebeslissen met het land.

Het probleem is dat als je niet weet dat je iets niet weet, je dus denkt dat je een gefundeerde beslissing neemt. Alleen weet je niet dat je een paar belangrijke dingen vergeet mee te nemen in je beslissing.

Overigens is je beleving van tijd op je 13e ook wel wat anders dan wanneer je ouder bent. 10 jaar (bijvoorbeeld) lijkt niet veel als je jong bent, want je hoeft nog niet zo veel te doen. Je hebt nog geen idee hoeveel je geleefd wordt als je ouder wordt. Al jouw tijd buiten school is voor jezelf.

Als je volwassen bent en een gezin hebt, dan is zelfs je slaap niet meer van jou. Dan zie je in dat 10 jaar vast zitten dus een ontzettende boel gemiste kansen betekent.
Haha wat een flauwekul kraam je in de eerste alinea uit ; ze zijn 13 en 14 ! het zijn geen kotertjes van een jaar of 7 die ff buiten zijn gaan spelen na het kijken van de Tweenies.
Ze wisten dondersgoed dat wat ze deden niet mocht en dat het serieuze gevolgen kon hebben als ze gepakt werden.
Laat ze nu ook maar lekker op de blaren zitten, het is gewoon schorem
Schrik er eigenlijk wel van dat 1 op de 20 !!! jongeren weleens 112 heeft gebeld voor de "grap"

Het zal je maar gebeuren dat zo'n kutkoter de boel ophoudt terwijl jij op dat moment de hulp echt nodig hebt...
Moeten jullie jezelf eens horen man

Als dit allochtone jongeren waren waren de reacties toch heel anders
De afgelopen weken al helemaal!

Hypocrieten..

OT: Het is ook juridisch gezien eigen schuld maar verder gun je die 'kinderen' dit nou ook weer niet. Overdreven..

Edit:
quote:
Top-X vroeg of Geenstijl een herkenbare foto van de tieners mocht plaatsen. Moet kunnen, vindt veertig procent.
Ze zijn toch al op tv geweest?
Gewoon allebei een nier en long afstaan als teken van goede wil dan praten we nergens meer over.
userIcon
Ik zou zeggen dat die jongen .. ook al ken ik ze via via toch in de bak moeten voor minimaal 5 Jaar ... slechts om een voorbeeld te stellen voor toekomstige generaties omdat dit simpelweg absoluut niet kan.

@marijnissen:

Sta jij dan ff je hart af? Een totaal onzinnige comment..
Als het allochtonen jongeren waren dan mochten we geen slecht woordje zeggen over hun, en zouden ze ook niet zo'n aandacht hebben gekregen. Want dan is het de zoveelste kutmarokkaan weer. Daar doen ze niks aan. Het zou goed zijn als ze al die marrokkanen die problemen maken die aandacht geven en dan ook met zichtbare gezichten in de media!
Als het nederlanders zijn doen ze het wel maar owee owee als het marrokanen zijn dan mag je geen kwaad woordje zeggen
48  van 48 reacties op deze pagina. Pagina  1


Lees ook:

» 15:36 Bijeenkomsten voor ex-patiënten omstreden neuroloog0
» 15:27 Sap bij winst Dibi misschien niet in Kamer9
» 15:24 Leers: belang buurt moet meetellen in asielzaak4
» 15:23 Aanhouding voor steekpartij Roermond 1


delen | eKudos nujij

Gebruikersnaam 
Wachtwoord
 
online adverteren www.m4n.nl
Video's



True ©1999-2012 FOK! INTERNET SITES  |  gratis nieuws op je site?  |  algemene voorwaarden