L'oréal brengt 'crisiscosmetica' op de markt

Vrouwen die bang zijn om minder of geen make-up meer te kunnen kopen tijdens de economische crisis hoeven zich geen zorgen meer te maken. L'oréal brengt binnenkort crisiscosmetica uit: een lijn met goedkopere cosmeticaproducten om staande te kunnen blijven tijdens de recessie.

Dit werd vandaag bekendgemaakt door Jean-Paul Agon bij de toelichting op de jaarcijfers van het bedrijf. Op deze manier hoopt L'oréal sneller te groeien dan de markt. Voor de resultaten van 2009 werd geen verwachting uitgesproken. Agon benadrukte wel dat "de situatie in de eerste helft van het jaar moeilijk zal zijn." Ook zal het bedrijf geleidelijk het aantal arbeidsplaatsen, en dus werknemers, verminderen, maar ook hier werden geen concrete getallen genoemd. Wat eventueel zou kunnen verdwijnen zijn enkele productieafdelingen.

Gisteren werd bekend dat het bedrijf in 2008 een nettowinst van 1,95 miljard euro behaald heeft. Dat is ruim een kwart minder dan in 2007, toen door de verkoop van dochteronderneming Sanofi-Aventis een eenmalige winst binnengehaald werd. Deze verkoop leverde anderhalf miljard euro op. De omzet van L'oréal steeg wel in 2008, met een stijging van 3,1 procent kwam deze uit op 17,5 miljard euro.